Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 04:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 11:02 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
Ät det någon som är insatt i Sekab's Tanzania-projekt?

Var det verkligen åkermark som kan användas för matproduktion som var aktuell?

Vad gäller transporterna så är det samma för andra bränslen.

Vore också roligt att veta vilket alternativ till bensinmotorn som åsyftas.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-05 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
den 11 mars 2009
Etanol eller bensin?

kl. 05:57 Upplagd av Andreas
Regeringen ska införa en miljöbilspremie vilket innebär att alla som köper en ny etanolbil får 10 000kr. Man säger att det ska löna sig att tänka på miljön och det ska kosta att släppa ut koldioxid. Problemet är bara att etanolen är för dyr så de flesta med etanolbil tankar bensin i alla fall. Jag har själv en etanolbil och jag har inte tankat etanol på flera månader. Kör man på etanol drar nämligen bilen generellt 30% mer bränsle.

Jag tycker att miljöbilspremien därför är aningen idiotisk. Det måste vara bättre för staten och miljön att satsa de pengarna på att sänka priset på etanol istället. Och ska man köpa en ny bil, spelar tiotusen någon större roll egentligen?


http://andreas-stromback-blogg.blogspot ... ensin.html

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 12:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Onsdag 8 April 2009
Marit says, fuck ekologiskt!
Av Maths Enocsson

”Du vet förr i tiden var folk dumma i huvet nå så djävulskt”, där har ni folklivsforskaren Job Anderssons stående replik i P3:s humorhöjdare Mammas Nya Kille. Så vad säger man då om människan nu för tiden? Den moderna människan, det vill säga konsumenten, som i ämnet miljömedvetenhet slår nya personliga bottenrekord i princip varje år? Dum i huvet, nåt så djävulskt.

Det räcker gott att någon sätter ett klistermärke på ett äpple för att vi ska tro att vi minsann drar vårt strå till stacken i kampen för att rädda vår planet undan miljöförstöringsapokalypsen. Så länge det står ”ekologiskt odlad” på klisterlappen fortsätter vi med nyköpt miljöalibi att slänga flera kilo fullt ätbart livsmedel i veckan och styr planeten rakt mot avgrunden. Gud förbjude att vi skulle avvika en endaste millimeter från vårt invanda konsumtionsmönster. Vi måste ju fortsätta handla, annars går ju ekonomin under. Eller? Vad inträffar först, evig recession eller evigt mörker? Eller tänk den här tanken då: vad ska du med högkonjunktur till om du inte kan andas? My God, säger kinesen som kommer till Sverige som utbytesstudent och ser blå himmel för första gången i sitt liv. Han blev nästan religiös han. Där har du ett skrämmande framtidsscenario som redan existerar i andra delar av världen. På SAMMA PLANET liksom, hajar du?

Enligt samma lobotomerade logik köper vi nya ”miljöbilar” (snacka om oxymoron) som släpper ut en aning mindre koldioxid per kilometer än genomsnittsbilen, på så sätt kan vi fortsätta köra till affären som ligger en kilometer bort och köpa en liter ekologisk mjölk. Att halvera utsläppen i exemplet ”hej jag har en bil vad tycker du jag ska göra för miljön” är så här enkelt: behåll den gamla smutsiga bilen och kör tusen mil per år istället för tvåtusen. En förändring i beteende som väldigt många bilister lätt skulle kunna göra utan att på något sätt göra avkall på vare sig upplevd livskvalitet eller trygghet. Tvärtom skulle många feta rövar naturligtvis bara må bra av att ta en promenad till affären istället, men se vårt konsumtionsstyrda samhälle kommer aldrig att uppmuntra till beteenden som styr konsumenten bort från ökad konsumtion. Motion måste du ju köpa fattar du väl, antingen på gym eller från TV-shop. Jag går förbi ett gym nästan varje dag på min standardrunda med barnvagnen och förundras varje gång över hur många bilar som står på parkeringen. Vi förtjänar ta mig fan att bli utrotade.

Okej, till konsumentens försvar bör framläggas att det inte är så lätt alla gånger. Budskapen har varit många och förvirrande. För tre år sedan köpte jag till exempel en etanolbil i tron att jag gjorde något bra för miljön. För tre år sedan VAR etanolbilar bra för miljön, enligt de flesta experter, sedan visade det sig plötsligt att jag i princip mördar fattiga barn när jag kör omkring med min bil. Det är knappt så man vågar köra fram till pumpen med blått handtag nu för tiden. Dum i huvet är jag, nåt så djävulskt. Men jag promenerar åtminstone till affären när jag köper snus.

