Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-10-22 16:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
INSÄNDARE: Fler miljösmarta lösningar

Varför är det så svårt att få bra utbud av biogas, biodiesel till glesbygden?

Konvertering av en vanlig bil till att gå på biogas går också fint, och många gröna jobb blir det. Jättemånga bilar i Västsverige går på gas.

Människor producerar matavfall, och avloppsslam vilket är en bra källa för biogasanläggningar.

Vad är det som bromsar denna utveckling i Sverige?

Är det petroleum industrin som ser alternativ bränsle som ett hot mot oljan, och inte vill satsa på detta? Eller är det för stor förtjänst att bränna sopor, så energibolagen påverkar i sin tur politiker att inte göra något åt att införa en större andel av soporna till återvinning?

Eller är det för dåligt med skattepengar att tjäna till statskassan av alternativt bränsle, och därför läggs denna utveckling i malpåse?

Det är svårt att försvara högre priser på bensin och diesel , då utbudet av alternativt bränsle är dåligt på glesbygden.

Självklart så förstår man att etanol är ett sämre alternativ än biodiesel och typ biogas, då man tar maten från andra behövande individer i fattigare länder.

Miljövänliga transporter är som sagt begränsade på landet, och bussar och tåg går ibland inte alls. Ni som sitter i alliansen och styr Sverige i alla fall på papperet, ni borde ha makten att påverka och skynda på för en snabbare och bättre utveckling i alternativa gröna transportlösningar.

Bråttom är det enligt alla klimatrapporter, så här har alliansen ett jättebra tillfälle att visa vad dom kan. Flera miljösmarta moderater behövs så att hela folket ska ha råd att leva.

Tom Örbeck
Åmotfors


http://lokaltidningen.net/nyheter/nyhet.php/10684

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-14 16:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanolen blir bara dyrare och dyrare

Man slutar inte att förvånas över bensin- och E85-priser. Nu står det i Corren att etanolen höjs med en kr/litern eftersom man måste ha mera bensin i inför vintern.

Helt okej att man höjer den under vinterhalvåret, eftersom jag själv åker etanolbil så vet jag att bilen blir lite ”tjurig” när det är kallt ute. Men det som upprör, är att ni kan ge er sjutton på att när våren kommer och det inte behövs så mycket bensin i etanolen att de inte kommer att sänka priset.

Förra året gjorde de samma sak till vintern, men inte sänkte de priset när våren kom. Just nu lönar det sig inte att åka på E85 eftersom bilen drar mera när man kör på det.

Min familj valde att köpa en miljöbil dels med tanke på miljön, men också att det var billigare att åka med E85 i tanken. Som läget är nu så verkar det som om miljön inte längre har någon prioritet för makthavarna. De märker att folk börjar använda mer och mer E85 och de tappar mycket skattepengar på det. Då höjer man priset, snart är bensinen och E85 lika dyra, var är miljötänket då!

När vi köpte vår etanolbil för ett år och fyra månader sedan kostade etanolen 7,24 kr, i dag kostar den 9,50 kr.

Etanolbilsägare


http://www.corren.se/archive/2008/11/11 ... a4xrbz.xml

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 15:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Tyvärr kan jag inte finna den insändare som denna är svar på:

Citat:
Etanol är bra
Insändare Harry Lendrup kritiserar 28/11 etanol och propagerar för metanol. Kritiken mot den etanol som finns i svensk E85 är fel.

2008-12-02 07:00 OLA JOHANSSON

Den kommer från brasilianska sockerrör och konkurrerar inte med matproduktionen. Det finns överskott av billigt socker i hela världen.
Den stora fördelen med etanol idag är att den kan produceras i stora volymer, distribueras och användas utan alltför stora ändringar av bilmotorerna – i motsats till metanol, hybrider, plug-in-hybrider och elbilar. Om tekniken löses på ett ekonomiskt sätt även för dessa så behövs de verkligen om vi menar allvar med att minska oljeberoendet och minska utsläppen.Det stora steget tas när den andra generationens etanol kan tillverkas av cellulosa i skogs- och jordbruksrester.
Förresten – kravet på högre inblandning av bensin i E85 beror på EU-krav på ångtryck.


http://www.vf.se/Asikter/Insandare/2008 ... 30744.aspx

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-08 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Nu har jag hittat insändaren som obanstående är svar på!

