Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 01:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-05-27 21:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 12:49
Inlägg: 125
Ort: Stockholm
En mycket bra artikel på DN Motor finns nu på nätet. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=773705 Det är Christina Engfeldt , ansvarig för information i Norden för FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO som intervjuas. Jag tycker hon är nyanserad och ger sakliga och kloka skäl till varför inte ens sockerrör för de fattiga i tredje världen och för miljön är särskilt klokt att odla för att använda till etanol.

Några citat (frågorna med fet stil komer från Lasse Swärd):

" - Att använda spannmål som råvaror ger inga miljövinster. Ta vete som exempel. För att odla vete krävs stora mängder oljebaserade insatsvaror som konstgödsel och bekämpningsmedel. Lägger man samman den energi som krävs för att driva jordbruksmaskinerna för skörd och transport med mera går det åt ungefär en liter fossilt bränsle för att framställa en liter etanol.

- Ytterst handlar det om tillgången till mark och vatten, som sätter gränserna för all mänsklig aktivitet. Vi har tillräckligt med mark för att föda en växande befolkning, men det förutsätter att vi använder den resurssnålt och att vi på sikt minskar jordbrukssubventionerna i den rika Världen så att det blir lönsamt att odla i fattigare delar av världen.

Men är det inte bra om outnyttjade resurser i fattiga länder, bland annat Afrrika, används för råvaror för att göra drivmedel? Det sätter väl fart på deras jordbruk och lyfter dem ur fattigdom?

- Nej, det tär ytterligare på deras markresurser och förtjänsterna hamnar i en handfull storgodsägares fickor. Maan måste äga mark för att odla och sälja spannmål, det är det få som gör i många utvecklingsländer.

- Först måste vi få i gång deras jordbruk så att de kan odla livsmedel för eget bruk. Ska vi också odla bioråvaror gör de större nytta för el- och värmeproduktion. 1,6 miljarder människor i Världen saknar tillgång till el och 2,4 miljarder människor värmer sin mat på eldar av kodynga och halm och liknande med gaser, som är farliga att andas in. Då vore det bättre om vi utvecklade bioenergin som råvara för el och uppvärmning.

Etanolförespråkarna säger att endast en procent av världens åkerareal används för biodrivmedel. Kan det verkligen märkas?

- För det första handlar det inte om en, utan om två procent och andelen stiger drivet av utvecklingen i USA och Brasilien. Det kan inte fortsätta, menar FAO och en rad forskare - och nu senast enerrgirådgivarna som är knutna till EU i en rapport.

Sockerrör då? Etanolförespråkarna säger ju att sådan etanol gör stor miljönytta och att det finns en jättepotential för sockerrörsodling i en rad länder i Afrika.

- Det blir samma problem där med begränsad tillgång till mark och vatten. Dessutom ligger Brasilien och länder i Afrika, som Tanzania, i en av fyra mycket väldig klimatkänsliga delar av världen.

Men sockerrören i Brasilien ligger ju hundratals mil söder om regnskogarna?

- Ja, men de indirekta effekterna på bland annat markpriser driver boskapsuppfödarna norrut och när du odlar upp betesmarken lösgör du koldioxid. Det tar upp till 400 år att balansera växthusgaserna. Och i förlängningen leder till att regnskogen skövlas med ytterligare ökning av växthusgaserna.

Hur ska vi lösa drivmedelsfrågan då, vi måste ju bryta oljebereoendet i transportsektorn?

- Det finns bara en väg att gå, att vi ändrar vår livsstil, kör mindre, stimulerar teknikutveckling mot mindre och bränslesnålare bilar och bygger ut den spårbundna trafiken.

Bioenergi då. Går det inte att i en växande jordbrukssektor odla både livsmedel och biogrödor?

- Ja, det finns klar potential i detta, men det förutsätter helt andra typer av råvaror, till exempel Jatropha, en mycket tålig växt med oljerika frön. Den kan växa i de mest skiftande förhållanden och är rik på olja. Och den konkurrerar inte med livsmedel och bördig åkermark."


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 04:49 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Christina Engfelt är naturligtvis en pseudonym för track_snake precis som ni redan gissat...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 07:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Bensinbilsägare tankar lite vete. Jag tankar inget vete. Jag äter det. Jag tankar istället sockerrör och cellulosa. Varför tjatar alla dessa okunniga personer om spannmålsetanol, när det inte är spannmålsetanol vi har i E85-pumparna?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 07:41 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
göinge skrev:
Bensinbilsägare tankar lite vete. Jag tankar inget vete. Jag äter det. Jag tankar istället sockerrör och cellulosa. Varför tjatar alla dessa okunniga personer om spannmålsetanol, när det inte är spannmålsetanol vi har i E85-pumparna?

---------------------------------
E85 är huvudsakligen sockerrörsetanol. Mängden cellulosaetanol är numera i stort sett 0 då produktionen av sådan gått ned.

Men som Du ser i artikeln har den intervjuade personen invändningar mot sockerrörsetanol också. Ungefär samma som jag nämnt i andra sammanhang.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 09:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
Hur ska vi lösa drivmedelsfrågan då, vi måste ju bryta oljebereoendet i transportsektorn?

- Det finns bara en väg att gå, att vi ändrar vår livsstil, kör mindre, stimulerar teknikutveckling mot mindre och bränslesnålare bilar och bygger ut den spårbundna trafiken.


Hon har både rätt och fel, åtgärderna ovan är nödvändiga men det tillsammans med ett byte till biobränslen. En ensidigt tro på att biobränslen kommer att kunna ersätta all olja vi använder idag anser jag jag är lika orealistisk som att tro att vi klarar oss med teknikutveckling snålare bilar och uttbygnad av den spårbundna trafiken.

Vi behöver biobränslen och energieffektivisera samt byta ut kollektivtrafiken, det behöver dock inte nödvändigtvis vara spårbundet.

Vad gäller uppgifterna om etanol ur vete tror jag inte de är helt riktiga heller eftersom man inte bara gör etanol ur vete utan även foderkakor (som är ett alternativ till "regnskogs"soya) och biogas och kombinationen ger en minskning av växthusgaser. Men hur som helst används den nästan uteslutande för låginblandningen i bensinen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 09:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Men är det inte bra om outnyttjade resurser i fattiga länder, bland annat Afrrika, används för råvaror för att göra drivmedel? Det sätter väl fart på deras jordbruk och lyfter dem ur fattigdom?

- Nej, det tär ytterligare på deras markresurser och förtjänsterna hamnar i en handfull storgodsägares fickor. Maan måste äga mark för att odla och sälja spannmål, det är det få som gör i många utvecklingsländer.

- Först måste vi få i gång deras jordbruk så att de kan odla livsmedel för eget bruk. Ska vi också odla bioråvaror gör de större nytta för el- och värmeproduktion. 1,6 miljarder människor i Världen saknar tillgång till el och 2,4 miljarder människor värmer sin mat på eldar av kodynga och halm och liknande med gaser, som är farliga att andas in. Då vore det bättre om vi utvecklade bioenergin som råvara för el och uppvärmning.


Jaha, och det där är inte kolonialism-tänkande då eller?
Jag tycker det är dags att låta de fattiga länderna själva få bestämma lite grann iaf, toppstyrningen från FN har ju visat sig mer eller mindre verkningslös tyvärr.

Först livsmedel, sen ngt annat möjligen. Har inte FAO jobbat några år med steg 1?
Kanske dags att byta ut de ansvariga?
Vore inte det optimala istället om man fick både drivmedel till den egna fordonsparken och slapp import av dyr olja, och på köpet fick mer lokalt producerad el?
Precis det får man ju vid etanolproduktion (eller andra biobränslen på liknande vis)
Då kunde man skapa arbetstillfällen och mer välstånd och på det sättet även få igång andra verksamheter, som t.ex även livsmedelsjordbruk.

Vad f-n är det som säger att FAO:s analys är mer rätt med tanke på deras resultat hittills?
Otroligt okunnint dessutom att mumla om ny livsstil och mer spårvagnar, skall man ta såna FN representanter på allvar?
Inte konstigt att FAO inte kommit nån vart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 09:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
Citat:
Hur ska vi lösa drivmedelsfrågan då, vi måste ju bryta oljebereoendet i transportsektorn?

- Det finns bara en väg att gå, att vi ändrar vår livsstil, kör mindre, stimulerar teknikutveckling mot mindre och bränslesnålare bilar och bygger ut den spårbundna trafiken.


Hon har både rätt och fel, åtgärderna ovan är nödvändiga men det tillsammans med ett byte till biobränslen. En ensidigt tro på att biobränslen kommer att kunna ersätta all olja vi använder idag anser jag jag är lika orealistisk som att tro att vi klarar oss med teknikutveckling snålare bilar och uttbygnad av den spårbundna trafiken.

Vi behöver biobränslen och energieffektivisera samt byta ut kollektivtrafiken, det behöver dock inte nödvändigtvis vara spårbundet.

Vad gäller uppgifterna om etanol ur vete tror jag inte de är helt riktiga heller eftersom man inte bara gör etanol ur vete utan även foderkakor (som är ett alternativ till "regnskogs"soya) och biogas och kombinationen ger en minskning av växthusgaser. Men hur som helst används den nästan uteslutande för låginblandningen i bensinen.

/Aryan

--------------------
Det är ingen som säger att biobränslen är fel, Aryan.

Däremot bör de ge en hyfsat positiv miljöeffekt. Sockerrörsetanol har potentialen att kunna ge det men då får man inte förstöra den 'hållbara' etanolen med att dryga ut den med 70% från plantager som bränner blasten.

Vidare vill jag gärna se att man minimerar N-gödningsgivor och pesticider.

Spårbunden trafik är dyr men bra för miljön. I vissa lägen är trådbussar bättre genom att de är 70% billigare i investering (än spårväg).

/track_snake


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-05-28 09:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Dr Sven skrev:
"Lägger man samman den energi som krävs för att driva jordbruksmaskinerna för skörd och transport med mera går det åt ungefär en liter fossilt bränsle för att framställa en liter etanol."


Flera studier har visat att detta inte är sant... :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 10:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
track_snake skrev:
Vidare vill jag gärna se att man minimerar N-gödningsgivor och pesticider.


Hur lågt då? Kan du ange några mål, eller komer du alltid att hövda att de skal sänkas ännu mer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 10:07 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Vidare vill jag gärna se att man minimerar N-gödningsgivor och pesticider.


Hur lågt då? Kan du ange några mål, eller komer du alltid att hövda att de skal sänkas ännu mer?

------------------------------------
Vad det gäller är att reducera risken för större läckage av N2O, lustgas. Som vi alla vet är det en växthusgas som är ca. 300 gånger värre än CO2.

15 kg/hektar i läckage på årsbasis räcker för att förta hela den 'positiva' klimateffekten av sockerrörsetanol. Hur mycket som läcker ut varierar beroende på en rad olika faktorer, men låt säga att det vore önskvärt att komma ned i N-givor på under 100 kg/hektar. Det betyder en reduktion med en faktor 10 på en del håll. Självklart minskar detta också den mängd etanol man får ut per hektar från kanske 8 till kanske 6 m3/ha.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 18:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Vidare vill jag gärna se att man minimerar N-gödningsgivor och pesticider.


Hur lågt då? Kan du ange några mål, eller komer du alltid att hövda att de skal sänkas ännu mer?

------------------------------------
Vad det gäller är att reducera risken för större läckage av N2O, lustgas. Som vi alla vet är det en växthusgas som är ca. 300 gånger värre än CO2.

15 kg/hektar i läckage på årsbasis räcker för att förta hela den 'positiva' klimateffekten av sockerrörsetanol. Hur mycket som läcker ut varierar beroende på en rad olika faktorer, men låt säga att det vore önskvärt att komma ned i N-givor på under 100 kg/hektar. Det betyder en reduktion med en faktor 10 på en del håll. Självklart minskar detta också den
mängd etanol man får ut per hektar från kanske 8 till kanske 6 m3/ha.

/track_snake


Hur många bensinfordon utan katalysator rullar i världen? Hur länge fungerar en katalysator? Vad händer när en katalysator slutar fungerar? Hur mycker N-givare finns i oljeproduktion och dess derivat?
Hur mycket dieselfordon rullar i världen? Hur ser dieseln förbränningscykel ut? Hur väl fungerar katalysatorn på ett dieselfordon?

Först måste vi se vad som finns idag och hur mycket bättre/sämre alternativet är innan vi förkastar något pga "gröna kmererna" mentalitet.
Jag håller fullständigt med om att N-givare måste begränsas vid etanolframställning men det måste tyvärr ske gradvis om vi inte ska ta och flytta till en annan planet inom min livstid.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 18:22 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
ruran skrev:
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Vidare vill jag gärna se att man minimerar N-gödningsgivor och pesticider.


Hur lågt då? Kan du ange några mål, eller komer du alltid att hövda att de skal sänkas ännu mer?

------------------------------------
Vad det gäller är att reducera risken för större läckage av N2O, lustgas. Som vi alla vet är det en växthusgas som är ca. 300 gånger värre än CO2.

15 kg/hektar i läckage på årsbasis räcker för att förta hela den 'positiva' klimateffekten av sockerrörsetanol. Hur mycket som läcker ut varierar beroende på en rad olika faktorer, men låt säga att det vore önskvärt att komma ned i N-givor på under 100 kg/hektar. Det betyder en reduktion med en faktor 10 på en del håll. Självklart minskar detta också den
mängd etanol man får ut per hektar från kanske 8 till kanske 6 m3/ha.

/track_snake


Hur många bensinfordon utan katalysator rullar i världen? Hur länge fungerar en katalysator? Vad händer när en katalysator slutar fungerar? Hur mycker N-givare finns i oljeproduktion och dess derivat?
Hur mycket dieselfordon rullar i världen? Hur ser dieseln förbränningscykel ut? Hur väl fungerar katalysatorn på ett dieselfordon?

Först måste vi se vad som finns idag och hur mycket bättre/sämre alternativet är innan vi förkastar något pga "gröna kmererna" mentalitet.
Jag håller fullständigt med om att N-givare måste begränsas vid etanolframställning men det måste tyvärr ske gradvis om vi inte ska ta och flytta till en annan planet inom min livstid.

-----------------------
Så här är det:

N-gödningsmedel = kvävegödningsmedel, t.ex. urea

N-givor = mängd kväve (per hektar t.ex.), normalt mellan 100 och 1.000 kg/ha.

N-givare finns inte i det här sammanhanget.

Bensinfordon utan katalysator finns det många av i andra länder. De släpper dock ut ungefär lika mycket CO2 som våra bensinbilar med katalysator. Katalysatorn har ingen funktion för koldioxidutsläppen att tala om.

Kvävegödslingen bör begränsas för att minska läckaget av den mycket farligare växthusgasen N2O (lustgas). Därför är detta en fråga som bör tas upp i samband med miljöcertifiering av etanol.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 18:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
track_snake skrev:
ruran skrev:
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Vidare vill jag gärna se att man minimerar N-gödningsgivor och pesticider.


Hur lågt då? Kan du ange några mål, eller komer du alltid att hövda att de skal sänkas ännu mer?

------------------------------------
Vad det gäller är att reducera risken för större läckage av N2O, lustgas. Som vi alla vet är det en växthusgas som är ca. 300 gånger värre än CO2.

15 kg/hektar i läckage på årsbasis räcker för att förta hela den 'positiva' klimateffekten av sockerrörsetanol. Hur mycket som läcker ut varierar beroende på en rad olika faktorer, men låt säga att det vore önskvärt att komma ned i N-givor på under 100 kg/hektar. Det betyder en reduktion med en faktor 10 på en del håll. Självklart minskar detta också den
mängd etanol man får ut per hektar från kanske 8 till kanske 6 m3/ha.