Det är dags att fatta det här nu, vi konsumenter måste ta ansvaret att ta reda på fakta. Politikerna verkar nämligen inte göra det åt oss. Och den enkla men bistra sanningen är att det är överkonsumtion med påföljande transporter och förpackningshysteri och avfallshantering, inte odlingssätten eller co2-halten per kilometer, som är den stora boven. Men vi är så totalt indoktrinerade av konsumtionssamhället att vi tror att det går att köpa sig fri från skuld, när köpandet i själva verket är beteendet som satt oss i knipan.

När det gäller till exempel ekologisk mjölk, den största ekologiska produkten i Sverige, så försöker producenterna slå en massa blå dunster i våra ögon genom att hysta ur sig floskler om naturens egen balans och ekologisk harmoni, men när väl mjölken har lämnat kossan så hämtas den med samma dieseldrivna tankbilar och genomgår samma förpackningsprocess som den vanliga mjölken. Vari ligger miljövinsten? Kossan mår lite bättre och du är så *** lurad igen.

Om vi överhuvudtaget skulle närma oss konceptet miljömedvetenhet när vi köper mjölk så skulle den väl åtminstone tappas från kran i återanvända kärl som vi själva tar med oss. Och den skulle förstås alltid produceras i närheten av där vi bor, så att transporterna minimerades. Har du koll på var din ekologiska mjölk produceras? I Skåne till exempel hämtade man ett tag ekologisk mjölk från Gävle, 80 mil bort, för att möta efterfrågan. Sen har man mage att marknadsföra både sig själv och produkten som ett miljövänligare alternativ. Den skåning som handlat ekologisk mjölk från Gävle hade i själva verket gjort mindre åverkan på miljön om han hade köpt vanlig mjölk, men det är ju förstås en sanning du aldrig lär få höra från företaget ifråga. Skåne-mejeriers informationschef Sven-Olov Lööv konstaterar krasst att “transporterna är en hake” men att man “får väga det ena mot det andra”. Vad är det som i det här exemplet väger upp de miljövidriga transporterna Sven-Olov? Ingenting annat än er egen profit. Det är ju så *** dumt så man baxnar.

Jag har väntat länge på att någon ska komma ut och slå näven i bordet. Någon som kan sätta kraft och trovärdighet bakom orden, ett sanningsvittne som kan ge de kommersiella krafterna en match. Och aldrig trodde jag väl att jag skulle sätta mitt hopp till en folkpartist, men när Marit Paulsen går ut i DN och dundrar ”Dags att slakta den heliga ekologiska kossan” så flimrar det åtminstone till i den synaps i min hjärna som för länge sedan lagrade en föreställning om mina drömmars miljö-Messias. Hennes budskap är kristallklart: sluta gå på bluffen, ekologisk odling kommer inte att rädda planeten.

Det Marit menar är att ekologisk odling håller alldeles för låg effektivitet för att kunna försörja oss, det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket odlingsbar mark på jorden. Skördarna från ekoodling ger från hälften till tre fjärdedelar av den skörd som konventionell odling ger. Hittills har vi i västvärlden kommit undan med det här, eftersom större delen av jordens befolkning har tvingats leva i en helt annan och mycket bistrare verklighet som kallas utvecklingsland (du vet, matbrist och sånt). En bistrare men också långt mindre utrymmeskrävande verklighet. Men nu kommer Indien, nu kommer Kina, och om alla dessa människor tar sikte på genomsnittssvenskens konsumtionsbeteende så lär himlen förmörkas innan Saab hinner gå i konkurs.

Jaha (din *** Messerschmidt), tänker du, och vad ska vi göra istället för att köpa ekologiskt då? Ja vi kan ju börja med att ta en titt i soporna och kolla hur mycket mat vi slänger varje dag, och sedan dra den enda rimliga slutsatsen. Det vill säga vi ska sänka konsumtionen genom att öka utnyttjandegraden av det vi redan köper. Jag upprepar, VI MÅSTE SLUTA SLÄNGA MAT! Förutom att göra en betydande miljöinsats (mindre livsmedel som ska paketeras och transporteras, mindre avfall som ska processas) så sparar vi dessutom pengar. Win-win, you know. Ska det vara så svårt att fatta? Nej, tänkte väl det.


http://www.barstol.nu/tag/etanolbil/

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 06:22 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Självklart är det bra att sluta slänga mat, det har jag alltid hävdat.

