Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanolartikel i SvD
InläggPostat: fre 08-06-13 22:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Dr Sven skrev:
MagnusH skrev:


När Professor Ångström sa att etanol gav huvudvärk hos motorsågsarbetare, så upprepades det om och om igen i flera år. Hur reagerade du själv när du fick höra talas om det? Nu när du vet att det inte är sant, lägger du det fortfarnde etanolen till last?


Jag har faktiskt helt och hållet missat ovanstående, har alltså inte hört talas om det förrän nu. Antingen har jag missat artiklarna, eller så har detta påstående, som tydligen är felaktigt, faktiskt försvunnit i debatten. Om det är så är det ju bra, då finns det trots allt hopp om media.


Det var för dryga två år sedan som Ångströ fick in en artikel på DN debatt. Förutom motorsågarna, var det en del andra felaktigheter:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

"Under KTH:s utbildning av civilingenjörer i förbränningsmotorteknik görs en mängd laborativa prov. En teknolog med specialintresse för etanol byggde med framgång om en utombordare till etanoldrift som en del av sin utbildning. Både prestanda och emissioner mättes och allt såg jämförbart ut jämfört med bensindrift. Båten provades i samband med båtmässan och allt var positivt och beskrevs i pressen.

Senare blev samma etanolintresserade teknolog engagerad i ett prov där man skulle testa etanol i motorsågar för att se om skogsarbetare mådde bättre av att slippa andas in bensinångor. Dramatiskt nog fick provet avbrytas då skogsarbetarnas hälsa påverkades snabbt i negativ riktning. Bland annat fick de huvudvärk."

TV4 tog bla upp det och fick kritik från granskningsnämnden (men fälldes ej).

http://www.grn.se/upload/PDF-filer/samb ... 136-06.pdf

Givetvis tog Collin up det hela:

http://www.aftonbladet.se/bil/article340466.ab

Spreds rätt så friskt i media på den tiden. Jag såg det senaste poppa upp som ett fakutm för några månader sedan som en insändare i någon tidning. Även felaktigheter lever kvar i folks medvetande.

Här är sanningen från den som gjorde testet, Charlie Rydén:

http://www.baff.info/rapporter/KommentarKTH.pdf

Notera att det finns en hel del annat som diskuuteras förutom motorsågarna (och som vi kna älta någon annan stans) i länkarna ovan men att just ett så klart och otvetydigt påstående från en erkänd motorprofessor visar sig bara fullständigt gripet ur luften tycker jag är belysande exempel på att man bör ha en hel saltgruva till hands vid ananlys av påstående om etanol. Ju mer man gråver, desto mer hörsägen tycks det vara.

Googla lite på "motorsåg ångström".

Här är det någon av alla dess bloggare som tog fasta på just motorsågen:

http://www.moderna-myter.se/Archive/200 ... chive.html

Passande namn på siten... ;-)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 23:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr Sven skrev:
aryan skrev:


Mycket biogas produktion av sopar ger annars en ökning av växthusgaser, särskild om transporterna är långa (som t ex från Norge!) och gasen sedan uppgraderas för att använda i fordon. Om man istället bränner soperna oc komposterar en del blir det sammanlagt mindre växthusgasutsläpp.

/Aryan

Jag känner till just det exempel som du anför med lastbilar från Norge som via dieseldrivna lastbilar kör med substrat för biogasproduktion till Borås. Det är naturligtvis ett helt vansinnigt projekt! Det är dock knappast det vanliga att substrat för biogasproduktion färdas på detta sätt och jag vet att de ansvariga i Borås mer eller mindre skäms för det som sker. De säger att det måste fortgå under en kort period pga ingånget avtal.


Ja det är ett exempel på biogas som nog inte skulle klara andra kriteriet för hållbar etanol: "Minst 85 % reduktion av koldioxid jämfört med bensin" precis som etanol kan metan ju framställas på bra och mindre bra sätt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 23:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jösses, jag har lämnat en kommentar som jag tvivlar på blir publicerad hos "moderna myter", hoppas det var OK att stjäla stora delar av ditt inlägg, MagnusH...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 04:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
Artikeln du länkade till ger inget svar på frågan och dessutom verkar du medvetet eller ometvetet missuppfattad budskapet i den.

