Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-12-16 15:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-01-15 17:41 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
karlmb skrev:
De bjuder iaf in till debatt...
Undrar var?
På KKK-möte?



Nu ska vi inte börja med politisk pajkastning, de ordnar våra 349 folkvalda i riksdagen så bra utan oss andra.

Oavsett partipolitisk tillhörighet så verkar inte fakta vara något man lägger någon större vikt på :roll: Får väl iaf hoppas att det blir någon debatt kring detta....så att lite fakta faktiskt kommer ut ist för ordinarie politiskt svammel kring E85.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-16 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
Nej, OK.
Men som sagt så är det troligen inte alls intresserade av ev. fel i sin text gällande E85, nej de vill visa att de bryr sig...slutresultatet är sällan intressant för representativt valda politiker.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-15 21:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Dieselbil i sista hand

DEBATT

I många skånska kommuner finns en uttalad ambition att övergå till bilar som drivs av biogas. Tittar man på fordonsinköpen de senaste åren hos dessa kommuner visar det sig dock att man ofta köpt dieselbilar fastän samma bilmodeller finns som gas- eller etanolbil. I en del kommuner saknas tankställe för biogas, då det endast finns 132 stycken i hela landet.

I väntan på en publik gasmack byts ibland bensinbilarna ut mot dieselbilar, fastän detta är mycket sämre ur miljösynpunkt. I Sverige finns cirka 2 800 mackar, varav de allra flesta tillhandahåller både fossil bensin och diesel. På cirka 1 850 ställen finns etanoldrivmedlet E85 att tanka. Istället för att byta ut bensinbilarna mot något som är ännu sämre ur miljösynpunkt hade man kunnat välja etanolbilar och bidra till betydligt mindre utsläpp av koldioxid samt olika miljö- och hälsovådliga utsläpp.

För att kommuners uttalade ambitioner i miljö- och klimatfrågor ska kunna tas på allvar, kan man inte på förvaltningar och kommunala bolag fatta sådana beslut kring fordonsinköp som uppenbarligen har skett.

Har man en policy att köpa gasbilar, ska man köpa gasbilar och inte dieselbilar. Finns det inte någon gasversion av lämplig bilmodell ska man välja en etanolbil och i tredje hand en bensinbil. Diesel kommer alltid i sista hand!

Robert Korán


http://malmo.etc.se/debatt/dieselbil-bo ... sista-hand

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-02-02 11:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Möt USA:s och Obamas intresse biogas och etanol

Obamaadministrationens besök i Sverige fokuserar mycket på klimatfrågan. Två viktiga beståndsdelar är biogas och etanol, där Sverige har världsledande kompetens.

President Obama och hans administration vill arbeta närmare med Sverige i klimatfrågan. På två områden finns grunden för konkret samarbete som kan lägga grunden för en ny svensk exportindustri och en snabbt minskande klimatpåverkan; biogas och etanol.

Sverige är världsledande inom biogas för fordonsdrift; vi har världens största biogasdrivna fordonsflotta, världens nordligaste biogasmackar och världens bredaste råvarubas för biogasproduktion. Detta är redan grunden för en framgångsrik exportindustri genom bland annat Swedish Biogas, Göran Persson-ledda Scandinavian Biogas och Malmberg i Skåne.

I USA ökar produktionen nu mycket snabbt av skiffergas, naturgas som tas fram med mycket hög miljö- och klimatpåverkan. Det hotar omställningen till förnybara drivmedel, men innebär också ett snabbt ökande utbud av gasdrivna fordon av alla de slag, och kan vara öppningen för storskalig produktion av biogas för fordonsdrift i USA. På den allmänna, strikt kommersiella marknaden får biogasen svårt att konkurrera med skiffergasen, men många amerikanska kommuner, delstater och kollektivtrafikbolag är intresserade av biogasen.

USA är en av världens största producenter av etanol för fordonsdrift, men produktionen är inte särskilt imponerande ur klimatsynpunkt. Klimatnyttan stannar ofta vid 30 procent jämfört med bensin, bland annat eftersom man inte utnyttjar biprodukterna från tillverkningen. Agroetanol i Norrköping når över 90 procent minskad klimatpåverkan jämfört med bensin, eftersom man förutom etanolen också får ut djurfoder, gör biogas av restprodukterna, sprider rötresten på åkrar, producerar el för eget bruk, säljer fjärrvärme till nätet och avskiljer koldioxid som säljs till industrin.

