Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-02-20 22:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag håller på att fila på min insändare. Brukar ni andra skriva insändare? Om inte: Gör det! Även om ni är lika mycket lekmän som läsarna, påverkas läsarna av "drevet". En negativ insändare om etanol påverkar ingen. Tio gör det, även om alla tio bygger på samma myter, halvsanningar, missuppfattningar och förenklingar. Vi måste ta över som debattmotor och inte bara vara små bromsar i form av debattsvar i tidningar eller kommentarer till internetartiklar. Att mejla Robert Collin är ju meningslöst. Och även om han är värst av dem alla är han ju inte ensam. De har ju allihopa sådan makt eftersom de i sin roll som "journalist"/"krönikör" får epitetet "expert". Att mejla en ansvarstagande ansvarig kan vara meningsfullt. Viktigast är ändå att synas i media. Visa att också andra än Gröna bilister och BAFF faktiskt tror på etanolen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-20 23:18 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Enig med deg; kjør på med leserbrev. Kommentarer under artikler på web er uten verdi. Jeg har bare skrevet ett leserbrev i mitt liv (det var om etanol), og jeg oppdaget at det var veldig mange bekjente og kolleger som la merke til det. Det når fram altså:-)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Kommentarer under artikler på web er uten verdi.


Undrar det, många läser på webben enbart, och de snabba kommentarerna på groteska felaktigheter kan få en del att ta reda på mer, om man skriver sakligt.
Dessutom går det mkt snabbare att skriva kommentarer, och det är oftast ingen censur.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-29 21:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man får väl göra båda delarna allt vad som känns bäst för tillfället.

Att få något i tryck brukar i varje fall i större tidningar vara mkt svårare och då kan jobbet med insändaren vara förgäves.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-18 07:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här lite skrivtips som kan höja oddsen att man publiceras.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-29 22:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag tycker det är dags för en Maj-offensiv. Om alla här skriver många insändare, skriver och ringer till många politiker och journalister, så får vi mycket bättre genomslag än om vi gör lite då och då. Och nu behövs det som bäst också. Det är viktigt att vi har rätt fakta också så att vi inte för fram olika uppgifter. Om någon undrar om några uppgifter så kan vi ju stämma av dom här så att det blir rätt och riktigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-30 08:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Här lite skrivtips som kan höja oddsen att man publiceras.

/Aryan


Bra tips!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-29 12:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jag skriver en del inlägg på Citroenakuten. Nu de senaste dagarna om E85 och Bioflex (Citroëns flexifuel). Någon undrade lite över en kommande C5 Bioflex och direkt blev han ifrågasatt! Någon hävade direkt att en sådan drar 1.5 L/mil mot dieselnversionens 0.6, kan aldrig vara lönsamt var kontentan. Med utgångspunkt från databladet hävdade jag att den kan förväntas dra ca 1.12 L/mil med E85 i tanken och så ställde jag E85 mot diesel i kostnad per mil, en försumbar skillnad. Största skillnaden är inköpspriset, 22000 + 10000 kr i miljöbilspremie (fast jag hatar ordet miljöbil... sådan finns inte) och sedan skiljer den årliga skatten, 1340 kr resp. 3825 kr. Ek0nomiskt en klar fördel för Bioflexen.

Sedan kom det vanliga snacket om att det går åt minst en liter olja för att framställa en liter etanol.... Vad gör man åt denna dumhet som visas på bilforumen???


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-05 15:48 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Jag tror att både diesel (nu svär jag väl i kyrkan), etanol och biogas samt diverse el/hybrid -bilar kommer finnas i framtiden. Det viktigaste när vi i insändare mm framför vår åsikt om etanolens förträfflighet och bemöta argument ofta grundade i okunskap är att bombardera sakligt och korrekt med fakta.

Jag förstår inte varför intresset för etanolen nu minskat, eller kanske var det för att SAAB som ändå drev en del teknikutveckling inom området försvann. Som jag ser på saker och ting är etanolens största samhällsvinst att vi kan ställa om äldre fordon till en ringa kostnad. Att faktiskt inte behöva köpa ny bil bara för att köra på ett annat bränsle utan kan konvertera den gamla.

Det är bra att vi fått en öppning i lagen om konvertering, nästa steg är att göra det lika enkelt som att regga en bil med dragkrok!

Mvh Magnus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 15:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
NT har lite tips om hur man ska skriva debattartiklar:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 460473.ece

Citat:
Så skriver du en debattartikel

Sex stycken tips till dig som vill göra din röst hörd.

1. Bestäm dig för vad du vill säga. Ju färre budskap i en och samma artikel - desto större chans att argumenten biter.

2. Använd gärna personliga erfarenheter men gör dem allmängiltiga. Då kan fler känna igen sig i det du varit med om.

3. Vad vill du förändra och vem borde göra det? Var konkret, beskriv hur du helst skulle se en framtida utveckling.

4. Stryk svåra ord och krångliga formuleringar. Less is more.

5. Undvik svordomar och personangrepp.

6. Fatta dig kort. Då orkar fler läsa dina argument och på köpet blir texten mer slagfärdig.

Av: Ny Teknik redaktion

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 10:13 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Någon som skrivit insändare och vill dela med sig? Både hur man formulerade sig och eventuella reaktioner.

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011