Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-02-05 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
"Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat"
Olyckskorparna kraxar om att miljöbilen är på väg att dö. Men Vi Bilägares miljöbilsreporter Tommy Wahlström håller inte med. Här bjuder han på sin stora miljöbilsanalys för 2009.

2009-02-05 Bilbranschens registreringsstatistik för januari månad ger sken av att miljöbilarna för närvarande säljer om möjligt ännu sämre än vad de konventionella bilarna gör. Allehanda aktörer drar nu växlar på detta och utmålar miljöbilen som död på den svenska marknaden. Jag tror det är precis tvärtom! Det bakslag miljöbilsförsäljningen nu upplever är tillfälligt och beror på utomstående faktorer. Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat!

• En stor del av raset i januari beror på att bilhandlarna i stockholmsområdet registrerade in så många miljöbilar som möjligt redan i december. Därigenom kom dessa bilar att blir befriade från trängselskatten ända fram till halvårsskiftet 2012. Miljöbilar som inregistreras från och med den 1/1-09 får som bekant betala full vägtull.

• Krisen för framförallt Saab, har gjort att många köpare tvekar att slå till. De presumtiva kunderna oroar sig för hur faktorer som andrahandsvärde, garantier och tillgång till service påverkas, om det värsta skulle inträffa och Saab tvingas stänga.

• Till följd av den störtdykande konjunkturen har världens efterfrågan på bensin och diesel minskat kraftigt vilket gett lägre priser. Samtidigt sjunker värdet på den svenska kronan gentemot dollarna vilket gör det dyrare att importera såväl etanol som fossila bränslen. Resultatet blir att etanolpriset skjutit i höjden samtidigt som bensinpriset sjunkit.

• Hybridspekulanterna väntar på nya modeller. Hondas nya lågprishybrid Insight och den tredje generationen av Toyota Prius visades vid bilsalongen i Detroit. Att försäljningen av dagens hybridmodeller sjunker är därmed bara logiskt.

Läget på miljöbilsfronten kommer att förändras radikalt under våren. När bilhandlarnas lager av inregistrerade miljöbilar tar slut, kommer åter nyregistreringarna att öka. När den värsta oron kring Saab:s framtid lägger sig, kommer försäljningen av modellen 9-3 Biopower att sätta fart. Gamlingen 9-5 är däremot pensionsmässig sedan länge och behöver desperat avlösning. På egen hand kommer den knappast att kunna återta några förlorade marknadsandelar från konkurrenterna.

Biogasen kommer efter flera år av tynande tillvaro att få sin renässans under 2009. Många kommuner har fortsatt i att utveckla sin gasproduktion och nu kommer flera nya bilmodeller som fyller det glapp som uppstod när Volvo slutade bygga V70 Bi-Fuel. Ett problem är dock fortfarande prissättningen på gasen som varierar kraftigt över landet. Beroende på var man bor, kan det i vissa fall vara mer lönsamt att köra på diesel än på biogas.

Priset på bensin och diesel kommer att ligga lågt så länge konjunkturkurvan fortsätter att peka nedåt. Men inte ens den här krisen varar för evigt. När det vänder och världens efterfrågan på fossila bränslen ökar igen, kommer priset snabbt att stiga till betydligt högre nivåer än vad vi tidigare upplevt. Förutom den effekt som uppstår på grund av ökad efterfrågan, drabbas vi då av effekterna av kronans svaga ställning mot dollarn. När bensin och dieselpriset så småningom slår nya rekord kommer den som köpte sig en miljöbil att vara den gladaste!


http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13230

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 14:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Fantastiskt...de dieselälskande journalisterna börjar svänga lite lätt...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 07:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Personligen känns detta rätt optimistiskt, men det skadar kanske inte. Jag läste i Tekniken Värld (tror jag) om en av de större biltillverkarna som för deras nästa version av en bilmodell trodde mer på snåla bensinmotorer än etanolvarianten. Och jag frågar mig nog hur det blir om bensinpriset håller i sig. Ser man på USA så tänker folk rätt kortsiktigt. Dom började väl sälja stora SUV'ar osv så fort bensinpriset gick ner. Jag undrar om det inte är samma här. Kanske inte att man säljer mer SUV'ar men att folk hellre väljer snålare bensin/dieselvarianter istället.