Obamaadministrationen inser rimligen att det stöd de ger till dagens ineffektiva etanolproduktion är ohållbart, samtidigt som det politiskt är mycket svårt att inte stötta de många lantbrukare som tillverkar etanolen i mellanvästern, som ofta avgör vem som vinner valet. Samtidigt har USA:s naturvårdsverk EPA stora problem med att få tillräckliga volymer andragenerationens cellulosaetanol, som på sikt ska överta den roll dagens etanol har. Detta sammantaget gör svensk etanolproduktion mycket intressant för Obamaadministrationen; här kan man redan med dagens teknik och råvaror nå mycket stora utsläppsminskningar.

I mitten av december ska en statlig utredning presentera hur Sveriges fordonsflotta kan bli fossilbränsleoberoende till 2030. Det kan befästa den världsledande roll Sverige har inom biogas och etanol – och som kan vara grunden för en konkret affärssamverkan med USA.

Mattias Goldman
Gröna Bilister


http://helahalsingland.se/insant/insand ... och-etanol

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-21 12:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Idag var det en insändare i www.nsd.se som bl.a utdelade en högerkrok mot etanol med den motiveringen att det skövlas regnskog, något som man väl har kunnat konstatera inte stämmer värst bra? Känner ett behov att bemöta påståendet men behöver mer på fötterna i så fall, hehe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-21 12:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Insändaren finns visst på nätet också:

Citat:
Etanolpumpar för miljoner har tvingats fram de senaste åren, trots att vi vet att regnskogarna huggs bort, regnskogar som tagit miljoner år att skapa, och producerar det syre allt liv behöver. Dessutom upptar den koldioxid alla förfasas över.


http://www.nsd.se/nyheter/ta-det-pa-allvar-8497078.aspx


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-21 13:47 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Vad jag vet så odlas inte etanolen i närheten av regnskogen, utan mest i den syd-östra delen av landet (fel marksort i f.d regnskogsmark) samt något i den nord-östra kustregionen, och inte heller expanderar odlingsmarken för sockerrör i Brasilien särskilt snabbt.

Se här för odlingsytan/skörden:
http://sugarcane.org/internal/images/br ... tion-graph

http://sugarcane.org/sustainability/pro ... d-and-fuel

"In the last 20 years, the volume of sugarcane harvested and processed in Brazil has almost tripled to meet rising demand for sugarcane ethanol and bioelectricity. During that time, there has been no drop in Brazilian food production. In fact, Brazil’s grain production doubled during the past ten years."

"Sugarcane already does a lot with a little land. Sugarcane uses a very small amount of land when compared to other agricultural activities. Ethanol production currently occupies 4.6 million hectares of farmland, which is only 1.4 percent of Brazil’s 330 million hectares of arable land."

Skulle i så fall vara i Afrika/Indonesien där det finns lite nya etanolprojekt men de är rätt småskaliga (i 3000 m3/år klassen).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-21 14:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Bra info! Tack!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-21 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
Här finns mer: http://www.baff.info/ Och även Etanolpartiet (som det inte blev så mycket av) hann med att sätta ihop lite "Frågor och Svar" http://www.etanolpartiet.se/#!blog/c1e0x
Dom säger i och för sig samma sak, ungefär. Men det kanske blir lite nyans från den ena eller andra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-22 07:49 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
göinge skrev:
Citat:
Möt USA:s och Obamas intresse biogas och etanol

USA är en av världens största producenter av etanol för fordonsdrift, men produktionen är inte särskilt imponerande ur klimatsynpunkt. Klimatnyttan stannar ofta vid 30 procent jämfört med bensin, bland annat eftersom man inte utnyttjar biprodukterna från tillverkningen. Agroetanol i Norrköping når över 90 procent minskad klimatpåverkan jämfört med bensin, eftersom man förutom etanolen också får ut djurfoder, gör biogas av restprodukterna, sprider rötresten på åkrar, producerar el för eget bruk, säljer fjärrvärme till nätet och avskiljer koldioxid som säljs till industrin.


http://helahalsingland.se/insant/insand ... och-etanol


Ska väll peka ut att det är fel att påstå att de inte utnyttjar biprodukterna i USA, de gör både DGS (våt eller torrt foder) och i många fall corn-oil också. CO2 anläggningar börjar också ploppa upp och jag har läst något om anläggningar som gör bio-plast av sin DGS.

Anledningen till den låga GHG-prestandan på etanolen i USA ligger främst i hur odlingen av majs går till i USA (väldigt bränsle/gödsel-intensiv) och deras val av produktionsenergi, dvs kolkraft eller naturgas. Nackdelen är såklart att båda de sakerna som gör deras GHG-prestanda mycket sämre även gör produkten så mycket billigare och lönsammare att framställa... (tills nu majspriser/naturgaspriser vänder).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011