Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 11:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-04-03 08:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nyligen skrev samma Ynnor / Ronny Svensson en helt annan artikel: "– Det är uppenbart att de nya, snålare etanolbilarna med dagens priser på fossila bränslen går mot en ny vår, åtminstone i Sverige, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB." se http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... m_content=

Undrar om DN motor gav denna "nyhet" lika stor uppmärksamhet?

Citat:
Spara tusenlappar med E85 i tanken

Bensin- och dieselpriserna är högre än någonsin. Etanolbränslet E85 har därför klivit ur skamvrån. De som kör med E85 i stället för bensin i tanken sparar just nu omkring en krona per mil, eller 1 500 kronor per år vid normal körsträcka, visar Tjänstebilsfaktas uträkningar.

När bensinpriset stiger, påverkas priset på E85 endast marginellt eftersom det bara innehåller 15 procent bensin. Etanolen (85 procent) i bränslet är dessutom befriat från energiskatt.

Miljösamvetet praktiseras oftast med plånboken. Det är tydligt på landets E85-försäljning. När det är billigare att tanka bensin än E85, tankar etanolbilsförare bensin.

Men med dagens bensinpriser på över 15 kronor per liter för bensin och under 10,50 kronor per liter för E85, är det lättare att vara lite mindre klimatförstörande. I januari ökade E85-försäljningen med cirka 14 procent jämfört med samma period föregående år. Diesel och bensin sjönk med fyra procent.

Egentligen är det något dyrare vinteretanol, E75, i pumparna just nu. När det åter blir E85 sjunker priset ytterligare eftersom andelen bensin i bränslet då minskar. E75 sänker också förbrukningen något eftersom det då är mindre etanol i blandningen.

Tjänstebilsfaktas uträkning av drivmedelskostnaden för bensin respektive E85 för landets (nya) etanolbilar, visar att det går att spara stora pengar på att välja E85-pumpen på macken.

Merkostnad bensin-E85 (inkl moms, 1 500 mil)
Audi A4 Avant: 1 303 kr
Ford Focus: 1 221 kr
Renault Mégane: 1 074 kr
Skoda Octavia: 2 246 kr
Volkswagen Passat Variant: 1 695 kr
Volvo V60: 1 620 kr

När det gäller övriga bilkostnader kännetecknas etanolbilarna av något högre servicekostnader, men har i gengäld lägre årlig skatt (nya bilar med förbrukning under 9,2 l bensin/100 km är skattebefriade i fem år).

Bränslekostnaden för de allra snålast miljöbilsdieslarna (under 4,5 l/100 km) är fortfarande lägre än etanolbilarna. Men marginalen krymper snabbt med dagens prisutveckling. En dieselbil som förbrukar 6,0 l/100 km får en kostnad på 13 752 kronor vid 1 500 mil med dagens pris på 15,28 kronor per liter. Då ska oftast också ett högre inköpspris och högre årlig skatt vägas in i kalkylen, tillsammans med oftast längre serviceintervall och högre procentuellt restvärde.

– Det är uppenbart att de nya, snålare etanolbilarna med dagens priser på fossila bränslen går mot en ny vår, åtminstone i Sverige, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB.

– De stora inköpen hos företag är fortfarande fokuserade på lågförbrukande bilar. För dieselbilarna finns stora möjligheter att tanka kommande biobränslen, men produktionen har inte nått industriell skala ännu. Nya produktionsmetoder och hållbarhetskriterier för etanolbränslet, ger också rimligare klimatkalkyler.

Hela listan på förbrukningskostnad för marknadens alla etanolbilar finns på http://www.tjanstebilsfakta.se. Förbrukningsuppgifter är hämtade från tjänstebilsförlaget Ynnor AB:s bildatabas Autonet.

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, http://www.ynnor.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
– De stora inköpen hos företag är fortfarande fokuserade på lågförbrukande bilar. För dieselbilarna finns stora möjligheter att tanka kommande biobränslen, men produktionen har inte nått industriell skala ännu.


Jaha, vilka biobränslen är det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 10:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Läste iaf idag att de lastbilsåkare som testat DME (från svartlut) under lång tid är väldigt nöjda. Det har funkat precis som "vanlig diesel".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 11:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Citat:
När det gäller övriga bilkostnader kännetecknas etanolbilarna av något högre servicekostnader

Den där biten verkar inte gälla vår nya Renault Megane. Det är 2000 mil/ett år som intervall även på FF-modellerna. Vet dock inte om det finns nått "dolt" senare, typ som man har hört om bränslepumpsbyten o.d.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
Läste iaf idag att de lastbilsåkare som testat DME (från svartlut) under lång tid är väldigt nöjda. Det har funkat precis som "vanlig diesel".


DME är knappast ngt som en enda av de "snåldieslarna" som säljs idag skulle kunna köras på..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 15:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Baggis skrev:
Läste iaf idag att de lastbilsåkare som testat DME (från svartlut) under lång tid är väldigt nöjda. Det har funkat precis som "vanlig diesel".


DME är knappast ngt som en enda av de "snåldieslarna" som säljs idag skulle kunna köras på..

Nej, det stämmer. Det kräver väl specialmotorer har jag för mig. Tänkte bara att det är bra om även dieselmotorer kan fås att gå på annat än fossildiesel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 16:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
karlmb skrev:
Baggis skrev:
Läste iaf idag att de lastbilsåkare som testat DME (från svartlut) under lång tid är väldigt nöjda. Det har funkat precis som "vanlig diesel".


DME är knappast ngt som en enda av de "snåldieslarna" som säljs idag skulle kunna köras på..

Nej, det stämmer. Det kräver väl specialmotorer har jag för mig. Tänkte bara att det är bra om även dieselmotorer kan fås att gå på annat än fossildiesel.


Jo. Det är inte så stora förändringar man måste göra på motorn, kanske tom mindre än vad Scania ändrat på sina etanoldieslar.
Men jag ser minst en nackdel...
DME kan enkelt tillverkas av naturgas också,och inte bara av svartlut...
Och hur mkt svartlut finns det tillgängligt i världen tro?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 05:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Och hur mkt svartlut finns det tillgängligt i världen tro?

Jag ser en sån sak lite på samma sätt som etanolen, dvs de kan bägge kombineras för att tillsammans hjälpas åt att ersätta fossil olja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
karlmb skrev:
Och hur mkt svartlut finns det tillgängligt i världen tro?

Jag ser en sån sak lite på samma sätt som etanolen, dvs de kan bägge kombineras för att tillsammans hjälpas åt att ersätta fossil olja.


Nej, det är en väldig skillnad.
Antalet möjiga feedstocks för etanol är redan idag många fler än de åkrar anti-etanollobbyn hävdar är den begränsnade faktorn.
För DME har jag bara hört Svartlut och naturgas. (Då går väl kanske biogas in där också)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 08:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag ser fortfarande det på det sätt jag beskrev. Jag föreslår att vi slutar tjafsa, ser vartåt det lutar :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
Jag ser fortfarande det på det sätt jag beskrev. Jag föreslår att vi slutar tjafsa, ser vartåt det lutar :wink:


Jag vill inte tjafsa, men jag tycker DME-spåret liknar biogasspåret tyvärr.
Risken är att det slutar med naturgas iaf när inte feedstocken räcker/ blir tillräckligt billig..således en skillnad mot t.ex. etanol som inte är så enkelt att producera från ful-fossil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011