Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-07-18 09:15 
Offline

Blev medlem: fre 08-07-18 09:07
Inlägg: 1
Ort: Kalmar
barometern.se/nyheter/kalmar/etanol-i-bensin-en-riskfylld-blandning(747371).gm


Citat:
Etanol i bensin – en riskfylld blandning
Ryktet säger att det är möjligt att blanda upp till 50 procent etanol i en vanlig bensintank, men det menar verkstadsmekanikern Josef Salhi är en dålig idé.

Den lockande tanken på att spara både pengar och miljö har gett upphov till idén att spä ut tanken i en vanlig bensindriven bil med etanol. Diskussionen som förs på bloggar och sajter innehåller förslag på så mycket som 50 procents etanol i en vanlig bensintank, men Josef Salhi, verkstadsmekaniker och föreståndare på OKQ8 i Trekanten avråder bilister från att laborera med de olika bränsletyperna.

– Nej, motorn tar stryk av det. Det krävs en konventering för att höja trycket om det ska fungera. Man ska köra med det bränsle som är avsett för bilen.

Sedan 2004 är all 95-oktanig bensin i Sverige utspädd med fem procent etanol. Här om året föreslog eu-kommissionen att all bensin ska spädas ut med 10 procent etanol för att spara på jordens oljereserver och minska utsläppen av koldioxid. Frågan är om bilister bör gå händelserna i förväg och fylla på med några extra procent på egen hand.

– Just nu är det inte tillåtet med mer än fem procent etanol i bensinen. Det pågår tester där andelen etanol är tio procent, men det är inget som privatpersoner ska experimentera med själva, säger Josef Salhi.

I Kalmar tycks bilisterna ställa sig skeptiska till att fylla sina tankar med både bensin och etanol.

– När vi precis började sälja etanol fanns det kunder som blandade tanken med en ganska stor andel etanol. Bränslet var ganska okänt och det fanns väl en möjlighet att spara lite pengar, men i dag är det inga kunder som gör det, och det är inget vi rekommenderar heller. Det säger Mats Johansson, butiksbiträde på en Statoil-station i Kalmar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Blandtankning
InläggPostat: fre 08-07-18 10:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Den här Mats Johansson på en Statoilstation i Kalmar, har arbetskamrater som inte hävdar samma åsikt som Mats Johansson!
Och som av en händelse, skall jag åka till Kalmar om en månad. Då skall jag passa på att blandtanka där, som jag har gjort i snart tre år nu.

"Huka dig Mats. Jag kommer med kontokortet till hands!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-18 12:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag känner en medelålders man som tankar 100% E85 i sin okonverterade bensinbil. Svårstartad i alla väder säger han, men det fungerar därefter bra.

Själv blandade jag till 20% ren etanol i våra gamla Opel Astra och Toyota Corolla vi hade innan. Men att tanka till 10% borde väl alla kunna om det nu ska bli det. Eller 20% som det är på andra håll i världen? Hur blir det annars med amerikanarna som folk importerar hit och sedan tankar vår bensin. I delar av USA är det ju 20% etanol i bensinen. Stryket borde gälla på båda hållen!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-19 06:19 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Som "vanligt" var det inte många poäng i den artikeln,, och jo om den uppfattningen torde denne Mats vara tämligen långt bort i från verkligheten,,, då det kan räknas i tiotusentals som dubbeltankar sina bilar och bara från mina tusentals kontakter genom åren tyder enbart på att att dett sprids som en löpeld genom landet och med ett intresse som är minst sagt enormt!

Så detta har bara börjat, men dom små liven kan/får ju inte säga mycket annat,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011