Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-11-02 16:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.aftonbladet.se/debatt/article6055704.ab

Citat:
Miljöbilisterna straffas med högre etanolpriser


Gröna Bilister: Det ska alltid vara billigare att köra på fossilfria bränslen

DEBATT Inom kort kommer bränslebolagen att införa så kallad vinteretanol vid landets mackar, det är etanolbränsle med en högre andel bensin. Vi kommer genom det att se en ny prishöjning, som ytterligare kommer att minska den andel miljöfordonsägare som tankar etanol. Detta är ett av de största hoten mot miljöbränsleutvecklingen i dag.


Det går inte komma ifrån att vi sett en fantastisk miljöfordonsutveckling i Sverige. I dag är närmare 40 procent av alla nysålda bilar miljöbilar. Majoriteten av dessa går på icke fossila bränslen, i första hand etanol E85, med biogasen som en stark uppstickare under de senaste månaderna.


I slutet av oktober förra året introducerades vinteretanol, en etanolblandning med lite högre andel bensin för att undvika startproblem kalla och fuktiga vinterdagar. Men samtidigt höjdes priset på E85 med 90 öre, och konsumenterna straffades plötsligt med nära en krona merkostnad per mil.


Det är en fantastisk miljöinsats som över 200 000 miljöfordonsägare gör genom att välja biobränslen. Enligt svenska myndigheters data är klimatvinsten 81 procent med biogas, och 49 procent med E85. Och då är klimatpåverkan från odling och transporter medräknat.


Dessutom finns en frivillig social- och miljömärkning på importerad etanol, och fordonsgasen är det första bränslet i världen som miljömärkts med det nordiska miljömärket Svanen. Bra miljövärden, inget barnarbete, minimilön på odlingarna – det ställs krav på biobränslen som ligger långt över de krav som ställs på våra fossila bränslen.


Nu kan man tycka att den stora klimatvinsten är värd att man betalar cirka 100 kronor till 150 kronor extra en månad för normalbilisten, men på grund av att miljöbilisterna straffats med högre priser på etanol minskade etanoltankningen med 50 procent under perioden.


Det finns tre aktörer som, om de menar allvar med miljöretoriken, borde agera:


Reinfeldt, ni politiker kan bidra till att sänka priset genom att exempelvis ta bort skatter på bensindelen i E85. Här skulle vi spara nära 70 öre per liter.


Bränslebolagen, menar ni allvar med allt prat om miljön, se till att kompensera bort prishöjningen genom att istället lägga på några ören på bensin och diesel. Ge från de onda bränslena till de goda. Ni har satsat över en miljard på etanol- och gaspumpar, skall dessa pengar gå förlorade?


Vi miljöfordonsägare, måste fortsätta att tanka etanol även om det kostar oss någon krona extra per mil. Genom att visa att vi är många som vill tanka etanol kan vi sätta press på bränslebolag och politiker.


På sikt måste vi satsa på energieffektivare teknik som elhybrider. Men redan nu kan vi se till att det alltid ska vara billigare att köra på fossilfria bränslen.


Jakob Lagercrantz, ordförande, Gröna Bilister

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Det är nog svårt att få gehör för att ta bort skatten på just den bensin som blandas i E85; 25% vintertid.

Fast om man kan få fram etanol som är garanterat bra för miljön och använda den i E85 så kanske man kan få ökat gehör för sådana önskemål. När St1 kommer med sin E85 innehållande avfallsbaserad etanol så kommer givetvis också E85-bränslet i en bättre dager.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 19:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I Norge är det ingen skatt på bensindelen i E85 men jag tycker inte det är ett bra förslag, bättre att ålägga bensinbolagen att se till att alternativbränslet är billigare så får de börja ta högre marginaler på diesel och bensin i stället.

Vem har bett om vinteretanol/bensin i etanolen egentligen? Det är inte mitt påfund iaf, om jag skulle vilja ha (mera) bensin i etanolen av någon anledning kan jag ju lätt blanda till det själv när jag tankar. Men vinteretanolen är uppenbarligen en altid en bra förevändning för bensinbolagen att höga priset på E85 lite extra utöver vad bensinandelen hade kostad mig om jag skulle blanda till min egen vinteretanol.