Är du ett troll? http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 7492#27492

/Aryan

------------------
Du får gå fram till det här stycket i rapporten:

Tropical ecosystems, currently an important source of N2O (and NO) are often phosporus-limited rather than being N-limited like the Northern hemispheric terrestrial ecosystems. Nitrogen fertilizer inputs into these phosphorus-limited ecosystems generate N2O (and NO) fluxes that are 10 to 100 times greater than the same fertilizer addition to nearby N-limited ecosystems106.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolartikel i SvD
InläggPostat: lör 08-06-14 04:34 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
Dr Sven skrev:
MagnusH skrev:


När Professor Ångström sa att etanol gav huvudvärk hos motorsågsarbetare, så upprepades det om och om igen i flera år. Hur reagerade du själv när du fick höra talas om det? Nu när du vet att det inte är sant, lägger du det fortfarnde etanolen till last?


Jag har faktiskt helt och hållet missat ovanstående, har alltså inte hört talas om det förrän nu. Antingen har jag missat artiklarna, eller så har detta påstående, som tydligen är felaktigt, faktiskt försvunnit i debatten. Om det är så är det ju bra, då finns det trots allt hopp om media.


Det var för dryga två år sedan som Ångströ fick in en artikel på DN debatt. Förutom motorsågarna, var det en del andra felaktigheter:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

"Under KTH:s utbildning av civilingenjörer i förbränningsmotorteknik görs en mängd laborativa prov. En teknolog med specialintresse för etanol byggde med framgång om en utombordare till etanoldrift som en del av sin utbildning. Både prestanda och emissioner mättes och allt såg jämförbart ut jämfört med bensindrift. Båten provades i samband med båtmässan och allt var positivt och beskrevs i pressen.

Senare blev samma etanolintresserade teknolog engagerad i ett prov där man skulle testa etanol i motorsågar för att se om skogsarbetare mådde bättre av att slippa andas in bensinångor. Dramatiskt nog fick provet avbrytas då skogsarbetarnas hälsa påverkades snabbt i negativ riktning. Bland annat fick de huvudvärk."

TV4 tog bla upp det och fick kritik från granskningsnämnden (men fälldes ej).

http://www.grn.se/upload/PDF-filer/samb ... 136-06.pdf

Givetvis tog Collin up det hela:

http://www.aftonbladet.se/bil/article340466.ab

Spreds rätt så friskt i media på den tiden. Jag såg det senaste poppa upp som ett fakutm för några månader sedan som en insändare i någon tidning. Även felaktigheter lever kvar i folks medvetande.

Här är sanningen från den som gjorde testet, Charlie Rydén:

http://www.baff.info/rapporter/KommentarKTH.pdf

Notera att det finns en hel del annat som diskuuteras förutom motorsågarna (och som vi kna älta någon annan stans) i länkarna ovan men att just ett så klart och otvetydigt påstående från en erkänd motorprofessor visar sig bara fullständigt gripet ur luften tycker jag är belysande exempel på att man bör ha en hel saltgruva till hands vid ananlys av påstående om etanol. Ju mer man gråver, desto mer hörsägen tycks det vara.

Googla lite på "motorsåg ångström".

Här är det någon av alla dess bloggare som tog fasta på just motorsågen:

http://www.moderna-myter.se/Archive/200 ... chive.html

Passande namn på siten... ;-)

--------------------------------------------
Man får säga att det var skickligt gjort av etanolmaffian att få granskningsnämnden att fälla inslaget. Mycket av påståendena har ju sedermera verifierats; t.ex. större emissioner vid kallstart och att formaldehyd förekommer i större mängder. Vad gäller huvudvärk vet jag inte men det kan man sannolikt få vid inandning av många sorts avgaser.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 10:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Jösses, jag har lämnat en kommentar som jag tvivlar på blir publicerad hos "moderna myter", hoppas det var OK att stjäla stora delar av ditt inlägg, MagnusH...


