Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fråga i Vi Bilägare
InläggPostat: ons 09-09-23 09:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I senaste numret av ViB så ställde någon en fråga om vad som skiljer bensin- och flexifuel-modellerna åt. Svaret var oväntat detaljerat vilka saker som är annorlunda och varför. Tyvärr så åkte blaskan i återvinningen så jag minns inte detaljerna! Någon som har kvar tidningen och bättre kan berätta vad det var?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-24 19:23 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Jag köpte den idag.

Skriver bara kort vad som är bytt för jag har ingen scanner och det är mkt text. De valde att låta Peugeot svara på detta.

Specifika delar/reservdelar:
    Bränslefilter utanpåliggande och utbytbart 4000 mil
    Bränslearmatur, förstärkt mot korrosion
    Bränslepump som lämnar 4,2 bar
    Förstärkt spridarramp
    Spridare med högre flöde och anpassad sprutbild
    Kallare tändstift
    Annan topp med korrosionsförstärkta ventiler
    Annan växellåda som tål högre moment
    Annat avgasrör som är mer korrosionsbeständigt
    Ändrade serviceintervall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-24 19:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
BioPower skrev:
-----
Kallare tändstift
---

Notera detta! Det har ju ofta diskuterats här om det skall vara varmare eller kallare tändstift med E85.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-24 20:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Alkoholer har det väl lättare att självantända, i synnerhet metanol som vi inte använder oss särskilt mycket av...Om man satsar på rejäl förvärmning kanske det vore vettigare att satsa på kallare tändstift, men det är ju inte så att det har hänt någon katastrof med originalstiften vad jag har hört hittills i alla fall.

En annan sak jag hörde från en snubbe jag tror jobbade på Saab var att de vid kallstarter ställer tändningen senare för att undvika misständningar med E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-25 08:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Apropå självantändning så hände detta: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4892970 häromdagen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-25 13:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Roligt att det var fler än jag som sett det där svaret. Kör ju själv en PSA-bil, en Citroën och det är ju samma komponenter. Fast just min modell finns inte i etanolversion, inte ens i Brasilien...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-27 14:56 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Har som sagt ingen scanner och svaret var ganska långt.. skriver ner några fler meningar..

    Bensin i tanken, mängd anges inte, rekommenderas kalla vinterdagar för bättre kallstarter
    Färddatorn visar kortare räckvidd och högre momentan förbrukning vid körning på E85
    Etanol brinner långsammare men med högre temperatur än bensin och är mer korrosivt samt smörjer sämre än bensin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-27 22:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
matsuda skrev:
Alkoholer har det väl lättare att självantända, i synnerhet metanol som vi inte använder oss särskilt mycket av...Om man satsar på rejäl förvärmning kanske det vore vettigare att satsa på kallare tändstift, men det är ju inte så att det har hänt någon katastrof med originalstiften vad jag har hört hittills i alla fall. .


Nja, om E85 skulle vara lättare att (själv)tantända så skulle vi inte ha svårare start på vintern och 104 RON.

matsuda skrev:
En annan sak jag hörde från en snubbe jag tror jobbade på Saab var att de vid kallstarter ställer tändningen senare för att undvika misständningar med E85.


Det vore väl bättre med flera gnistor i så fall, som backup om den första gnistan inte "tar" ? Tror snarare att sen tändning efer kallstart används för att få hetare avgaserer så att katten snabbare tänder.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-28 17:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Hur går dessa två uttalanden ihop?

Citat:
Kallare tändstift

Etanol brinner långsammare men med högre temperatur än bensin och är mer korrosivt samt smörjer sämre än bensin


Om etanolen brinner med högre temperatur borde det då inte vara varmare tändstift?


Har inte kollat om färddatorn stämmer på ett bra tag. Det stämde i varje fall tidigare på såväl bensin som med de E60 jag kör på nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-28 18:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
med kallare stift menas väl att de inte blir lika varma under drift som ett varmare stift skulle bli

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-28 19:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Eftersom Peugeot har ändrat toppen på bioflexmodellen kan de även ha fått lite högre kompression, då kan de varit tvungna att ha lite kallare stift (och sänkt tändning) för bensindriften i bioflexmodellen.

En annan aspekt är att etanol inte sotar som bensin, isolatorn behöver inte uppnå en temperatur som gör att sotet brinner bort alltså man kan man med fördel montera kallare stift, för de hållar då längre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-28 19:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Aryan: Nja det jag försöker syfta på är pre-ignition, fast det kräver förstås en värmekälla så det är lite fel att kalla den självantändning kanske.

http://saefuel.saejournals.org/content/1/1/145.abstract


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: fre 17-05-12 14:56 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
matsuda skrev:
En annan sak jag hörde från en snubbe jag tror jobbade på Saab var att de vid kallstarter ställer tändningen senare för att undvika misständningar med E85.


Det vore väl bättre med flera gnistor i så fall, som backup om den första gnistan inte "tar" ? Tror snarare att sen tändning efer kallstart används för att få hetare avgaserer så att katten snabbare tänder.

/Aryan

Det är "lång" gnista på T7 i Saab 9-3/9-5 och "Multignista" på T5 i Saab 9-3/900/9000 runt övre dödpunkt för att göra starten så lätt som möjligt oavsett om det är bensin eller E85.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011