Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-11-28 09:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Miljöbilsägare får ta bussen istället
Publicerad 28 november 2008 - 09:06
Uppdaterad 28 november 2008 - 09:42

Det är tillåtet att bygga om sin bensindrivna bil till etanolbil. Men processen är i det närmaste omöjlig. Patrik Edgren byggde om sin bil, men får nu ta bussen istället.

Det kan ha sina fördelar att köra etanolbil för miljön men också för ekonomin. Bor man till exempel i Stockholm slipper man betala trängselavgift för att köra in och ut ur stan. Och dessutom går det att tanka både etanol och bensin, beroende på vad som är billigast. Så tänkte Patrik Edgren och byggde om sin bil så det gick att tanka etanol. Men bilen fick körförbud av Bilprovningen vid besiktningen.

-Det är en tjock bibel över saker som man måste åtgärda och det finns bara ett ställe att göra det på och det är AVL Motortestcenter där man ska göra tester som kostar runt 100.000 kr, säger Patrik Edgren, till Rapport.

Innebär det här att du inte kan använda din bil längre?

-Ja, jag är en miljöbilsägare som åker kollektivt just nu.

Sedan 1 juli är det visserligen tillåtet att bygga om sin gamla bensindrivna bil till etanoldrift, men ombyggnaden är omgärdad av så omfattande certifieringstester att så gott som ingen har lyckats få sin bil godkänd av bilprovningen.


Ni som är lite mer insatta i efterkonvertering kanske ska kontakta SVT...

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... &a=1328765

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-28 11:39 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Patrik Edgren verkar inte ha informerat sig ordentligt innan han gjorde konverteringen. Det här har vi ju vetat på detta forum hela tiden, att det inte går att bekosta en certifiering på egen hand. BSR fick väl sin första ombyggda bil godkänd helt nyligen? BSR kommer väl då att kunna nyttja godkännadet på alla bilar med samma motorserie?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-11-28 17:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det som är det löjliga i det här, är att det inte finns något namn på reportern eller redaktören som har gjort inslaget i Rapport. Därför är det tämligen svårt att "förklara" inför tevepubliken hur det verkligen förhåller sig. Vem skall man vända sig till? Var skall man börja?
Och man skulle ju kunna tipsa Rapport om BSR, men dom berättar säkert hur 100 %-ig deras metod är, och ger samtidigt "garagekonverterare" en känga med, som dom odokumenterat påstår, ger risk för skyhöga utsläpp. (Det är väl bara någon vecka sedan som Rolf skrev om det här på forumet?)
Och det här inlägget i Rapport ger dessvärre bara totalskeptikerna och fossilmaffian vatten på sin kvarn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-28 19:07 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jag har just skickat iväg ett mejl till Rapportredaktionen där jag har påpekat att detta regelverk sedan länge har varit känt i miljöbilskretsar och att det trots berättigad kritik har klubbats igenom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roger Gustavsson skrev:
Jag har just skickat iväg ett mejl till Rapportredaktionen där jag har påpekat att detta regelverk sedan länge har varit känt i miljöbilskretsar och att det trots berättigad kritik har klubbats igenom.


Fått nåt svar?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 16:26 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Inget svar! Hade jag heller inte väntat mig...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011