Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-09-23 05:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-08 07:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
göinge skrev:
Citat:
Etanol ett bra alternativ
MILJÖ
Svar till ”Tveksam” NWT 17/2 2009

Du behöver absolut inte ha Ågren för att du investerat i en miljöbil som kan drivas med etanol. Din granne som säger att du förvärrar världssvälten har fullständigt fel! De sista femtio åren har vi haft ett stort överskott av livsmedel som har dumpats i tredje världen till subventionerade priser. Detta har hjälpt stadsbefolkningen där, som annars inte skulle haft råd att köpa maten. Men samtidigt har det förstört för landsbygdsbefolkningen, som inte kan producera livsmedel till samma priser. Resultatet har blivit att stora arealer odlingsbar jord ligger outnyttjad, därför att det inte lönar sig att odla den. Att ge bönder möjlighet att odla energigrödor på den marken, ger många positiva effekter: Ökad sysselsättning, ökade inkomstmöjligheter, minskat oljeberonde, bättre trafikmiljö, minskad klimatpåverkan, bättre möjligheter att sluta kretsloppet mellan stad och land, m.m. Glöm heller inte att ett miljövänligt och uthålligt jordbruk förutsätter en vettig växtföljd, det vill säga att man odlar olika grödor i en viss ordning efter varandra för att undvika att växtsjukdomar, skadedjur och ogräs förökas. Här kan energigrödor, helst baljväxtvallar, utgöra en välbehövlig omväxling.

Etanol är inte det ideala miljöbränslet, biogas är betydligt bättre, men det är marknaden och politikerna som bestämmer, och hittills är etanol det enda förnyelsebara bränsle de inte lyckats stoppa. Tänk också på att det allra sämsta alternativet är att fortsätta köra på bensin och diesel. Därför har du större anledning än andra att känna gott samvete: du har i alla fall dragit ett strå till stacken!

Svält beror på fattigdom, krig, korruption, inkompetens, miljöförstöring med mera. INTE på att det saknas mat eller mark.

Ej tveksam


http://nwt.se/asikter/insandare/article484309.ece


Bra svar! Dock fel om biogasen.

-----------------------------------------------
Nja.

Vi kan inte säga att det alltid är fel om biogasen.

Däremot är det fel när biogas i praktiken är naturgas (vilket är fallet på många håll där naturgas används som 'backup') liksom i vissa fall där biogas framställs genom rötning av grödor. I det senare exemplet kan det vara bättre att göra etanol så slipper man i alla fall metanläckagen.

mvh/BP


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-04-11 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Vad är rätt och fel i enkelriktad miljödebatt?
Publicerad: 11 april 2009, 01:15

Eftersom jordklotet har förändrats åtskilliga gånger under tiden, med jordbävningar och klimatväxlingar med mera. Till exempel i vår region här i Norden har det både varit tropiskt klimat och istid.

Hur kan det då komma sig att koldioxidutsläppen är den stora boven nu då det gäller klimatförändringarna i vår tid? Bilar, båtar, flygplan och andra motordrivna fordon har väl bara funnits i knappt 100 år? Jag tror personligen skövling av regnskog och annan växtlighet som tar upp koldioxiden är den stora boven, för det fanns väl inga motordrivna fordon före istiden, eller?

Liksom debatten angående laxodlingar, måste man utfodra den odlade laxen med fiskpellets, tillverkat av annan matfisk som exempelvis makrill och slaktavfall från den egna DNA-gruppen. För att producera 1 kg odlad lax måsta man tillföra 2-2,5 kg foder i form av fiskpellets, detta är synnerligen ett "nollsummespel".

Detta kan också liknas med de så kallade miljöbilarna som drivs med etanol, där man förbrukar 2-3 liter olja för att framställa en liter etanol, var i ligger miljövinsten i denna ekvation,"också ett nollsummespel"?

Jag trodde all miljöflummighet skulle försvinna när Miljöpartiet försvann som regeringsstödjande parti, men ack vad jag bedrog mig, nu har Centern tagit över taktpinnen och agiterar med kluven tunga från dag till annan.

Tror verkligen alla dessa miljönördar på fullt allvar, att vi i detta "lilleputtland" Sverige, kan övertyga flera miljarder kineser, indier med flera att satsa miljövänligt, när vi här i Sverige hittills tillverkat de mest bensinslukande bilarna i världen, som för närvarande ägs av amerikaner, det är väl att tala med kluven tunga.

