Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-09-18 14:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Enligt Motormännen: (Fossil) diesel
Enligt Gröna bilister: E85

Citat:
Rätt soppa för din plånbok
2008-09-18 | Publicerad 15:10 | Uppdaterad 15:11

Både bensinpriset och dieselpriset har åkt berg-och-dalbana den senaste tiden. För bilköparna är det svårt att veta vilket bränsle som lönar sig i längden.

Den som planerar att köpa ny bil har idag många fler valmöjligheter. Det gäller inte bara att valja bilmärke och modell, dessutom ska man välja vilken typ av bränsle man vill använda.

Vilket bränsle bör man satsa på om man planerar att köpa en ny bil?

- Det är tiotusenkronorsfrågan. Nummer ett är att välja en bil som släpper ut mindre koldioxid än den förra, men du måste även utgå från sin privata sitiuation - hur många mil du kör och hur många säten du behöver, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

En liknande reaktion blir det från Motormännen:

- Du kan lika gärna fråga mig vad det blir för väder om ett år... Fast vi tror allra mest på dieselmotorn, säger Terje Eklund, tekniker på Motormännen.

Men föreningen Gröna Bilister håller inte med om att diesel skulle vara ett bra val.

- Den som köper en dieselbil i dag binder sig till ett dyrt och klimatmässigt sämre alternativ, säger Mattias Goldmann, pressansvarig på Gröna Bilister.

Dieselbilarna blir allt vanligare på de svenska vägarna. Men under 2008 har även miljöbilarna börjat synas på allvar i statistiken, när allt fler upptäckt de fördelar de innebär. Nackdelarna för både miljö- och dieselbilarna jämfört med en bensinbil är det högre inköpspriset. Men trots det rekommenderar Motormännen diesel för den som kör långt, men biobränsle för kortare sträckor.

- Dieselbilen är dyrare i inköp och har dyrare fordonsskatt, men i dagsläget räcker det med att köra 600-700 mil för att kompensera för skatten. Men man måste ju ta hänsyn till merkostnaden, beroende på hur länge man planerar att ha bilen. Ju mer man kör, desto mer lönsamt blir det med diesel, säger Terje Eklund.

För den som kör mindre än 600-700 mil per år rekommenderar Motormännen däremot E85 eller bensin. Biogas är också ett bra alternativ, eftersom det är det allra billigaste drivmedlet i dag. Nackdelen med biogas är att det finns få tankställen. Det finns bara några få ställen att tanka i hela Norrland men fler i södra Sverige, speciellt i Östergötland.

- För den som främst kör i närområdet kan använda sig av biogas. Den är billigare än bensin eller diesel eftersom den är skattebefriad, och ger väldigt små utsläpp av koldioxid, säger Terje Eklund.

Om både priset, klimatpåverkan och antal tankställen vägs in talar mycket för E85, etanol-bensinblandningen som de flesta miljöbilar körs på i dag.

- Det är fortfarande lönsamt att köra på etanol. Den är ungefär en krona litern billigare än bensin om man tar hänsyn till etanolbilar förbrukar omkring 35 procent mer bränsle per mil, säger Terje Eklund.

Men på senare tid har etanolet kritiserats för att viss etanol framställs på jordbruksprodukter som till exempel majs. Det har gjort att bränslet förlorat något av sin fina image. Men det finns både "fin" och "ful" etanol, och vad vi har i Sverige är mestadels etanol från sockerrör, alltså den fina varianten, som är bättre ur miljöhänseende än till exempel etanol som gjorts på matvaror som majs.

- Det är oerhörd skillnad på olika typer av etanol, och det kanske vi inte har varit tillräckligt tydliga med. E85 innehåller brasiliansk sockerröretanol som halverar klimatpåverkan jämfört med bensin. Nu har vi dessutom en verifiering av etanolet som gör att vi kan garantera arbetsförhållandena uppfyller kraven i landet, säger Mattias Goldmann, och fortsätter:

- Dessutom är ju alternativet diktarturdiesel eller diktaturbensin.

Men Motormännen är inte beredda att haussa etanolen för mycket. Risken är att etanolen börjar stiga i pris när allt fler börjar använda den, menar Terje Eklund.

- Om flera länder börjar använda sig av etanol kommer den säkerligen bli en bristvara. Etanolbränslet är så pass billigt i dag eftersom det är helt skattebefriat, och politikerna kan få för sig att införa skatter på det, säger Terje Eklund.

Fast här håller Gröna Bilister heller inte med. Miljöbränslen bör förbli skattebefriade under många år framåt eftersom alla partier tycker likadant i den frågan.

- Riksdagens alla partier är överens om att biobränslena ska förbli skattebefriade till år 2013, säger Mattias Goldmann.

På 5-10 års sikt kommer enligt branschen både biodiesel och mer storskalig tillverkning av etanol i Sverige, som ska tillverkas av restprodukter från bland annat skogs- och massaindustrin. Motormännen tror allra mest på biodieseln, som kommer att kunna användas i dagens dieselmotorer. Gröna Bilister anser däremot att etanolet både nu och i fortsättningen är ett bättre alternativ än dieseln, speciellt eftersom det är miljövänligt redan nu, inte om fem år.

- I väntan på att tillverkningen kommer i gång i Sverige kör man med en etanol- eller gasbil redan nu på ett billigare och mer miljövänligt bränsle. Biodieseln ligger runt fem år fram i tiden, säger Mattias Goldmann.

Amanda Billner

amanda.billner@e24.se


http://www.e24.se/pengar24/shopping/pri ... 714833.e24

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 14:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
När ska folk fatta att detta med biodiesel inte är så enkelt?
Alla som seriöst försökt använda biodiesel i vanliga fossildieselmotorer vet att alla emissioner stiger med biodiesel utom möjligen sot.
Dessutom stora problem med olika motorkomponenter.
Är detta då ens en framkomlig väg?
Jag skulle aldrig ta den risken om jag till äventyrs skulle köpa en ny bil idag.
Med en ottomotor finns många fler alternativ att hålla igång den, med både lång livslängd och med full avgasrening, oavsett vad framtidens bränslen blir.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 18:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
När ska folk fatta att detta med biodiesel inte är så enkelt?
Alla som seriöst försökt använda biodiesel i vanliga fossildieselmotorer vet att alla emissioner stiger med biodiesel utom möjligen sot.
Dessutom stora problem med olika motorkomponenter.


Jag antar att vi pratar om något diesel-liknande ämen, och inte något där man har gjort om kolkedjorna till att vara väldigt likt diesel? Det sistnämnda finns väl ännu inte i stor skala?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 19:09 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Ja är det inte konstigt att de stora kapital som plöjts ner i biodiesel verkar ge så liten utdelning. Inte ens i dieselstinna Tyskland händer det speciellt mycket. Vad är det som hindrar t.ex. Chorens produktion?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
karlmb skrev:
När ska folk fatta att detta med biodiesel inte är så enkelt?
Alla som seriöst försökt använda biodiesel i vanliga fossildieselmotorer vet att alla emissioner stiger med biodiesel utom möjligen sot.
Dessutom stora problem med olika motorkomponenter.


Jag antar att vi pratar om något diesel-liknande ämen, och inte något där man har gjort om kolkedjorna till att vara väldigt likt diesel? Det sistnämnda finns väl ännu inte i stor skala?


Jag pratar om alla kända former av biodiesel...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 07:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roger Gustavsson skrev:
Ja är det inte konstigt att de stora kapital som plöjts ner i biodiesel verkar ge så liten utdelning. Inte ens i dieselstinna Tyskland händer det speciellt mycket. Vad är det som hindrar t.ex. Chorens produktion?


Choren bygger väl fabriker. Precis som det görs i Sverige:

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3296

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3517

Ser man till vad som annonserats ut verkar vi i Sverige vara betydligt närmare storskalig produktion av biodiesel/syntetisk diesel än cellulosaetanol. I båda dieselfallen ovan pratar vi alltså inte om RME utan diesel som (åtminstone enligt tillverkarna) går att ersätta rakt av med fossil diesel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 07:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jag pratar om alla kända former av biodiesel...


Inkluderar du även syntetisk diesel så verkar du ha fel:

http://www.sciencedaily.com/releases/19 ... 073822.htm

Citat:
In preferred blends, nitrogen oxide emissions were reduced by 10 percent," Suppes said, "while particulate emissions decreased from 5 percent to 69 percent, depending on the mixture. Blending is important for the best performance."


