Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 22:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 12:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Innan man ens kan uttala sig om sånt måste man undersöka hur mycket utsläpp som kommer av själva tillverkningen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 14:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Totalt ointressant frågeställning, eftersom den är rent ut sagt tramsig. Det är på samma nivå som när min mor klcäkte ur sig appropå att jag för några år sedan tyckte det borde säljas fler etanolbilar: "Jaha, vad ska vi göra med alla bensinbilar då? Skrota dem?!"


Jag ser inget fel i att koncentrera sig på frågan om hur vi ska producera den miljövänliga energin, oavsett om det är etanol eller el. Och vilka mängder det behövs i de båda fallen. Och det är väl det denna frågeställning innebär.

Främst var det dock bara min åsikt om det här med nuvarande elmix och elbilar jag ville få fram. Visst, ta upp det, men gör i så fall samma med alternativen. Annars blir det bara löjligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Totalt ointressant frågeställning, eftersom den är rent ut sagt tramsig. Det är på samma nivå som när min mor klcäkte ur sig appropå att jag för några år sedan tyckte det borde säljas fler etanolbilar: "Jaha, vad ska vi göra med alla bensinbilar då? Skrota dem?!"


Jag ser inget fel i att koncentrera sig på frågan om hur vi ska producera den miljövänliga energin, oavsett om det är etanol eller el. Och vilka mängder det behövs i de båda fallen. Och det är väl det denna frågeställning innebär.


Jo, men detta sätt att argumentera och att "ställa saker på sin spets" som den som argumenterar så här tycker att den gör, är ett slagkraftigt argument för att fortsätta köra på fossilbränslen eftersom det initialt med de produktionsmetoder som finns idag för både bilmotorer och bränsle kan man aldrig veta om el/etanol räcker till alla. Man kan göra gissningar, men ett bevis för hur svårt detta är är hur divergerande "experters" gissningar är. Därför tycker jag att det är ointressant att fråga sig om alla kan köra på etanol i framtiden, eftersom vi inte vet hur mycket vi kan effektivisera motorerna, vilken besparing man kan göra i kombination med morgondagens hybrider, eller hur mycket bränsle vi kan ut per hektar åker och hur energieffektiv bränsleproduktionen kan bli.

Det som har ansetts vara så fantastiskt med förbränningsmotorn är att man hela tiden har med sig bränslet och inte behöver tanka stup i kvarten. Utvecklingen går framåt för elbilar och 10 mil på en laddning kan förefalla ganska mycket, men samtidigt älskar motorjournalister att skriva om hur de körde 125 mil på en dieseltank. Elbilen kommer därför inte att komma ikapp förbränningsmotorn inom överskådlig framtid och i kombination med hybriddrift ökar försprånget ytterligare.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-17 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Jo, men detta sätt att argumentera och att "ställa saker på sin spets" som den som argumenterar så här tycker att den gör, är ett slagkraftigt argument för att fortsätta köra på fossilbränslen eftersom det initialt med de produktionsmetoder som finns idag för både bilmotorer och bränsle kan man aldrig veta om el/etanol räcker till alla.


Tror vi kan vara sätt säkra på att produktionen av miljövänlig el är ett betydligt mindre problem än för etanol. Men elbilen har ju andra problem, produktionen av bilarna och batterierna.

Det jag var ute efter var väl dock det här med elmix i första hand. Det blir lite fel när man tar med nuvarande elmix för elbilar och inte jämför på samma sätt med ex etanolbilar. Eftersom jag kan välja miljövänlig el på samma sätt som jag kan välja o köra på etanol så blir mixen vid en direkt jämförelse orelevant. Ser man framtidsmässigt på båda alternativen hamnar man i diskussionen som jag nämnde.

Citat:
Det som har ansetts vara så fantastiskt med förbränningsmotorn är att man hela tiden har med sig bränslet och inte behöver tanka stup i kvarten. Utvecklingen går framåt för elbilar och 10 mil på en laddning kan förefalla ganska mycket, men samtidigt älskar motorjournalister att skriva om hur de körde 125 mil på en dieseltank. Elbilen kommer därför inte att komma ikapp förbränningsmotorn inom överskådlig framtid och i kombination med hybriddrift ökar försprånget ytterligare.