Sen kan man tycka att det här borde vara ett icke problem, alla nya bensinbilar borde gå att köra på etanol. Men så är ju inte riktigt fallet, tvärtom så är det så att om man vill köra på etanol får man ofta nöja sig med sämre teknologi än om man väljer bensin eller diesel. Jag har ex inte läst något om att Volvo/Ford's nya 1.6l 180 hk motor som ska komma till V70'n detta år ska klara etanol. Det känns inte så förtroendeingivande tyvärr, får hoppas att det inte stämmer.

Sen vet jag inte om det här med Saab. 9-5:an är hopplöst gammal, 9-3:an känns väl inte direkt ny heller vid det här laget och jag undrar verkligen om försäljningen av dessa ska ta fart igen om inte det händer något med antingen bensin eller etanolpriset. Sen har det har kommit en ny Toyota Avensis, Opel Isignia blev årets bil. Känns som om konkurrensen har ökat just i detta segment.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 11:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är inte så konstigt om en biltillverkare säger sig tro på snålare bensin- eller dieselmodeller för framtiden.
De säger bara vad de plöjt ned pengar i de senaste åren.
Om sedan marknaden av t.ex höjda bensinpriser inte vill ha bilarna, ja då kan vi alla ha en lika bra kristallkula som tillverkarna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 12:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Intressant att just Opel Insignia nämns och intressant också att biltillverkare tror på bensinsnålare bilar till nästa generation.

Mina svärföräldrars Opel Vectra kombisedan (näst starkaste motorn) drar lika mycket bensin (0,88 liter milen) som vår Ford Focus flexifuel drar E85 (0,70x1,3=0,91 liter milen). Opel Insignia, som ersätter Opel Vectra, drar 0,77-1,14 liter milen och skulle man fortsätta satsa på näst starkaste motorn drar den exakt lika mycket som Vectran!

Nu har mina svärföräldrar sagt att de ska köpa en mindre bil nästa gång, så kanske bensinförbrukningen (om de nu inte väljer etanol... de var inne på diesel, men jag hoppas jag fått dem att tänka om) kan minska.

Källa: http://www.opel.se/content_data/GME/019 ... ice_0I.pdf

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 12:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Min mazda 323 drar 0,6 liter/milen med bensin och den är från 1990. Små bilar borde kunna dra ännu mindre men nyare bilar ska ju samtidigt ha häftigare funktioner, t.ex. AC som gör att bilen drar mer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 12:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och så har de som sagt större frontarea än en gammal Volvo 240 t.o.m...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 09:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Det är inte så konstigt om en biltillverkare säger sig tro på snålare bensin- eller dieselmodeller för framtiden.
De säger bara vad de plöjt ned pengar i de senaste åren.


Samtidigt har de ofta äldre motortyper för etanolvarianterna. Man kan tycka att de borde vara kassakor om folket vill ha dom. Men det är som vanligt plånboken som styr, försäljningen av E85 har väl halverats samtidigt som priset har gått upp. Då kanske det inte är så konstigt att man ändrar sina prognoser om vad man tror ska sälja i den närmsta framtiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 10:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Det är inte så konstigt om en biltillverkare säger sig tro på snålare bensin- eller dieselmodeller för framtiden.
De säger bara vad de plöjt ned pengar i de senaste åren.


Samtidigt har de ofta äldre motortyper för etanolvarianterna. Man kan tycka att de borde vara kassakor om folket vill ha dom. Men det är som vanligt plånboken som styr, försäljningen av E85 har väl halverats samtidigt som priset har gått upp. Då kanske det inte är så konstigt att man ändrar sina prognoser om vad man tror ska sälja i den närmsta framtiden.


Ja, tydligen är det fortfarande mkt inkompetent folk i styrelserummen som försker applicera kvartalsekonomi på dessa frågor.
De som kommer att överleva blir de som först begriper sig på denna nya marknadssituation.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
karlmb skrev:
Det är inte så konstigt om en biltillverkare säger sig tro på snålare bensin- eller dieselmodeller för framtiden.
De säger bara vad de plöjt ned pengar i de senaste åren.