Citat:
Etanol skulle kunnat bli mat
Insändare Regeringen har under lång tid subventionerat inköp av bilar som går på så kallat miljövänligt bränsle, etanol. Subventionen har betalats med skattemedel.


2008-11-28 07:00 HARRY LENDRUP

Nu har EU stoppat detta och för en gångs skull fattat ett förnuftigt beslut. Det är också bra att priset på etanol stiger, det får gärna stiga än mer.
Etanol görs på olika slags grödor som i stället skulle kunna bli mat till befolkningen i fattiga länder. Förbrukningen av bensin och diesel måste även minskas i största möjliga utsträckning.

Metanol måste ersätta etanol. Metanol görs bland annat på skogsavfall och restprodukten kan brännas och omvandlas till energi. En bil som körs på etanol måste köras på bensin när det blir kallt medan en bil som körs på metanol endast behöver bensin vid starten.

Efterhand kommer det säkert andra former av hybridbilar. Det kan vara bilar som drivs av batterier som laddas upp när bilen körs och har reservbränsle i form av diesel. För kortare körningar kan även bilar som drivs med el användas.


http://www.vf.se/Asikter/Insandare/2008 ... i-mat.aspx

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 12:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Bränslet – inte bilen – är problemet
2008-12-08 23:00


Rolf Tronäss beskriver i en insändare den 28/11 mig som en bilmotståndare. Det är en helt felaktig beskrivning av mig och av centerpartiet. Det är bränslet vi vill åt, inte bilen och människors rörlighet. Koldioxidskatt är ett tydligt styrmedel som vi kan använda för att stimulera människor att välja det mest miljövänliga alternativet. För mig handlar det självklart om att använda det instrumentet. Det handlar om att ha ett miljösamvete. Klimatförändringarna är vår tids största utmaning. Det är en framtidsfråga. Jag vill inte titta tillbaka och inse att vi kunde ha gjort något som hindrade utvecklingen, men att vi valde att fortsätta låta bilar köra på bensin.

Etanolbilarna är idag bland de viktigaste bidragen till miljövänliga transporter. Det är en teknik som är tillgänglig och fungerar i stor skala. Förnyelsebara bränslen visar vägen mot låga utsläpp av fossil koldioxid. Det är den vägen vi måste vandra. Människor måste kunna åka hur de vill, men på ett miljömedvetet och miljörätt sätt.

Att etanolen nu blir dyrare tycker jag inte är acceptabelt ut miljösynpunkt. Anledningen till prishöjningen är att inblandningen av bensin i E85 ökar. Kronans försvagade ställning mot dollarn är också en av orsakerna. Förorenaren måste bära sina klimatkostnader om vi ska klara klimatet i framtiden. Därför är jag inte främmande för att öka koldioxidskatten. Det är trots allt förutsättningarna för våra barn och barnbarn vi pratar om.

Claes Västerteg (c)
vice ordförande i miljö-
och jordbruksutskottet


Fotnot: Rolf Tronäss (m) är ordförande i miljönämnden i Hässleholms kommun.

http://www.nsk.se/article/20081208/OPIN ... 71/OPINION

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 11:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanol är inte miljövänligt
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan påstå att etanol är ett miljö­vänligt bränsle för våra bilar. Visserligen anses koldioxidfaktorn neutral, men betydelsen av skövlade regnskogar, utnyttjad åker- och betesmark samt långa transporter är väl inget man ska negligera.