Det blir 100:-, tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolartikel i SvD
InläggPostat: lör 08-06-14 22:24 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
track_snake skrev:
--------------------------------------------
Man får säga att det var skickligt gjort av etanolmaffian att få granskningsnämnden att fälla inslaget. Mycket av påståendena har ju sedermera verifierats; t.ex. större emissioner vid kallstart och att formaldehyd förekommer i större mängder. Vad gäller huvudvärk vet jag inte men det kan man sannolikt få vid inandning av många sorts avgaser.

/track_snake


Att inslaget i Rapport fälldes, var inte för om värdena på emmissioner var rätt eller fel utan för att dom påstod att avgaserna från etanolbilen gav cancer (formelaldehyden) och vi kunde visa (statlig rapport) att i inomhusmiljön var det 100 ggr större risk att få cancer än av avgaser från fordon.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 23:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
aryan skrev:
Artikeln du länkade till ger inget svar på frågan och dessutom verkar du medvetet eller ometvetet missuppfattad budskapet i den.

Är du ett troll? http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 7492#27492

/Aryan

------------------
Du får gå fram till det här stycket i rapporten:

Tropical ecosystems, currently an important source of N2O (and NO) are often phosporus-limited rather than being N-limited like the Northern hemispheric terrestrial ecosystems. Nitrogen fertilizer inputs into these phosphorus-limited ecosystems generate N2O (and NO) fluxes that are 10 to 100 times greater than the same fertilizer addition to nearby N-limited ecosystems106.

/track_snake


Ja jag har läst detta och det svarar alltså inte på min fråga.

Citat du hittade lyder ungefär:
Citat:
Tropiska ekosystem, som för närvarande är en viktig källa till N2O (och NO) är ofta fosfor-begränsade snarare än N-begränsade som de nordligare markbundna ekosystem. Kvävegödningmedel på dessa fosfor-begränsade ekosystem generera N2O (och NO) utsläpp som är 10 till 100 gånger större än samma gödselmedel på nordligare N-begränsade ecosystem.


Man bör naturligtvis inte göda med kväve när det är fosfor är det som behövs för at få växten att växa bättre.

Frågan gällde:
track_snake skrev:
Med N2O:s GWP satt till 300 innebär det att Crutzen räknat med 20-40 kg N2O per hektar. Detta stämmer relativt väl med andra beräkningar av N2O-utsläpp för tropiska jordar.


(min understryckning)

Och jag frågade efter vilka andra beräkningar du syftade på, men goddag yxskaft länkar är väl typiska för troll.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 01:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
karlmb skrev:
Jösses, jag har lämnat en kommentar som jag tvivlar på blir publicerad hos "moderna myter", hoppas det var OK att stjäla stora delar av ditt inlägg, MagnusH...


Det blir 100:-, tack!


:lol: :lol: Jag kan betala om killen vågar publicera den nån gång....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolartikel i SvD
InläggPostat: sön 08-06-15 06:32 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Anders skrev:
track_snake skrev:
--------------------------------------------
Man får säga att det var skickligt gjort av etanolmaffian att få granskningsnämnden att fälla inslaget. Mycket av påståendena har ju sedermera verifierats; t.ex. större emissioner vid kallstart och att formaldehyd förekommer i större mängder. Vad gäller huvudvärk vet jag inte men det kan man sannolikt få vid inandning av många sorts avgaser.

/track_snake


Att inslaget i Rapport fälldes, var inte för om värdena på emmissioner var rätt eller fel utan för att dom påstod att avgaserna från etanolbilen gav cancer (formelaldehyden) och vi kunde visa (statlig rapport) att i inomhusmiljön var det 100 ggr större risk att få cancer än av avgaser från fordon.

-----------------------------------
Jo, det är i och för sig riktigt.

Men i utomhusmiljön är naturligtvis utsläppen av formaldehyd från gas- och etanolbilar (och i framtiden metanolbilar...) intressanta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 06:38 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
track_snake skrev:
aryan skrev:
Artikeln du länkade till ger inget svar på frågan och dessutom verkar du medvetet eller ometvetet missuppfattad budskapet i den.

