Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 19:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-07-05 08:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... r-i-varmen

Hur lyckas volvo? Antar att ingen av oss konverterare upptäckt något liknande?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 11:49 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Inte än iallafall.

Hur de lyckas med detta vet man ju inte men det är ju varken första eller sista gången saker händer med ett antal bilar vilket gör att det blir problem och kanske återkallelser.

Saab har ju haft återkallelser av sina etanolbilar och bytt tankar och pumpar t.ex.

Man får ju hoppas att backventilen de talar om sitter inuti tanken och inte mellan bränslepump och ledning strax utanför, så att det riskeras ett läckage av bränsle!

Men hade det varit så hade det säkert stått i artikeln?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 12:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu vet jag inte hur det ser ut på just Volvo V70, men bränslepumpen är ju helt klart monterad i tanken, och den där backventilen sitter utan undantag ihop med bränslepumpen. Antingen integrerad i pumpen eller (på t ex äldre Bosch-konstruktioner) ingängad i utloppet.

Att döma av en del gamla servicemeddelanden som jag har sett, så ställde såna där backventiler till en hel del problem på Volvo med K-jetronic på 70-talet, problemet var så pass vanligt att Bosch tog fram en lösning för att kunna byta backventil även på pumpar där det inte från början var tänkt att den skulle kunna bytas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 12:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det är ju inte bara Volvos mest sålda miljöbil, utan den bil - alla kategorier - som säljs mest av i Sverige månad efter månad!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 15:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är det någon som vet vilken firma som levererar pumperna till Volvo, är det Bosch ? De lägger i f s också över allt mera av sin produktion till låglönefabriker i Asien utan att sänka priserna så mkt, men det är väl underleverantören som får stå för kalaset nu Volvo måste återkalla bilarna kan man tro, såvidd underleverantören har varit medvetet att pumperna ska hamna i en flexifuelbil, annars är det väl etanolen som får skulden.

/Aryan

kanske är det bara V70 FFV som kört på billig bensin i vintras som drabbas
:twisted:

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-12 04:24 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Är det någon som vet vilken firma som levererar pumperna till Volvo, är det Bosch ? De lägger i f s också över allt mera av sin produktion till låglönefabriker i Asien utan att sänka priserna så mkt, men det är väl underleverantören som får stå för kalaset nu Volvo måste återkalla bilarna kan man tro, såvidd underleverantören har varit medvetet att pumperna ska hamna i en flexifuelbil, annars är det väl etanolen som får skulden.

/Aryan

kanske är det bara V70 FFV som kört på billig bensin i vintras som drabbas
:twisted:

---------------------
Att bilar återkallas är inget nytt, det är sånt som händer oavsett etanol eller annat drivmedel.

Och att låglönefabriker i Asien skulle ha avgjort sämre kvalitet än höglönefabriker i Tyskland är inte sant. Kvaliteten är ju sånt man kollar upp och jag som vistas mycket där vet att arbetarna på dessa fabriker anstränger sig för att göra ett bra jobb, vilket man inte alltid kan säga om arbetarna på höglönefabrikerna i Tyskland.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 09:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är inte arbetsmoralen i Asien som jag tvivlar på, men arbetsförhållanden, material och kvalitetskontroll har helt enkelt inte hunnit ikapp 2000 talets västerländsk standard.

Kinaprodukter kan ofta vara precis lika bra som det som görs i väst och det till en bråkdel av priset trots transport och tull men särskild vid mera avancerade och precisions krävande produkter finns det uppenbarligen ofta flera "måndagsexemplar" och en större spridning i kvalitén än om det hade producera i västerländska fabriker.

Det beror troligtvis på att arbetskraften är förhållandevis billig och att det ofta är mera manuellt arbete i produktionen än här i väst där robotiseringen i produktionen har kommit längre. Mera manuellt arbete gör det sin tur svårare för de fabriker i Asien att hålla samma konstanta kvalitet i produktionen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 16:38 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Det är inte arbetsmoralen i Asien som jag tvivlar på, men arbetsförhållanden, material och kvalitetskontroll har helt enkelt inte hunnit ikapp 2000 talets västerländsk standard.

Kinaprodukter kan ofta vara precis lika bra som det som görs i väst och det till en bråkdel av priset trots transport och tull men särskild vid mera avancerade och precisions krävande produkter finns det uppenbarligen ofta flera "måndagsexemplar" och en större spridning i kvalitén än om det hade producera i västerländska fabriker.

Det beror troligtvis på att arbetskraften är förhållandevis billig och att det ofta är mera manuellt arbete i produktionen än här i väst där robotiseringen i produktionen har kommit längre. Mera manuellt arbete gör det sin tur svårare för de fabriker i Asien att hålla samma konstanta kvalitet i produktionen.

/Aryan

-------------------
Jo, men det arbetas mycket på att kvaliteten skall bli ännu bättre och jag tycker inte det finns någon anledning nu även för högteknologiföretag att oroa sig för att lägga ut produktion i Asien.