Små bilar drar naturligtvis mindre mängd bränsle, men vi vill åka så tryggt som möjligt när vi sätter oss i bilen. Långa avstånd, viltet efter våra skogsnära vägar med mera kräver stora bilar ur trafiksäkerhetssynpunkt. Därför prioriterar i alla fall jag bilar som till exempel Volvo producerar, det vill säga lite större och med största möjliga säkerhet.

I dag torde dieselmotorn med partikelfilter vara den mest optimala ur miljösynpunkt tills hybriddriften, el-/dieselmotor, blir fullt utvecklad.

Om fordonsskatten baseras enbart på koldioxidutsläpp kommer våra vägar att fyllas av små osäkra bilar från länder med ansvarslöst säkerhetstänk. Vill man reducera koldioxidutsläppet finns snabbare metoder till exempel att stoppa kolkraftverk!

Ulf Norlén


http://gd.se/insandare/insandare/1.370906

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 10:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Miljöpartiet skyldig till mackdöden

Hörde Peter Eriksson (mp) i tv en kväll berätta om hur miljöpartiet fick igenom att bensinbolagen skulle införa E85 på mackarna. Detta under förra regeringsperioden, då de samregerade med socialdemokraterna. Men Krister Örnfjäder satt väl och sov då detta beslutades.

Följden av detta beslut blev att bensinbolagen tyckte det blev alldeles för dyrt och lade ner mackarna. Mindre orter och landsbygden blev helt utan bensinförsörjning. Nu får folk åka miltals för att få bensin i tanken. Tala om miljöförstöring. Ja, det man tar in på gungorna förlorar man på karusellen. Så var det med det miljösnacket.

Såg en motorcykel komma till en bensinmack. Två personer på cykeln. En körde, den andra satt bak på med en full bensindunk i varje hand. Vad hade hänt om han krockat eller kört omkull? O hemska tanke. Jag tycker miljöpartiet har gjort nog illa mot mindre orter och landsbygden. Så må Gud bevara oss från dem i en sosseregering. Ingen röst på socialdemokraterna med dem i släp

Även landsbygdens folk behöver bensin


http://www.vt.se/debatt/fritt/artikel.a ... id=4428513

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 10:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Höj inte skatten på bensin och diesel
Sänk priset på E85 istället för att höja skatten på bensin och diesel. Vi har nog med höga skatter i Sverige. Allt tror vissa går att lösa med höjda skatter. Jag själv skulle tanka E85 om det var billigare.

Men att säga att det är för miljöns skull man vill höja bensinskatten, det köper jag inte. Det är bara för att få in mer intäkter till staten, inget annat. Så sänk priset på E85 så kommer jag att tanka det igen.

Trött på alla skatter


http://www.corren.se/archive/2008/12/18 ... 34txop.xml

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-22 12:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanol eller bensin

Under hösten höjdes etanolpriset med 90 öre litern. Anledningen till detta är att under vintern blandas mer bensin till etanolen. Mängden bensin ökas varje höst men tidigare har inte priset höjts så mycket som i år.
Råoljepriset har från juli till december sjunkit från 150 dollar fatet till 50 dollar. Detta har gjort att bensinpriset gått ned med 3:80 under denna tid, men nedgång av bensinpriset påverkar tydligen inte den bensin som finns i etanolen utan bara ren bensin.

Etanolen togs fram för att värna om miljön, sedan var det ju en bonus att etanolen var billigare att tanka för oss som bytte till bilar med motorer som var anpassade för detta bränsle.

Nu är det så att etanolbilen kräver mer soppa än bensinbilen. Som det nu är så är det betydligt billigare att tanka bensin än etanol.
De allra flesta med etalnolbil tankar nog bensin i dag för vi tänker med ”plånboken” och varför skulle vi inte? Vi gör precis som bensinbolagen: ”tänker på plånboken”.

