Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-14 13:12 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Dagens krönika i DN Motor. Sammanfattning: Etanolspåret är kört, man får leta vidare. Upprepa aldrig misstaget med den onskefulla etanolen (ungerfär som man sa efter andra världskriget, "aldrig mer krig")
http://www.alltommotor.se/artiklar/kron ... iv-1.17942


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-14 14:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Anders K skrev:
Dagens krönika i DN Motor. Sammanfattning: Etanolspåret är kört, man får leta vidare. Upprepa aldrig misstaget med den onskefulla etanolen (ungerfär som man sa efter andra världskriget, "aldrig mer krig")
http://www.alltommotor.se/artiklar/kron ... iv-1.17942


Det känns lite konstigt att skulle ta krönikan i försvar - men here we go:

Som jag läser krönikan är den inte en kritik emot etanol som sådan men enbart en kritik emot att "fastna i ett enda utvecklingsspår". Detta får jag faktisk hålla med i. Drivmedelsektorn står in för kollosala utmaningar i de närmsta åren. IEA (som av många kritiseras för att se alldeles för ljust på situationen) varnar för en oljekris kring år 2012 - 2013. Det är mycket troligt att vi kan hamna i en situation med ransonering. Detta kommer att ställa stora krav på alternativ. Etanol är ett högklassigt alternativ men det är dock inte på långa väger sannolikt att vi kan producera tillräckligt för att ersätta bensin/diesel. Här kommer vi att behöva en bred satsning på alla tänkbara alternativ varav etanol enbart är ett (men ett väldigt bra!)

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-14 14:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
puffin skrev:
Det känns lite konstigt att skulle ta krönikan i försvar - men here we go:

Som jag läser krönikan är den inte en kritik emot etanol som sådan men enbart en kritik emot att "fastna i ett enda utvecklingsspår". Detta får jag faktisk hålla med i. Drivmedelsektorn står in för kollosala utmaningar i de närmsta åren. IEA (som av många kritiseras för att se alldeles för ljust på situationen) varnar för en oljekris kring år 2012 - 2013. Det är mycket troligt att vi kan hamna i en situation med ransonering. Detta kommer att ställa stora krav på alternativ. Etanol är ett högklassigt alternativ men det är dock inte på långa väger sannolikt att vi kan producera tillräckligt för att ersätta bensin/diesel. Här kommer vi att behöva en bred satsning på alla tänkbara alternativ varav etanol enbart är ett (men ett väldigt bra!)

mvh
puffin

Håller med dig, dvs det kommer att behövas en hel armada av alternativ som det ser ut nu. Förstår dock inte varför den satsning på etanol som har gjorts liksom har satt oss i en återvändsgränd där inga andra alternativ nu kommer att utvecklas efterhand? Hur skulle en övergång annars se ut? Vänta tills det finns X antal alternativ och då först satsa på alla samtidigt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-14 16:39 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Detta är väl många som sagt innan, etanol är inte det ända spåret. Men för sveriges del innebär etanol att vi som kör på det har visat fär vanliga människor att ett miljöalternativ inte innebär en slö, tråkig och dyr bil. Det har också fått upp ögonen på motorjournalister för alternativa bränslen.
Det har också fått upp ögonen på biltillverkare, vissa förnekade att det gick att använda etanol som låginblandning. Nu ser vi att gränsen höjs från ynkliga 5 % till 10%.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-14 17:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Här har du lite mer:
* Så fort det blir ett bränsleläckage i en gasbil är det förödande sett ur klimatsynpunkt. Vissa mekaniner släpper också ut skiten i atmosfären när viss service skall ske.
* Katalysatorn blir sämre och metanutsläppen går över sina gränsvärden på den vägen istället.
* Det är fortfarande så att man runt om i landet inte tankar 100 % biogas överallt.

Så vad säger du, du som klagar så mycket på sockerrörsetanolen? Ska man uppmana FFV-ägare att köra på bensin istället för sockerrörsetanol? Eller tänkte du att det är dags att byta bil? Detta ger ju som många börjat förstå ett större utsläpp av CO2.

-----------------------------------------
Nej. Jag tänkte uppmana dem att köra på St1:s nya avfallsbaserade E85 när den kommer.

Och vad beträffar gasbilar är vi fullkomligt överens.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-14 20:40 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Baggis skrev:
Håller med dig, dvs det kommer att behövas en hel armada av alternativ som det ser ut nu. Förstår dock inte varför den satsning på etanol som har gjorts liksom har satt oss i en återvändsgränd där inga andra alternativ nu kommer att utvecklas efterhand? Hur skulle en övergång annars se ut? Vänta tills det finns X antal alternativ och då först satsa på alla samtidigt?