Samtidigt har de ofta äldre motortyper för etanolvarianterna. Man kan tycka att de borde vara kassakor om folket vill ha dom. Men det är som vanligt plånboken som styr, försäljningen av E85 har väl halverats samtidigt som priset har gått upp. Då kanske det inte är så konstigt att man ändrar sina prognoser om vad man tror ska sälja i den närmsta framtiden.


Bilindustrin har väl inte ändrat sig? De har väl alltid sagt att de tror mer på snålare motorer än att byta drivmedel? Att de sedan lanserat etanol- och gasmotorer är för att de inte vill förlora marknadsandelar ifall det skulle visa sig att de gissar fel i vad konsumenterna kommer att efterfråga.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Bilindustrin har väl inte ändrat sig? De har väl alltid sagt att de tror mer på snålare motorer än att byta drivmedel? Att de sedan lanserat etanol- och gasmotorer är för att de inte vill förlora marknadsandelar ifall det skulle visa sig att de gissar fel i vad konsumenterna kommer att efterfråga.


Jag tyckte det var väldigt mycket snack om etanolvarianterna för ett tag sedan. När jag var o testade Citroen's nya C5:a så var det etanolvarianten alla väntade på, köpare och försäljare. Jag tror inte att det är likadant nu.

Nu pratar jag om Sverige, globalt sett ser det väl lite annorlunda ut. Men ex GM har pratat sig varma om etanol och även satsat pengar i tillverkare av cellulosaetanol. Det är inte lika mycket snack om det just nu som det känns och givetvis beror det på oljepriset och ekonomin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Bilindustrin har väl inte ändrat sig? De har väl alltid sagt att de tror mer på snålare motorer än att byta drivmedel? Att de sedan lanserat etanol- och gasmotorer är för att de inte vill förlora marknadsandelar ifall det skulle visa sig att de gissar fel i vad konsumenterna kommer att efterfråga.


Jag tyckte det var väldigt mycket snack om etanolvarianterna för ett tag sedan. När jag var o testade Citroen's nya C5:a så var det etanolvarianten alla väntade på, köpare och försäljare. Jag tror inte att det är likadant nu.

Nu pratar jag om Sverige, globalt sett ser det väl lite annorlunda ut. Men ex GM har pratat sig varma om etanol och även satsat pengar i tillverkare av cellulosaetanol. Det är inte lika mycket snack om det just nu som det känns och givetvis beror det på oljepriset och ekonomin.


Hela Volkswagenkoncernen (Volkswagen, Audi och Skoda) tror inte på etanol - det har de hela tiden varit öppna med - men har ändå lanserat flertalet bilmodeller och fler är på gång. Om du kollar Audi A3 på deras hemsida som finns som både etanolbil och "snåldiesel", propagerar man starkt för den senare.

Peugeot har länge varit stora på brasilianska bilmarknaden med sin 206 och 206 hatchback, samtidigt som de för cirka tre år sedan i tidningsannonser i Sverige propagerade mot etanol och för diesel.

Volvo har från centralt håll efterfrågat fortsatt miljöbilsrabatt och stöd till etanolmarknaden, men åtminstone jag får ändå känslan - inte minst när man besöker den lokala Volvohandlaren - att de egentligen inte gillar etanol, utan hellre marknadsför sina Drive-modeller.

GM är i sammanhanget ett undantag där deras vd för det mesta pratat sig varm för etanol. Han har å andra sidan också förnekat växthuseffektens existens.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 13:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Hela Volkswagenkoncernen (Volkswagen, Audi och Skoda) tror inte på etanol - det har de hela tiden varit öppna med - men har ändå lanserat flertalet bilmodeller och fler är på gång. Om du kollar Audi A3 på deras hemsida som finns som både etanolbil och "snåldiesel", propagerar man starkt för den senare.


Visst skiljer det en del mellan olika tillverkare. Tyskland har väl överlag inte varit så positiva över etanolen och det gäller väl även Toyota som i princip bara har etanolbilar i Brasilien.

Citat:
GM är i sammanhanget ett undantag där deras vd för det mesta pratat sig varm för etanol. Han har å andra sidan också förnekat växthuseffektens existens.


Det var inte VD'n som sa det utan Bob Lutz , en av styrelsemedlemmarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 13:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Det var inte VD'n som sa det utan Bob Lutz , en av styrelsemedlemmarna.


Okej då. Jag blandade ihop gubbarna...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011