Förlorare på detta är miljön men även regeringen som genom att sponsra våra köp av miljöbilar nu inte har vunnit någonting.


http://www.barometern.se/opinion/insand ... in(1049154).gm

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 13:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Hög tid kräva pengarna tillbaka

Sekab lånar, håller inte avtal och skjuter upp betalningarna. Detta är oroväckande och nu finns det all anledning att undra. Hur länge ska denna lättsinnighet med pengar tillåtas fortgå , undrar en insändarskribent.
Det normala när man lånar pengar brukar annars vara, att man betalar tillbaka i avtalad tid. I annat fall ska man inte räkna med att få ytterligare lån!

Hur kan det då vara möjligt att Sekab tillåts fortsätta att plocka Skellefteå kommun på miljon efter miljon? Ett företag som likt Sekab sköts så dåligt och har så uppenbara svårigheter att få lönsamhet, har ingen framtid. Det bästa Skellefteå kommun och Skellefteå kraft kan göra, är därför att snarast avbryta allt samarbete med dessa skojare.


Deras så kallade världsunika anläggning i Örnsköldsvik, har en kapacitet på 300-400 liter etanol per dygn och Sekabs huvudsakliga verksamhet är i dagsläget vara att importera etanol från Brasilien! Denna import tycks dock skötas av rena amatörer som köper så dyrt att det inte finns avsättning - och verksamheten går därför med förlust!

Tack vare att några lättlurade finansiärer likt Skellefteå Kraft, med stöd av den politiska majoriteten, frikostigt har pumpat in pengar, så har man haft möjlighet att fortsätta med denna suspekta handel, men till vilken nytta kan man undra? Hela Sekabaffären börjar likna en modern form av Baggböleri och har redan pågått för länge.

Nu är det hög tid att sätta ner foten och kräva de utlånade pengarna tillbaka!

Bert 28 (s)


http://www.norran.se/asikter/insandare/ ... 225139.ece

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 14:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Det var ord o inga visor...

Ja, Sekab, och jag väntar fortfarande på ett klarläggande gällande varför E85 kostar så mkt mer än världsmarknadspriset på etanol...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 09:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanol ett bra alternativ
MILJÖ
Svar till ”Tveksam” NWT 17/2 2009

Du behöver absolut inte ha Ågren för att du investerat i en miljöbil som kan drivas med etanol. Din granne som säger att du förvärrar världssvälten har fullständigt fel! De sista femtio åren har vi haft ett stort överskott av livsmedel som har dumpats i tredje världen till subventionerade priser. Detta har hjälpt stadsbefolkningen där, som annars inte skulle haft råd att köpa maten. Men samtidigt har det förstört för landsbygdsbefolkningen, som inte kan producera livsmedel till samma priser. Resultatet har blivit att stora arealer odlingsbar jord ligger outnyttjad, därför att det inte lönar sig att odla den. Att ge bönder möjlighet att odla energigrödor på den marken, ger många positiva effekter: Ökad sysselsättning, ökade inkomstmöjligheter, minskat oljeberonde, bättre trafikmiljö, minskad klimatpåverkan, bättre möjligheter att sluta kretsloppet mellan stad och land, m.m. Glöm heller inte att ett miljövänligt och uthålligt jordbruk förutsätter en vettig växtföljd, det vill säga att man odlar olika grödor i en viss ordning efter varandra för att undvika att växtsjukdomar, skadedjur och ogräs förökas. Här kan energigrödor, helst baljväxtvallar, utgöra en välbehövlig omväxling.

Etanol är inte det ideala miljöbränslet, biogas är betydligt bättre, men det är marknaden och politikerna som bestämmer, och hittills är etanol det enda förnyelsebara bränsle de inte lyckats stoppa. Tänk också på att det allra sämsta alternativet är att fortsätta köra på bensin och diesel. Därför har du större anledning än andra att känna gott samvete: du har i alla fall dragit ett strå till stacken!

Svält beror på fattigdom, krig, korruption, inkompetens, miljöförstöring med mera. INTE på att det saknas mat eller mark.

