Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 18-06-06 16:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 18-06-01 15:07
Inlägg: 4
Hej

Trodde inte att starksprit kunde innehålla upp till 50% Etanol och 50% alkohol kan det verkligen stämma? Visst innehåller det lite men kan det vara så jäkla mkt alltså 20-50. Låter helt bananas. Står på giftinformationscentralen med "BRUKAR innehålla 20-50" https://giftinformation.se/kemikalieregister/etanol/

Förklara gärna någon som vet!

Läste på en blogg där det står så här:

SAKER DU INTE VISSTE OM ETANOL:
Etanol är farligt för oss människor(om vi dricker det)
Vin innehåller 10-20% etanol
Starksprit innehåller 20-50% etanol.
Parfymer och vissa krämer innehåller etanol
Rakvatten innehåller etanol.


källan till påståendet


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-06 17:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Njaaääeee… Det finns väl en hel del att säga om detta.

Etanol är ett kolväte, med lite syre. Giftigt? Nåja, det finns människor som dricker etanol i någon form dagligen. Vissa av dom blir förvånansvärt gamla. Giftigare än så är det inte. Etanol finns även naturligt, övermogen frukt t.ex jäser och det bildas naturligt etanol. Så det är inget konstigt kemiskt hopkok. Vilket man däremot skulle kunna säga om bensin och andra liknande ämnen.
Den starkaste alkohol på flaska som du kan köpa över disk i Sverige innehåller väl 43%, har jag för mig. (Jag är inte storkonsument eller kännare, så jag kan ha fel. Men 43% har det sagts mig av dom som vet. Starkare procent får du åka utomlands för att köpa)

Sedan kommer det argument som vi läste 2005 och åren därefter i Svensk skymningspress och andra media. Det mesta, eller allt (?) har blivit bemött och motbevisat flera gånger om av dom som vet bättre. Så ta inte till dig det som står på den sidan. Det stämmer inte. Om du orkar läsa gamla inlägg här på forumet så hittar du flera av motargumenten. En del har gått förlorat i den digitala världen men mycket kan man säkert få fram, i alla fall likalydande rapporter och uttalande från "vetenskapen".

Man kan väl skjuta in ett tänkbart argument för E85 i dessa dagar: Priset!
Jag är långt ifrån någon "värsting", men jag har kört över 10 000 problemfria mil i min FFV. Alltid på E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen.

Ett tillägg: Din text i första raden: "Trodde inte att starksprit kunde innehålla upp till 50% Etanol och 50% alkohol kan det verkligen stämma?"
Etanol är en Alkohol! Det finns flera olika Alkoholer och Etanol är en av dom. Lite en fråga om vad man vill kalla det, alltså samma sak. "Kemiska" är ett språk med många möjligheter. Eller var det så att du inte fick till det språkligt?


Senast redigerad av nyfiken ons 18-06-06 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-06 20:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag föreslår att du börjar med att damma av kemiböckerna från högstadiet och gör en grundlig repetition av kemikursen.

Alkohol är ett samlingsnamn för en mängd olika kemiska föreningar som har det gemensamt att de dels innehåller kol och dels innehåller minst en OH-grupp.
De enklaste alkoholerna är de som består av en rak kolvätekedja med en enda OH-grupp - t ex metanol, etanol, propanol, butanol. Alkoholer med mer än två kolatomer brukar få ett tillägg till namnet som talar om var i kedjan OH-gruppen sitter. Antingen en siffra som talar om vilken av atomerna som har OH-gruppen, eller ett ord som talar om samma sak. "Iso" i början av namnet betyder t ex att OH-gruppen sitter på den mittersta kolatomen. Sen finns det också alkoholer med flera OH-grupper, de brukar kallas glykoler. Och det finns också sådana som har lite mer komplicerade former än raka kolvätekedjor - ibland kan det finnas med andra grundämnen än kol, väte och syre, ibland kan det finnas dubbel- eller trippelbindningar eller olika cykliska former.

Tyvärr har det blivit så att man i livsmedels- och njutningsmedelsbranschen uttrycker sig svepande och bara säger alkohol när man i själva verket menar etanol. Och det är olyckligt eftersom det finns många andra alkoholer som också har betydelse i samma bransch. T ex används propylenglykol ofta som konsistensgivare i bakverk (såna där billiga muffins som håller sig mjuka hur länge som helst).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-07 14:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
nyfiken skrev:
Den starkaste alkohol på flaska som du kan köpa över disk i Sverige innehåller väl 43%, har jag för mig.

