Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-11-15 15:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 14:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Att få folk att sluta köpa nya bilar är inte en speciellt trolig lösning dock. Sen har väl kanske bilindustrin också en del att säga om den typen av lösningar. Blir nog inte så populärt kan man tänka sig.

Så den lösningen hamnar nog på samma ställe som "förbjud all biltrafik i storstäder" och liknande. Visst, bra för miljön, men chansen att det implementeras är i princip noll.

Sen var det väl lite grovhugget också när det gäller beräkningar:

Citat:
Oavsett om det är en så kallad miljöbil eller vanlig bil. Det är lika mycket koldioxid som en normalsvensk släpper ut per år enligt Naturvårdsverket.

Medelbilens utsläpp i Sverige är 1,8 kg/mil och den rullar 1250 mil per år. Genom att byta till en s k miljöbil minskar vi våra utsläpp med ca 0,7 kg per mil. Det varierar för olika miljöbilar, men fortfarande släpper bilen i detta fall ut 1,1 kg per mil, när den körs. Vår nyinköpta “miljöbil” har alltså ca 8.000 kg CO2 i bagaget när den rullar ut från bilhandlarn. Dessa utsläpp måste först räknas av innan bilen börjar ge mindre utsläpp. En enkel kalkyl visar att den måste köras 9 år och 11 250 mil, innan den blir en god klimatinvestering och ger minskade utsläpp.


Räknar vi på en elbil + vindkraft och liknande så borde detta inte röra sig om 9 år utan snarare väldigt nära 1 år. E100 alt E85 där bensinen ersatts av ex butanol bör också kunna förbättra siffrorna för etanolbilar rätt drastiskt. Fast den vinsten får man förstås vid konvertering också.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 14:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Räknar vi på en elbil + vindkraft och liknande så borde detta inte röra sig om 9 år utan snarare väldigt nära 1 år.


Hur räknar du då?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 15:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Oops, jag läste "normalsvensk bil släpper ut per år" men någon bil var inte med i den meningen.

Medelbilen i Sverige släpper ut 1.8 kg/mil och multiplicerar man det med 1250 mil/år så blir det snarare 2250. Räknar man elbilens utsläpp som 0 (inte riktigt sant även för en elbil + vindkraft) så tar det i så fall 8000/2250 = 3.5+ år. Vi kan väl avrunda det till 4 år. Hyfsat ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 16:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Skulle vara intressant att jämföra det med hur många mil man behöver köra innan en etanolkonvertering har "amorterad" sin CO2 skuld, men det kan knappast vara många.

En personbil som drar 0,68 l bensin/mil ger 180 g CO2 /km
efter etanolkonverering får man räkna att bilen drar 0,884l E85/mil knappt 59 g/km (vid vår vinter/sommar etanolmix)

Besparing ca 1,3 kg CO2/mil till en försummbar kostnad i pengar och CO2 utsläpp.

Elbilens alternativet ger då ytterliga en besparing på ca 0,6 kg CO2/mil , och vid genomsnittliga 1250 mil/år tar det då 8000/(0,6 * 1250) mer än 10 år innan elbilsalternativet ger lägre utsläpp än etanolkonverteringsalternativet gör.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 05:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Elbilens alternativet ger då ytterliga en besparing på ca 0,6 kg CO2/mil , och vid genomsnittliga 1250 mil/år tar det då 8000/(0,6 * 1250) mer än 10 år innan elbilsalternativet ger lägre utsläpp än etanolkonverteringsalternativet gör.

/Aryan


Bevisligen intressant men jämförelsen haltar väl dock lite eftersom att vi kommer att behöva nya bilar också.

Sen var det väl det här med sannolikheten för att vi kommer att få se masskonverteringar av bensinbilar till etanol drift. Jag tror knappast att vi kommer att få se detta någonsin. Då ska det hända något drastiskt med bensinpriset samtidigt som etanol priset ska ligga där det är. För att det handlar till 99% om pengar kan vi nog vara hyfsat säkra på.

Och hur många länder kommer att vara intresserade av detta så länge dom inte kan producera etanolen lokalt ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 07:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Sen var det väl det här med sannolikheten för att vi kommer att få se masskonverteringar av bensinbilar till etanol drift. Jag tror knappast att vi kommer att få se detta någonsin. Då ska det hända något drastiskt med bensinpriset samtidigt som etanol priset ska ligga där det är. För att det handlar till 99% om pengar kan vi nog vara hyfsat säkra på.


I dessa elbilstider är det mer än en som tyckt att lösningen på våra miljöproblem är att konvertera alla bensinbilar till eldrift...

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 10:09 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Sannolikheten går ju att öka om man så att säga göra reklam till folk man känner. Visserligen har jag inte fått någon att konvertera ännu men jag försöker än dock få folk jag känner att konvertera och har åtminstone fått en person att börja blandtanka. Om alla hjälper till så är det inte omöjligt att i alla fall se en expansion av etanoltankandet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 12:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Ja, ska man se på vad som ger mest effekt för pengerna dvs minska CO2 utsläppen så mkt som möjligt till en så låg kostnad som möjligt så finns det inget som slår etanolkonverteringen.

Att forsätta med att bygga och sälja nya bilar som endast kan köras på fossila bränslen är vansinne och borde helt enkelt förbjudas. En liknande linje är f.ö. amerkanska energiminister och nobelprisvinnare Steven Chu är inne på All new cars should have flex-fuel capacity

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 16:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
I dessa elbilstider är det mer än en som tyckt att lösningen på våra miljöproblem är att konvertera alla bensinbilar till eldrift...


Säkert men hur många tror egentligen att detta kommer ske storskaligt ?

Med det inte sagt att jag tycker att det är en dålig ide. Man får ju en ny motor samt slipper växellådan i det fallet så bilen blir ju betydligt närmare en ny bil jämfört med etanolkonvertering. Men så var det ju det där med priset. Vissa gamla sportbilar osv kanske intresserade kan tänkas konvertera. Storskalig konvertering av 10 år gamla Volvo V70 ? Kanske inte..


Senast redigerad av Laban tis 09-06-23 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 16:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Att forsätta med att bygga och sälja nya bilar som endast kan köras på fossila bränslen är vansinne och borde helt enkelt förbjudas. En liknande linje är f.ö. amerkanska energiminister och nobelprisvinnare Steven Chu är inne på All new cars should have flex-fuel capacity

/Aryan


Ja där är vi rörande överrens. Frågan är väl då var man drar gränsen. Man tillverkar ju idag om än mindre mängder syntetisk diesel som väl alla dieselbilar går att köra på. Vad räknar man i så fall en dieselbil som ?

Fast jag kan iofs tänka mig att det förnyelsebara bränslet måste vara certifierat för att en bil ska få kallas miljöbil. Samt att bilen från tillverkaren ska vara godkänd för just det bränslet.

Det skulle nog skynda på dessa processer om inte annat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011