Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 00:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 05:42 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
"Lennart Nordström" skrev en insändare till Sala Allehanda den 4/6 också. Vet inte vad det stod dock men tydligen en massa gojja då någon annan skrev en annan insändare och rättade till alla hans påståenden och angav detta forum som referens :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 17:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra jobbat, denna någon!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 12:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Förstör inte vår framtid
Publicerad: 16 juni 2008, 01:15

Varför är det så att vi har tekniken men att vi inte använder oss av den? I detta fallet menar jag de alternativa bränslena. Vi är så lata att de flesta inte orkar tänka på miljön. Alla som vill har chansen att påverka vår miljö. Det räcker med att bara kanske källsortera. För ensam kan man inte rädda vår jord – vi måste samarbeta!

Vi har elbilar som är så dyra att vanligt folk inte har råd med dem. De bilar som drivs med bensin är mycket billigare. Borde det inte vara så att det som är bättre var billigare?

Visst inser jag att detta inte kan hända på en dag. Men låt oss säga en period på tio år. Då borde vi i alla fall kunna minska antalet bensindrivna bilar rejält och därmed också utsläppen. För hade alla fordon gått på etanol i dag hade vi minskat utsläppen med 80 procent.

Det vi behöver är en övergångspunkt, till exempel en lag som säger att man inte får köra på bensin är 2020. På så sätt kan vi göra oss av med allt gammalt och dåligt som förstör vår miljö och byta ut de mot det nya.

Därför kan jag tycka att det är korkat av SJ att höja biljettpriserna. Färre tar självklart tåget om det till och med är billigare att köra bil. Inte nog med att SJ kommer att få fler kunder om biljettpriserna sänks det kommer att gynna miljön och fler kommer att få mer pengar över.

Men samtidigt handlar det om pengar och tid. Det finns högt uppsatta människor som kan ändra på detta. Hade de bara förstått lite av allvaret i det hela kanske de hade gjort något. Som the Who sjöng 1965, "talking about my generation". Det kommer vi att göra men det kommer inte att handla om något positivt om vi fortsätter att förstöra. Talking about my destroyed generation, säger jag då. Men rädda den yngre generationen! Nä skit i det, så länge jag själv har det bra. Men tänk på dem som kommer efter dig då – du kanske vill att dina barnbarn ska kunna ha det lika skönt som du har haft det.

Poängen men det hela är att vissa ska öppna ögonen och börja se nya bättre möjligheter. Vi har ju tekniken, så varför inte spola den gamla tekniken och ta användning av den nya. För utsläppen skadar ju inte bara miljön utan alla andra runt om dig också.

Tänk på det!

Kristoffer Thell 9:2, Mackleanskolan


http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs ... 97878/1310

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 12:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nääää, köp en "snåldiesel" sålänge....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
En insändare som börjar i dur (hyllar etanol), men slutar i moll (kritiserar efterkonvertering):

Citat:
Nu blir etanolkonvertering laglig
Publicerad: 28 juni 2008, 01:15

Den 1 juli är det lagligt att bygga om sin bil till etanoldrift. Minskade avgaser och billigare bränsle är fördelarna (enligt Gröna bilister). Med stigande bensinpriser kan det bli en god affär.

Etanol är ett mycket bra bränsle! Högt oktantal cirka 105 RON och ett högt ångbildningsvärme. Nackdelar är cirka 40 procent lägre energiinnehåll än bensin, påverkan på plastmaterial och korrosivitet mot metaller.

Det lägre energiinnehållet kan man enkelt kompensera med mera bränsle genom högre bränsletryck, större insprutningsventiler, ändrade insprutningstider eller en kombination av dessa. Påverkan på plaster och metaller är svårare. Man måste byta komponenter till sådana med alkoholresistenta material.

Dessutom har etanol en annan elektrisk konduktivitet vilket gör att man bland annat riskerar statisk urladdning vid tankning om man inte har jordat påfyllningsrör av metall. Bränslepumpar som är monterade i tanken kommer också att förstöras.

