Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 19:20 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Jo och frågan är, vilket material är toppen på nyare bilar gjord i? Trodde det var rätt standard med aluminiumtopp, men jag kan ju ha fel också. :?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 19:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
För att inte tala alla A-lagare som borde dö omedelbart med så frätande vätskor i magen.... Är ju dessutom rätt ovanligt med toppar i annat än aluminium. Finns det någon personbil som har annat material i toppen idag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-31 22:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt skitsnack på bryggan...:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=236907
Citat:
Svwerker (Löjtnant)
Antal inlägg: 52
Medlem: 2007-01-06
Status: Offline

Visas Svwerker sjöbod.
Skicka mail till Svwerker

Svara Citera Rapportera
Skrivet: 12 juli 2008 | 10:35

Nej det är inte samma sak som Jozo, men det är salt. Jag känner flera som renoverat trots salt! Jag har även sett förgasare som stått över en vinter med salt i och det, mina vänner, är inget för nervsvaga. Kör ni med ersättning så för guds, och eran egen, skull kör en tank utan innan vinteruppehållet.

Ja, jag är medveten om att det är mellan 5 och 10% E85 inblandat, i 95 oktan. Därför kör jag alltid 98! Jag har sett motorer med aluminiumblock som gått på E85 och de var inte vackra inuti. Frätskador bakom ramlagren var ett av de mer påtagliga problemen!



I båtmotorer kan märkligating inträffa heltklart. Men sådana frätskador tyder väl på dålig olja eller vattenbemängd. Skall man inte konservera en båtmotor på vintern?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-02 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Sanningen om etanolen är varken svart eller vit
Opinion 2008-07-27 | Uppdaterad 2008-07-27

Svar till Per Olssons insändare ”Hur ligger det till med etanolen?” (BLT den 21 juli).
Du har alldeles rätt. Det är i stort sett omöjligt för en normal människa att veta vem som ljuger och vem som tala sanning, vad är rätt och vad är fel.
Är etanolen miljövänlig eller en miljöbov?
Sanningen är väl som alltid varken svart eller vit.
Hur miljövänlig etanolen är beror till stor del på fyra faktorer. Vilken typ av mark som används vid odlingen av biogrödorna, vad biprodukterna används till, utsläpp av lustgas från odlingen och givetvis vilket bränsle som används vid framställningen.
Vad gäller den svenska ”etanol-odlingen” kan sägas att cirka tre procent av den svenska åkerarealen används till energigrödor. Under de senaste tio åren har mellan 10–15 procent av åkermarken legat i träda. Man kan därför inte säga att energigrödor konkurrerar ut vanlig odling av livsmedelsprodukter i Sverige i dag.
Skövlingen av regnskog för att ge plats åt sockerrörsodling för etanolframställning är förstås helt förkastligt. Att avverka ”jordens lungor”, som regnskogen kallas för att den tar upp och binder enorma mängder koldioxid, tar ju bort en hel del av ”vinsten” med etanol.
Men brasiliansk etanol reducerar växthusgasutsläppen med cirka 85 procent vilket visar hur effektiv den ändå är. Långt ifrån all brasiliansk etanol odlas på före detta regnskogsmark.
1995 års nobelpristagare i kemi, Paul Crutzen, påstod i en rapport år 2006 att biodiesel från raps och etanol från vete och majs orsakade väldigt stora utsläpp av växthusgaser. Rapporten väckte stor uppståndelse och debatten tog fart.
Det visade sig senare att Paul Crutzen hade använt ett felaktigt omvandlingstal när han beräknade hur mycket lustgas som släpptes ut vid odlingen. När man sedan använde ett korrekt omvandlingstal blev resultatet inte det minsta uppseendeväckande.
Anti-etanolkrafter använder sig fortfarande av denna rapport för att driva igenom sina åsikter.
I Sverige och Brasilien använder man biobränslen för att tillverka etanol. Ett självklart val kan tyckas men faktum är att i USA och på flera håll i Europa används fossila bränslen vid framställningen.
Detta är naturligtvis inte bra utan hela kedjan, från odling till konsumtion, bör självklart klimatoptimeras.
Du skriver att OKQ8 har miljöcertifierad etanol. Detta är, som du själv skriver, ett utmärkt initiativ. Men varför inte införa ett internationellt miljöcertifikat?
På så vis skulle vi snabbare komma bort ifrån den ”dåliga” etanolen, kör man etanolbil vill man ju vara miljövän.
Tidigare nämnde jag ”anti-etanolkrafter”. Det är dessa som i dag sprider desinformation angående etanolen och dess verkningar.
Personligen är jag övertygad om att oljeindustrin ligger bakom en hel del, de har mycket att förlora. Varför de inte börjar kalla sig drivmedelsbolag i stället för oljebolag är för mig en gåta.
De, om några, borde ligga i framkant på området i stället för att klamra sig fast vid något som oundvikligen måste bort.
Visst finns det mycket som kan göras bättre vad gäller etanolen, men det viktigaste anser jag är att vi fått in ett nytt tänk, ett systemskifte om du så vill.
Att vi nu har tagit det första, största och svåraste steget bort från fossila drivmedel mot mer miljövänliga.
Johan
Rödeby
Fotnot: Källa: ”Fin- eller fuletanol – vad avgör?” av Pål Börjesson.


