Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: sänka spänning på ECU-n?
InläggPostat: ons 15-03-11 13:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kom just på en ide som jag undrar om det kan hjälpa kallstarten.

När batterispänningen minskar ökar spridernas öppningstid, se http://injector-rehab.com/shop/lag.html
Om man tittar i tabellen ger t ex en sänkning från 12-10V i snitt en 46% längre öppningstid (mellan 26 och 95%).

ECU’n kompenserar detta genom ändra spridartiden efter spänningen.

Om man skulle lura ecu’n att batteriet spänning t ex är 10V isf 12V så borde man få en kompensation mellan 0,16 och 0,62 ms (fast extra insprutningstid). Om ecu:n även styr tändningen och kompenserar kamvinkeln efter batterispänningen kan det även öka gnistans styrka vilket skulle kunna öka chansen till start och förbättra körbarheten efter start.

Nackdelen är att insprutnings förlängningen blir fast och inte proportionellt, så fort man gasar minskar alltså effekten.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-03-11 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tror inte riktigt på den idén. Procentuellt sett blir ju förlängningen mindre vid de långa öppningstider det ändå är frågan om vid kallstart, än vad det blir då motorn går med högt varvtal och låg belastning.
Och metoden fungerar inte alls om det är ett styrdon med peak-hold eller konstantströmreglerat drivsteg för spridarna, de brukar ju inte behöva någon batterispänningskorrektion.

Vill man prova, så är det väl enklast att ändra på spänningsdelaren för batterispänningsmätning i styrdonet. T ex lägga ett extra motstånd parallellt med det "undre" motståndet i spänningsdelaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-03-11 17:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det blir bara en "fast" förlängning, men i bästa fall det kanske skulle kunna göra skillnaden för att starta på första försöket än flera startförsök? Speciellt kombinationen med dwell kompensation, om det även skulle ge en extra kraftig gnista kanske är bra.

Även om styrdonet har peak-and hold måste det också kompensera öppningstiden efter batterispänning? Det verkar iaf vara en stor skillnad i öppningstid också på lågohmiga spridare, eller tror du att drivsteget själv detekterar öppningstiden med hjälp av strömförloppet?

Jag tänkte att man skulle använda några dioder i serie med batterispänningsmätningen för att sänka späningen men din ide är mkt smartare, då skulle man enkelt prova sig fram.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011