Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
LH 2.4 och högre bränsletryck http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=7502 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | enanders [ sön 17-09-17 15:29 ] |
Inläggsrubrik: | LH 2.4 och högre bränsletryck |
Hur påverkar högre bränsletryck kallstart i LH 2.4? Ingår starten i den lambdareglering som datorn gör eller kan man få mer bränsle vid start genom att öka bränsletrycket? |
Författare: | nyfiken [ sön 17-09-17 19:44 ] |
Inläggsrubrik: | Re: LH 2.4 och högre bränsletryck |
Om det är en kallstart så är ju aldrig Lambdaregleringen inblandad. Det är en förprogrammerad procedur som styr starten och den efterföljande varmkörningen. Lambdaregleringen kommer först när allt har blivit uppvärmt. |
Författare: | enanders [ sön 17-09-17 20:21 ] |
Inläggsrubrik: | Re: LH 2.4 och högre bränsletryck |
Jag provat med upp till dubbla bränsletrycket men jag tycker inte att den startar betydligt bättre för det. Det är ungefär ingen skillnad. |
Författare: | torbjorn [ sön 17-09-17 22:01 ] |
Inläggsrubrik: | Re: LH 2.4 och högre bränsletryck |
LH 2.4 är ju adaptivt, så om det inte har glömt adapteringen, återanvänds data från då systemet senast gick lambdareglerat. Förhållandet mellan blandning vid normal körning och blandning vid icke lambdareglerade förhållanden (kallstart, varmkörning, fullgas mm) ändras alltså inte för att man höjer bränsletrycket. Om man däremot skulle höja bränsletrycket bara vid kallstart men sänka det till normalt värde innan styrsystemet börjar försöka lambdareglera, så kanske man skulle kunna lura adapteringen på det sättet. Jag vet inte vad som bestämmer när lambdaregleringen sätter igång, men jag skulle tro att det är en funktion av både motortemperatur och tid efter start. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |