Rätt soppa för din plånbok
2008-09-18 | Publicerad 15:10 | Uppdaterad 15:11
Både bensinpriset och dieselpriset har åkt berg-och-dalbana den senaste tiden. För bilköparna är det svårt att veta vilket bränsle som lönar sig i längden.
Den som planerar att köpa ny bil har idag många fler valmöjligheter. Det gäller inte bara att valja bilmärke och modell, dessutom ska man välja vilken typ av bränsle man vill använda.
Vilket bränsle bör man satsa på om man planerar att köpa en ny bil?
- Det är tiotusenkronorsfrågan. Nummer ett är att välja en bil som släpper ut mindre koldioxid än den förra, men du måste även utgå från sin privata sitiuation - hur många mil du kör och hur många säten du behöver, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.
En liknande reaktion blir det från Motormännen:
- Du kan lika gärna fråga mig vad det blir för väder om ett år... Fast vi tror allra mest på dieselmotorn, säger Terje Eklund, tekniker på Motormännen.
Men föreningen Gröna Bilister håller inte med om att diesel skulle vara ett bra val.
- Den som köper en dieselbil i dag binder sig till ett dyrt och klimatmässigt sämre alternativ, säger Mattias Goldmann, pressansvarig på Gröna Bilister.
Dieselbilarna blir allt vanligare på de svenska vägarna. Men under 2008 har även miljöbilarna börjat synas på allvar i statistiken, när allt fler upptäckt de fördelar de innebär. Nackdelarna för både miljö- och dieselbilarna jämfört med en bensinbil är det högre inköpspriset. Men trots det rekommenderar Motormännen diesel för den som kör långt, men biobränsle för kortare sträckor.
- Dieselbilen är dyrare i inköp och har dyrare fordonsskatt, men i dagsläget räcker det med att köra 600-700 mil för att kompensera för skatten. Men man måste ju ta hänsyn till merkostnaden, beroende på hur länge man planerar att ha bilen. Ju mer man kör, desto mer lönsamt blir det med diesel, säger Terje Eklund.
För den som kör mindre än 600-700 mil per år rekommenderar Motormännen däremot E85 eller bensin. Biogas är också ett bra alternativ, eftersom det är det allra billigaste drivmedlet i dag. Nackdelen med biogas är att det finns få tankställen. Det finns bara några få ställen att tanka i hela Norrland men fler i södra Sverige, speciellt i Östergötland.
- För den som främst kör i närområdet kan använda sig av biogas. Den är billigare än bensin eller diesel eftersom den är skattebefriad, och ger väldigt små utsläpp av koldioxid, säger Terje Eklund.
Om både priset, klimatpåverkan och antal tankställen vägs in talar mycket för E85, etanol-bensinblandningen som de flesta miljöbilar körs på i dag.
- Det är fortfarande lönsamt att köra på etanol. Den är ungefär en krona litern billigare än bensin om man tar hänsyn till etanolbilar förbrukar omkring 35 procent mer bränsle per mil, säger Terje Eklund.
Men på senare tid har etanolet kritiserats för att viss etanol framställs på jordbruksprodukter som till exempel majs. Det har gjort att bränslet förlorat något av sin fina image. Men det finns både "fin" och "ful" etanol, och vad vi har i Sverige är mestadels etanol från sockerrör, alltså den fina varianten, som är bättre ur miljöhänseende än till exempel etanol som gjorts på matvaror som majs.
- Det är oerhörd skillnad på olika typer av etanol, och det kanske vi inte har varit tillräckligt tydliga med. E85 innehåller brasiliansk sockerröretanol som halverar klimatpåverkan jämfört med bensin. Nu har vi dessutom en verifiering av etanolet som gör att vi kan garantera arbetsförhållandena uppfyller kraven i landet, säger Mattias Goldmann, och fortsätter:
- Dessutom är ju alternativet diktarturdiesel eller diktaturbensin.
Men Motormännen är inte beredda att haussa etanolen för mycket. Risken är att etanolen börjar stiga i pris när allt fler börjar använda den, menar Terje Eklund.
- Om flera länder börjar använda sig av etanol kommer den säkerligen bli en bristvara. Etanolbränslet är så pass billigt i dag eftersom det är helt skattebefriat, och politikerna kan få för sig att införa skatter på det, säger Terje Eklund.
Fast här håller Gröna Bilister heller inte med. Miljöbränslen bör förbli skattebefriade under många år framåt eftersom alla partier tycker likadant i den frågan.
- Riksdagens alla partier är överens om att biobränslena ska förbli skattebefriade till år 2013, säger Mattias Goldmann.
På 5-10 års sikt kommer enligt branschen både biodiesel och mer storskalig tillverkning av etanol i Sverige, som ska tillverkas av restprodukter från bland annat skogs- och massaindustrin. Motormännen tror allra mest på biodieseln, som kommer att kunna användas i dagens dieselmotorer. Gröna Bilister anser däremot att etanolet både nu och i fortsättningen är ett bättre alternativ än dieseln, speciellt eftersom det är miljövänligt redan nu, inte om fem år.
- I väntan på att tillverkningen kommer i gång i Sverige kör man med en etanol- eller gasbil redan nu på ett billigare och mer miljövänligt bränsle. Biodieseln ligger runt fem år fram i tiden, säger Mattias Goldmann.
Amanda Billner
amanda.billner@e24.se