Är du ett troll? http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 7492#27492

/Aryan

------------------
Du får gå fram till det här stycket i rapporten:

Tropical ecosystems, currently an important source of N2O (and NO) are often phosporus-limited rather than being N-limited like the Northern hemispheric terrestrial ecosystems. Nitrogen fertilizer inputs into these phosphorus-limited ecosystems generate N2O (and NO) fluxes that are 10 to 100 times greater than the same fertilizer addition to nearby N-limited ecosystems106.

/track_snake


Ja jag har läst detta och det svarar alltså inte på min fråga.

Citat du hittade lyder ungefär:
Citat:
Tropiska ekosystem, som för närvarande är en viktig källa till N2O (och NO) är ofta fosfor-begränsade snarare än N-begränsade som de nordligare markbundna ekosystem. Kvävegödningmedel på dessa fosfor-begränsade ekosystem generera N2O (och NO) utsläpp som är 10 till 100 gånger större än samma gödselmedel på nordligare N-begränsade ecosystem.


Man bör naturligtvis inte göda med kväve när det är fosfor är det som behövs för at få växten att växa bättre.

Frågan gällde:
track_snake skrev:
Med N2O:s GWP satt till 300 innebär det att Crutzen räknat med 20-40 kg N2O per hektar. Detta stämmer relativt väl med andra beräkningar av N2O-utsläpp för tropiska jordar.


(min understryckning)

Och jag frågade efter vilka andra beräkningar du syftade på, men goddag yxskaft länkar är väl typiska för troll.

/Aryan

---------------------------

Jag räknade ju baklänges i Crutzens värden och kom fram till vilka genomsnittliga N2O-emssioner det motsvarade.

Sedan fick Du en länk till FAO:s rapport som säger att tropiska jordar ofta är fosforbegränsade och därför kan avge 10-100 ggr mer N2O än tempererade.

Summan av kardemumman är i korthet att N2O kan vara ett stort problem vid odling av sockerrör i tropikerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 09:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
aryan skrev:
Citat du hittade lyder ungefär:
Citat:
Tropiska ekosystem, som för närvarande är en viktig källa till N2O (och NO) är ofta fosfor-begränsade snarare än N-begränsade som de nordligare markbundna ekosystem. Kvävegödningmedel på dessa fosfor-begränsade ekosystem generera N2O (och NO) utsläpp som är 10 till 100 gånger större än samma gödselmedel på nordligare N-begränsade ecosystem.


Man bör naturligtvis inte göda med kväve när det är fosfor är det som behövs för at få växten att växa bättre.

Frågan gällde:
track_snake skrev:
Med N2O:s GWP satt till 300 innebär det att Crutzen räknat med 20-40 kg N2O per hektar. Detta stämmer relativt väl med andra beräkningar av N2O-utsläpp för tropiska jordar.


(min understryckning)

Och jag frågade efter vilka andra beräkningar du syftade på, men goddag yxskaft länkar är väl typiska för troll.

/Aryan

---------------------------

Jag räknade ju baklänges i Crutzens värden och kom fram till vilka genomsnittliga N2O-emssioner det motsvarade.

Sedan fick Du en länk till FAO:s rapport som säger att tropiska jordar ofta är fosforbegränsade och därför kan avge 10-100 ggr mer N2O än tempererade.


Fel fel fel, i länken står att kvävegödningen i fosforbegränsade tropiska jorar kan ge 10-100 grr så mkt N2O och NO.

track_snake skrev:
Summan av kardemumman är i korthet att N2O kan vara ett stort problem vid odling av sockerrör i tropikerna.


Trodde din slutledningsförmåga var bättre än så. Kvävegödslar man som i tempererade områden kan det bli 10-100 ggr mer N2O och NO av samma mängd kvävegödning, det är nämligen fosfor som är den begränsande faktor som behövs.

När ska du svara på frågan vilka beräkningar du syfter på när du skrev: "Detta stämmer relativt väl med andra beräkningar av N2O-utsläpp för tropiska jordar. " Dvs 20-40 kg N2O per hektar?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 11:39 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
track_snake skrev:
aryan skrev:
Citat du hittade lyder ungefär:
Citat:
Tropiska ekosystem, som för närvarande är en viktig källa till N2O (och NO) är ofta fosfor-begränsade snarare än N-begränsade som de nordligare markbundna ekosystem. Kvävegödningmedel på dessa fosfor-begränsade ekosystem generera N2O (och NO) utsläpp som är 10 till 100 gånger större än samma gödselmedel på nordligare N-begränsade ecosystem.