http://www.blt.se/opinion/sanningen-om- ... vit(763935).gm

Citat:
Etanolen viktig i frigörelsen från fossila bränslen
Opinion 2008-07-27 | Uppdaterad 2008-07-27

I sin insändare ”Hur ligger det till med etanolen?” (BLT den 21 juli) för Per Olsson i Ronneby i huvudsak ett förnuftigt resonemang när han efterlyser en sansad redogörelse för etanolproduktionens konsekvenser.
Att någon enskild person skulle kunna göra anspråk på att veta de verkliga förhållandena, som Olsson uttrycker det, tror jag tyvärr inte är möjligt.
Produktion av etanol kan gå till på en mängd olika sätt och man får räkna med att undersökningsresultat varierar i minst lika stor grad.
I sin egen värdering av de uppgifter man hittar kan man skilja ut de undersökningsresultat som representerar de vanligast förekommande produktionsmetoderna.
Utifrån de uppgifter som finns tillgängliga i dag kräver exempelvis den majsbaserade etanolproduktionen i USA betydligt mer mark per producerad enhet än den sockerrörsbaserade från Brasilien. Det viktigaste tror jag ändå är att man försöker hitta uppgifter om hur produktionen bör gå till för att vara så långsiktigt hållbar ur ekologiskt, etiskt och ekonomiskt perspektiv som möjligt.
Dessa metoder ska man sedan stimulera medan sämre och urusla metoder bör förbjudas eller i vart fall bojkottas av oss kunder.
Vilka metoder som kan anses vara tillräckligt goda bör ofta omprövas så att utvecklingen stimuleras till ytterligare förbättringar.
Någon form av rimlighetsbedömning tror jag inte att man kommer ifrån när man läser olika undersökningar.
Påståendet att 75 procent av världssvälten skulle orsakas av etanolproduktion bedömer jag personligen som tämligen orimligt. År 2006 stod Brasilien och USA för 90 procent av etanolproduktionen och Brasiliens etanolproduktion lär till största delen ske på mark som tidigare producerade socker.
I de flesta artiklar som för en någorlunda nyanserad diskussion i frågan om ökad världssvält nämner man snarare orättvis fördelning av resurser, fattigdom, krig, korruption, naturkatastrofer och att spekulation på råvarubörserna pressar upp priserna betydligt oftare än etanolproduktionen.
Uppgifter säger att cirka 50 procent av den mat som kommer på amerikanska matbord slängs ut i soporna. I Sverige sägs motsvarande andel vara tio procent. En icke försumbar del av grödorna lämnar aldrig fälten och ytterligare stora mängder slarvas av olika anledningar bort på vägen.
Det var inte heller länge sedan debattens vågor gick höga om den stora mängd god jordbruksmark som ligger i träda eftersom det inte finns ekonomiska incitament att producera något på dem.
Detta beskriver hur situationen var innan den prisökning på matvaror som skett det senaste halvåret och kanske finns det numera en större drivkraft att komma tillrätta med dessa missförhållanden.
Med en mer rättvis fördelning av den mat som finns, effektivare bruk av god åkermark och starkare politisk styrning skulle vi kunna komma långt i kampen mot en stor del av världssvälten. Många kunder kan i sina vardagliga inköp exempelvis välja rättvisemärkta produkter för att säkerställa att arbetarna bland annat får vettigt betalt.
Utifrån resonemanget om missförhållandena i produktion och fördelning av mat tror jag att det finns ett produktionsutrymme för etanol. Hur stort detta utrymme är bör självklart diskuteras.
Etanolen har en viktig roll i övergångsfasen och frigörelsen från fossilbränslena men produktionen måste ske på bästa möjliga sätt. Miljöcertifierad etanol är ett viktigt redskap för detta.
I rättvisans namn borde även bensin och diesel miljöcertifieras, vilket också Per Olsson efterfrågar.
Fordon som drivs med biogas, eldrift, metanol, bränslecellsteknik etcetera behöver också nå marknaden på tillräckligt bred front. Etanolfordonen måste också bli bra mycket bränslesnålare, gärna i kombination med el eller som plug-in hybrider, och etanolen kan förhoppningsvis snart produceras utav skogsråvara.
Lena Petersson Forsberg
Karlskrona