Citat:
"The synthetic fuel can be produced from coal, biomass, municipal solid waste and natural gas. And the fuel can be distributed in existing pipelines," Suppes said. "This is a great greenhouse gas solution."


Jag skulle nog även kalla syntetisk diesel för biodiesel , förutsatt att den tillverkades från biomassa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 07:48 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Laban skrev:
Roger Gustavsson skrev:
Ja är det inte konstigt att de stora kapital som plöjts ner i biodiesel verkar ge så liten utdelning. Inte ens i dieselstinna Tyskland händer det speciellt mycket. Vad är det som hindrar t.ex. Chorens produktion?


Choren bygger väl fabriker.

Jovisst, fabriken finns sedan november 2007. I tysk motorpress är det märkligt tyst om Chorens BTL-diesel som skulle frälsa hela "Dieselreich" (fast den ska bara räcka till "Erstfüllung" för VW och Mercedes). Jo, man har även fått ett miljöpris för sin satsning. Produktionen av energiskog (Energieholz) har påbörjats. http://www.choren.com/de/choren_industr ... n/?nid=187 VIlken effektivitet kan nås med detta? Är detta mera energieffektivt än veteetanol?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och hur många mil kan motorn gå utan problem på soppan?
Och vilka emissioner ger det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 21:06 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Är det Sundieseln från Choren du syftar på? Jag ingen aning, det är inte mycket rapporterat överhuvudtaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 14:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ska man tro på tillverkaren så:

http://www.choren.com/en/energy_for_all ... _sup_sup_/

Citat:
SunDiesel®

* has a high cetane number and therefore much better ignition performance than conventional diesel fuel,
* has no aromatics or sulfur and significantly reduces pollutants from exhaust emissions,
* can be used without any adjustment to existing infrastructure or engine systems,
* is largely CO2-neutral


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 14:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Javisst låter det bra! Det måste väl finnas någon hake annars hade väl rubrikerna varit överallt?

Citat:
is largely CO2-neutral


Nja, det ska väl odlas, gödslas och skördas också? Maskinerna kan förstås gå på Sundiesel och på så vis hjälpa till med koldioxidreduceringen. Dock nämns inget om andra luftförorenande ämnen. Hur är det med t.ex. kväveoxider som ju är svårt med fossil diesel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 14:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst, det ska odlas, gödslag och skördas, precis som med rörsockeretanol och och biomassa till cellulosaetanol osv. Är väl därför dom inte säger helt CO2 neutral utan "largely".

Här kommer mer info från en lite mer oberoende källa, kanske i alla fall:

http://www1.eere.energy.gov/vehiclesand ... eer_ng.pdf

Citat:
Hydrocarbon Types (ASTM D1319)
Conventional Diesel % SunDieselTM %
Saturates 67.2 91.8
Olefins 2.6 5
Aromatics 30.2 3.2
Carbon 86.59 85.79
Hydrogen 12.67 12.54
Trace Sulfur 311 ppm 0.3 ppm


Citat:
THC, CO, PM, and NOx emissions were significantly lower than
conventional diesel fuel.

Total CO2 emission rate was 10% lower than the base fuel -- less fuel
mass consumed.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja den där rapporten ser lovande ut onekligen.
Tyvärr är det inget jag sett stämma.
Kanske just sundiesel är annorlunda än andra BXX varianter.
Men kanske det också är dess svaghet.
Om produktionen kanske också är så radikalt annorlunda att den blir orimligt dyr eller på annat sätt resurskrävande.
Nån hake finns det onekligen eftersom det går så trögt nu när tom biltillverkarna börjat fylla det i nya bilar.

Ahhh, nu drar jag mig till minnes vad haken är!
Mercedes har i en lång artikel berättat om sundiesel.
Och då konstaterade man just detta, Sundiesel är lovande, men det finns inte kompabilitet med dagens motorer.
Man måste ändra dem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 15:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag tycker på ett sätt att ovanstående diskussion spårat ur kraftigt eftersom det knappast är ovanstående bränsle(n) Motormännen menar när man förespråkar diesel före Gröna Bilisters val E85.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011