Men de lägger väl på väl samma feta marginal på bensinandelen i E85 som de har lagt på etanolen i E85, det är nog därför en liter etanol i bensin kostar en krona extra när den blandas med E85 än när den

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 06:31 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
I Norge är det ingen skatt på bensindelen i E85 men jag tycker inte det är ett bra förslag, bättre att ålägga bensinbolagen att se till att alternativbränslet är billigare så får de börja ta högre marginaler på diesel och bensin i stället.

Vem har bett om vinteretanol/bensin i etanolen egentligen? Det är inte mitt påfund iaf, om jag skulle vilja ha (mera) bensin i etanolen av någon anledning kan jag ju lätt blanda till det själv när jag tankar. Men vinteretanolen är uppenbarligen en altid en bra förevändning för bensinbolagen att höga priset på E85 lite extra utöver vad bensinandelen hade kostad mig om jag skulle blanda till min egen vinteretanol.

Men de lägger väl på väl samma feta marginal på bensinandelen i E85 som de har lagt på etanolen i E85, det är nog därför en liter etanol i bensin kostar en krona extra när den blandas med E85 än när den

/Aryan

-------------------
Nej. Det är ju konstigt om bensin skulle bli skattefri för att den blandas med etanol. Då skulle ju någon kunna hävda att bensinen i BF95 också borde vara skattefri eftersom den blandas med 5% etanol.

Statoil hävdar t.ex. att vinteretanolen finns därför att branschen (oljebolag och etanolproducenter gemensamt) kommit fram till att bensininblandningen bör ökas vintertid. Så står det i alla fall på Statoils hemsida:

http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sd ... owMenu=0_3

Se: Läs frågor och svar om övergången.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 11:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tyvärr väljer GB att "glömma bort" att allt som behövs är konkurrensutsatt europaimport från Brasilien för att vi ska få rimliga E85priser.
Att be politiker att lösa marknadsproblem har aldrig varit en lösning, särskilt inte en högerpolitiker.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 12:34 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
karlmb skrev:
Tyvärr väljer GB att "glömma bort" att allt som behövs är konkurrensutsatt europaimport från Brasilien för att vi ska få rimliga E85priser.
Att be politiker att lösa marknadsproblem har aldrig varit en lösning, särskilt inte en högerpolitiker.


Men är all E85 fortfarande från samma importör (Sekab)? De skulle väl dra sig ur? Har någon annan aktör tagit över eller vad händer på det här området?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 12:37 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
BP skrev:
Nej. Det är ju konstigt om bensin skulle bli skattefri för att den blandas med etanol. Då skulle ju någon kunna hävda att bensinen i BF95 också borde vara skattefri eftersom den blandas med 5% etanol.

Statoil hävdar t.ex. att vinteretanolen finns därför att branschen (oljebolag och etanolproducenter gemensamt) kommit fram till att bensininblandningen bör ökas vintertid. Så står det i alla fall på Statoils hemsida:

I brist på EU-standard för E85 så tog svenska marknaden gemensamt fram en svensk standard för E85 år 2006 (SS 155480).
http://www.spi.se/produkter.asp?art=61
Statoil påpekar också helt korrekt att EU håller på att ta fram en standard för E85 som kommer likna SS 155480 i sitt krav på sommar- respektive vinterkvalitet, men då ge utrymme för olika blandning i olika klimatzoner. Detta med olika bränsleblandning (olika egenskaper) sommar respektive vinter är sedan inget unikt för E85 utan motsvarande krav finns även på bensin och diesel. Det är omöjligt att uppfylla kraven på vinterbränslet av E85 utan att öka bensinandelen, men om det krävs 25% eller mindre än de 23% som varit fallet tidigare vintrar är branchens väl bevarade hemlighet.