De konverteringssatser som jag hittills sett har endast ändrad mjukvara och ibland andra insprutningsventiler. Dessa konverteringssatser kommer att ge kunderna problem! Slitna insugs/avgasventiler och säten, förstörda insprutningskomponenter och slangar kommer att drabba kunden – var finns konverterarna då? Att tro att biltillverkaren skall stå för reparationerna på en konverterad bil är lite väl blåögt. Många bilar har även insprutningskomponenter av aluminium och detta är ingen bra kombination ihop med etanol. Rostfritt stål är det som gäller!

Emissionsvärdena är ytterligare en fråga. I dag finns inga emissionskrav på bilen om den körs på E85, men om den konverteras påverkas oftast också emissionsvärdena vid bensindrift och bilen blir troligtvis olaglig. Konverterarna har inte kunskapen/ möjligheten att ändra mjukvaran så att inte övrig kalibrering påverkas.

När man tittar på i stort sett alla konverteringssatser som erbjuds på nätet i dag kan man starkt misstänka att det endast är snabba pengar som är drivkraften – inte ett seriöst hantverk för att ge dem som inte har möjlighet att byta till en nyare bil en möjlighet att hjälpa till att göra en insats för miljön.

Man kan bara hoppas att regeringen har tagit ansvar för garanti och emissionsfrågan när konverteringslagen formulerats.

Lennart Nordström


http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs ... 06102/1310

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 11:01 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Har inte denna insändare synts i andra tidningar? med ungefär samma budskap?

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 11:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jo, jag ser nu att det är precis samma insändare som denna:

Bild

Lustigt. Vissa insändarskribenter verkar vara rena proffsen som skickar sina alster till massor av tidningar på en gång.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 12:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Någon borde skriva ett svar dels på sakfelen men även att man sett insändaren under annat namn på andra ställen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 12:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
I samband med mina egna insändare uppmanade jag fler att skriva insändare. Någon som har gjort det?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 13:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
I Etanol.nu:s FAQ är det tomt under underrubriken "Etanol i bilen" där bland annat frågan:

Citat:
Är etanol "aggressivt" mot material?


Hela underrubriken "Etanol i bilen" bör fyllas i - genast!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 17:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
Jag kollade upp i vilka Ingress-tidningar som denna gått ut i när jag såg den i FP och fick då veta att ett svar var inplanerat en vecka senare.
Man hade alltså redan svaret på insändaren liggande på redaktionen och jag fick det tom via mail innan det publicerades.
Svaret tyckte jag var så bra att jag la inte mer tid på det (finns ju en del annat man har att göra).
Snacka om att tidningen skapar en debatt på eget bevåg :evil:

Så här såg svaret ut:
Citat:
Svar till Lennart Nordströms insändare "Etanol kan nog vara bra - men..." (i FP 16/6)Det är rätt att etanol är ett bra bränsle med högt oktantal och hög ångbildningsvärme. Men i övrigt verkar han inte vara påläst. Visserligen har ren etanol cirka 40 procent lägre energiinnehåll än Blyfri 95, men det vi tankar är E85. Det är en blandning av 85 procent etanol, 12 procent BF95 och resten tillsatser. E85 har cirka 30 procent lägre energiinnehåll.Alla slangar och packningar i bränslebanansom tål bensin tål etanol. Undantaget korkpackningar som man hittar i bilar av årsmodell 67 och tidigare.När det gäller aluminium och etanol gör den klassiska förväxlingen mellan metanol och etanol. Det han skriver stämmer bra in på metanol. Inte har det blivit frätskador på triangaköket och dess tillhörande bränsleflaska i aluminium, trots 95 procent etanol i bränslet.Vid all tankning föreligger risk för statisk gnistbildning. Störst risk är om man låser handtaget och sätter sig i bilen i väntan på att tanken ska bli full. Det gäller vid såväl BF95 som E85.Däremot kan inte E85 skapa laddning genom att flöda genom ett plaströr, eftersom det är svagt ledande och själv utjämnar laddningen. Det leder ingenting.När det gäller risk för skador på motor förutsätter jag att den konverterade motorn får bränsle efter ordning, brända ventiler beror på för mager blandning i samband med högt effektuttag.Går den vid lambda 1 vid normal körning och strax under vid fullgas så är slitaget mindre med E85 än med BF95. Brända ventiler vid etanolkörning beror på ofullständig/icke utförd konvertering. De tillsatser för konvertering som finns på marknaden utgörs av "boxar" som importerats från Brasilien, de är utvecklade under cirka 30 år av körning på etanol. Sedan finns det även "trimchip" från företagen som normalt trimmar bilar. Det är i huvudsak turbobilar det gäller och där är det inte miljö och ekonomi som är drivkraften, det är oktan och ångbildningsvärme.E85 är ett utmärkt bränsle. Just nu har vi ingen bättre ersättare till bensin. Alla bensinmotorer går att konvertera till E85, ge dom 30 procent mer bränsle. Gräsklippare, motorsågar, elverk med mera.Referenser till mina påståenden finns att fördjupa sig i på det utmärkta forumet Etanol.nu, http://etanol.nu/forumrecover/index.php .Dessutom har jag egna erfarenheter av tusentals mil körda konverterat.PW,Arboga (fullständuga namnet borttaget av mig)


