Citat:
Jimmy Fredriksson: Säg något, Maud
Nu är det billigare att köra på vanlig skitig bonnbensin än miljövänlig E85. Den borde inte vara det - men det är det. Ingen vill förklara varför, egentligen.
För ett par år sedan, i skiftet mellan socialdemokraterna och alliansen, var förhållandet likadant som nu: Det var dyrare att köra på etanol.
Bilindustrin hade så smått börjat göra bilar som gick på E85 och sålt närmare 30 000, vilket fick den tillträdande alliansen att fatta sprängkraften i miljöbilsboomen så man hittade på miljöbilsrabatten.
Detta tillsammans med andra lockrop för att få folk att köra miljöbilar, som lägre förmånsvärde för tjänstebilsägare och gratis boendeparkering, gjorde att marknaden exploderade.
Nu började bensinpriset stiga också. Det ökade efterfrågan på etanolbilarna än mer.
I höstas kom finanskrisen, och fordonsindustrin formligen kollapsade - med ett undantag: miljöbilsregistreringarna fortsätter att öka.
Trots att bilförsäljningen totalt i Sverige minskade med 23 procent, ökade miljöbilsförsäljningen med hela 44 procent.
Den svenska fordonsparken har bestått av drygt 4,2 miljoner personbilar de senaste åren. Eftersom andelen miljöbilar - två tredjedelar av dem är etanolfordon - stadigt ökar, blir den svenska bilflottan alltså renare för var dag som går.
Sverige har just nu Europas lägsta koldioxidutsläpp från nya bilar.
Även om etanol har sina motståndare och inte ses som den slutgiltiga lösningen, betraktas drivmedlet ändå som det bästa alternativet till bensin.
Och ändå. När finanskrisen pressar luften ur oljepriset och bensinpriset sjunker - chockhöjs plötsligt priset på E85.
Literpriset är fortfarande lägre, men eftersom det går åt 30 procent mer etanol per mil jämfört med bensin är E85 det dyrare alternativet.
Bensinbolagen har den mest förljugna av förklaringar till varför de höjer: Eftersom etanolbilar har startsvårigheter kring noll och vid minusgrader har man blandat mer bensin i E85; det är inte längre 15 procent bensin utan kanske 25 procent.
Men ingen kan förklara - inte ens matematiksnillen - hur E85:en kan gå upp på grund av det, när den vanliga rena bensinen faller i pris.
Och ingen kan förklara hur det kom sig att E85 knappt rörde sig prismässigt när bensinpriset rusade i taket.
Det här luktar kompensation. Bensinbolagen försöker ta igen på gungorna vad de förlorat på karusellen.
Regeringens ministrar som rest omkring i det krisdrabbade Västsverige har förklarat hur viktigt det är att framför allt Volvo Cars ställer om till miljövänliga bilar. Men de har ju gjort det.
Saab i Trollhättan har framgångsrikt gjort etanolbilar i flera år, Volvo PV har kommit loss och fått fart på sina gröna personbilar.
Då blir det billigare att köra på bensin!
Näringslivsminister Maud Olofs-son har haft en hög profil i det här sammanhanget och gärna uttalat sig om framtidens for-donsindustri och eventuell skattebefrielse på miljöfordon.
Nu tycks hon ha fått akut tunghäfta.
Det hela borde vara mycket enkelt:
Det ska finnas ett "miljögap" mellan bensin och etanol.
Etanol ska alltid vara det billigaste alternativet.
Ska den svenska miljöpolitiken vara trovärdig när det gäller privatbilismen och fordonsindustrins framtid, måste det gapet bibehållas.
Säg något, Maud Olofsson. Tala till Sveriges bilbälte!
Sänk priset på E85!
http://www.gt.se/nyheter/2.1255/1.13812 ... nagot-maud
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c