Eller Maud Olofsson (C), skall vi kanske i framtiden tillverka kärnkraftsreaktorer i dessa snart nedlagda fabriker? För ni i Centern har väl vänt kappan efter vinden åtskilliga gånger tidigare genom åren?

JP


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... &nocache=1

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-04 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Hur tänker Andreas Carlgren?
Snusförnuftigt nickande radar han upp förslag till den ena pålagan efter den andra. Som vanligt utan att tänka på vilka som drabbas - eller som vanligt drabbas pensionärerna. Förutom att pensionärerna betalar flera tusen kronor mer i skatt än de flesta, så används våra skattepengar till att subventionera inköp av miljöbilar - det vill säga de som har råd att köpa en miljöbil. En vanlig pensionär har det inte. Han får i stället betala de extra pålagor som Carlgren aviserar. Vet inte vår miljöminister att, av de som har råd att köpa miljöbilar som är avsedda att drivas med etanol, är det massor av människor som kör dessa på vanlig bensin - av ekonomiska skäl. Sammantaget är det onödiga orättvisor som drabbar pensionärerna. Till miljöförstöringen bidrar vi i Sverige med två tusendelar i världen. Att slå sig för bröstet och meddela att Sverige skall sträva mot att bli världsledande i miljövård oavsett vad andra länder företar sig verkar vara en manisk ambition att sätta något slags personligt politiskt avtryck i historien. När det gäller att höja avgifter och skatter, då kallar man det för "harmonisering" mot länder som har högre. Att harmonisera för att åstadkomma lägre skatter och avgifter är det inte tal om. Jag tror att om centerpartiet har ambitioner att delta i regeringen efter nästa val, så borde man absolut få stopp på den hysteriska miljöpolitik som Andreas Carlgren företräder.

Anders M


http://st.nu/opinion/ordetfritt/1.950175

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-06 08:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanol ger bra miljöeffekt snabbt
Publicerad: 5 maj 2009, 04.40

Det är märkligt hur man hanterar frågan om bättre drivmedel för bilar. Man får ständigt höra att E85 inte är ett bra alternativ. De flesta argumenten mot E85 är inte riktade mot E85 som drivmedel utan mot tillverkningsmetoderna.

Ett bättre alternativ anses vara metanol. Före detta miljökämpen Björn Gillberg förespråkar metanol. Gillberg talar i egen sak, han är ekonomiskt involverad i metanolprojektet i Hagfors:

• Metanol är giftigt och korrosivt.

• Etanol är inte giftigt och inte korrosivt.

För den befintliga, lite äldre bilparken är metanol inget alternativ, att bygga om bilarna så att de tål metanol är inte ett realistiskt alternativ.

För den befintliga, lite äldre bilparken är etanol definitivt ett alternativ, det är inga som helst problem att konvertera dessa bilar till E85. Jag har själv kört flera bilar årsmodell 1970–1992 med upp till 20 procents inblandning av E85 utan några problem. Med relativt enkla medel går det att komma upp i 50 procents inblandning av E85 och även totalkonvertering till E85 utan några ombyggnader av bränslesystemet, utom i enstaka fall byte av bensinpump.

Trots varningar från så kallade specialister har massor av entusiaster byggt om till E85 med mycket enkla och billiga metoder utan problem. En liten beräkning på hur relationen är mellan lite äldre bilar och nyare bilar i Sverige visar var vi får bäst miljöeffekt. Dessutom är infrastrukturen för distribution av E85 i stort sett på plats.

Det är ett stort problem att så många människor propagerar för ”det bästa” alternativet, hybrider, metanol, vätgas, el med mera. Dessa är utan tvivel bra långsiktiga mål (inte metanol!) men då talar vi om ett utbyte av hela den befintliga bilparken. Hur lång tid tar det? 15 år? 25 år?

Låt inte det bästa vara det godas fiende! Med E85 kan vi göra en insats på några års sikt som kommer att ha en mycket större miljöeffekt än alla ”drömmål”. Satsa pengar på att framställa etanol miljömässigt och till konkurrenskraftiga priser. Hela E85-satsningen med all investering som gjorts i infrastruktur och moderna bilar håller på att tappas bort på grund av drömmare och felriktad kritik. E85 är ett utmärkt bränsle ur alla synvinklar. Lägg pengar på att ta fram en bra tillverkningsmetod.