Ej tveksam


http://nwt.se/asikter/insandare/article484309.ece

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 08:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Vem ska betala fiaskot?
2009-03-20 23:00

Vem ska betala och vem har betalat en massa pengar för fiaskot med etanolen? Det kan sägas vara ett slag i luften som kommer att kosta oss miljontals kronor när denna "miljösatsning" snart går i graven. Men är det verkligen skattebetalarna som ska betala, ska det inte tas ur partikassan hos de partier som hittade på eländet?
Nu är ytterligare ett fiasko på gång, Nu ska vi försöka med el. Vem ska betala slutnotan på den satsningen? Kan ni se batterihögen som kommer att bildas när alla efter en tid måste byta batteri?

Johnny i Emmaljunga


http://www.nsk.se/article/20090320/OPIN ... la-fiaskot

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-23 16:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
göinge skrev:
Citat:
Etanol ett bra alternativ
MILJÖ
Svar till ”Tveksam” NWT 17/2 2009

Du behöver absolut inte ha Ågren för att du investerat i en miljöbil som kan drivas med etanol. Din granne som säger att du förvärrar världssvälten har fullständigt fel! De sista femtio åren har vi haft ett stort överskott av livsmedel som har dumpats i tredje världen till subventionerade priser. Detta har hjälpt stadsbefolkningen där, som annars inte skulle haft råd att köpa maten. Men samtidigt har det förstört för landsbygdsbefolkningen, som inte kan producera livsmedel till samma priser. Resultatet har blivit att stora arealer odlingsbar jord ligger outnyttjad, därför att det inte lönar sig att odla den. Att ge bönder möjlighet att odla energigrödor på den marken, ger många positiva effekter: Ökad sysselsättning, ökade inkomstmöjligheter, minskat oljeberonde, bättre trafikmiljö, minskad klimatpåverkan, bättre möjligheter att sluta kretsloppet mellan stad och land, m.m. Glöm heller inte att ett miljövänligt och uthålligt jordbruk förutsätter en vettig växtföljd, det vill säga att man odlar olika grödor i en viss ordning efter varandra för att undvika att växtsjukdomar, skadedjur och ogräs förökas. Här kan energigrödor, helst baljväxtvallar, utgöra en välbehövlig omväxling.

Etanol är inte det ideala miljöbränslet, biogas är betydligt bättre, men det är marknaden och politikerna som bestämmer, och hittills är etanol det enda förnyelsebara bränsle de inte lyckats stoppa. Tänk också på att det allra sämsta alternativet är att fortsätta köra på bensin och diesel. Därför har du större anledning än andra att känna gott samvete: du har i alla fall dragit ett strå till stacken!

Svält beror på fattigdom, krig, korruption, inkompetens, miljöförstöring med mera. INTE på att det saknas mat eller mark.

Ej tveksam


http://nwt.se/asikter/insandare/article484309.ece


Bra svar! Dock fel om biogasen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 10:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Ska bara rika köra bil?

Våra miljöpolitiker måste vara otroligt korkade, om bensinmackarna i Faluns ytterområden tvingas stänga på grund av att det är dålig lönsamhet att satsa flera hundratusen på installation av etanolpumpar.

Om detta genomförs kan väl vem som helst räkna ut hur miljön påverkas av att folk måste åka miltals för att få bränsle till sina fordon, även om man kör på miljöbränsle.

Vart har det sunda förnuftet tagit vägen i dagens samhälle? Alla har inte råd att köpa miljöbilar, men det kanske är meningen att bara rikt folk ska köra bil.

Stig J.


http://www.dt.se/opinion/insandare/falu ... 415559.ece


Citat:
En svår miljönöt

Om man blir utan arbete, hur får man då råd med en miljöbil? Man får ha den gamla skorven kvar ett tag till.

Marianne Ragnegård


http://www.dt.se/opinion/insandare/article415552.ece

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011