Vad gäller detta med att låta dessa 15-30% bensin i E85 (enligt SS 155480) vara skattefri för att göra den billigare jämfört med bensinen. Det är väl inte mindre logiskt än att bränslebolagen idag enligt svensk lag måste ta ut skatt på de där 5% etanol i form av låginblandning i BF95, men inte för etanolen i E85. På så sätt är E85 redan idag indirekt gynnad genom lägre skatt på bensindelen än vad som är fallet för bensinen i BF95 om man där ser etanoldelen som skattefri.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 13:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
JasonCW skrev:
BP skrev:
Nej. Det är ju konstigt om bensin skulle bli skattefri för att den blandas med etanol. Då skulle ju någon kunna hävda att bensinen i BF95 också borde vara skattefri eftersom den blandas med 5% etanol.

Statoil hävdar t.ex. att vinteretanolen finns därför att branschen (oljebolag och etanolproducenter gemensamt) kommit fram till att bensininblandningen bör ökas vintertid. Så står det i alla fall på Statoils hemsida:

I brist på EU-standard för E85 så tog svenska marknaden gemensamt fram en svensk standard för E85 år 2006 (SS 155480).
http://www.spi.se/produkter.asp?art=61
Statoil påpekar också helt korrekt att EU håller på att ta fram en standard för E85 som kommer likna SS 155480 i sitt krav på sommar- respektive vinterkvalitet, men då ge utrymme för olika blandning i olika klimatzoner. Detta med olika bränsleblandning (olika egenskaper) sommar respektive vinter är sedan inget unikt för E85 utan motsvarande krav finns även på bensin och diesel. Det är omöjligt att uppfylla kraven på vinterbränslet av E85 utan att öka bensinandelen, men om det krävs 25% eller mindre än de 23% som varit fallet tidigare vintrar är branchens väl bevarade hemlighet.


Jag ifrågesätter verkligen att det finns ett generellt behov av vinterkvaliteten på E85 i Sverige. Många använder motorvärmare och behöver däför sällan mera bensin än den som redan finns i E85 på sommaren. Behöver man ha "E75" kan man ju enkelt tanka några liter bensin i tanken i samband med tankningen.

Att altid öka bensinhalten på vintern motverkar även teknikutveklingen i bilindustrin, Bosch har nu t ex tagit fram system i Brasilien som möjliggör problemlösa kallstart vid -5°C på 93% etanol och 7% vatten som utan detta system inte är möjligt under +15°C. Samma system skulle troligtvis ge problemlösa kallstarter med sommarkvaliteten av E85 till -30°C eller kallare. Men med vinteretanolen försvinner ju incitamentet för bilindustrin att montera sådana förbättringar.

JasonCW skrev:
Vad gäller detta med att låta dessa 15-30% bensin i E85 (enligt SS 155480) vara skattefri för att göra den billigare jämfört med bensinen. Det är väl inte mindre logiskt än att bränslebolagen idag enligt svensk lag måste ta ut skatt på de där 5% etanol i form av låginblandning i BF95, men inte för etanolen i E85. På så sätt är E85 redan idag indirekt gynnad genom lägre skatt på bensindelen än vad som är fallet för bensinen i BF95 om man där ser etanoldelen som skattefri.


Det vore också fel att göra bensinandelen skatteberfri eftersom man då skulle kunna få effekten att E85 blev billigare/lönsammare när den innehöll mera bensin...

Men är du säker på att etanol för låginblandning i bensin inte är skattebefriad från energi- och koldioxidskatt, så var det i varje fall tidigare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 13:45 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
MattiasD skrev:
Men är all E85 fortfarande från samma importör (Sekab)? De skulle väl dra sig ur? Har någon annan aktör tagit över eller vad händer på det här området?


SEKAB har ännu inte levererat sin sista transport med E85 till sina kunder (bränslebolagen), men det kan idag vara så lite kvar av lagret att det inte är självklart att alla bolag fortfarande är låsta till kontrakt mot SEKAB för leverans av E85 till alla sina stationer. Jag tror dock ändå att vi under så gott som hela 2009 kan vara säkra på att det är E85 från SEKAB som vi tankar på de mackar som haft SEKAB som leverantör tidigare under året. I sin delårsrapport som släpptes i slutet av september nämner SEKAB inte något datum för när lagret av E85 kommer vara tömt och endast avvecklingen av verksamheten återstår. Dock bokförde man hela kostnaden för den planerade avveckling på det nyss rapporterade delåret, vilket antagligen endast beror på att avvecklingen har påbörjats efter att minst en av många resurser har friställts.