Fråga dragracingförare vad det innebär att hantera och köra på metanol!

Tänk realistiskt. Lyssna inte på personer som är partiska på det ena eller andra sättet. Räkna själv.

Ingvar Engelbrecht
ingenjör, it-konsult, bilentusiast och pensionär, Ekerö


http://www.svd.se/opinion/synpunkt/artikel_2835929.svd

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Publicerad 9 april 2009 Uppdaterad 29 april 2009

Dags att omvärdera vårt leverne snart?

Dokumentärerna på SVT är ibland verkliga höjdare, vilket lyft det har blivit för Sveriges Fria Television som alla gnäller över sådant. I alla fall såg jag att av jordens befolkning är 3 miljarder undernärda och en miljard lider av ren svält. Och det här kommer att bli kommande krig. Maten och vattnet. För att inte tala om att de "kommer och tar våra jobb" vilket redan har börjat höras nere på kontinenten. Matupplopp har vi redan 2007 sett i Mexico, Dakar, Honduras och Haiti samtidigt som en europé smäller i sig 80 kg kött per år, nordamerikanen 120 kg och en indier 2 eller 3 kg/år. Det sista trodde jag knappt på men det sas i programmet.
Jag fick också veta världens matreserver, till exempel vete, bara räcker 45 dagar numera och så fort det räcker under 60 dagar börjar priserna automatiskt stiga. Och här styr visst Chicagobörsen allas vår mat. "Trevligt". Krisens förlorare är, som vanligt, Afrika där den globala uppvärmningen ger mindre skördar.
Och det värsta är väl att till exempel 1/3 av USA:s majsskörd används till etanol, så även fattiga länders åkrar. Mat går alltså inte till de hungriga utan till att driva den rika världens bilar. För sluta åka bil kan vi ju inte göra, hur skulle det se ut? Eller hur resonerar vi tro. Jag har börjat fundera över vad vi i väst gnäller över egentligen. Det är mycket nämligen, bara att gå till sig själv så kommer det upp både det ena och det andra. Men vi har tak över huvudet, värme, mat på bordet och vi kan, i stort, konsumera det vi vill. Kanske borde vi istället engagera oss och se att det är en värld, ett land, ett folk, alla är våra bröder och systrar. Vi kommer att få omvärdera det mesta framöver om inte alla skall kriga mot alla.

Gunnel Malm,


http://folket.se/asikter/debatt/1.152604

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-23 07:11 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Dagens ledare i Dalarnas Tidningar (Falukuriren, mm): Krigsförklaring mot etanolen
http://www.dt.se/opinion/ledare/article431622.ece


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-23 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Etanol eller något annat i framtiden, jag tror på den expertis som spår följande inför framtiden:

1. Förbränningsmotorn kommer att vara den totalt dominerande driftformen för överskådlig framtid.

2. Dessa förbränningsmotorer kommer att drivas av biodrivmedel.

Oavsett om E85 som drivmedel kommer att finnas i 10, 25 eller 100 år till är det det bästa idag, så varför skulle vi inte använda det? Oavsett om man "tror på" etanol på mycket lång sikt (50 år), varför förespråka det som borde fasats ut för decennier sedan (bensin och diesel) i väntan på det som de tror ska komma i framtiden? Oavsett om man tror på etanol på lång sikt eller bara tror det är ett övergångsbränsle, är det det bästa i väntan på framtiden.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-25 08:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanol räcker inte långt

DEBATT

För att driva alla Sveriges vägfordon med svenskproducerad etanol krävs 7-8 miljoner hektar mark för att odla det vete som skulle behövas. Det är tre gånger mer än all svensk åkermark, oavsett vad den används till.

Men bara en mindre del av vår åkermark används för vete eller annan spannmål, och etanolen konkurrerar med mat och andra behov. Alltså kan svenskproducerad etanol bara ersätta en liten del av vårt totala bränslebehov.

Likartat är det i andra länder.

Att ersätta de 2 500-3 000 miljarder liter bensin och diesel som världens alla fordon förbrukar per år kräver 4 000-5 000 miljarder liter etanol. Att odla vete för dessa skulle kräva 1,5-2 miljarder hektar mark. Det motsvarar 10-13 procent av hela jordens landyta och all jordens åkermark.

