Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-18 10:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 16-10-10 14:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Funderar på en ganska enkel lösning för start vid svår kyla. Den består av en liten bensintank med en lågtryckspump och en T koppling till bränslereturledningen.

Innan start körs lågtryckspumpen en liten stund så att returledningen fylls med bensin. En meter 8mm bränsleledning rymmer 0,5dl. Iom att returledningen matar sugsidan av pumpen som brukar sitta i en kopp ”bakom" ett förfilter i tanken, tror jag att väldigt lite bensin/bränsle från returledningen hamnar i tanken i stället för att sugas upp av pumpen men det är nåt som jag inte testat i praktiken.
Med en högre andel bensin i slingan som också fyller fuelrailen bör bilen gå att starta normalt. Allt eftersom motorn förbrukar startblandningen späds den på med ren E85 från tanken och avtar bensinhalten i ledningarna men samtidigt bör motorn också värmas upp så att den inte behöver lika mycket extra bensin längre.

Fördel med att pumpa i returledningen är att man inte behöver en högtryckspump (+bränslefilter?) och eller backventiler som håller för trycket i systemet.

Vad tror ni om detta?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-10-10 21:19 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Tror det är enklare med startgas. Har trots allt startat mina SAAB.ar när der varit betydligt kallare än 30 grader kallt utan motorvärmare.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-10-10 23:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Funkar det med startgas i bränsle(retur)ledningen eller menar du som vanligt i insuget?

Tror butangas som är flytande vid kyla skulle kunna blanda sig lika bra med E85 som bensin men då behövs ändå en pump för trycket i flaskan är väll för lite vid låg temperatur.

Jag har f.ö. även kallstartad ganska bra med aceton.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-10-12 15:39 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Som vanligt i insuget

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-10-18 21:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
aryan skrev:
Funderar på en ganska enkel lösning för start vid svår kyla. Den består av en liten bensintank med en lågtryckspump och en T koppling till bränslereturledningen.

<snip>

Vad tror ni om detta?

/Aryan

Strålande idé. Enkel och med ett stort mått av inbyggd självreglering. Detta gillar jag!
Nästan lika smart som mitt automatiska kallstartsmotstånd.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-10-19 08:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Tack!

Jag har inte testat ännu med bensin men gjorde däremot ett litet experiment med att värma upp bränslefiltret med en varmluftpistol och såg att temperaturen efter uppvärmningen inte sjönk speciellt snabbt som det skulle ha gjort om de hela tiden kom nytt (kallt) bränsle ur tanken. Det tycks vilket bekräfta att (det uppvärmda) bränsle från returen pumpas rund tillbaka.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-10-21 20:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5974
Ort: Hindås
Håller med! Smart att jobba på lågtryckssidan!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-10-24 13:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja lågtryck gör det mkt enklare.

Om man inte heller vill skaffa en extra elektrisk pump för detta så kanske det skulle kunna funka med enkel handpump som ”primer” som t ex säljs hos Biltema eller Jula

Bild

Enligt texten är den ”alkoholresistent" men den måste då naturligtvis även vara resistent mot bensin om det ska hålla :)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011