Klart är att ingen ny stor aktör kommer ta över den roll som SEKAB hade på marknaden såsom importör, blandare och distibutör av E85. I vilken omfattning bränslebolagen som hittills varit kunder till SEKAB nu kommer samarbeta i fråga om import av etanol och blandning av E85 låter jag vara osagt, men klart är att de flesta under året bör ha jobbat på att skapa kapacitet för att kunna ta emot importerad etanol till sina egna depåer och där blanda och lagra E85 för senare distribution till sina stationer på samma sätt som sedan tidigare sker med bensin och diesel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 14:29 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
aryan skrev:
Jag ifrågesätter verkligen att det finns ett generellt behov av vinterkvaliteten på E85 i Sverige. Många använder motorvärmare och behöver däför sällan mera bensin än den som redan finns i E85 på sommaren. Behöver man ha "E75" kan man ju enkelt tanka några liter bensin i tanken i samband med tankningen.

Att altid öka bensinhalten på vintern motverkar även teknikutveklingen i bilindustrin, Bosch har nu t ex tagit fram system i Brasilien som möjliggör problemlösa kallstart vid -5°C på 93% etanol och 7% vatten som utan detta system inte är möjligt under +15°C. Samma system skulle troligtvis ge problemlösa kallstarter med sommarkvaliteten av E85 till -30°C eller kallare. Men med vinteretanolen försvinner ju incitamentet för bilindustrin att montera sådana förbättringar.

Det vore också fel att göra bensinandelen skatteberfri eftersom man då skulle kunna få effekten att E85 blev billigare/lönsammare när den innehöll mera bensin...

Men är du säker på att etanol för låginblandning i bensin inte är skattebefriad från energi- och koldioxidskatt, så var det i varje fall tidigare.

/Aryan


Jag håller till viss del med dig i dina åsikter om kraven på vinterkvalitet, men det finns många fler krav utöver bara startbarhet. Dessutom måste standarden ta hänsyn till att bränslet inte bara används i bilar med den mest moderna tekniken, att alla inte alltid kan använda motorvärmare och så vidare. Jag försvarar inte standarden som varande perfekt, men däremot försvarar jag att standarden måste finnas.

När det gäller detta med skatt på etanolen i låginblandning så bygger min uppfattning i frågan på en information som jag fått från bränslebolagen vars depåer inte tidigare haft tillstånd att blanda egen E85 eftersom de inte haft rörsystem som kunnat mäta mängden etanol som gått till låginblandning respektive till E85. Krav på att enskilt mäta dessa flöden uppstår rent logiskt endast om det är olika regler för beskattning på etanolen i de två fallen.
Bränslebolagen har så länge det varit tillåtet själva blandat 5% etanol i BF95 och skulle därmed om där inte fanns tekniska hinder i form av olika beskattning också själva kunna blanda till E85. Trots att de haft både bensin och etanol i sina depåer så blev alla kunder till SEKAB och hemflyttningen varit en flerårig process. Lösningen på den gåtan måste enligt mig ligga i att staten tar ut olika mycket skatt på etanolen beroende på i vilken produkt den blandas och därför krävt ombyggnad av depåerna och tillstånd för att starta produktion av E85.
Depåerna har sedan länge haft tillstånd att lagra etanol, blanda E5 och lagra E85 i sina depåer, men före 2009 i de flesta fall inte haft tillstånd att blanda E85.
Om du trots allt kan hänvisa till en trovärdig källa som visar på att etanolen i E5 är helt skattebefriad så är jag bara tacksam.

Farhågan att borttagen skatt på bensinen i E85 skulle få bolagen att maximera andelen bensin för att öka vinsten är säkert inte ogrundad, men även på denna punkt kommer detta med en standard in som skulle kunna utformas med krav på både max och min andel bensin för sommar respektive vinter.
Om det fanns någon grund för denna farhåga och etanolen i låginblandning faktiskt var skattefri så borde vi även hitta 5% etanol i BF98, men den är i alla fall jag sett lika med 0%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 18:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
aryan skrev:
Jag ifrågesätter verkligen att det finns ett generellt behov av vinterkvaliteten på E85 i Sverige. Många använder motorvärmare och behöver däför sällan mera bensin än den som redan finns i E85 på sommaren. Behöver man ha "E75" kan man ju enkelt tanka några liter bensin i tanken i samband med tankningen.


