Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-12-16 04:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bloggar om etanol.
InläggPostat: mån 08-05-05 10:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Tänkte starta en ny tråd där alla är välkomna att fylla på med blogginlägg om etanol. Detta nya medium får inte missas!

Mitt första bidrag kommer från en "politisk motståndare" (Hej MagnusH!), en blott 19-årig MUF:are:

Citat:
20 april 2008
Etanol kan bli lönsamt
Det börjar sakta gå upp för politikerna att det inte är klokt att redan nu överge de fossila bränslena till förmån för exempelvis etanol. Det är helt enkelt inte lönsamt, vare sig ur ekonomisk eller ur koldioxidmässig synvinkel – än. Det finns nämligen anledning att anta att utvecklingen inom jordbruket kommer att fortsätta och göra etanolproduktion billigare.

Oljeproduktionen kommer sannolikt också att fortsätta att effektiviseras men oljan är en knapp resurs och troligtvis kommer priserna på jordbruksprodukter att falla snabbare. Lägg därtill att fossila bränslen bidrar till växthuseffekten så framstår etanol eller andra biobränslen som ganska lockande på längre sikt.

Tyvärr gör vissa liberaler i denna fråga samma fel som civilisationskritiska miljöextremister ("det behövs x jordklot för att försörja hela jorden på västerländsk nivå") genom att exempelvis påstå att jordbruksmarken inte räcker till för att producera all etanol som behövs. Det är ett statiskt perspektiv som ger stöd åt miljöextremisternas åsikt att den slutgiltiga lösningen på miljöfrågan är att kraftigt minska den mänskliga aktiviteten genom att exempelvis sluta köra bil.

Om efterfrågan finns kommer marknaden att tillgodose den. Blir det brist på jordbruksmark så kan man sätta in mer arbetskraft och realkapital. Ytterligare forskning och teknikutveckling kan ge goda resultat som de redan har gjort under 1900-talet.

Med dagens teknik och prisläge är det för de flesta galenskap att börja köra på etanol. Men vi bör inte utesluta etanol som en lösning för framtiden.


http://jacoblundberg.blogspot.com/2008/ ... nsamt.html

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Fler blogginlägg om etanol (positiva och negativa):

http://erikstromberg.blogspot.com/2008/ ... tanol.html

http://zippo.bloggagratis.se/2008/01/23 ... n-av-alla/

http://www.mrgreen.nu/blog/20080503/val ... or-miljon/

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 11:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Citat:
Tyvärr gör vissa liberaler i denna fråga samma fel som civilisationskritiska miljöextremister ("det behövs x jordklot för att försörja hela jorden på västerländsk nivå") genom att exempelvis påstå att jordbruksmarken inte räcker till för att producera all etanol som behövs. Det är ett statiskt perspektiv som ger stöd åt miljöextremisternas åsikt att den slutgiltiga lösningen på miljöfrågan är att kraftigt minska den mänskliga aktiviteten genom att exempelvis sluta köra bil.

Om efterfrågan finns kommer marknaden att tillgodose den. Blir det brist på jordbruksmark så kan man sätta in mer arbetskraft och realkapital. Ytterligare forskning och teknikutveckling kan ge goda resultat som de redan har gjort under 1900-talet.


Ovanligt insiktsfullt för att komma ifrån en MUF:are.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 05:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 156
Ort: Dalarna
Läs denna mycket intressanta blogg fra professor Aleklett (Uppsala, Globala energisystem). Han har besökt en etanolanläggning i Brasilien. Hans blogg är i övrigt mycket välskriven och handlar förstås i övrigt mycket om peak oil.

http://aleklett.wordpress.com/

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-13 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Gröna Bilisters Mattias Goldmann bloggar på www.minplanet.se (före detta TV4:s klimatsida):

http://www.minplanet.se/index.php?optio ... &Itemid=20

Än så länge inte så många inlägg, men jag hoppas att bloggen inte dör ut. (Notera att han på bilden sitter på huk vid en Toyoa Prius - man ser tydligt att det är en miljöbil och den tankas inte med något kontroversiellt bränsle som E85.)

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-29 15:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
prof Kjell Alekletts, president för ASPO (www.peakoil.net) haren blogg med flera intressanta betraktelser om etanol

http://aleklett.wordpress.com/?s=etanol

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 13:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
2008-12-18
Fler spikar i miljöbilskistan

Jag har tidigare skrivit om bland annat hur Toyota lägger ner flera snål- och miljöbilssatsningar och att norska elbilstillverkaren Think står på konkursens brant.

Samtidigt pratas det om att det är just snål- och miljöbilar som skall vara räddningen för Volvo och Saab. Och även för GM, Chrysler och Ford. Men efterfrågan faller tillsammans med oljepriset. Och nu tankar hälften av etanolbilsägarna bensin i sina miljöbilar. Som skrivits om tidigare så har försäljningen av etanol halverats de senaste månaderna.

Oavsett så är inte miljöbil samma sak som hållbar utveckling.

Volvo och Saab kan inte leva på den rätt klena hemmamarknaden, och förmånerna för miljöbilarna plockas nu bort i allt fler städer. Inköpsrabatten på 10 000:- SEK tas också bort från den förste juni.