Fast då blir det ju mindre råvara till biogasproduktion....

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 09:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
12 maj, 2009
Långsiktig etanol

Barack Obama ser inte majsbaserad etanol som en långsiktig lösning - och sätter därmed den amerikanska jordbrukslobbyn på plats. Härliga nyheter. Obama växer mer och mer i mina ögon när det kommer till miljöfrågor (även om det givetvis finns mycket kvar att jobba med) och det faktum att han lyssnar på den amerikanska EPA och konstaterar att majsbaserad etanol är en bra brygga mot mer hållbara etanolalternativ är mycket positivt.

Jag har själv argumenterat mig varm för första generationens etanol (med ganska låga energivärden) de senaste veckorna, framförallt på CUF:s stämma förra helgen. Inte för att det är exemplariska bränslen, utan för att det behövs billiga alternativ för att driva utveckling av både teknik, infrastrukturer och männsikors vanor när det kommer till en så stor omställning. Långsiktigt håller jag med Obama, och hoppas på andra och tredje generationens cellulosabaserad etanol och sockerörsetanol som också är hyfsat energieffektiv.

Vi måste tänka framtid - vi måste tänka teknikutveckling.

Skrivet av Ida Karlsson klockan 11:05


http://ida-karlsson.blogspot.com/2009/0 ... tanol.html

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 09:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanol är en politisk bubbla, en hälsofara som orsakar ner död, cancer, smog, marknära ozon och mer växthusgaser än bensin

Nobelpristagaren Paul J. Crutzen visar i en rapport att biobränslen ger i många fall upphov till mer växthusgaser än traditionell bensin och diesel.
Rapporten finns publicerad i tidskriften Atmospheric Chemistry and Physics Discussions. Methane emissions from boreal and tropical forest ecosystems derived from in-situ measurements.
Förklaringen till det är det industriella jordbruk, med mycket gödslande, som används för att få fram biobränslena.
Enligt Crutzens beräkningar ger biodiesel framställd av raps upphov till upp till 1,7 gånger så mycket växthusgaser som vanlig diesel.

Etanol från sockerrör, en brasiliansk exportsuccé som går till bland andra Sverige, är bättre, med 0,5 till 0,9 gånger så stora utsläpp som bensin. Den i USA ofta använda majsen resulterar i 0,9-1,5 gånger så mycket utsläpp som bensin.

Rapportens medförfattare Keith Smith säger att:
"Så som det används nu verkar bioetanol av majs vara en ganska meningslös aktivitet".

Jag Stefan A. Johansson har sagt och skrivit att:
"Etanol som biobränsle är ingen vinst för miljön"

Paul J.Crutzen är född 1933 och ärnederländsk atmosfärkemist. Han fick sin utbildning vid Stockholms universitet, där han blev docent i meteorologi 1973. Han är sedan 1980 professor och föreståndare för Max-Planck-institutet för kemi i Mainz, Tyskland. Crutzen har gett många fundamentala bidrag till kunskapen om atmosfärens kemi och fysik, bland annat när det gäller stratosfärens ozonskikt och effekterna på atmosfären av ett kärnvapenkrig
Paul J. Crutzen fick, tillsammans med Mario Molina och Sherwood Rowland, 1995 års nobelpris i kemi för klargörandet av mekanismerna för ozonets bildning och nedbrytning i atmosfären.

Den växande produktionen av etanol är ej så positiv som många tror.
Efterfrågan på mark för grödor som sockerrör, majs, vete för etanolproduktion ökar. Naturvårdare är rädda för att man ska börja odla energigrödor i hittills orörda områden som regnskogar, vilket skulle drabba växt- och djurlivet.
Amerikanska jordbruksekonomer har kommit fram till slutsatsen att jakten på etanol riskerar att driva upp priset på mat i världen. Vilket även en studie från Chalmers visar.

Etanol har även negativa effekter för risken att drabbas av cancer och luftvägssjukdomar.

Övergången till etanol leder till ökade utsläpp av hälsofarligt marknära ozon. Det orsakar och fler dödsfall i luftvägssjukdomar än om man kör på bensin. Slutsatsen dras av atmosfärforskaren Mark Z. Jacobson vid Stanforduniversitet i Kalifornien.

I avancerade datormodeller har han beräknat hur luftkvaliteten kommer att se ut 2020. Då det antagligen kommer att finnas betydligt fler etanoldrivna bilar än i dag. I en modell kördes bilarna på bensin, i en annan på E 85, som är en blandning med 85 procent etanol och 15 procent bensin.

