http://www.dt.se/opinion/debatt/article364391.ece
Citat:
Volvo var tidiga i miljöracet, men prioriterade ner det för stadsjeepar och traditionella, bränsleslukande stora sedaner och kombibilar. Det gav ett par års god försäljning, men redan då varnade vi för att suvar var en tillfällig nyck. Volvos ny vd ger oss rätt, på Paris bilmässa tidigare i oktober erkände han att "Vi skulle ha varit snabbare att satsa på nya miljömotorer".
Citat:
Om något år släpper Volvos snåldieslar ut mindre än 100 gram koldioxid per kilometer, i Smartklass fast bilarna är fyr- eller femsitsiga. Därtill har man ett brett etanolbilsutbud och gasbilen gör troligen comeback i Volvohandeln fastän tillverkad externt. Längre fram väntar laddhybrider och kanske rena elbilar. Med mer inflytande för miljöfolket och mindre för facket hade framtiden varit här tidigare.
Det som är dåligt för Volvo är dåligt för Sverige. Så vi håller tummarna för en snabb omställning, helst med en annan ägare med bättre möjlighet att investera i utsläppsminskande, intäktsökande teknik. Under tiden ska Volvohandlarna runt om i landet leva, med ett svårsålt modellutbud. Lösningen finns i den numera lagliga efterhandskonverteringen. I åratal har Volvohandlarna prånglat ut bränsleslukande S60, V70 och S80. Ta tillbaks dem och ge dem ett nytt liv, som etanol- eller biogasbilar! Klimatpåverkan minskar med upp till 85 procent och sinande inkomster drygas ut. Det som är bra för miljön kan vara räddningen för Volvohandeln.