Även här 100% enig.

Var det inte Volvo chefen som uttalade: "För att få barnbarn måste man först få barn"?

Etanol är ett mycket bra påtryckningsmedel till att säga till bilindustri/oliebolag att vi vill inte ha fossila bränslen!

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-15 09:56 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Håller även med fullständigt där och även med alltid hävdat att etanolen i sig aldrig någonsin kommer vara enda alternativet,, utan bara ett av säkerligen flertalet mer elelr mindre bättre sådana till nu bättre mera hållbara alternativ finns att tillgå, inte svårare än så.

Så detta med att "etanolspåret" osv skulle vara kört är fullständigt struntprat, utan denna är väl i så fall med all sunt förnuft än mer aktuell idag just för dess kompabilitet med befintliga bilar som endera etanolblandas eller konverteras utan större problem och så nu gjorts i många år.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-15 11:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vi kan väl återkomma till detta ämne när oljepriset har dragit iväg igen, vilket det lär göra. Svenskarna är nämligen inte helt oväntat som de flesta andra, man ser till ekonomin när man väljer vilket bränsle bilen ska köras på. Visst, Collin med flera påverkar säkert delvis men bevisligen köpte vi etanolbilar då det var det billigaste alternativt oavsett vad vissa journalister tyckte och tänkte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-15 15:48 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Fast en "snåldiesel" ligger ju rätt långt under en etanolbil i bränslekostnad per km. Det är inte svårt att förstå hur folk tänker där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-29 22:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok det är ju etablerad fakta nu. De censurerar. De skapar artikeln 16:43. Jag kommenterar 21:42. Det handlade om att en snubbe var sur över dubbdäcksförbudet i Stockholm där jag höll med och påpekade att det var som att sila mygg och svälja kameler då man tillåter dieselbilar för privatpersoner på vägarna. Alla kommentarer raderade en halvtimme senare. Här är länken till artikeln: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ck-1.18369


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-30 00:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Och nu är kommenterarena tillbaka. En bugg måhända?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-30 05:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Och nu är kommenterarena tillbaka. En bugg måhända?

-------------
Verkar inte som Din kommentar är där i alla fall. Troligtvis något som inte fungerar som det ska med 'Disqus'-tjänsten. Den har ju fungerat lite knepigt tidigare också.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-01 17:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Roger Gustavsson skrev:
Fast en "snåldiesel" ligger ju rätt långt under en etanolbil i bränslekostnad per km. Det är inte svårt att förstå hur folk tänker där.

Hur många "snåldieslar" är det sedan som säljs i praktiken?
Nej de flesta går på att dieseln ska bli så billig, men sen köper de en med större motorn som har högre förbrukning och milkostnaden blir hög ändå.

T.ex. finns det 5 st C5or med 1,6-dieseln på blocket och 94 st andra dieslar med större motor att välja på.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Swärd sansar sig
InläggPostat: lör 10-02-20 21:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
I denna arikel kommer Lasse Swärd med en mer nyanserad ton.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... tt-1.20386

Och denna krönika http://www.alltommotor.se/artiklar/kron ... en-1.20390

Ur reportaget om Agroetanol:
Etanol är numera som vilken handelsvara som helst. Vi säljer den i euro. Hur oljebolagen använder den beror på flera faktorer, inte minst priset på brasiliansk etanol, som just nu är högt beroende på dåliga skördar, säger divisionschef Monika Lekander.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swärd sansar sig
InläggPostat: tor 10-02-25 06:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
GL skrev:
I denna arikel kommer Lasse Swärd med en mer nyanserad ton.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... tt-1.20386

Och denna krönika http://www.alltommotor.se/artiklar/kron ... en-1.20390

Ur reportaget om Agroetanol:
Etanol är numera som vilken handelsvara som helst. Vi säljer den i euro. Hur oljebolagen använder den beror på flera faktorer, inte minst priset på brasiliansk etanol, som just nu är högt beroende på dåliga skördar, säger divisionschef Monika Lekander.

----------------------------

Lasse Swärd säger väl i dessa artiklar i stort sett vad jag sagt länge; nämligen att etanol av odlade grödor är mindre bra men att Agroetanol's etanol är hyfsat bra ur miljösynpunkt.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011