Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-06-18 12:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1375139.svd

Cargren svarar lite konstigt på vissa frågor.

Citat:
Jag heter Gustaf och jag undrar över varför diesel ska beskattas mer än bensin?

Svar: Det hänger ihop med beslut som ligger flera år bakåt i tiden. Men nu ökar vartefter kostanden för koldioxidutsläpp så mycket så att balansen är på väg att förändras, det vill säga diesel blir jämförelsevis billigare. Diesel är en mycket intressant teknik för biodrivmedel, så jag tror vi kommer se mer miljödiesel i framtiden.


Rätt svar är väl ändå att diesel beskattas mycket mindre än bensin


Citat:
Var på Borneo i april och såg hur regnskogen skövlades för att gör plats för palmplantager. Finns det det palmolja i den etanol som säljs i Sverige eller övriga Europa? /Marie-Louise Mandersson

Svar: I den etanol du tanker på macken, E85, finns ingen palmolja. Men vi tar också fram hållbarhetskriterier i EU som jag vill ska rensa bort miljödålig etanol, t ex palmolja. Dessutom välkomnar jag t ex svanenmärkning som gör att du som konsument kan känna dig ännu säkrare.


Rensa bort palmolja ur etanol?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-06-18 12:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
Citat:
Var på Borneo i april och såg hur regnskogen skövlades för att gör plats för palmplantager. Finns det det palmolja i den etanol som säljs i Sverige eller övriga Europa? /Marie-Louise Mandersson

Svar: I den etanol du tanker på macken, E85, finns ingen palmolja. Men vi tar också fram hållbarhetskriterier i EU som jag vill ska rensa bort miljödålig etanol, t ex palmolja. Dessutom välkomnar jag t ex svanenmärkning som gör att du som konsument kan känna dig ännu säkrare.


Rensa bort palmolja ur etanol?


Nåja, det går ju ganska kvickt.:-)

Varför är det så svårt att ta reda på fakta, egentligen? Vad är det som gör att fikabordsrykten är något man litar på ("har en kompis som har en kmpis som känner en bilmekaniker som sa att etnaol är skit"), men fullständigt ignorerar enkla, okontroversiella fakta såsom att man inte gör etanol av palmolja. Jag tror inte ens det går om man vill.


Det här med demokrati, snart börjar jag tvivla... ;-) ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Där åkte herr Carlgren ner några pinnhål på min idolometer. Han har tidigare visat sig ha faktakunskaper och kunnat svara på frågor på ett rejält sätt istället för inövade jordbruksministersvar. Varför är det så svårt att avliva etanol-från-palmoljeplantager-som-bidrar-till-regnsogsskövlings-myten...?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Skrämmande inkompetens...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 16:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ni är väl medvetna att trådens senaste inlägg innan era nu är från 08-06-18?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 16:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu är jag... :roll:

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 22:41 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag är mycket besvikenpå Andreas Carlgren.
Jag har försökt få kontakt med Andreas på alla möjliga sätt i 2 år nu för att få informera honom lite om etanol. Jag är antagligen den enda i detta land som har kört på enbart e85 i 11 år och har en del erfarenhet och kunskap om detta så man tycker att nån borde lyssna, men till honom går det inte att få fram lite information!
Beträffande chatten, så kan det hända att det inte va han själv personlien som svarade på frågorna utan nån medarbetare, har hört som sånt förr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-09 15:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, men jag menar att jag är besviken på honom eftersom han är centerpartist. Då borde han kunna detta eftersom det ju är centerpartiet som har sett till att vi har kommit nånstans med etanolen i Sverige, så Andreas Carlgren är inte representativ för partiet.
Och det går att komma i kontakt med andra ministrar. Jordbruksministern t.ex fick jag ett personligt mail från efter några dar eller nån vecka.
Andreas Carlgren har jag inte fått något livstecken från på 2 år. Inte ens någon slags bekärftelse på att information har gått fram, eller något svar på frågor från nån registrator.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-11-09 15:36 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Ja han kunde ha lagt en ½ timme oxh gått in på naturvårdsverkets hemsida och läst på lite
Transporter
Djupare svar

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-09 19:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ja, jag har aldrig gett mycket för ekvationen centerpartist = lantbruksfrämjande = miljövurmande. För varje steg i ekvationen blir det alltmer osant och man ser ingen likhet mellan en centerpartist och någon som vurmar för miljön.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 22:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Nu är ni ute och cyklar!
Jag är centerpartist och lantbrukare, och jag är dessutom den ende i detta land som har kört på enbart e85 i 11 år.

Det var inte bönder som hittade på kvicksilverbetning och det är nu förbjudet. Kvicksilver används däremot till en massa andra grejer i samhället. Det används som konserveringsmedel i vaccin t.ex!
Om alla levde som bönder skulle miljön se bättre ut. I latnbruket har man en mycket stor bioenergianvändning. Och produktion.
Lantbruket lever av och i naturen och är beroende av att den fungerar som den ska.

Så till centerpartiet. Centerpartiet är det enda parti som man kan kalla ett miljöparti, och det är centerpartiet som har sett till att vi kan köra på etanol.
Det har genom åren fattats 2 beslut som har varit positiva för etanolen. Det första var när den förra borgerliga regeringen hade makten 1991-94, då togs energiskatten på etanol bort vilket satte fart på etanolen.
Sedan när centerpartiet regerade ihop med sossarna 94-96 fick centerpartiet genom en satsning på en forskningsfabrik för etanoltillverkning av cellulosa.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011