Det är väl så att motorvärmarna har blivit sämre med tiden. Nu är det många bilar som bara har anliggningsvärmare och de är inte alls lika effektiva som gamla doppvärmare (vilket Vi Bilägares test visade häromåret). Kenlowe's 2.5kW värmare med cirkulationspump vore en bättre lösning för oss i Skandinavien. Dessutom tror jag många storstadsbor inte har tillgång till elmotorvärmare överhuvudtaget. Enda rätta vore då bränsledrivna motorvärmare men de kostar idag stora pengar. För mig som kör inblandat brukar det rätt snabbt bli svårstartat... De senaste vintrarna har det dessvärre varit dyrt att köra på etanol. Vi får hoppas på ett trendbrott.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 19:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror det bara har varit olika import tullsatser på etanol om de används till låginblandning eller till E85 (tullfri) men annars har jag ite hört att etanol i bensin skulle vara belagt med energi och CO2 skatterna som bensin har. Det sista (CO2 skatt) vore också ganska absurd.

Vad gäller motorvärmare, storstsbor utan mtorvärmareuttag osv, så kan jag hålla med om att det är bekvämt med E75 för dessa fall. Men jag tycker att det är fortfarande inte tillräkligt bra skäll till att alla ska få E75 på vintern. Det är ju ine särkild svårt att tanka några liter bensin i samband med att man tankar E85. Det tar sammanlagt troligtvis mindre tid ändå än att tanka en biogasbil t ex. Biltillverkare kan t ex montera Bosch Flex start i ffv bilerna så startar de på -30°C på E85 utan motorvärmare.

Ett alternativt för bensinbolagen är annars att göra pumpar med E75/E85 knapp som jag såg i Ö-vik på OKQ8, precis som att det fanns 98/96/95 pumpar då 96 blandades til i umpen borde E75 inte behöva kräva extra cisterner.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Roger Gustavsson skrev:
Det är väl så att motorvärmarna har blivit sämre med tiden. Nu är det många bilar som bara har anliggningsvärmare och de är inte alls lika effektiva som gamla doppvärmare (vilket Vi Bilägares test visade häromåret).


Är det inte egentligen bara Volvos aluminiummotorer som har haft anliggningsvärmare på senare år?

När det gäller gammaldags insticksvärmare så är det också stor skillnad på deras effektivitet mellan olika motortyper, beroende på var motorvärmarelementet är placerat. Det finns sådana som har varit rent katastrofalt dåliga t ex på M-motorerna i Citroën CX där motorvärmaren sitter i ena kortänden av toppen. Den höga och ocentrala placeringen gör att det knappast kommer igång någon självcirkulation alls och det är bara ena änden av motorn som blir varm inom rimlig tid. Slangmonterade värmare, speciellt de som är inkopplade med långa och tunna slangar t ex i shunt med värmepaketet, är också rätt ineffektiva. Likaså många V-motorer där bara den ena cylinderbanken blir effektivt uppvärmd.

För att lyckas med kallstart på E85 krävs det inte bara att man har lyckats värma upp motorblock och topplock, utan även att värmen har spridit sig till insugningsrör och spridare. Om insugningsröret är en stor och tung gjuten aluminiumpjäs så kan det ta mycket lång tid innan även det är varmt. Efter någon enstaka timmes uppvärmning med motorvärmare kan motorn till och med vara svårare att få igång (pga att även motortempgivaren har värmts upp så att motorstyrsystemet tror att motorn är varm) än när den är helt ovärmd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 23:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men argumentet för att vi får stå ut med vinteretanolen är knappast motorvärmares (o)duglighet i vanliga bilar, det är ju bara FFV bilars motorvärmare som räknas. Och man väl får väl ändå anta är så bra att de underlätter kallstarten på E85?
Och om inte så bör det väl inte vara så svårt att ordna det, som läget är nu gör vinteretanolen oss en björntjänst på flera sätt:
- E85 blir dyrare
- minskad klimatfördel E85
- ingen produduktutveckling till bättre kallstartslösningar
- färre ffv-bilister som "påminnas" att använda motorvärmare

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 09:59 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
JasonCW skrev:
aryan skrev:
Jag ifrågesätter verkligen att det finns ett generellt behov av vinterkvaliteten på E85 i Sverige. Många använder motorvärmare och behöver däför sällan mera bensin än den som redan finns i E85 på sommaren. Behöver man ha "E75" kan man ju enkelt tanka några liter bensin i tanken i samband med tankningen.

