aryan skrev:
track_snake skrev:
aryan skrev:
Man kan säga mycket om denna man men en sprudlande fantasi har han!
http://www.corren.se/archive/2008/5/16/ ... a5mj3d.xml/Aryan
------------------
Och vad är det Du klagar på, Aryan?
Ok, suck det här kommer att bli lite jobbigt för Bo Persson att läsa men eftersom du frågar...
För några år sedan gjorde Bo exakt samma typ avartiklar men varnade då för biogas i stället för etanol och påstod bl a att man lika gärna kunde köra bussar på diesel. Här ett axplock:
Citat:
Se upp för biogasbussarna
Att som i Linköping satsa på biogasbussar kan i själva verket vara skadligt för miljön hävdar här BO PERSSON, miljökonsult.
http://archive.corren.se/archive/2006/6 ... ohf0t2.xmlCitat:
Biogas med frågetecken
Det går inte att säga om den positiva effekten av minskade koldioxidutsläpp uppväger den negativa effekten av ökade metangasutsläpp för biogasbussarna menar BO PERSSON, miljökonsult, i ett svar på Peter Undéns inlägg 23/6.
http://archive.corren.se/archive/2006/6 ... stgc4y.xmlCitat:
Är biogas miljövänligt?
Utsläpp av metan är farligare för klimatet än koldioxid, hävdar miljökonsulten Bo Persson. Det väcker frågor om Linköpings biogasbussar.
http://archive.corren.se/archive/2007/1 ... 4nm2wi.xmlCitat:
Metan är värre än så
Biogasbuss, inte så miljövänlig som vi tror, enligt författaren.
Miljökonsult Bo Persson svarar Svensk Biogas om metanutsläppens påverkan på klimatet.
http://archive.corren.se/archive/2007/1 ... 0v0f5o.xmlCitat:
Räkna med rysk gas
Naturgas är från klimatsynpunkt två till tre gånger så dåligt bränsle som kol. Det menar Bo Persson.
http://archive.corren.se/archive/2007/2 ... si1u2m.xmlNu skriver han liknande "varningsartiklar" om etanol och förespråkar biogas istället. Han kallar sig, kemist, miljökonsult, trafikkonsult om vart annat men sanningen lär väl aldrig komma fram.
Synar man bluffen och kommer på honom med att skriva osanningar, t ex om etylnitriten, så minns han inte så noga länge och försöker snabbt och skickligt att byta ämne. Att bli avslöjad som lögnare rinner av honom som vatten från en gås.
/Aryan
------------------
Va? Man kan väl inte diskuterar gasbussar i ett etanolbilsforum?
Frågan om gasbussar har inte ändrats i sak. De är dyra i drift och miljönyttan är tveksam. Visst, med biogas som bränsle kan det väl vara bra men varken gasbussarna i Malmö eller Göteborg går på biogas. Och som sagt, gasmotorer i bussar släpper ut mycket mer metan, metylnitrit och formaldehyd än t.e.x dieselbussar.
Jag menar ju som Du säkert känner till att vi bör satsa på elektriska bussar i stället (trådbussar).
'Konsult' är det ju många som kallar sig för. Jag använder dock inte den beteckningen längre utan föredrar att kalla mig 'miljödebattör'. Dock har jag haft egen konsultfirma inom trafikområdet i 20 år.
Nu är det ju etanoldiskussionen som blivit väldigt aktuell. Därför har jag inte skrivit så många inlägg om gasbussar på sistone. Men det innebär inte att jag ändrat mening.
Jag förespråkar biogas i sådana lägen där biogas innebär en miljövinst. Inte annars. Inte t.ex. när biogasen i själva verket är naturgas. Och miljöproblemen med gasdrift har jag ju också tagit upp, senast i Ny Teknik idag.
Etylnitrit var nu ingen bluff men jag har ändrat min uppfattning litegrann om sakfrågan. Att etylnitrit bör mätas tycker jag dock fortfarande och det var ju det som diskussionen handlade om från början.
/track_snake