Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-11-19 00:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 16:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Kul ;-)

Kina är förresten en "stor" etanolproducent redan, på tredje plats efter USA och Brasilien, då kan man undra varför detta dycker upp nu?

Enklast och biligaste råvara för metanol är naturgas/metan, och med tanke på att Putin precis har lovat att leverera så mkt naturgas kineserna vill ha kan man mistänka var det nyfödda metanolintresse nu kommer från. i stället för att bygga gasstationer och gasbilar är det mkt billigare att bygga metanolbilar och tankstationer.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 16:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
BP skrev:
Jag hade ju ett förslag för 25 år sedan om trådbussar i Örebro med 5 linjer. Vart tog det vägen?

Ingen aning, jag bodde i Mariestad på den tiden.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 10:15 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 485
Ort: Jönköping
aryan skrev:
Enklast och biligaste råvara för metanol är naturgas/metan,...


Fossilt med andra ord! Hur är det med Gillbergs-spåret? Hur långt har det kommit och hur ser det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 10:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Ja att naturgasintressen kan propagera för metanol är i varje fall något som man inte får glömma bort.

Gillberg/värmlandsmetanol har skrotad planerna på en pilotfabrik som de hade innan och ska nu hoppa över det steget och håller på att skaffa tillräkligt kapital till en fabrik i ful skala direkt .

Juni 2008 har de lätt fått in 8,1 miljon på en emission och enl bokslut 2008 hade de 11,6 miljon i kassan.

http://www.allabolag.se/5566077441

http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Hagfors/ ... 17584.aspx
Citat:
Värmlandsmetanols satsning i Hagfors handlar om en investering på sammanlagt två miljarder kronor. Fabriken, som byggs vid Vågbacken sydväst om cent rala Hagfors, blir världens första kommersiella förgasningsanläggning för produktion av metanol av skogsråvara.
Enligt Björn Gillberg hoppas man kunna sätta spaden i marken och börja bygga om ungefär ett år.

Men innan dess ska finansieringen lösas.
– När man ser att en mindre emission slår så väl ut har man goda förutsättningar att få in det kapital som behövs, säger Gillberg och tillägger att det under hösten ska tas in omkring 100 miljoner i kapital genom en riktad emission.
– Efter nyår väntar så den pub lika introduktionen som jag tror ger ett antal hundra miljoner. Resten ska lånas upp på kommersiella villkor.
Går allt enligt planerna är Värmlandsmetanols fabrik i full drift 2011.


De behöver 2 miljard och den ekonomiska krisen och de låga oljepriser skulle jag tro att det är mindre enkelt att få lönsamhet och låna penger till projektet än det såg ut att vara för dryggt ett år sedan men enligt Gillberg är det inget problem och drar han nu fördel av lägre byggkostnader.

http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Hagfors/ ... 90326.aspx
Citat:
Finanskris och lågkonjunktur stoppar inte Värmlandsmetanols satsning i Hagfors.
Tvåmiljardersprojektet rullar på som planerat.
– Det finansiella läget har inte påverkat oss negativt utan tvärtom sjunker byggkostnaderna i takt med att krisen breder ut sig och det gynnar oss, säger Björn Gillberg, Värmlandsmetanols grundare.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 16:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Han kanske hoppas på en naturgasledning också...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 10:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... t-21845255

Citat:
Svenskarna vänder ryggen till bränsleslukande bilar. Nu är närmare varannan bil en diesel. Och bedömare spår fortsatt fall för etanolbilar.


"Diesel- och bensin vinnar, etanol stora förloraren."

Oljeindustrin och DN's Lasse Swärd jublar, miljön är stora förloraren.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 12:24 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 485
Ort: Jönköping
Fortfarande är det bara mängden bränsle som diskuteras, inte vilken miljöbelastning fordonen orsakar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 15:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Och BP har uppgraderat sig till version 2 :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 20:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Baggis skrev:
Och BP har uppgraderat sig till version 2 :wink:

-----------------
Hmmm...

DN använder en tjänst som kallas 'Disqus' för kommentarfunktionen på Allt om motor. Där måste man logga in och inloggningsnamnet måste vara minst 3 nuffror. Eftersom jag provade med BP men det inte gick fick det bli BP2.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 21:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
Jag tog signaturen GL85 :D för att svara BP2 om lustgassiffrona från Australien.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 21:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Jag misstänkte väl det BP...
Fördelen med Disqus är att man kan prenummerera på kommentarer man skrivit i, vilket gör att vi inte behöver oroa oss för att de "försvinner" längre tror jag.
Det finns ju många bevis nu.

Jaha, så nu är det försäljningsstatistiken som ska bevisa nyttan med dieslarna..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 09:23 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
GL skrev:
Jag tog signaturen GL85 :D för att svara BP2 om lustgassiffrona från Australien.

--------------------------------------------
Jag insåg väl att det var Du... Du hade alltså inte kunnat ta signaturen 'GL' eftersom de kräver minst tre tecken.

Och Du fick ju svar också, vet inte om Du sett det.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 21:28 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Tur man alltid går under samma alias :)

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 06:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
MattiasD skrev:
Tur man alltid går under samma alias :)

Som dessutom råkar vara mer än två tecken långt :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 08:20 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Baggis skrev:
MattiasD skrev:
Tur man alltid går under samma alias :)

Som dessutom råkar vara mer än två tecken långt :wink:


Precis :wink:

Btw, om någon vill kasta sig in i en hetluften har jag värmt upp diesel-grabbarna på jagrullar.se.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011