Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

4.7 ny motstånd vs potentiometer?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=7551
Sida 1 av 1

Författare:  Snålkörarn [ ons 18-06-06 15:02 ]
Inläggsrubrik:  4.7 ny motstånd vs potentiometer?

Har kommit underfund med att flexitunes automatiska choke inte räcker i närheten till för att det ska gå att starta vid kallare väderleken så ska sätta motstånd mellan tempgivaren.

Men ska man bara ta ett 4.7 NTC motstånd och sätta dit? Är det inte bättre att ha en 20Kohms potentiometer som man kan ställa in inifrån kupén hur mycket man vill att den ska choka?

Sen sätta detta via en vanlig knapp så man kan åka någon minut innan man byter över vanligt driftläge.

Författare:  habmar [ ons 18-06-06 16:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

vad är det för bil?

Författare:  Snålkörarn [ ons 18-06-06 16:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

habmar skrev:
vad är det för bil?



Volvo 940 med FB motor.

En annan sak jag reflekterat över är om man behöver ha en tryckknapp egentligen om man har en potentiometer (borde ju bara vara att vrida den till noll när man är nöjd med kallstarterna.

Författare:  nyfiken [ ons 18-06-06 17:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

Betänk att det är lätt att sura ner motorn om det blir för mycket.

Författare:  Snålkörarn [ ons 18-06-06 18:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

nyfiken skrev:
Betänk att det är lätt att sura ner motorn om det blir för mycket.



Är 20 kohm för mycket alltså? Tänkte mest att det borde vara bättre än ett NTC motstånd för då kan den ju alltid få tillräckligt med bränsle iaf

Författare:  nyfiken [ ons 18-06-06 20:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

Ett NTC-motstånd ändrar ohmvärdet med temperaturen. Kan det bli enklare om man vill ha automatik som sköter sig själv?

Författare:  Snålkörarn [ ons 18-06-06 21:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

nyfiken skrev:
Ett NTC-motstånd ändrar ohmvärdet med temperaturen. Kan det bli enklare om man vill ha automatik som sköter sig själv?



Det jag tänkte var mest om det verkligen följer så pass bra att det aldrig kommer behövas mer choke än de 4.7 NTC Kohmen?

Författare:  torbjorn [ tor 18-06-07 09:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

Det finns flera som har fått det att fungera fullt tillräckligt bra med den NTC-motståndslösningen. Men det beror ju också på hur mycket kallstartanrikning bilens styrsystem tar till vid olika förhållanden. Och NTC-motståndet bör monteras så det känner av motorns temperatur och inte kyls av fartvinden eller luftdrag från kylfläkten.

Författare:  Snålkörarn [ tor 18-06-07 10:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

torbjorn skrev:
Det finns flera som har fått det att fungera fullt tillräckligt bra med den NTC-motståndslösningen. Men det beror ju också på hur mycket kallstartanrikning bilens styrsystem tar till vid olika förhållanden. Och NTC-motståndet bör monteras så det känner av motorns temperatur och inte kyls av fartvinden eller luftdrag från kylfläkten.



Ja det är ju också lite trixigt vart man ska placera det. Därför det är lite svårt att bestämma om man ska köra på 4.7 kohm NTC eller bara ett potentiometer på 20kohm

Författare:  torbjorn [ mån 18-06-11 10:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: 4.7 ny motstånd vs potentiometer?

Det kan väl vara lämpligt att sätta fast PTC-motståndet i en ringkabelsko, som i sin tur sätts under någon befintlig skruv eller mutter på vänster sida av toppen. T ex en av insugningsrörets fästmuttrar. Placera det så det kommer "i lä" av t ex insugningsröret.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/