Det går förstås inte. Inte heller med bättre lämpade grödor. Per odlad hektar får man fram följande mängd etanol:

- Vete 2,5 kbm

- Majs 3,5

- Cassava 3,8

- Sockerrör 6,2

- Sockerbetor 6,8

- Sötdurra 8-9

- Energiskog 9-10

- Sötpotatis 10

- Präriegräs 10

- Elefantgräs 14.

I USA görs etanol främst från majs, nere i Europa från sockerbetor och även vinblast. Brasilien använder sockerrör. I Afrika planerar svenska Sekab och andra att odla mer produktiva grödor för etanol.

Men allt konkurrerar med mat och annan användning, och inget räcker på långa vägar. Det gör det heller inte om man gör andra bränslen av dem. Biobränslen i allmänhet och etanol i synnerhet löser varken Sveriges eller världens bränslebehov.

Men de är förstås ett välkommet bidrag så länge det inte tvingar mackar att stänga!

Tege Tornvall

är biljournalist, boende i Leksand


http://www.dt.se/opinion/debatt/article464296.ece

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-25 10:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Han räknar alltså med en 33 - 100 % ökning i litermängd av etanol. Väldigt klassiskt misstag. Skulle vi verkligen gå in för att ersätta all bensin skulle det knappast behövas mycket mer litermängd. Med diesel däremot kan det visserligen vara annorlunda men i artikeln på nyteknik visade ju att Lars Bern att det gick att få upp dieselmotorn i 60 %:s verkningsgrad så även där blir det en hel del vinst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-30 17:10 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Typexempel på ensidigt tänkande.

Allt blir som ett matamatikexempel i småskolan, typ hur många höns får det plats i en hönsgård om varje höna ska ha ½ m2 yta och....

Om fordonen skulle utvecklas bara för etanol så skulle förbrukningen gå ned. Om etanoltillverkningen skulle utvecklas så skulle vi också använda andra skörderester för öka etanolproduktionen.

Etanolproduktionen kan också,och görs, samordnas med biogastillverkningen.

Ja det finns många variabler att hänsyn till, som inte görs i "beräkningen ovan"

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 06:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanol är ingen hållbar framtidslösning
2009-09-01 23:00

Nu är det bara så att bilen förbrukar ungefär 35 procent mer E85 än den gör med bensin. Följaktligen måste priset på E85 ner till strax över åtta kronor för att normalbilisten överhuvudtaget ska fundera på att tanka E85. Nu ligger priset på runt 9,35 kronor. Vad många inte tänker på är att även E85 producerar CO2.

Etanolbilar släpper ut nästan lika mycket koldioxid som en bensindriven bil. Eftersom etanol innehåller mindre energi per liter än bensin drar en bil som går på etanol cirka 1,3 gånger så mycket bränsle som en motsvarande bensinbil. Vidare släpps lika mycket eller mer kväveoxider ut från en etanolbil. Dessutom släpper etanolbilar ut aldehyder och etylnitrit, vilket är ett starkt cancerframkallande ämne. Men det är väl därför det kallas för "miljöbilar".
Följaktligen är den storskaliga svenska satsningen på etanol (E85) som bilbränsle är ingen uthållig framtidslösning och en "politisk bubbla. Att satsa på att framställa etanol från jordbruksprodukter är fullständigt orimligt och ohållbart. Kravet på E85-pumpar har dessutom tvingat många mindre mackar på landsbygden att lägga ner. Men det är ett annat problem som jag inte ska ta upp i denna debatt.

Dessutom går det åt stora mängder med råvara för att framställa en liter etanol. Exempelvis krävs det drygt tolv kilo sockerrör eller två och ett halvt kilo vete eller majs för en liter etanol.
För att kunna ersätta oljan som bränsle till dagens fordonspark skulle det kräva en åkerareal på uppemot tolv miljoner hektar, vilket ska jämföras med dagens två-tre miljoner hektar åkermark för livsmedelsproduktion.
Inte heller att använda skogsråvara för att utvinna etanol är vettigt, eftersom endast 25 procent av vedens energiinnehåll tas tillvara vid framställning av etanol.