http://www.blt.se/opinion/etanolen-vikt ... len(763934).gm

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Återigen en insändare som antagligen är inskickad till massor av tidningar eftersom den är skriven av en agronom i Skara och publicerats i Kristianstadsbladet:

Citat:
Bioetanol håller inte långsiktigt
Publicerad: 27 augusti 2008, 01:15

ººÅr 1944 arbetade jag på en liten gård på Linderödsåsen. Moderna människor i dag fattar bäst den roll jag hade, om jag med Emils i Lönneberga ögon kallas Albert.

Med ett par hästar som dragkraft, bränneripotatis som främsta gröda, ett dussin mjölkkor, några modersuggor och en flock höns gick livet runt i detta universum i miniatyr.

Häglinge sockens andelsbränneri eldades med torv. Vi levererade vår beskärda del därav. Mellan höbärgning och potatisplockning tog vi upp torven för hand på sockenallmänningens mosse.

Nu långt efteråt funderar jag över den etanol, som var resultatet av vår möda. Den var verkligt hållbar i den meningen, att där fanns inte ett spår av fossil i dess tillkomst.

Dagens etanolproduktion är så långt från detta man kan komma. Fossil spökar i alla moment från odlingens alla insatsvaror, all traktorkörnings, spannmålstorknings, lastbilstransports olja och till fabriksdriften.

Ett ordagrant utdrag ur NyTeknik (11/8): "Självklart bör jordbrukets maskiner i framtiden gå på de bränslen som jordbruket framställer, så att vi kommer ur dagens beroende av fossila bränslen, säger Erik Herland, näringspolitisk chef på Lantmännen Energi, som varit med och finansierat den nya rapporten." (Fin-eller fuletanol – vad avgör? Rapport nr 65 från Lunds Tekniska Högskola. Juni 2008.)

Jordbrukets maskiner ska emellertid inte bara "gå på de bränslen som jordbruket framställer". I det långa loppet ska de även underhållas och förnyas. Liksom spannmålstorkarna, ekonomibyggnaderna, lastbilarna, etanolfabrikerna, infrastrukturen, allt som har med etanolproduktion att göra. Även konstgödsel och växtskyddsmedel ska framställas utan fossila insatser.

Kommer osökt att tänka på Stockholms ångmaskinsdrivna ristugg under första världskriget. Det visade sig att pannan inte bara slukade all flis som tuggen producerade. Man fick dessutom plussa på med kol för att hålla ångan uppe.

Fast det kostade kol blev det ingen flis. Men det blev rent från ris i skogen.

Visst är det skönt att de för jordbruket tyngande överskotten är borta. Men nu har bioetanolen gjort sin tjänst och det är dags att byta spår. Det är transportsektorns elektrifiering och inte etanolisering som är framtiden.

En pinfärsk rapport från USA säger att man nu kan göra etanol av koldioxid, vatten och fossilfri el (sol-, vatten-, vind- och vågkraft). Givet att det är vindkraft i bästa läge samt att det finns avsättning även för den syrgas som blir biprodukt anger man en produktionskostnad på 1.10 USdollar/gallon (cirka 1:75 kronor/liter).