Man har fler anställda men det kan också innebära att vissa moment görs bättre. Löneläget i Kina och sydostasien är i regel 2-3.000 kr/månaden hos dessa underleverantörer och det innebär i grova tal mindre än 1/10 av motsvarande lönekostnad i Tyskland. Arbetsgivaravgifter finns inte men däremot bolagsskatter. Den anställde betalar ca. 15% av lönen i skatt.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 20:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Ett växande problem i Kina, speciellt för mindre företag är korruptionen. Det finns exempel på svenska företag som flyttat till Kina där korrupta myndigheter helt enkelt konfiskerat en hel fabrik med innehållande maskiner, med hjälp av förfalskade dokument som skrivits under av någon mutad domare.

Volvo, IKEA, Ericsson och liknande företag är dock för stora för att sådana gangstermetoder ska fungera.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-15 15:27 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Dr. Mabuse skrev:
Ett växande problem i Kina, speciellt för mindre företag är korruptionen. Det finns exempel på svenska företag som flyttat till Kina där korrupta myndigheter helt enkelt konfiskerat en hel fabrik med innehållande maskiner, med hjälp av förfalskade dokument som skrivits under av någon mutad domare.

Volvo, IKEA, Ericsson och liknande företag är dock för stora för att sådana gangstermetoder ska fungera.

--------------------------------------------
Jojo. Korruption finns på många håll i Sydostasien. Dock ej i Singapore och förhållandevis lite i t.ex. Malaysia och Thailand men de är ju lokala 'höglöneländer'.

När det gäller korruptionen får man spela med om man inte skall drabbas själv. Hade den här företagaren vänt sig till mig för råd om hur han skulle göra hade jag hjälpt honom tillrätta.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 03:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
aryan skrev:
Det beror troligtvis på att arbetskraften är förhållandevis billig och att det ofta är mera manuellt arbete i produktionen än här i väst där robotiseringen i produktionen har kommit längre. Mera manuellt arbete gör det sin tur svårare för de fabriker i Asien att hålla samma konstanta kvalitet i produktionen.


Har man dålig arbetsmiljö och dåligt arbetsskydd får man ännu sämre kvalitet vid manuellt arbete. Det finns det tillräckligt med forskning på. Trygga, friska och nöjda arbetare jobbar hör och häpna faktiskt bättre än rädda, sjuka stressade diton. Dessutom får man ofta bättre kvalitet gratis när man har en säkrare arbetsplats. Helt otroligt va?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 11:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
aryan skrev:
Det beror troligtvis på att arbetskraften är förhållandevis billig och att det ofta är mera manuellt arbete i produktionen än här i väst där robotiseringen i produktionen har kommit längre. Mera manuellt arbete gör det sin tur svårare för de fabriker i Asien att hålla samma konstanta kvalitet i produktionen.


Har man dålig arbetsmiljö och dåligt arbetsskydd får man ännu sämre kvalitet vid manuellt arbete. Det finns det tillräckligt med forskning på. Trygga, friska och nöjda arbetare jobbar hör och häpna faktiskt bättre än rädda, sjuka stressade diton. Dessutom får man ofta bättre kvalitet gratis när man har en säkrare arbetsplats. Helt otroligt va?


Ganska självklart faktiskt :-)

Skrev ju redan att arbetsförhållanden är en faktor, tur att det även finns pengar att tjäna på det dvs en fördel för företagsledningen annars hade de väl varit ännu sämre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-20 18:08 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
göinge skrev:
Det är ju inte bara Volvos mest sålda miljöbil, utan den bil - alla kategorier - som säljs mest av i Sverige månad efter månad!


Eftersom BilSweden samredovisar V70 2.0F med 2.5FT såsom "Flexifuel" så är det få som med säkerhet kan säga att V70 2.0F är Volvos mest sålda miljöbil.
Senast jag hörde med bekanta på Volvo så sålde i Sverige 2.5FT bättre än 2.0F!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-20 18:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
Är det någon som vet vilken firma som levererar pumperna till Volvo, är det Bosch ? De lägger i f s också över allt mera av sin produktion till låglönefabriker i Asien utan att sänka priserna så mkt, men det är väl underleverantören som får stå för kalaset nu Volvo måste återkalla bilarna kan man tro, såvidd underleverantören har varit medvetet att pumperna ska hamna i en flexifuelbil, annars är det väl etanolen som får skulden.

/Aryan

kanske är det bara V70 FFV som kört på billig bensin i vintras som drabbas
:twisted:


Jag har fått reda på att det troligtvis är en siemens bränslepump i varje fall i dem, visste inte ens att de tillverkade bränslepumpar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-20 20:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
JasonCW skrev:
göinge skrev:
Det är ju inte bara Volvos mest sålda miljöbil, utan den bil - alla kategorier - som säljs mest av i Sverige månad efter månad!


Eftersom BilSweden samredovisar V70 2.0F med 2.5FT såsom "Flexifuel" så är det få som med säkerhet kan säga att V70 2.0F är Volvos mest sålda miljöbil.
Senast jag hörde med bekanta på Volvo så sålde i Sverige 2.5FT bättre än 2.0F!


Nåja, det kan så vara, men andra bilmärken som Volkswagen klumpar ju ihop Golf, Golf variant, Golf plus och Golf cross till en enda bilmodell. Jag menade att etanol-V70 är Sveriges mest sålda bil. Ska man räkna en motortyp som en bilmodell skulle man väl få ihop minst 25 modeller av bara Volswagen Golf.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011