Hehe, låter som ett bra svar. Bra jobbat!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 11:03 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Ännu en insändare från Lennart Nordström i dagens (14/7 -08 ) Sala Allehanda.

Citat:
Inte problemfritt bygga om till etanoldrift
Om explosionsrisk och brända ventiler.

Svar på Patric Widlunds insändare i SA om att bygga om bilen till etanoldrift. Att etanol är ett mycket bra bränsle är vi överens om. När det nu också blir varudeklarerat kan vi också förhoppningsvis få bort en del av den negativa debatten i media. Slangar och packningar i icke flexfuel-bilar tål vanligtvis inte mer än 5-10 procent etanol. Kolla gärna biltillverkare som Saab och Volvo varför man använder andra tankar och slangar på USA-marknaden sedan E10 infördes där 1979. Etanolen bryter ner plastmaterialet i tank och ledningar. Inte bara i ledningar som direkt kommer i beröring med etanolen utan också vevhusventilations-slangar, purgeslangar, slang till bromsförstärkare etcetra.

Aluminium och icke rostfritt stål förstörs av etanol. Metanol är ännu mera korrosivt, men att påstå att etanol inte bryter ner nämnda metaller är fel. Kolla på en FFV (Flex Fuel Vehicle) så ser du att bränslefördelningsrören är av rostfritt stål. Varför tror du? När det gäller explosionsrisken bör du söka på etanol och ångtryck så ser du varför risken är högre än med bensin. Jag talar inte om brända ventiler (iallafall inte som primärorsak)! Problemet är pågrund av utebliven sot och partikelbildning på ventiler och säten slits ventiler och säten mycket snabbare än vid bensindrift.Automatiska ventiljusterare har begränsat justerområde. När justermånen är utnyttjad kommer ventilen att sluta täta mot sätet och göra att motorn tappar kompression och slutligen inte startar kall, då materialet är hopdraget. Har man riktig otur kan ventilerna läcka även vid varm motor och då kan man få brända ventiler och säten. Den typ av brända ventiler Widlund talar om, orsakas inte av slitage utan av för hög temp i förbränningsrummet som gör att ventilen spricker från tallrikens ytterkant och innåt mot ventilspindeln.

Det är självklart att alla (iallafall de flesta) bensinmotorer går att konvertera till E85-drift men inte utan att konverteringen är korrekt utförd. Gå till exempel in på Bryggsnack och kolla vilka problem man fick med utombordare för något år sedan. Om du köper en ny gräsklippare med B&S motor (US) står det uttryckligen att E85 inte får användas. Många bil och MC motorer tål inte heller E85. Att endast byta mjukvara som vissa trimfirmor gör kommer att ge kunden problem. Detta gynnar varken plånboken eller miljön. Du riskerar att ge etanolmotståndarna ytterligare argument genom att framhärda.
Lennart Nordström, Isätra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 16:37 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Innehåller inte den artikeln en hel del sakfel? Bl.a. etanolens påstådda aggresivitet och för hög temperatur i förbränningsrummet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011