Går jag in på Systembolagets websida och söker på "Cask Strength" hittar jag Scotch som ligger några tiondelar över 60% (Benriach). Visserligen beställningssortiment, men ändå. Highland Park, Cask Strength Edition, 57,1%

Så med lite starthjälp skulle man nästan kunna tanka bilen med det... Huh! Vilket alkoholmissbruk.
Och plötsligt får jag flashback till Tillbaka Till Framtiden del3, när de försökte köra DeLorean på hemkört.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-07 17:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ja, där ser man, Dr Mabuse. Tiden har sprungit ifrån mig. Jag måste använda både händer och fötter om jag skall försöka räkna fram när jag besökte ett Systembolag senast. Och då får jag ändå börja om på ena handen för att komma rätt. :lol:

Habmar: Jag grubblar lite över ditt inlägg. Är det så här att det du kallar etanol egentligen är det som heter E85? I många människors vardagliga, lite slentrianmässiga talspråk används ordet etanol för motorbränslet E85. Det är i sin tur en blandning av 85% ren etanol (99,98%) och resten är bensin plus några tillsatsämnen. Bland annat ett denatureringsmedel (kräkmedel) och ett färgämne. Men dessa ämnen är bara någon eller några procent av hela volymen bränsle. Så i huvudsak kan man säga att E85 består av etanol och en mindre del bensin. Och läs Torbjörns inlägg som en läxa. Etanol är en Alkohol, en av flera. Dom flesta är inte drickbara, men etanol är det i måttliga och återhållsamma mängder.

Och som jag skrev tidigare, det fungerar problemfritt i bilar. Den som påstår motsatsen har ingen E85-bil och ännu mindre, har kört någon. Den länken du visade "osade" som ett av alla falska och vettlösa rykten som florerade från 2005 och några år framåt. Om det var någon som uttalade något, så var det alltid någons jobbarkompis morsas före detta sambos kusins grannes bekants bekant som fick väldiga problem en gång när vederbörande åkte i en E85-bil. Då visste denna E85-passagerare genast hur "dåligt och värdelöst" E85 var. Och sagesmannen vid fikabordet byggde på med okunskapen och dumheterna. I bästa fall hade han läst i någon Aftonblaskas motorbilaga och snappat någon av stolligheterna som han framförde som någon sorts kungsord.

Om du funderar mera på E85, så ställ dina frågor här. Hur fungerar det på vintern? Behöver man ställa om något i motorn? Behöver man sköta och behandla bilen på något speciellt sätt? Vad kostar det? Finns det överallt? Hur konverterar man en vanlig bensinbil till E85? Är det tillåtet? Måste man registreringsbesiktiga den för E85? Är det något speciellt som kollas på den årliga besiktningen? Och så vidare. Ös på med dina frågor. Svaren och erfarenheterna finns här.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-06-11 10:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 18-06-01 15:07
Inlägg: 4
nyfiken skrev:
Ja, där ser man, Dr Mabuse. Tiden har sprungit ifrån mig. Jag måste använda både händer och fötter om jag skall försöka räkna fram när jag besökte ett Systembolag senast. Och då får jag ändå börja om på ena handen för att komma rätt. :lol:

Habmar: Jag grubblar lite över ditt inlägg. Är det så här att det du kallar etanol egentligen är det som heter E85? I många människors vardagliga, lite slentrianmässiga talspråk används ordet etanol för motorbränslet E85. Det är i sin tur en blandning av 85% ren etanol (99,98%) och resten är bensin plus några tillsatsämnen. Bland annat ett denatureringsmedel (kräkmedel) och ett färgämne. Men dessa ämnen är bara någon eller några procent av hela volymen bränsle. Så i huvudsak kan man säga att E85 består av etanol och en mindre del bensin. Och läs Torbjörns inlägg som en läxa. Etanol är en Alkohol, en av flera. Dom flesta är inte drickbara, men etanol är det i måttliga och återhållsamma mängder.

Och som jag skrev tidigare, det fungerar problemfritt i bilar. Den som påstår motsatsen har ingen E85-bil och ännu mindre, har kört någon. Den länken du visade "osade" som ett av alla falska och vettlösa rykten som florerade från 2005 och några år framåt. Om det var någon som uttalade något, så var det alltid någons jobbarkompis morsas före detta sambos kusins grannes bekants bekant som fick väldiga problem en gång när vederbörande åkte i en E85-bil. Då visste denna E85-passagerare genast hur "dåligt och värdelöst" E85 var. Och sagesmannen vid fikabordet byggde på med okunskapen och dumheterna. I bästa fall hade han läst i någon Aftonblaskas motorbilaga och snappat någon av stolligheterna som han framförde som någon sorts kungsord.

Om du funderar mera på E85, så ställ dina frågor här. Hur fungerar det på vintern? Behöver man ställa om något i motorn? Behöver man sköta och behandla bilen på något speciellt sätt? Vad kostar det? Finns det överallt? Hur konverterar man en vanlig bensinbil till E85? Är det tillåtet? Måste man registreringsbesiktiga den för E85? Är det något speciellt som kollas på den årliga besiktningen? Och så vidare. Ös på med dina frågor. Svaren och erfarenheterna finns här.



Aha då är jag med, fan trodde det vara samma sak :shock: ursäkta min dumhet. Så tekniskt sett skulle man som människa inte dö av 1dl etanol? frågan är dum men jag undrar av ren nyfikenhet. Kostar inget att fråga och det lär finnas många andra som undrar samma sak


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-06-12 05:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
"Så tekniskt sett skulle man som människa inte dö av 1dl etanol?"

Nej. Inte om du med ordet etanol menar ren sprit. Om du däremot menar etanol = E85, så skulle du förmodligen bli rejält sjuk, men troligen klara livhanken, kanske? Vilket även kan uttydas: Pröva inte! Det är billigare, säkrare och godare att dricka den sprit som är skattad och säljs över disk. E85 är ett motorbränsle. All annan användning är fel och missriktad.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011