/track_snake


Hur många bensinfordon utan katalysator rullar i världen? Hur länge fungerar en katalysator? Vad händer när en katalysator slutar fungerar? Hur mycker N-givare finns i oljeproduktion och dess derivat?
Hur mycket dieselfordon rullar i världen? Hur ser dieseln förbränningscykel ut? Hur väl fungerar katalysatorn på ett dieselfordon?

Först måste vi se vad som finns idag och hur mycket bättre/sämre alternativet är innan vi förkastar något pga "gröna kmererna" mentalitet.
Jag håller fullständigt med om att N-givare måste begränsas vid etanolframställning men det måste tyvärr ske gradvis om vi inte ska ta och flytta till en annan planet inom min livstid.

-----------------------
Så här är det:

N-gödningsmedel = kvävegödningsmedel, t.ex. urea

N-givor = mängd kväve (per hektar t.ex.), normalt mellan 100 och 1.000 kg/ha.

N-givare finns inte i det här sammanhanget.

Bensinfordon utan katalysator finns det många av i andra länder. De släpper dock ut ungefär lika mycket CO2 som våra bensinbilar med katalysator. Katalysatorn har ingen funktion för koldioxidutsläppen att tala om.

Kvävegödslingen bör begränsas för att minska läckaget av den mycket farligare växthusgasen N2O (lustgas). Därför är detta en fråga som bör tas upp i samband med miljöcertifiering av etanol.

/track_snake


Var inte du kemist?

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 18:55 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
ruran skrev:
track_snake skrev:
ruran skrev:
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Vidare vill jag gärna se att man minimerar N-gödningsgivor och pesticider.


Hur lågt då? Kan du ange några mål, eller komer du alltid att hövda att de skal sänkas ännu mer?

------------------------------------
Vad det gäller är att reducera risken för större läckage av N2O, lustgas. Som vi alla vet är det en växthusgas som är ca. 300 gånger värre än CO2.

15 kg/hektar i läckage på årsbasis räcker för att förta hela den 'positiva' klimateffekten av sockerrörsetanol. Hur mycket som läcker ut varierar beroende på en rad olika faktorer, men låt säga att det vore önskvärt att komma ned i N-givor på under 100 kg/hektar. Det betyder en reduktion med en faktor 10 på en del håll. Självklart minskar detta också den
mängd etanol man får ut per hektar från kanske 8 till kanske 6 m3/ha.

/track_snake


Hur många bensinfordon utan katalysator rullar i världen? Hur länge fungerar en katalysator? Vad händer när en katalysator slutar fungerar? Hur mycker N-givare finns i oljeproduktion och dess derivat?
Hur mycket dieselfordon rullar i världen? Hur ser dieseln förbränningscykel ut? Hur väl fungerar katalysatorn på ett dieselfordon?

Först måste vi se vad som finns idag och hur mycket bättre/sämre alternativet är innan vi förkastar något pga "gröna kmererna" mentalitet.
Jag håller fullständigt med om att N-givare måste begränsas vid etanolframställning men det måste tyvärr ske gradvis om vi inte ska ta och flytta till en annan planet inom min livstid.

-----------------------
Så här är det:

N-gödningsmedel = kvävegödningsmedel, t.ex. urea

N-givor = mängd kväve (per hektar t.ex.), normalt mellan 100 och 1.000 kg/ha.

N-givare finns inte i det här sammanhanget.

Bensinfordon utan katalysator finns det många av i andra länder. De släpper dock ut ungefär lika mycket CO2 som våra bensinbilar med katalysator. Katalysatorn har ingen funktion för koldioxidutsläppen att tala om.

Kvävegödslingen bör begränsas för att minska läckaget av den mycket farligare växthusgasen N2O (lustgas). Därför är detta en fråga som bör tas upp i samband med miljöcertifiering av etanol.

/track_snake


Var inte du kemist?

--------------------------------
Jo. Men jag är hyfsat bra på agronomi också. Speciellt när det gäller sockerrörsplantager.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 20:12 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
track_snake skrev:
[
Jo. Men jag är hyfsat bra på agronomi också. Speciellt när det gäller sockerrörsplantager.


Det framgår att du inte är uppdaterad med de senaste 5 åresn utveckling.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011