Att altid öka bensinhalten på vintern motverkar även teknikutveklingen i bilindustrin, Bosch har nu t ex tagit fram system i Brasilien som möjliggör problemlösa kallstart vid -5°C på 93% etanol och 7% vatten som utan detta system inte är möjligt under +15°C. Samma system skulle troligtvis ge problemlösa kallstarter med sommarkvaliteten av E85 till -30°C eller kallare. Men med vinteretanolen försvinner ju incitamentet för bilindustrin att montera sådana förbättringar.

Det vore också fel att göra bensinandelen skatteberfri eftersom man då skulle kunna få effekten att E85 blev billigare/lönsammare när den innehöll mera bensin...

Men är du säker på att etanol för låginblandning i bensin inte är skattebefriad från energi- och koldioxidskatt, så var det i varje fall tidigare.

/Aryan


Jag håller till viss del med dig i dina åsikter om kraven på vinterkvalitet, men det finns många fler krav utöver bara startbarhet. Dessutom måste standarden ta hänsyn till att bränslet inte bara används i bilar med den mest moderna tekniken, att alla inte alltid kan använda motorvärmare och så vidare. Jag försvarar inte standarden som varande perfekt, men däremot försvarar jag att standarden måste finnas.

När det gäller detta med skatt på etanolen i låginblandning så bygger min uppfattning i frågan på en information som jag fått från bränslebolagen vars depåer inte tidigare haft tillstånd att blanda egen E85 eftersom de inte haft rörsystem som kunnat mäta mängden etanol som gått till låginblandning respektive till E85. Krav på att enskilt mäta dessa flöden uppstår rent logiskt endast om det är olika regler för beskattning på etanolen i de två fallen.
Bränslebolagen har så länge det varit tillåtet själva blandat 5% etanol i BF95 och skulle därmed om där inte fanns tekniska hinder i form av olika beskattning också själva kunna blanda till E85. Trots att de haft både bensin och etanol i sina depåer så blev alla kunder till SEKAB och hemflyttningen varit en flerårig process. Lösningen på den gåtan måste enligt mig ligga i att staten tar ut olika mycket skatt på etanolen beroende på i vilken produkt den blandas och därför krävt ombyggnad av depåerna och tillstånd för att starta produktion av E85.
Depåerna har sedan länge haft tillstånd att lagra etanol, blanda E5 och lagra E85 i sina depåer, men före 2009 i de flesta fall inte haft tillstånd att blanda E85.
Om du trots allt kan hänvisa till en trovärdig källa som visar på att etanolen i E5 är helt skattebefriad så är jag bara tacksam.

Farhågan att borttagen skatt på bensinen i E85 skulle få bolagen att maximera andelen bensin för att öka vinsten är säkert inte ogrundad, men även på denna punkt kommer detta med en standard in som skulle kunna utformas med krav på både max och min andel bensin för sommar respektive vinter.
Om det fanns någon grund för denna farhåga och etanolen i låginblandning faktiskt var skattefri så borde vi även hitta 5% etanol i BF98, men den är i alla fall jag sett lika med 0%.

---------------------------
Det vore ju oerhört ologiskt om energi- och koldioxidskatt skulle utgå på den etanol som blandas i BF95. BF98 har numera en mycket begränsad användning framförallt för äldre bilar som måhända inte tål den 5%-iga etanolinblandningen.

Däremot är det ju en dyrare inhemsk etanol som blandas i BF95. Brasiliansk sockerrörsetanol blandas ju inte i BF95 och det beror såvitt jag förstår att tullfrihet bara gäller etanol som blandas i E85. I BF95 blandas därmed tullfri svensk etanol från Agroetanol och tullfri EU-etanol.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011