Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 02:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-02-04 16:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Helskön krönika av Alrik Söderlind*:

Citat:
Söderlind: Skulle du bry dig?
Alrik Söderlind - 2009-02-04 15:50

"Jänkarna tänker bara på sig själva, de ser aldrig hela bilden!" Alrik Söderlind reflekterar över en intressant taxiresa.

Sätter mig ner i baksätet på det galonklädda sätet, som varit spänstigare. Destination Detroits flygplats.
Chaffisen heter James, och kommer från Turkiet. James - visst. Lika mycket som jag ibland brukar kalla mig "Erik" i USA, lättaste vägen vinner. Right?
Ford Crown Victorian är en före detta polisbil och jag ser rakt ut genom A-stolpen där sökarlyktan suttit fast.
James är trevlig. Som de flesta taxichaffisar. Han berättar att han kom från Turkiet för tio år sedan, var nyfiken, ville se världen. Nu har han fem barn och åker ensam på semester två veckor till Europa. För att uppleva något nytt.
Jag undrar vad han tycker om "gröna bilar"?
"Green cars?" What do you mean?
Jag försöker med environment friendly.
"What?"
Bränslesnåla då.
"Yea, that's good."
Jag förklarar att bilmässan i Detroit är full av "gröna" bilar, elbilar, hybrider, snåla bilar som ska rädda världen. Frågar vad han tror om "global warming"?
"What?"
Jag berättar om koldioxid och allt det där.
"Sounds great, it's to cold here." Det är inget skämt.
James gamla polisbil drar fyra liter milen i stan, 1,6 på landsväg. Borde han kanske köra något snålare?
"Den här V8:an går hur långt som helst. Bara tanka. Den är omöjlig att ta kål på. För fyra år sedan gav jag
1.500 dollar för bilen. Blir inte bättre än så."
Men tro nu inte att "James" har noll koll. "Bush är en idiot, men Obama kommer inte att ha en chans, senaten bestämmer allt. Jag röstar aldrig, det gör ingen skillnad."
På min fråga om amerikanerna kommer att köpa fler amerikanska bilar för att rädda jobben och stödja sin egen industri svarar han utan tvekan.
"Jänkarna tänker bara på sig själva. De ser aldrig den större bilden. Man skulle aldrig köpa solidariskt. Allt handlar om pengar och egot, helst köper man en japansk bil eftersom de håller bäst. I Amerika kan man inte lita på någon. Inte en enda en, utom sig själv".
"Polarn som körde taxi blev skjuten i magen för ett halvår sedan. Nu vågar han inte längre. Det är farligt, men jag väljer mina kunder". Vi gungar vidare. Det är snöigt och kallt utanför. Men trivsamt.

Fakta: Bensinpriset ligger på 4 kr/litern, diesel kostar 5,60 kr/liter. Skulle du bry dig om att köpa en snål bil om vi hade samma priser i Sverige?


* Alrik Söderlind är chefredaktör på motortidningen Auto Motor & Sport.

http://www.automotorsport.se/news/16993/söderlind-skulle-du-bry-dig/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-04 17:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En bit kvar onekligen...:lol:
Men de kan säkert byta bränsle bara det inte kostar något extra.
Och där är vi ju redan..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 07:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
En bit kvar onekligen...:lol:
Men de kan säkert byta bränsle bara det inte kostar något extra.
Och där är vi ju redan..

------------------------------------
I rättvisans namn bör man kanske nämna att den bensin som säljs i delstaten Michigan också har en del etanol inblandad. Om det är 5 eller 7 procent vet jag inte.

Men visst. Är man nyanländ invandrare i USA bryr man sig nog inte så mycket om vad som står i tidningarna. Det handlar i stället om att skaffa lite inkomster för dagen. 11-12 miljoner är dessutom 'papperslösa' och kan kanske klara sig på tillfälliga jobb (som att köra taxi t.ex.) men måste hela tiden se upp med de razzior immigrationsmyndigheterna gör i USA. Fast jag påstår inte att just James är illegal invandrare i USA. Men det skulle mycket väl kunna vara så.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 20:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag vet inte riktigt om jag håller med om att en kille som bott i landet i tio (10) år kan kallas "nyanländ". Sen verkar det ju knappast bara vara "invandrare" som inte bryr sig, inte röstar osv. De undersökningar jag har sett verkar peka på motsatsen, att invandrare röstar i högra grad än "infödda". Det var en rätt omfattande gräsrotskampanj inför senaste valen. Den hade märkbar effekt och visar på att det lönar sig att jobba underifrån. Som vanligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 10:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
widmark skrev:
Jag vet inte riktigt om jag håller med om att en kille som bott i landet i tio (10) år kan kallas "nyanländ". Sen verkar det ju knappast bara vara "invandrare" som inte bryr sig, inte röstar osv. De undersökningar jag har sett verkar peka på motsatsen, att invandrare röstar i högra grad än "infödda". Det var en rätt omfattande gräsrotskampanj inför senaste valen. Den hade märkbar effekt och visar på att det lönar sig att jobba underifrån. Som vanligt.

-----------------------
Jo. Men vad jag ville upplysa om är att det finns 11-12 miljoner 'papperslösa' i USA. Omkring 1 miljon av dem kommer från mitt hemland så jag känner till problemet väl. Många av dessa kan mycket väl ha varit i USA mer än 10 år; jag känner till otaliga exempel på detta. Det gäller bara att hålla sig undan. Givetvis får man inte rösta eller ta del av annan samhällelig service heller.

I Sverige har vi omkring 100.000 'papperslösa'. Det är fler än de flesta tror.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 23:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Finns väl inte så mycket samhällsservice i USA, så det gör nog varken till eller ifrån :(

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011