Ju fortare satsningen på etanol avbryts desto billigare blir det för skattebetalarna. Idag kommer huvuddelen av svensk biletanol från Brasilien. Ju mer etanol som importeras desto mer sockerrör måste produceras i Brasilien. En ny sockerrörsodling i Brasilien sker främst på före detta småbruk, som jämnas med marken med bulldozers efter det att paramilitären har jagat iväg människorna till Sao Paulos slum. Marken ägs av sockerbaronerna, och småbrukarna har bara fått "låna" marken. Fruktträden huggs ner, husdjuren slaktas, de små åkerplättarna blir hårdförgiftade sockerrörodlingar och grundvattnet förgiftas.
Om nu politikerna har en verklig vilja att göra en miljösatsning borde de ge ett incitament för att byta ut stora delar av vår föråldrade bilpark. Där har Margareta Pålsson faktiskt rätt. Varför inte till exempel slopad moms på alla nya bilar med en bensinförbrukning under 0.8 liter per mil i väntan på elhybridbilarna och bränslecellsdrivna motorer? Det hade förmodligen gett en omedelbar miljövinst.

Lennart Johansson


http://www.nsk.se/article/20090901/OPIN ... idslosning


Ovanstående insändare är svar på nedanstående.


Citat:
2009-08-24: Slopad fordonsskatt på miljöbilar

Bilen kan inte tas bort från samhället Alltför många av oss är beroende av den för att ta oss från hemmet till jobbet eller affären. Men vi behöver fordon som påverkar vårt klimat så lite som möjligt. För att denna utveckling ska bli verklighet krävs en smart lagstiftning som hjälper och driver på utvecklingen inom fordonsindustrin.

Premien för den som köper miljöbil togs bort den första juli i år och därför behövs en ny morot. Nu förordar finansdepartementet att miljöbilar istället ska befrias från fordonsskatt under fem års tid. Det är ett utmärkt förslag.

I förslaget finns dessutom ett smart sätt att definiera vad som är en miljöbil, vilket driver på utvecklingen av miljövänliga fordon. Definitionen ska nämligen skärpas successivt. Fordonstillverkarna tvingas då att hela tiden förbättra sina bilar i miljövänlig riktning.

Reformen har flera fördelar. Den leder till fler sålda miljöbilar, vilket är bra för den hårt pressade fordonsindustrin, men blir också ett incitament för bilbranschen att driva på utvecklingen, vilket ska ge oss mindre klimatpåverkan.

Margareta Pålsson (M)

Riksdagsledamot från Åstorp

Utbildningspolitisk talesman


http://www.metapalsson.se/artiklar.htm


Även denna insändare publicerades som svar på insändaren från Margareta Pålsson:


Citat:
Byter inte hux flux
2009-09-01 23:00

Svar till Margareta Pålsson (Norra Skåne 28/8). Jag kan påpeka att det fortfarande är orättvist att de som köper en miljöbil skall få fem års skattebefrielse.
Jag köpte min bensinbil för tre och ett halvt år sedan och den har gått 3 500 mil och är inte skrotfärdig än.
Min uppfattning är att folk inte byter bil hux flux för att värna miljön. Bilbytena går nog i samma takt som vanligt, men när det är dags att byta kanske man väljer en miljövänlig bil.
Vi pensionärer skulle nog kunna byta lite oftare om ditt parti hade sett till att pensionärerna hade fått del av jobbskatteavdraget. För närvarande betalar jag 6 000 kronor mer i skatt per år än en som arbetar och har samma inkomst. Klyftan verkar nästa år öka med ytterligare 200 kronor.
I stället för att ha en lång utläggning om miljöarbetet som vi alla känner till vill vi pensionärer att du jobbar för att alla pensionärer skall får rejält lägre skatt nästa år. Då kanske det säljs fler miljöbilar.

Pensionär med bensinbil


http://www.nsk.se/article/20090901/OPIN ... e-hux-flux

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 07:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Två svar på insändaren ovan från 1 september:


Citat:
Etanolen långt mer hållbar än bensin och diesel

2009-09-10 23:00

Lennart Johansson skriver i en insändare i Norra Skåne 1/9 att han vill minska bilismens miljöpåverkan. Så långt är allt väl. Men när han dömer ut etanolen och istället vill momsbefria alla bilar som förbrukar under 0,8 liter milen, då blir det grovt fel.
Det gäller att skilja på koldioxidutsläpp och koldioxidutsläpp från fossila källor, de utsläpp som ger ett nettobidrag till växthuseffekten. Den som kör på etanol E85 minskar sin klimatpåverkan med 65 procent jämfört med motsvarande bensinbil, enligt officiella siffror från Vägverket och Naturvårdsverket. Siffrorna inkluderar hela produktionen liksom etanolbilens merförbrukning. En stimulans till alla bilar som förbrukar under 0,8 liter milen medför däremot ingen minskning alls eftersom den nuvarande snittförbrukningen i Sverige är 0.7 liter milen.