Det råder ingen tvekan om att det kommer dröja länge innan den rena elbilen kommer ikapp på området räckvidd. Däremot kommer väl förbränningsmotorn aldrig någonsin komma upp i samma effektivitet som elmotor + batteri så var det lutar åt kan man väl kanske fundera på. Och vad som är viktigast med tanke på hur folk nyttjar sina bilar, körvanor osv.

Och hybriddrift är väl en långt viktigare komponent för el än förbränningsmotor bilen eftersom man då helt plötsligt inte har ett räckviddsproblem längre. Då betecknar jag alltså en elbil som en bil som främst är tänkt att köra på el vs en som främst ska köras via förbränningsmotorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Provkörning!
InläggPostat: ons 09-06-17 17:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det går tydligen bra att bara ändra mjukvaran i hybridbilen så att det går att köra i en hastighet av 113 kmt med hjälp av bara elmotorn.
http://www.autobloggreen.com/2009/06/10 ... wer.Kanske något för den som vill göra en egen elbil.
När man bytte ut Prisens batteri mot 1kWh lithium ion batteri som har 67% lägre inre resistans än orginalbatteriet, så drog bilen 3 dl / mil eller 77.41 MPG i statstrafik.
http://www.autobloggreen.com/2008/04/24 ... g-in-prius
Och imorgon får man som inbjuden proköra nya Priusen vid Hasseludden i nacka, sen får man väl återkomma med hur den var att köra omkring med!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 05:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Innan man ens kan uttala sig om sånt måste man undersöka hur mycket utsläpp som kommer av själva tillverkningen.

-------------------
Rent allmänt är det bara en bråkdel av vad som kommer ut genom avgasröret vid förbränning av bensinen. Men givetvis skall vi ta hänsyn till det också.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 11:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Vad har du för källa till det påståendet? Har själv svårt att hitta några analyser. Och vidare, vad förutsätter du för bytesintervall?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 11:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det är svårt att ta till sig allt som sägs i media. Alla har någon vetenskaplig rapport som källa, men få har läst dem. Jag läste till exempel precis på SVT:s klimatsida "Ställ om" att man kan minska koldioxidutsläppen från traktorer med 180% om man övergår till biogas. 180%? Betyder det att man eliminerar alla koldioxidutsläpp plus tar bort ytterligare 80% av det en dieseltraktor släpper ut?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 07:10 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Vad har du för källa till det påståendet? Har själv svårt att hitta några analyser. Och vidare, vad förutsätter du för bytesintervall?

----------
Nu kommer jag inte ihåg det på rak arm men det finns ju rätt många analyser gjorda och de flesta landar på att tillverkningen av bilen drar ungefär 1/10 av den energi som själva körningen kräver. Livslängden på bilen är då 15-20 år.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 13:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Tittar man på min granne så byter han bil kanske vartannat år, och jag undrar hur representativt det är med 15-20 års bilägande. Visserligen ska vi väl vara något duktigare på det i Sverige.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 16:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Tittar man på min granne så byter han bil kanske vartannat år, och jag undrar hur representativt det är med 15-20 års bilägande. Visserligen ska vi väl vara något duktigare på det i Sverige.

------------
Det som är intressant är hur länge bilen brukas. Det är väl någon annan som brukar Din grannes begagnade bil kan jag tänka, tills den uppnår den ålder då den skrotas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 16:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Grejen är att varje gång han köper en ny bil tillkommer det ett tillverkningsutsläpp, och det är ju det jag vill titta på. Visserligen kan kanske faktumet att han säljer bilen begagnat till någon annan som annars hade köpt en ny bil dämpa samma tillverkningsutsläpp, men min erfarenhet är snarare att de som köper begagnat ofta bara letar efter begagnat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-21 12:15 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Grejen är att varje gång han köper en ny bil tillkommer det ett tillverkningsutsläpp, och det är ju det jag vill titta på. Visserligen kan kanske faktumet att han säljer bilen begagnat till någon annan som annars hade köpt en ny bil dämpa samma tillverkningsutsläpp, men min erfarenhet är snarare att de som köper begagnat ofta bara letar efter begagnat.

----------------------
Nja...

I år lär det inte säljas mycket mer än 150.000 nya bilar i Sverige.

Med tanke på att bilparken uppgår till nära 4 miljoner i antal är det ganska lite...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Miljöbil minskar CO2-utsläppen först efter 11 000 mil

Martin Saar Begreppet miljöbil är en mycket märklig skapelse. En bil kan väl aldrig bidra till en bättre miljö? Jag tror att det bara är vi i Sverige som använder begreppet miljöbil. Vi har helt sonika på papperet bestämt att alla bilar som släpper ut mindre än 1,2 kg/mil per definition är en miljöbil.

