Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-09 06:03 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
BP skrev:
aryan skrev:
Jag ville väl främst visa på skatteberäkningsfelet.

Hur spotpriser avviker från verkliga priser har jag ingen aning om jag uppfattat det lite som en rörlig pris medan Sekab har skrivit avtals priseröver längre perioder. Trodde att det var lite som att bundet eller rörlig elpris, binder man i rätt ögonblick kan man göra ett klipp men gör man det däremot när priset är hög så får man betala ett överpris.

De ekonomiska krisen och sänkta olje och etanolpriser hade Sekab väl inte förväntad sig, få förutsåg att oljeprierna skulle sjunka så mkt som de har gjort och det är väl anledningen till de dyra kontrakt som Sekab sitter med nu. Om det är så tycker jag det är lite väl enkelt att beskylla de för den situationen, när alla trodde att olje och etanolpriserna bara skulle fortsätta att stiga.

Undrar f ö om inte Agroetanol skulle vara billigare nu om E85 är så pass dyr ifrån Brasilien. Med dagens E85 pris betalar vi motsvarande 9,11-9,21 kr för en liter E100 vid pumpen inkl moms, det borde väl agroetanol lätt kunna konkurera med?

/Aryan

------------------
Jo, det har ju undertecknad också hävdat. Då kommer vi dessutom ifrån den här osäkereheten huruvida SEKAB:s E85 verkligen är klimateffektiv och etisk ty allt tyder på att Agroetanols inhemska etanol är det med råge.

mvh/BP


Du skrev alledes nyss
BP skrev:
Inklusive moms och distribution till bensinmackar borde det bli ett pris på 8-8,50 kr/litern för E85.


Viket alltså borde varit 8,60-9,225 kr/l.

Börja nu inte insinuera nått annat.

/Aryan

--------------------

Hmmm..... Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Även att pris på 8,60-9,23 är billigare än dagens och kan dessutom Agroetanol klara att leverera E85 till detta pris är det väl bra.

mvh/BP


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-09 08:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
mmm.. kanske det är SEKAB som lagt ut posten på spotmarknaden...


Ja det är inte omöjligt, de har ju atminstånde även såld etanol till Tysklands och Nederländerna. Frankrike tror jag gör sin egen E85 till största del och där är E85 billigare, det är å andra sidan oftast lågprismackar i anslutningen till stormarknader som säljer E85 där med de mer traditionella TOTAL macken är har ett hägre pris run en euro. I Tyskland är de flesta mindre privata mackar som säljer E85.

I Tyskland gäller f.n. högst = 1.149 € lägst = 0.899 € snitt = 0.966€ .
I Frankrike gäller f.n. högst = 0.994 € lägst = 0.690 € snitt = 0.864€

I svenska kronor
I Tyskland gäller f.n. högst = 13,30 lägst = 10,41 snitt = 11,18
I Frankrike gäller f.n. högst = 11,51 lägst = 7,99 snitt = 10,00

Tyskland har 19% moms och Frankrike 19,6, med svensk moms skulle priserna vara i svenska kronor
I Tyskland högst = 13,97 lägst = 10,93 snitt = 11,74
I Frankrike högst = 12,03 lägst = 8,35 snitt = 10,45

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011