Han har kommit fram till att om alla bilar i USA skulle gå över från bensin till etanol skulle ozonhalterna öka märkbart i tätbefolkade regioner med mycket trafik, och orsaka 200 fler dödsfall per år i landet, varav 120 i Los Angeles.
Det motsvarar en ökning med fyra respektive nio procent av de förväntade ozonrelaterade dödstalen för bensindrivna bilar år 2020.

E 85-fordonen kommer att ge minskade halter av två cancerframkallande ämnen, bensen och butadien, men öka två andra, formaldehyd och acetaldehyd.

Enligt honom är "cancerrisken för E 85 är jämförbar med den hos bensin. Men i vissa delar av landet innebär E 85 markant ökade ozonhalter, det främsta beståndsdelen i smog".

Enligt beräkningarna kommer det att leda till 770 extra akutbesök och ytterligare 990 sjukhusinläggningar för astma eller andra luftvägsinfektioner.
Etanol är ej miljövänligt, om man ser till dess utsläpp av luftföroreningar enligt Mark Z. Jacobson.

- E 85-utsläppen orsakar minst lika stora hälsoskador som bensin, som årligen vållar runt 10.000 för tidiga dödsfall på grund av markozon och partiklar, säger han.

- Så om du ska tanka etanol, gör det inte utifrån hälsomässiga grunder. Det är inte bättre än bensin, utan uppenbarligen något sämre.
Källa: Stanfor University, Mark Z. Jacobson
Effects of ethanol (E85) versus gasoline vehicles on cancer and mortality in the United States
http://www.stanford.edu/group/efmh/jaco ... 62085v.pdf

Supplementary Material http://www.stanford.edu/group/efmh/jaco ... 033614.pdf

2009-06-02, 12:43


http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1465&blogg=33349

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Det mest intressanta

I dag står det i DN att jag kör en bensindriven Hyundai och det är sant. Det var väl det mest uppseendeväckande som det gick att skriva om mig utifrån de frågor till kandidaterna som de ställde. Jag räknade med att fokus skulle bli just bensinbilen.

Som miljöpartist i stadsmiljö är det lätt att undvika denna uppseendeväckande fråga. Man behöver ju inte bil. Men för mig som landsbygdsbo har jag att välja på att flytta till sta’n eller till någon plats med bättre kollektivtrafik om jag ska slippa bilen. Alternativa bränslen finns i huvudsak i städerna, hos dem som inte behöver bil, medan landsbygdsbor ibland måste köra många mil för att ha chansen att tanka alternativt.

I mitt fall har vi på senare tid en etanolpump närmre än tidigare men jag vill faktiskt inte köra på etanol. Att etanol är bättre än bensin är självklart. Problemet för mig (och många andra) är att jag vill vara säker på att produktionen av etanolen inte skett på ett sätt som förvärrar situationen för fattiga människor i fattiga länder. Så länge jag inte har den garantin tillåter inte mitt samvete mig att byta till etanol. Jag väljer att köra bensinsnålt och så lite som möjligt för jag vill absolut bo kvar där i Axmar, som är paradiset på jorden.

Biogas är det bränsle som Miljöpartiet i Gävleborg sedan många år arbetar för att få igång en lokal produktion utav. Det går framåt. När den väl kommer blir det väl i sta’n, hos dem som inte behöver bil, som det blir möjligt att tanka men förhoppningsvis kanske också biogasen letar sig fram till motorvägsmackarna. Då blir det bara ca 2,5 mil för mig till ett bra alternativ till bensinen.


http://bodilceballos.wordpress.com/2009 ... tressanta/

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Glädjande EU-besked i dag för 150 000 svenska bilägare

Är rubriken på ett pressmeddelande från handelsminister Ewa Björling, som damp ner i min mejlbox för en vecka sedan. Jag hade inte reflekterat nämnvärt mer kring Sveriges etanolimport från Brasilien (70 procent av Sveriges totala etanolimport), om det inte vore för konsekvenserna av EU:s beslut. Hade utslaget blivit att etanolen sågs som en jordbruksprodukt och ingen industriprodukt, hade skattesatsen chockhöjts (ursäkta kvällstidningsrubriken) från 6,5 till 38 procent. Om regeringen velat fortsätta sin ansats för att få fler att välja miljöbil, medelst subventionerande av biobränsle samt miljöbilspremie, så hade det blivit ohållbart dyrt. Hade kostnaden överförts till Sveriges bilägare hade det blivit en återgång till, visserligen den bränslesnålare versionen av men ändå, dieselbilen.