Långsiktigt är detta förstås olyckligt, men egentligen är det bra att åtminstone felsatsningen på etanol kommer av sig. Tyvärr spiller det över på nästa generations etanoltillverkning, som antagligen kommer få brist på kapital framöver. Det centrala är att bilarna skall vara snåla och små, inte att man skall använda etanol som ursäkt för att få ha 250 hästkrafter i en bil.

En hållbar utveckling innebär mindre bilkörande med mindre och snålare bilar, inte att vi tankar med etanol från grödor som dels brukas med fossilbränsle i jordbruket, och dels kunde använts till livsmedel istället. Men när endast 7% av persontransporterna i Sverige sker med tåg, så är väl hoppet rätt lågt att man kan bli av med behovet av bilen.

Det är däremot positivt att hälften av etanolbilsägarna fortfarande tankar etanol, trots att det är dyrare. Visserligen är dagens etanol fortfarande en belastning för miljön, men det betyder åtminstone att det finns de som inte sätter pengar i första rummet, även om det är felriktat. Eller så är det Saab Biopower-ägare, som vill åt de extra hästkrafterna men annars skiter i miljön...

Att miljöbilsrabatten tas bort, och även parkeringsförmåner etc, visar bara att man aldrig kan lita på något som bygger på statlig subvention. Alla former av bidrag skall ses som en tillfällig ynnest. Exempelvis kommer nu EU:s gårdsstöd avskaffas för småbrukare med mindre än fyra hektar mark, trots att man rent av fått pengar tidigare för att t ex återställa dessa marker av just EU. Det kommer drabba ca 13000 hållare av ofta ganska intressant betesmark och slåtterängar. Regeringen håller på att tillsätta en utredning för hur denna minskning skall gå till, dvs lägga pengar på att utreda hur Sverige skall få mindre pengar tillbaka från den avgift vi betalar till EU, högst per capita bland medlemsländerna.

Staten ger, och staten tar. Det enda man kan vara säker på är döden och skatter. Och inflation.


http://cornubot.blogspot.com/2008/12/fl ... istan.html

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-12 16:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Gröna bilister sätter ner foten, begär granskning
Friday, November 7th, 2008

Etanolen är nu dyrare per mil än vad bensinen är. “95-oktanig bensin kostar 11,19 kr/l, E85 kostar 9,59 kr/l, vilket inräknat merförbrukningen på 30 procent ger ett “bensinliterpris” på 12,47″, skriver Gröna Bilister.

Citat:
– Vi har en rekordsnabb omställning till grönare bilism, men det gör ingen nytta om etanolbilarna går på bensin. Därför är det djupt bekymmersamt att bensinbolagen höjer etanolpriset långt bortom vad som är sakligt grundat. Eftersom E85 delvis är bensin, är det ett kartelliknande beteende att inget bolag sänkt priset när bensinen blivit billigare, och att alla nu höjer lika mycket. Det vill vi att Konkurrensverket granskar, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.


Bensinpriset har blivit lägre, medans etanolen inte prissänkts sedan oktober. Matematiken går inte riktigt ihop.

Att göra det billigare att köra på E85 löser man väldigt enkelt med till exempel en koldioxidskatt. I samma veva kan man ge fan i att skattesubventionera för fossila bränslen.

I Trollhättan gör Statoils stationschef ett mycket komiskt uttalande som är värt att dela med sig av:

Citat:
Folk måste ju åka bil


Nej, det måste folk verkligen inte.

Också intressant att E85 egentligen är E75, under vinterhalvåret. Dock marknadsförs etanolen fortfarande som E85.


http://blogg.garben.se/?cat=17

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-13 11:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Spritmissbruk
Frugan ringde mig när hon var på väg till jobbet. "Fatta... nu kostar E85 mer än bensin...."

Alltså... jag blir så trött så jag vet inte ens var jag ska börja. Det är ju helt sinnessjukt ju.
Jag reagerade ganska kraftigt när dieseln blev dyrare än bensinen. Men folk i allmänhet menade på att "jo, det var ju lite konstigt. Men dieselbilar drar ju mindre så det gör ju inte så mycket". När jag sa att dieseln var billigare att tillverka och att transportera än bensin, så förstod dom min reaktion lite bättre.

Nu är det ju inte så att man kan välja mellan att tanka diesel eller bensin efter vad som är billigast. Jo, om man har två bilar så går det ju så klart. Men nu när det gäller etanolbilar så mig veterligen finns det ingen modell på marknaden som endast går att köra på E85. Utan man kan välja mellan etanol eller bensin. Och när folk tänker med plånboken så är det ingen som tankar E85 nu.
För att det ska löna sig rent ekonomiskt att köra på E85 så måste den vara minst 20% billigare än bensin. Och det eftersom en bil drar mer bränsle (ca 20%) när den går på etanol.

En sjuk sak i det hela är att bilar som kan köras på etanol kallas för miljöbilar. Miljöbilar har i vissa fall ekonomiska fördelar . Slopad trängselavgift och i vissa kommuner gratis parkering. Och det trots att man kör på bensin i sin "miljöbil".