I andra länder pratar man om hybrid och bifuel, vilket egentligen är ärligare och tydligare, då transportproblematiken i de flesta länder har reducerats till ett bränsleproblem. Vilket är en alldeles för snäv syn på bilens utsläpp och bidrar till flera märkliga politiska beslut.

Just nu stirrar vi oss blinda på vad som kommer ut ur avgasröret. Hur stora utsläppen är när vi kör bilen och valet av bränsle. Och det är ju bra, men som sagt det räcker inte. Dessutom är det direkt vilseledande att som många motorjournalister gör, att höja elbilen till skyarna, genom att redovisa 0 (noll) gram utsläpp från en elbil. För det första behövs det energi för att producera ny energi oavsett typ av bränsle. Och det ger utsläpp. För det andra materialiseras inte bilen av sig själv och helt plötsligt blir en bil, utan det behövs mycket energi för att ta fram material för tillverkningen, t ex. stål, plaster, aluminium, spårämnen etc. Det ger också utsläpp.

Ska vi kunna greppa bilens totala klimatpåverkan måste vi alltså väga in de utsläpp som sker när man tar fram bilen, från råvaror, vidareförädling, tillverkning inkl bilens återvinning. De livscykelanalyser som gjorts på bilar kommer från bl a från Toyota och Honda. University of California har gjort en undersökning på Honda Civic Hybrid ,som visar att utsläppen från material, ihopsättning och distribution till bilhandlaren inkl återvinning är 7.72 ton koldioxid. Naturvårdsverkets rapport 5414 och en beräkning med hjälp av det holländska Energi Analys Programmet (EAP) pekar åt samma håll, minst 10 ton koldioxid. Oavsett om det är en så kallad miljöbil eller vanlig bil. Det är lika mycket koldioxid som en normalsvensk släpper ut per år enligt Naturvårdsverket.

Medelbilens utsläpp i Sverige är 1,8 kg/mil och den rullar 1250 mil per år. Genom att byta till en s k miljöbil minskar vi våra utsläpp med ca 0,7 kg per mil. Det varierar för olika miljöbilar, men fortfarande släpper bilen i detta fall ut 1,1 kg per mil, när den körs. Vår nyinköpta “miljöbil” har alltså ca 8.000 kg CO2 i bagaget när den rullar ut från bilhandlarn. Dessa utsläpp måste först räknas av innan bilen börjar ge mindre utsläpp. En enkel kalkyl visar att den måste köras 9 år och 11 250 mil, innan den blir en god klimatinvestering och ger minskade utsläpp.

Inför vi en skrotningspremie efter 9 år som man gjort i Tyskland, kommer bara en ny bil som ger mindre utsläpp att kompensera de utsläpp som skett för att tillverka bilen. På liknande sätt fungerar vår egen miljöbilspremie på 10.000 kr, som upphör den sista juni 2009. DN har i en artikel tittat lite närmare på de ekonomiska stöden till biodrivmedel och miljöbilar och försökt utvärdera miljöeffekterna av de olika bidragen. Och det är ingen munter läsning.

Hela idén med skrotningspremie och miljöbilspremier har väldigt lite att göra med att minska klimatpåverkan från bilar. Även om det skickligt har marknadsförts på det sättet. Det handlar snarare om att hålla igång konsumtionen och tillväxten i ekonomin, utan hänsyn till utsläpp av klimatgaser.

Mitt förslag för att minska utsläppen och oljeberoendet är ganska enkel.
Det kräver inga nya resurser och bygger på sunt förnuft. Låt oss behålla våra gamla bilar som har katalysatorer och premiera den som inte skaffar sig bil. Kanske får vi så småningom en lagstiftning om en maximal årlig körsträcka och en maxhastighet för privatbilar.

Ska vi få behålla våra bilar kommer vi nog snart att tvingas köra både mindre och saktare. Och det är knappast klimatsmart att byta ut den svenska bilparken (4,2 miljoner bilar) med statliga subventioner, där varje ny bil bidrar med minst 8.000 kg koldioxidutsläpp.


http://stallom.se/2009/06/05/en-ny-milj ... 1-250-mil/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 10:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Äntligen kommer en seriös rapport, tack göinge :). Etanolkonvertering är alltså det som gäller!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011