Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Kampanjen i DN fortsätter
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=13&t=5052
Sida 1 av 9

Författare:  Anders K [ lör 09-05-16 07:16 ]
Inläggsrubrik:  Kampanjen i DN fortsätter

I dagens DN (16/5) gör Lasse Swärd sitt för lördagar obligatoriska utfall mot etanol. Han gör en uträkning om vad etanolen kostar, detta i form av uteblivna skatteintäkter. Han kritiserar även låginblandning av etanol och biodrivmedel i allmänhet. Snålare dieslar är det som gäller, men då minskar ju skatteintäkterna också! :idea:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... er-1.12281

Författare:  Roger Gustavsson [ lör 09-05-16 08:00 ]
Inläggsrubrik: 

Hans artiklar är ingen bra start på dagen... Vet inte vad han riktigt lobbar för. Menar han att vi bara ska fortsätta på den för över hundra år valda vägen, att köra på fossila bränslen? Det är i varje fall inte många spikar kvar att slå i den kistan...

Författare:  matsuda [ lör 09-05-16 11:24 ]
Inläggsrubrik: 

Inte så mycket som behöver sägas. Folket är trött på inkompetenta snubbar som saknar matematikkunskaper och byter bil lika ofta som kalsonger. På så sätt har "vi" vunnit, och jag tror inte bara det är människor från etanol.nu som ger dåliga kommentarer. Då har han ju verkligen misslyckats med sin kampanj.

Författare:  aryan [ lör 09-05-16 20:49 ]
Inläggsrubrik: 

DN har en bra vetenskapsredaktion som bevakar forskning på ett proffsigt och lättillgängligt sätt. Det är därför extra tråkigt att behöva läsa en artikel i DN som är så dåligt underbyggd som Svärds artikel om etanol.

Svärd betraktar den lägre beskattning för ett miljövänligare bränsle som etanol (och RME och Biogas) som ett stöd och en kostnad p.g.a att det blir mindre skatteintäkter än om man köpt bensin och diesel. Detta är ett intressant resonemang som borde innebära att alla människor som värmer sitt hus och sitt varmvatten miljövänligare med ved, pellets eller solenergi och inte använder beskattad eldningsolja också är en förlust för staten. Det samma borde gälla alla som dricker vatten i stället för öl och vin eller inte röker! Det måste vara miljarder som staten går miste om i skatteintäkter p.g.a detta?

Det verkliga problemet är att flygbränsle är skattebefriat och att diesel är lägre beskattad än bensin. Alla fossila bränslen borde naturligtvis beskattas lika.

Bensin beskattas med ungefär 5 kr per liter (2,80 kr/l i energisskatt och 2,22 kr/l i koldioxidskatt). År 2007 såldes det enlig SPI ca 1,2 milioner m3 flygbränsle, skattefri! Här ger staten enligt Svärds resenemang - under ett enda år - flygresenärerna 5 miljarder kronor plus evt moms i "flygstöd", om man jämför med bensin.

Hur är det med alternativet diesel? Enligt Svärd är den billig och dieselbilen "drar" ju relativt lite. En liter diesel innehåller nästan 10% mer energi än en liter bensin, men ändå är energiskatten på diesel bara 1,21 kr/l medan den är 2,80 kr/l på bensin. Här ger staten enligt Svärd resenemang alltså 1,59 kr + moms i dieselsubvention. År 2007 såldes det enligt SPI 4,68 milioner m3 diesel, under ett enda år blir det alltså 7,44 miljarder + moms som staten missar p.g.a dieselsubvensionerna!

/Aryan

Författare:  Roger Gustavsson [ sön 09-05-17 12:08 ]
Inläggsrubrik: 

Aryan!

Du verkar ha stoff nog för att kunna bemöta Svärd's artikel. Svärd, Collin och de andra med bensin i ådrorna verkar inte ha någon vision om hur framtidens trafik ska se ut. Läste igår den tyska Auto, Motor und Sport och där finns åtminstone en och annan artikel om framtida fordon som är mera faktabaserad. Intressant var också siffran på hur långt ifrån målet om 120 gCO2/km vi fortfarande är.

Författare:  aryan [ mån 09-05-18 11:19 ]
Inläggsrubrik: 

Tack! Jag putsade lite till på texten och skickat den som insändare men har små förhoppningar att den publiceras. Vi skulle kunna lägga upp den som ett kommentar på vår hemsida under aktuellt och även skicka ut en presrelease men frågan är om det öht är mödan värt.

Hela resonemanget som Svärd tar upp faller ju på sin orimlighet. Han räknar tom in etanolförsäljning som användes för låginblandningen i bensin och den som används i bussar som bidrag för etanolbilarna. Men det är klart de som anser att klimatförändringen inte finns/bara är bra för att förbättra vårt kalla klimat och att oljan nog en obegränsat resurs de kanske inte riktig ha förmåga att genomskåda bristerna Svärds resonemang heller.

/Aryan

Författare:  göinge [ mån 09-05-18 11:57 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Tack! Jag putsade lite till på texten och skickat den som insändare men har små förhoppningar att den publiceras. Vi skulle kunna lägga upp den som ett kommentar på vår hemsida under aktuellt och även skicka ut en presrelease men frågan är om det öht är mödan värt.


Jag har alltid tyckt att Etanol.nu ska göra mer av sådant!

Författare:  göinge [ mån 09-05-18 13:06 ]
Inläggsrubrik: 

Ordnung skrev:
Fast en sak är att hänvisa till etanol.nu i länken. Det ger nyfikna besökare hit.

Att däremot gå ut officiellt med bemötande av en enskild skribents åsikter verkar vara ett skott i foten. Däremot kan vi ju punktmarkera hans artiklar och se vad det ger. Han har skrivit anti-etanolpropaganda åtminstone sedan 2005-2006 så det är knappast för tidigt.


Sant. Det är bättre med "angående den senaste tidens skriverier om etanol"-uttalanden än bemötande av enskilda skribenter. Det har Gröna Bilister gjort, men något säger mig att de har större resurser för sådant.

Författare:  erikn [ mån 09-05-18 15:21 ]
Inläggsrubrik: 

Den kom in, jag läste den för några timmar sedan.

Författare:  Anders K [ tis 09-05-19 15:33 ]
Inläggsrubrik: 

Uppföljande artikel i DN:s nätupplaga idag:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... se-1.12367

Författare:  GL [ tis 09-05-19 19:11 ]
Inläggsrubrik: 

Ethanol Price

Ethanol for June delivery settled at $1.678 a gallon on May 15 on the Chicago Board of Trade. Refiners also receive a 45 cent-a-gallon tax credit for each gallon of ethanol they blend with gasoline, so the effective price of ethanol is $1.228.

Från denna artikel.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... refer=home

Det är alltså inte bara den svenska staten som "förlorar" skatteinkomster på etanolen :cry:

Författare:  aryan [ tis 09-05-19 21:05 ]
Inläggsrubrik: 

Ja den amerikanska majsetanolen måste konkurrera med nästan skattefri bensin. Och dess produktion är som bekant långt ifrån så energieffektiv som sockerrörsetanolen. http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil

Men det är väl lite OT.

/Aryan

Författare:  Roger Gustavsson [ lör 09-05-23 08:06 ]
Inläggsrubrik: 

Kampanjen mot etanol fortsätter i dagens tidning! Idag kompletterat med en artikel om elbilar. För andra helgen i rad provkörs motorcyklar modell bränlseslukare. Vet inte vad den motoravdelningen är ute efter? Vill de att vi bara ska fortsätta som förrut?

Sida 1 av 9 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/