Johansson påstår att "Kravet på E85-pumpar har dessutom tvingat många mindre mackar på landsbygden att lägga ner". Det är fel, vilket mackarnas eget branschorgan Svensk Bensinhandel erkänner. Alla mackar som säljer under tusen kubikmeter bränsle per år är undantagna från kravet på att sälja biobränsle, och större mackar som ansöker om dispens från kravet har nästan alltid fått det beviljat. Att många mackar på landsbygden är olönsamma har inte med etanolen att göra.

Etanolproduktion kräver stora resurser, anger Johansson, men glömmer att jämföra med hur resursslukande oljeproduktionen är. Detsamma gäller hans kritik av dåliga arbetsförhållanden vid etanolproduktionen, som bör jämföras med hur det är att jobba i en oljediktatur eller att tillhöra de ursprungsbefolkningar som tvingas flytta på sig när oljebolagen vill åt marken.

Men vi får inte vara naiva – arbetsförhållandena på sockerrörsfälten är inte bättre än vad vi köpare begär. Ställer vi inga krav på rimliga arbetsförhållanden och lokal miljöhänsyn så får vi en etanol som vi får skämmas för. Redan idag är etanolen verifierad avseende arbetsförhållanden, skydd för biologisk mångfald och garanterad klimatvinst, hos alla större bensinbolag utom Shell. Det är dags att vi konsumenter ställer sådana krav på alla bränslen.

Johansson vill skydda jordens fattiga. Det är bra. Men det stora hotet mot världens fattiga är de skenande klimatförändringarna. Vi har ett moraliskt ansvar att snabbt hejda växthuseffekten. Den som fortsätter att tanka bensin och diesel är snart moraliskt bankrutt.

Johansson hamnar grovt fel i sin kritik av etanolen och i sitt värnande av bensinslukande bilar. Men han har rätt i att etanolen av idag inte är slutstationen; vi måste ständigt verka för en alltmer hållbar, grön bilism!

Cecilia Carlqvist, Per Östborn projektledare för Gröna Bilister


http://www.nsk.se/article/20090910/OPIN ... och-diesel


Citat:
Lantmännens etanol bidrar till en hållbar framtid

2009-09-10 23:00

Det är en dyster bild som Lennart Johansson levererar i sin insändare "Etanol är ingen hållbar framtidslösning" (Norra Skåne den 1 september). Visst är omställningen från oljan problemfylld, men det finns inget skäl till att inte använda och utveckla dagens förnybara alternativ.

Vårt samhälle och vår välfärd är uppbyggd kring billig fossil energi. En omställning till förnybara alternativ låter sig inte göras i en handvändning. Men enligt de flesta forskare är det hög tid att vi börjar resan från vårt oljeberoende – inte bara för att olja ger mycket klimatpåverkande växthusgaser utan också för att världens oljeresurser så småningom tar slut.

Olyckligtvis har pionjärbränslet etanol fått dåligt rykte. Några skräckexempel har fått sätta måttstocken för övriga. Få personer skulle i dag likställa el från kolkraft med el från vattenkraft. Samma sak gäller för etanol. Nästa år träder en ny EU-lagstiftning i kraft som gör att klimatmässigt dåliga produkter i praktiken stängs ute från marknaden. Bara etanol och andra förnybara bränslen med verkligt stor minskning av växthusgaser kommer då att finnas på marknaden.

Lantmännen är stolta över att vara en del i utvecklingen mot en hållbar framtid. I Norrköping producerar vi etanol av lokalproducerad spannmål och med hjälp av förnybar processenergi. Förutom etanol ger processen ett proteinrikt djurfoder, som i sin tur minskar trycket på Brasiliens sojaodlingar och därmed också på regnskogarna. Vår satsning är idag en liten del av energiförsörjningen men en viktig byggsten för den teknikutveckling och investeringsvilja som krävs för omställningen från oljan.

Om företagen får rätt signaler, tror vi att Sverige på sikt till och med skulle kunna bli en nettoexportör av drivmedel. Men då måste även våra bilar bli mycket snålare – vare sig de drivs av fossila eller förnybara alternativ.