Det positiva beslutet från EU:s tullkodexkommitté på fredagen i förra veckan uppmärksammas till och med av Svenska Handelskammaren i Sao Paulo, Swedcham, och det av förklarliga skäl. Etanolproduktionen i Brasilien är världens största, och EU är den största importören av etanol. De 150 000 bilägarna som redan i dag kör E85-bilar är en betydande mängd, men framgent förväntas dessa bilister öka än mer. Som om det vore en tanke dök samma dag ett mejl från Swedwatch, som granskar svenska företag utomlands, ner i mejllådan. Denna gång med en granskning av chokladföretagen Nestlé och Cloetta-Fazers bristande kontroll av arbetsvillkoren på kakaoplantagerna i Elfenbenskusten och Guinea. Men på deras sajt uppmärksammas fortfarande det svenska företaget Sekab, Sveriges största etanolimportör, för deras motsvarande brister i kontroll av arbetsvillkoren hos de fyra sockerrörsodlarna de importerar ifrån.

Det har redan skrivits om etanolproduktionen i tidningar som DN, SvD samt tv-reportage bland annat. Men det tål att upprepas att lönerna ligger lågt, överarbete är en nödvändighet för att kunna leva på lönen, och skyddsutrustning är sällsynt. En sockerrörsodling påminner om ett majsfält, men skövlingssättet är annorlunda. När sockerrören ska användas till etanolproduktion eldas fältet upp, varpå de överblivna sockerrören står kvar som svarta bamburör på fältet. Därefter huggs dessa ner med machete, ett arbete som är både farligt, tungt och hårt.

Detta sagt om etanolens baksidor är det viktigt att framhålla dess framsida. Arbete i nordöstra Brasilien, där de flesta sockerrörsodlingarna finns, är en bristvara och vissa förbättringar i arbetsmiljön har faktiskt skett. Samtidigt är inte all etanolproduktion stordrift som faktiskt Swedwatch själva tar upp i sin rapport om etanolproduktionen.

Glädjen över en tullfråga skuggas dock fortfarande av den stora skygglappen som EU:s jordbrukspolitik utgör. Inte nog med att inhemsk matproduktion gör maten dyrare, då tullsatsen på uppemot 40 procent gör det nästan omöjligt för andra länder att sälja sina odlade jordbruksprodukter inom EU. Dessutom skälps smulorna ut på världsmarknaden till kraftigt subventionerande priser, vilket gör att världsmarknadspriset på jordbruksprodukter pressas hårt. Om tanken från början med denna politik var att bygga upp en kornbod för Europa i händelse av krig hoppas jag att kornboden avskaffas för att förhindra krig och orättvisor.


http://gabrielwernstedt.wordpress.com/2 ... -bilagare/

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Autobloggreen
InläggPostat: tis 09-07-07 11:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
http://www.autobloggreen.com/2009/07/05/stockholm-orders-85-timber-fueled-buses-from-scania/

Citat:
Stockholm orders 85 timber-fueled buses from Scania

by Sam Abuelsamid on Jul 5th 2009 at 4:32PM


Sweden has latched on to ethanol as a fuel source more strongly than just about any other country except Brazil. Unlike the U.S. and Brazil, where corn and sugar cane, respectively, are the primary feedstocks, Sweden is using waste from its timber industry. Now, the Stockholm transit company Busslink is getting in on the action by ordering 85 new buses from Scania. The new people movers are ethanol fueled and will join 100 other such buses delivered by Scania to the city since the beginning of 2009.

Stockholm already has the largest ethanol-fueled bus fleet in the world, with most of those operating on central city routes. Most of the new buses will be running on outlying suburban and regional routes. In total, Scania has delivered over 600 ethanol buses, more than 500 of them in operation in Sweden.


Har nån koll på om det görs nån etanol ifrån biprodukter i träindustrin? En i kommentarerna påstår att det ligger nere.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 13:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag tror att dom refererar till Sekabs produktion i Ö-vik utav Etamax D.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 15:46 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Blir det inte etanol som biprodukt från papperstillverkning? I så fall skulle inte vara helt ologiskt om det var den som åsyftades.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 16:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
Det är bara sulfitmassemetoden som skapar en viss hydrolysering av cellulosan som sedan kan jäsas på vanligt sätt till "träsprit". Jag har ingen koll på om metoden forfarande används i Sverige.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-15 23:05 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Cellulosaetanol har framställts industriellt under snart 100 år, men då har det varit den lättutlösta så kallade hemicellulosan man använt (produkten kallas ibland sulfitsprit). Oftast från massarester s.k avlutar. Ibland görs det också metanol fast det är i sulfatprocessen och kommer från svartluten.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-11 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
2009-07-19
Etanol- hybrid- och elblar