En arbetskollega jag hade körde en lite äldre el-bil till jobbet. Och Malmö kommun hade då fri parkering för miljöbilar. Men detta var något man var tvungen att ansöka om. Och sjukt nog fick han avslag. Jo, bilen var lite för gammal för att få denna fördelen. Vad är mer miljövänligt än en el-bil? "Jo, jag förstår att det kan verka konstigt. Men sådana är reglerna" För fuck sake!!!

För ett tag sedan så var många bensinstationer tvugna att kunna erbjuda ett alternativt miljöbränsle. Och detta var stationerna tvugna att bekosta själva. Det enklaste och billigaste var och är E85. En gas-anläggning är betydligt dyrare att installera. Många stationer lades ner då. Dom hade helt enkelt inte råd att investera i ett bränslesystem till.

Och nu tankar ingen E85 längre.


Vad är det för fyllo som har ställt till det nu???

Skrivet av Jahkov 29 december 2008 klockan 20:48


http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 19.6366072

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 14:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Inte är väl diesel i sig självt billigare än bensin? Har för mig att det är tvärtom? Sen är väl 20% merförbrukning på E85 också nog så lite, 30-35 är väl rimligare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-23 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Blogginlägg av Håkan Bäcklund, Vi Bilägare:

Citat:
Miljöbränslets moment 22
torsdag 22 januari 2009

"Detta är i allra högsta grad ett exempel på moment 22. Kort sagt en *** cirkus."

Etanol skulle bli det ledande miljövänliga bränslet. Vi fick fler och fler etanoldrivna alternativ tack vare stimulansåtgärder som miljöbilspremire på 10000 kronor, avgiftsbefrielse från biltullar, fri parkering.

Alla bensinmackar som säljer bränsle över en viss mängd ålades att installera ett miljöbränslealternativ.

Sen började den nedåtgående spiralen. Ett antal små glesbygdsmackar tvingades slå igen för att de inte hade råd att skaffa miljöpump. Miljöbilspremien togs bort, avgiftsfria tullar försvinner inom kort, bensinpriset sänktes så att det blir en krona dyrare att köra på etanol.

Det sistnämnda resulterade i att försäljningen av etanol minskade med 70 procent mellan september och december.

Alltså: mackarna tvingas investera i ett bränslealternativ som allt färre vill ha. En hel del små stationer tvingas dessutom lägga ner för att de inte har 500 000 kronor till en pump som ingen tankar från.

Detta är i allra högsta grad ett exempel på moment 22. Kort sagt en *** cirkus.

POSTAD AV Håkan Bäcklund KL 10:22


Jag tog mig friheten att svara på detta i föreningens namn.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?arti ... 1#comments

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-23 12:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Bra inlägg!
Ngn som orkar länka till emissonsresultat hos MTC?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Godnatt etanol

Svenska etanoltillverkaren Sekab avvecklar sin försäljning av E85, säljer sina anläggningar i Tanzania och i Polen och drar ner forskningen på cellulosabaserad etanol, skriver Ny Teknik.

Sekab har stått för 90 procent av etanolen i Sverige och haft avancerade planer på att bygga upp produktion av etanol till den svenska marknaden genom att köpa upp mark i Afrika och Latinamerika.

En orsak till Sekabs kris sägs vara minskad etanolförsäljning till följd av att bensinen blivit billigare än etanolen.

Läxa till framtiden: genväg är senväg. Det säkraste sättet att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken är att minska den inte att försöka trolla fram alternativ till oljan. Bra att komma ihåg när etanolhypen ersätts av elbilshype.


http://www.arbetaren.se/klimatblogg/200 ... tt-etanol/

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Blogg om USA och etanol
InläggPostat: sön 09-03-22 20:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
Det låga bensinpriset påverkar situationen också i USA
Citat:
When cellulosic ethanol is able to stand on its own, please let us know. For the moment, it appears, it is still an expensive taxpayer-funded experiment.

Fån denna blogg.
http://www.cleantechblog.com/2009/03/et ... tiful.html

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanolbilar?!
Skrivetav Monica 16 april 2009, klockan 10:32

Ska vi verkligen köra bil på mat? Sekab har drivit ett projekt, som de naturligtvis fått lägga ner, att på stora delar av Tanzanias åkermark odla sockerrör för etanolframställning. Det gjordes en (förskönande) konsekvensbeskrivning men vi med sunt förnuft behöver inte ens det. Vi ska luras att tro att det blir miljövinster med mindre koldioxidutsläpp. Ha! Momentant inte alls. Och då ska vi oxå frakta potentiell "mat" till oss i Sverige att köra bil på. Vad kostar transporterna miljön? Sist, men störst, vad ska tanzanianerna äta? Jag trodde kolonialtiden var förbi.

I dagens etanolbillar behövs det en bensininblandning. Det finns alternativ till bensinmotorn, låt utvecklingen ha sin gång. En fin sidovinst är att vi borde slippa alla krig i s k demokratisk anda eftersom stormakterna bara är ute efter att kontrollera oljetillgångarna.


http://blogg.aftonbladet.se/30895/perma/1186244/

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011