Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-03-05 13:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jösses, den sanna klimatförnekelsen och oljekärleken avslöjas här i all sin nakenhet...:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article529376.ece
Något av det värsta jag läst på länge:

Citat:
Efter hypotetiska larm från FNs klimatpanel IPCC har bilismen hamnat i skottgluggen. Det är orsaken till att bilindustrin drabbats så hårt i den ekonomiska krisen, skriver Lars Bern, ledamot av IVA.

Fordonsindustrin utgör ryggraden i vår tillverkningsindustri. Dess betydelse sträcker sig långt utanför bilfabrikernas grindar och handlar om teknisk utveckling och underleverantörer i flera led. Den djupa kris som nu drabbar denna industri är väldigt skadlig för samhällsekonomin.

Hålet i orderböckerna har nått depressiva nivåer. Att bilindustrin drabbats så hårt av krisen beror på klimatdebatten. Bilismen har hamnat i skottgluggen efter hypotetiska larm från FNs klimatpanel IPCC. Debatten drivs på av Al Gore, som med filmen "En obekväm sanning" skrämt upp västvärlden. Gores handgångna liknar till exempel. kolkraftverk vid nazistiska dödsläger. Att Gores film i domstol visat sig innehålla allt annat än sanningar, har inte hindrat okunniga politiker att ändå sluta upp bakom honom. Samtidigt blir den vetenskapliga grunden för klimatlarmen allt mer ifrågasatt, nu senast av en japansk vetenskapsakademi.

För bilindustrin har larmen inneburit en stigmatisering med åtföljande köpmotstånd och politiskt tryck för att minska koldioxidutsläppen. Sveriges vanliga tro att vi är ett föredöme för andra, har tagit sig uttryck i en satsning på etanoldrivmedel. Detta har genomförts trots att en studie re-dan på 1970-talet visade att metanol är ett lämpligare alternativ, något som den gamle miljökämpen Björn Gillberg insett.

Den svenska etanolsatsningen har lett in svensk bilindustri på ett hopplöst blindspår. I stället för att snabbt ta fram hybridbilar med halverat drivmedelsbehov, har bilföretagen tappat tempo och nöjt sig med att ställa om sina gamla bensinslukare till etanoldrift. Den omställningen har kraftigt subventionerats av miljöpolitikerna, som därmed kan sägas ha ett direkt medansvar i den nuvarande krisen. Man häpnar när sossarnas allierade Miljöpartiet, som gjort sitt yttersta för att orsaka den här krisen, nu vill ge Saab skattepengar för att överleva. Det måste vara någon sorts världsrekord i populism.

Nu visar det sig som väntat att framställning av etanol som bilbränsle inte är hållbart. Dels har produktionen bidragit starkt till att driva upp världens spannmålspriser, vilket drabbat de fattigaste, dels har....


Hjälp till att kommentera detta på NT, snart spårar det ur..!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 09-03-05 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-05 14:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men när IVA företrädare uttalar sig som Marian Radetzki....
Förresten lät de i nya kampanjen "Vägval energi" den killen yra om obefintliga skäl till att dra ned på oljeberoendet i metro 3/3 sid 22..:
http://www.metro.se/se/misc/pdf/2009/03 ... _03_03.pdf
Citat:
Priset för att stoppa den globala uppvärmningen är högt. Att genomföra
omfattande klimatåtgärder kommer årligen ta åtminstone en procent av
världens totala BNP i anspråk, enligt den brittiske ekonomen Nicholas Stern.
Energikonsumenterna har dock redan betalat fem gånger så mycket genom
de senaste årens ökning av oljepriset. Det framgår av studien »Globala
Energitrender« från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens projekt Vägval
energi. Här följer de viktigaste slutsatserna från rapporten, som är skriven av
Marian Radetzki, professor i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet.


Harry Frank fortsätter senare och menar att allt ordnar sig om vi bara skaffar pluginhybrider allihop så bilarnas förbrukning halveras.

Mer här, IVA stofil nr 2:
http://www.metro.se/se/article/2009/01/ ... /index.xml

Det är uppenbart att IVA nu använder skattemedel i hög takt för att försöka slå in sista spiken i Sveriges etanolsatsning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Dåligt med samordningen
InläggPostat: tor 09-03-05 16:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Samordningsproblem?

Stofil 1:
Citat:
I stället för att snabbt ta fram hybridbilar med halverat drivmedelsbehov, har bilföretagen tappat tempo och nöjt sig med att ställa om sina gamla bensinslukare till etanoldrift.

Stofil 2:
Citat:
Däremot blir jag lite galen på hybridbilar, de är fullastade med elmotorer och batterier men fyller bara sin funktion i stadstrafik.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-03-05 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
Samordningsproblem?

Stofil 1:
Citat:
I stället för att snabbt ta fram hybridbilar med halverat drivmedelsbehov, har bilföretagen tappat tempo och nöjt sig med att ställa om sina gamla bensinslukare till etanoldrift.

Stofil 2:
Citat:
Däremot blir jag lite galen på hybridbilar, de är fullastade med elmotorer och batterier men fyller bara sin funktion i stadstrafik.


Och sen då Radetzki som ju menar att det är business as usual för lång tid framöver, ngt annat är ju inte samhällsekonomiskt lönsamt.

Givetvis avslutar man också som i triumf med ett långt reportage där en kärnkraftsexpert på KTH får försäkra att ny kärnkraft är mer eller mindre problemfritt.:
Citat:
Den enda väsentliga miljöpåverkan modern
kärnkraft har kommer från gruvdriften.
Inverkan är dock mindre än för annan
gruvdrift. Och även om använt kärnbränsle
är kraftigt radioaktivt under lång tid kan
man med olika barriärer isolera detta från
biosfären på sätt som med den bästa kunskap
vi har idag garanterar att eventuella
läckage inte leder till ökade risker för liv
och hälsa.
Hur har tekniken utvecklats på kärnkraftområdet?
Vad innebär det för Sverige?
Sedan mitten av 80-talet har teknik utvecklats
som minskar sannolikheten för
härdsmältor i nya – tredje generationens
– kärnkraftverk med mer än en faktor 100.
Bygger vi nya reaktorer under 2020- och
2030-talen kommer de att vara av denna
typ.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011