Nu har regeringen, en oljekommissionär, en företrädare för en för mig personligen
obekant grupp "Global Utmaning" samt ordföranden i forna etanolförespråkande
föreningen Gröna Bilister lierat sig. Mot fossilt drivna bilar, bara det
är intressant.
Övriga fossilt drivna fordon, trädgårdsredskap och jordbruksmaskiner nämns inte alls. Botta, som barnet
vårt sade under sina stapplande försök att bemästra språket.

Ett begrepp införs i debatten, som i alla fall är nytt för mig, "andra generationens etanolbilar". Jag undrar,
vad då "andra"? Det framgår inte och en dimridå kan skönjas, hoppas att så inte är fallet.
Det gläder mig dock att Gröna Bilister upptäckt i alla fall elbilen, hybridbilen glömdes bort. Trots att historien om Saab nämns där
turbon framställs som en miljöinnovation. Så var det kanske nu inte tänkt i början; det skulle
gå fortare, och låta mer. I slutet av förra och i början av detta millenium finns givetvis
turbobaserade lösningar vars uppgift är att just få ut mer ur det fossila bränslet.

Etanolen har den, som jag ser det, avskyvärda egenskapen att den bokstavligen tar maten ur munnen
på de hungrande. Producerad majs går i stället till att vi ska kunna förflytta oss från dagis
till jobbet i en etanolbil, och därmed anse oss till höra miljömuppsskaran. Det rimmar
illa om man tillhör en organisation med namnet "Global Utmaning". Global, javisst, men vilken
utmaning avses? Transportutmaningen i väst, eller fattigdoms- och de nödställdas utmaning i stora
delar av världen?

Att sedan denna skara människor inte hittar ett adekvat svenskt vokabulär för det anglosaxiska
ordet downsiza är föga förvånande, skrattretande, kanske till och med oeftertänksamt.
Några förslag är nergradera (finns kanske inte i SAOL men ändå, nyskapande är bra), skala ner ett annat,
men det finns säkert språkligt begåvade människor som finns till hjälp.
tankelapp och fundering av sLars kl. 18:26


http://linlasj.blogspot.com/2009/07/eta ... lblar.html

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bloggar om etanol.
InläggPostat: tis 14-06-17 16:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
http://blogg.sekab.com/biodrivmedel/utv ... -i-europa/

Utveckla biodrivmedel i Europa

Vi behöver minska beroendet och sårbarheten inom energisektorn genom att minska den totala användningen av olja. Genom att utveckla produktionen av biodrivmedel i Sverige kan vi skapa en högre grad av självförsörjning, ökad tillväxt och nya arbetstillfällen.

Dagligen möts vi i media av rapporteringar från oroligheterna i Ukraina vilket, förutom den interna katastrof det skapar i landet, även blivit en väckarklocka för Europa. Idag är importberoendet av olja och gas från Ryssland stort.

För en tid sedan diskuterades det att vi inte bör vara beroende av oljeimport från det oroliga Mellanöstern. Idag är det istället så att majoriteten av vår olja kommer från våra grannländer. I Sverige kommer ca 45% av den fossila oljan från Ryssland och ungefär lika stor andel från Norge där oljetillgångarna är avklingande. Hur beroende vill vi och övriga EU-länder vara av gas och olja från Ryssland?

Vi kan minska beroendet genom att du väljer biodrivmedel som E85 istället för bensin när du tankar din etanolbil, välj företag som satsar på att transportera sina varor med fordon som kör på biodrivmedel som ED95. Genom att göra dessa aktiva val får vi dessutom vinster för klimatet och miljön.

Intresset för miljön är dokumenterat stort bland Sveriges befolkning. Det visades tydligt i samband med SVTs vallokalsundersökning vid valet till EU-parlamentet härom veckan. Miljöfrågorna ligger med i toppen, 53% anser att det är ett ämne av ”mycket stor betydelse”. Politikerna behöver ta dessa siffror på allvar och lyssna till vad befolkningen vill.

Det är dags för ett aktivt ställningstagande inom EU för att verka för en större och snabbare utfasning av transportsektorns oljeberoende, till en ökad användning av biodrivmedel. Tekniken och fordonen finns redan idag, nu behöver branschen få långsiktiga beslut att arbeta efter.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011