Är det korrekt kan svensk bioetanol inte konkurrera. I stället kanske vi får se Vattenfall göra etanol av sina tyska kolkraftverks koldioxid, som man annars tänkt sig att begrava under jord eller hav.

Om oljan sinar fortare än vi hinner gå över till elbilar kanske vi under tiden kan köra slut våra gamla bilar på verkligt fossilfri etanol.

J-G Hemming, agronom Skara


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 54885/1028

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 07:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Återigen en insändare som antagligen är inskickad till massor av tidningar eftersom den är skriven av en agronom i Skara och publicerats i Kristianstadsbladet:

Citat:
Bioetanol håller inte långsiktigt
Publicerad: 27 augusti 2008, 01:15

<klipp>

En pinfärsk rapport från USA säger att man nu kan göra etanol av koldioxid, vatten och fossilfri el (sol-, vatten-, vind- och vågkraft). Givet att det är vindkraft i bästa läge samt att det finns avsättning även för den syrgas som blir biprodukt anger man en produktionskostnad på 1.10 USdollar/gallon (cirka 1:75 kronor/liter).

Är det korrekt kan svensk bioetanol inte konkurrera. I stället kanske vi får se Vattenfall göra etanol av sina tyska kolkraftverks koldioxid, som man annars tänkt sig att begrava under jord eller hav.

Om oljan sinar fortare än vi hinner gå över till elbilar kanske vi under tiden kan köra slut våra gamla bilar på verkligt fossilfri etanol.


J-G Hemming, agronom Skara


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 54885/1028


Verkligt fossilfri etanol av tysk kolkraftverks koldioxid ?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 08:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Argumentationen haltar, men han kanske menar att eftersom vi "måste" importera tysk kolkraftel på grund av nedläggningen av Barsebäck tills vi hunnit bygga ut den förnybara elproduktionen...?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 16:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Argumentationen haltar, men han kanske menar att eftersom vi "måste" importera tysk kolkraftel på grund av nedläggningen av Barsebäck tills vi hunnit bygga ut den förnybara elproduktionen...?

------------------------------
Den gode JG Hemming börjar möjligen bli lite virrig.

Vad han menar är att Vattenfall ju tänkt begrava den CO2 som produceras i Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland. I stället för att begrava koldioxiden (med påföljande läckagerisker etc.) kan man göra etanol av koldioxiden med den här processen som dock kräver en hel del el.

Det är ju då syntetisk etanol och att i det här fallet kalla den fossilfri är väl kanske att gå lite väl långt. Man kan naturligtvis föra ett resonemang om att i stället för att släppa ut koldioxiden (nu hade man ju förvisso tänkt att begrava den) så gör man etanol av den och 'utnyttjar' det fossila kolet en gång till.

Annars har JG Hemming i olika sammanhang propagerat för att göra metanol av koldioxidutsläppen från kolkraftverk. Men det går ju lika bra att göra etanol och det är förmodligen lättare att använda etanol i bilar - som man redan gör - än att använda metanol som kräver dyra modifieringar av bilar och tankstationer samt dessutom ger troligtvis mer hälsofarliga avgaser.

/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 17:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BP skrev:
Den gode JG Hemming börjar möjligen bli lite virrig.


Ja det verkar onekligen så.

Man kan lika (o)gärna göra syntetiska bränslen av kol direkt utan att gå omvägen via el.

Om han nu i stället hade föreslagit att använda "klimatneutral" CO2 i avgaserna från elcentraler / värmekraftverk som drivs av biobränsle så hade det varit en annan sak.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 08:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Motstridigt om etanolen
Publicerad: 10 september 2008, 01:15

ººMattias Goldmann från Gröna bilister skrev (8/9) om fördelarna med etanol som drivmedel jämfört med bensin och diesel. Jag har försökt läsa mig till vad olika experter och organisationer anser om etanolproduktionens effektivitet och inte minst dess konsekvenser för världens fattiga, och har insett att "därom tvista de lärde".