Erik Herland näringspolitisk chef Lantmännen Energi


http://www.nsk.se/article/20090910/OPIN ... ar-framtid

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-01-14 13:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Var öppen för alternativen

Publicerad 21 december 2012 6.15 Uppdaterad 21 december 2012 6.15

Debatt.
Vi vänder oss emot är att man låser sig fast vi en teknik när det finns många andra som är väl så bra eller bättre för miljön. Det skriver två sverigedemokrater i debatten om biogasens framtid

Låt oss först och främst klargöra att SD är på inget vis emot att man satsar på biogas. Vad vi däremot vänder oss emot är att man låser sig fast vi en teknik när det finns många andra som är väl så bra eller bättre för miljön.

Ett liknande resonemang fördes för några år sedan när man trodde att etanolen skulle vara lösningen på diverse miljö och utsläppsfrågor. Vi vet alla hur det gick med etanolbilarna.

Vidare finns stora problem för miljö och arbetare när man odlar sockerrör för etanolproduktion. Cancerframkallande utsläpp vid kallstart. Men etanolbilar såldes med stor skatterabatt – och de kördes till stor del på vanlig bensin trots subventionerat bränsle. Med facit i hand kan väl de flesta inse att denna satsning var felaktig. Numera säljs knappast några nya etanolbilar alls.

Nu är vi på väg på samma håll med biogasen. Visserligen så reducerar bilar och bussar utsläppen av koldioxid i atmosfären. Men även i detta fall med gasfordonen så är problemen stora. Reparationer och underhållskostnaderna är omfattande och vanligt förekommande. Fordonen lider av omfattande barnsjukdomar trots att de funnits på marknaden i snart tiotalet år

Det är inget som Skånetrafiken som beställare av busstrafiken kommer att medge - inte heller de som kör trafiken (Nobina, Veolia, Arriva med flera) då detta skadar deras affärsverksamhet.

Men talar du med de som jobbar i branschen kan de flesta intyga vilka omfattande problem som bussarna är beskaffade med. Vissa dagar kan så många som 8–10 procent av fordonen stå stilla med olika typer av motorproblem.

Utsläppen av metan och lustgas – båda aggressiva växthusgaser (vid tankning och på grund av krånglande gas-regulatorer) – är också ett omfattande problem som gör att netto­effekten totalt för miljön är i högsta grad tveksam.

Fordonsgasen består till 60 procent av biogas – även detta är en felaktigt uppgift.

Tillgången på biogas är väldigt skiftande. I vissa delar av landet så är den god, i andra betydligt sämre. Det vill säga det kan skifta väldigt stort var du befinner dig om du i verkligheten kör på biogas eller den fossila naturgasen.

Skall man sen använda biogas som fordonsbränsle så förutsätter detta att den håller en viss kvalitet. Då tillsätts propan eller naturgas för att få ett fungerande bränsle – båda fossila bränslen.

Det kan nämnas att Silja Line planerar att använda biogas/naturgas till en av sina nya båtar. Skall man använda biogas så förbrukar denna ensamt 80 procent av all biogas som produceras i Stockholmsområdet.

Nu ställs hoppet till en kommande anläggning i Jordberga. Anläggningen är inte byggd och projektet har blivit försenat flera gånger. När kommer anläggningen i bruk? Vad skall rötas? Tång med tungmetaller? Många frågor som saknar svar.

Enligt Eon skall anläggningen kopplas på naturgasnätet – utmärkt där gör gasen mer nytta.

Vi kan se många alternativ till gasfordonen. Syntetisk diesel, duelfuel och DME är några, tidigare har vi nämnt laddhybridfordon. Men vi antar att hybridfordonen som till största del går på ren el går bort om man som Miljöpartiet vill snabbavveckla kärnkraften, vår största källa till el?

Som slutsats kan vi konstatera att Trelleborg borde öppna dörrarna för en objektiv debatt om vilka miljöfordon som skall trafikera våra gator i framtiden – utan pekpinnar från politiker.

Niklas Jönsson (SD)

fordonslärare

ledamot i bildningsnämnden

Lars Ekström (SD)

busstekniker

ledamot i tekniska nämnden

Svar till Bertil Olsson (MP), den 10 december.


http://www.trelleborgsallehanda.se/opin ... tiven.html

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-01-14 16:29 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Faktafel på faktafel på faktafel....

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-15 14:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
De bjuder iaf in till debatt...
Undrar var?
På KKK-möte?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011