Man bör naturligtvis inte göda med kväve när det är fosfor är det som behövs för at få växten att växa bättre.

Frågan gällde:
track_snake skrev:
Med N2O:s GWP satt till 300 innebär det att Crutzen räknat med 20-40 kg N2O per hektar. Detta stämmer relativt väl med andra beräkningar av N2O-utsläpp för tropiska jordar.


(min understryckning)

Och jag frågade efter vilka andra beräkningar du syftade på, men goddag yxskaft länkar är väl typiska för troll.

/Aryan

---------------------------

Jag räknade ju baklänges i Crutzens värden och kom fram till vilka genomsnittliga N2O-emssioner det motsvarade.

Sedan fick Du en länk till FAO:s rapport som säger att tropiska jordar ofta är fosforbegränsade och därför kan avge 10-100 ggr mer N2O än tempererade.


Fel fel fel, i länken står att kvävegödningen i fosforbegränsade tropiska jorar kan ge 10-100 grr så mkt N2O och NO.

track_snake skrev:
Summan av kardemumman är i korthet att N2O kan vara ett stort problem vid odling av sockerrör i tropikerna.


Trodde din slutledningsförmåga var bättre än så. Kvävegödslar man som i tempererade områden kan det bli 10-100 ggr mer N2O och NO av samma mängd kvävegödning, det är nämligen fosfor som är den begränsande faktor som behövs.

När ska du svara på frågan vilka beräkningar du syfter på när du skrev: "Detta stämmer relativt väl med andra beräkningar av N2O-utsläpp för tropiska jordar. " Dvs 20-40 kg N2O per hektar?

/Aryan

-----------------
Det var, som jag sagt flera gånger, en 'baklängesberäkning' från Crutzens siffror.

Skall vi ta det en gång till?

En ha i Brasilien ger 7 m3 etanol. Det ersätter 5 m3 bensin. Som ger 13 ton CO2. Nu påstår Crutzen att 50-90% av 'klimateffekten' av sockerrörsetanol 'neutraliseras' av N2O-bildning.

Det innebär alltså 6,5-11,7 ton/ha CO2-ekvivalent eller (N2O GWP = 300) 20-40 kg N2O per ha.

Crutzen har alltså antagit att det frigörs 20-40 kg N2O per ha och år.

Hänger Du med?

Jag har sett siffran 15 kg N2O/ha i något annat sammanhang.

Kom nu ihåg också att det inte behöver vara N i form av just konstgödning utan vinass duger lika bra för att hålla jordbakterierna i rotsystemet igång att producera N2O.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men Crutzen har ju bara antagit att all jordbruksmark har de där bakterierna, precis lika aktiva.
Vad finns det för expertstöd för det?
Generellt, och specifikt för sockerrörsfält?
Hur mkt N tillför man med vinass, hur mkt av det tas inte upp av växterna, och hur mkt hade det blivit med andra gödslingsalternativ?
Först när man hr de siffrorna är det ju möjligt att göra nån form av vettig beräkning av hur det ser ut i ett sockerrörsfält.
Allt annat är ju bara spekulationer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 14:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det som är avgörande hurvida N2O utsläpp ökar när man har sockerrörsodlingar i stället för annan odling/ingen odling alls.

http://www.usinasantacruz.com.br/conten ... d=2&cid=19 står det om vinass:

Citat:
This waste is a sub product of the ethanol production, rich in potassium and broadly used as source of fertilizer for the sugar cane plantations.


Nu säger du att du
track_snake skrev:
sett siffran 15 kg N2O/ha i något annat sammanhang


Kan du precisera sammanhanget och återge källan?

Tycker du att 15 kg "stämmer relativt väl med 20-40 kg"?

Är det 15kg som jorden avger ändå eller är det ökningen pga sockerrören?

Den naturliga vegetationen ger också N2O och metanutsläpp, det är naturligtvis bara en ökning eller minskning som beror på sockerrören som ska räknas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011