ºPå Gröna bilisters hemsida talar man varmt för etanolen som det näst bästa alternativet. Det finns ett överskott av sockerrörsetanol, och det är bra för alla att det finns en marknad. http://www.gronabilister.se/public/doku ... parent03=&

ºPositiva är också Kooperation utan gränser. En chans för fattiga bönder i Afrika, talar man om: http://www.newsdesk.se/pressroom/kooper ... ika-212095

http://www.utangranser.se/Default.aspx?ID=785

ºI Aftonbladet däremot hittade jag en artikel som är väldigt kritisk mot etanol som bilbränsle. "Det dödar fattiga barn", skriver Joachim Kerpner. http://www.aftonbladet.se/klimathotet/j ... 1674298.ab

ºKritisk är också en Dagens Nyheter-artikel från i vintras:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=740845

º"Svenska företag köper upp stora stycke mark för exportodling. I stället vill vi använda jorden för att odla mat", säger man från FIAN och Latinamerikagrupperna: http://www.fian.se/index.php?menu=press ... icleid=296

ºKristna Fredsrörelsen arbetar i Chiapasprovinsen Mexiko. Därifrån har fredsobservatören Peter Pallin skrivit några artiklar som är väldigt kritiska till etanolproduktionen. http://www.krf.se/fredstjanst/chiapas_080201a.asp

Vad ska man då som vanlig människa välja för sida i den här konflikten? Båda parter tycks ha goda intentioner, att dels värna vår miljö, dels ge bättre livsmöjligheter – i varje fall inte sämre – för människor i den fattiga världen. Ändå är man här så oense.

Jag undrar om det kan vara en fråga om Afrika eller Latinamerika? Det som är bra för Afrika kanske är dåligt för Latinamerika. Eller hur hänger det ihop?

Bo Olsson


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... m-etanolen

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 12:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
BP skrev:
Den gode JG Hemming börjar möjligen bli lite virrig.


Ja det verkar onekligen så.

Man kan lika (o)gärna göra syntetiska bränslen av kol direkt utan att gå omvägen via el.

Om han nu i stället hade föreslagit att använda "klimatneutral" CO2 i avgaserna från elcentraler / värmekraftverk som drivs av biobränsle så hade det varit en annan sak.

/Aryan


Precis, det är ju mkt smartare att använda koldioxiden från biogas eller flisvärmekraftverk!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Nytt bränsle måste fram
Insändare 2008-09-08 | Uppdaterad 2008-09-08

Det är mycket diskussion om oljan. Den är mycket skadebringande för naturen. Många vill minska användningen av dieselolja, och det får man inse är det riktiga. Men nu kommer vi till vår modernäring lantbruk och skogsbruk. Om vi inte får olja till ett rimligt pris står landet stilla. Det är väl ingen som kan köra häst och gå tillbaka i tiden. Det enda jag ser nu som kan minska oljeberoendet är att forksarna lägger all energi på att få fram ett nytt bränsle.


http://www.barometern.se/opinion/insand ... ram(838615).gm

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 13:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Frågetecken om alternativa drivmedel

Alternativa drivmedel är bra en civilförsvarsåtgärd. Ur miljösynpunkt är det politisk bondfångeri och personligt självbedrägeri.

Alternativa drivmedel ersätter inte fossila drivmedel utan är ett komplement som ökar mängden drivmedel på marknaden. Ökad tillgång innebär lägre pris.

Skattesubventionerad etanol i form av inblandning i vanlig bensin eller i form av E85 innebär att svenska skattebetalare subventionerar drivmedel i länder där politikerna inte ägnar sig åt motsvarande skattesubventioner.

Tveksam


http://www.dt.se/opinion/insandare/article362521.ece

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 09:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
* Volvo är nummer ett på miljöbilar

Medierna rapporterar dagligen om "Volvos avsaknad av miljöbilar". Fakta är att Volvo är nummer ett i Sverige med 15 617 registrerade miljöbilar (enligt Vägverkets definition) för perioden januari - september 2008.

På andra plats kommer Saab med 12 147 fordon och därefter följer Ford och Toyota. Statistiken finns tillgänglig för alla och envar på www.bilsweden.se

Skärpning!

S-jon


http://www.dt.se/opinion/insandare/article370959.ece

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011