Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 05:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 11:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De (få) gånger jag har varit med om kallstartsvårigheter på FFV-Fordar så har det inte berott på extrem kyla utan då har det rört sig om bilar som har stått oanvända flera dagar i rått och fuktigt väder med temperaturer omkring 0.

Motorvärmaren i Focus' 1,6 l Zetec-SE -motor verkar fungera ungefär så bra som man kan begära av en insticksvärmare. 2 timmars värmning ger ungefär samma motortemperatur som man har då en väl varmkörd motor har stått och kallnat en förmiddag i vindstilla (kallgarage).

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 00:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MattiasD skrev:
karlmb skrev:
Tyvärr väljer GB att "glömma bort" att allt som behövs är konkurrensutsatt europaimport från Brasilien för att vi ska få rimliga E85priser.
Att be politiker att lösa marknadsproblem har aldrig varit en lösning, särskilt inte en högerpolitiker.


Men är all E85 fortfarande från samma importör (Sekab)? De skulle väl dra sig ur? Har någon annan aktör tagit över eller vad händer på det här området?


De gör numera lite olika, men de har lärt sig att prissamarbeta.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 00:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Dessutom måste standarden ta hänsyn till att bränslet inte bara används i bilar med den mest moderna tekniken


Jaså, de tänkte på oss konverterare av äldre bilar...?
Knappast några problem att få igång en FFVbil av valfritt märke med E85 lika bra som med E75.
Och skulle det vara ngn skillnad i extrem kyla (trots att tillverkarna rekommenderar att man kör på bensin då..) kan man bara vänta 10 sekunder och bilen kommer att gå igång.
Tycker man det är svårt kan man själv blanda i 5% extra bensin för placeboeffekt...

En varierande bensinhalt är helt enkelt ett feltänk, och syftet är inte alls att underlätta för bilister, utan att kunna variera priserna lättare vår och höst, vilket ger ökade marginaler.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 09:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Citat:
Dessutom måste standarden ta hänsyn till att bränslet inte bara används i bilar med den mest moderna tekniken


Jaså, de tänkte på oss konverterare av äldre bilar...?
Knappast några problem att få igång en FFVbil av valfritt märke med E85 lika bra som med E75.
Och skulle det vara ngn skillnad i extrem kyla (trots att tillverkarna rekommenderar att man kör på bensin då..) kan man bara vänta 10 sekunder och bilen kommer att gå igång.
Tycker man det är svårt kan man själv blanda i 5% extra bensin för placeboeffekt...

En varierande bensinhalt är helt enkelt ett feltänk, och syftet är inte alls att underlätta för bilister, utan att kunna variera priserna lättare vår och höst, vilket ger ökade marginaler.

-----------------------
Det är möjligt att Du har rätt.

Men vad det gäller är att övertyga oljebolagens experter och de som sitter i deras standardkommitteer.

Jag tror nämligen inte det är på pin kiv som oljebolagen vill blanda i mer bensin på vintern. Man gör det i tron att man skall förbättra produktens användbarhet för kunderna och man är antagligen rädd för negativa skriverier om alla startproblem om man inte skulle göra det.

Men som sagt, det är möjligt att Du har rätt, men då gäller det att övertyga oljebolagen om att det inte innebär några problem att behålla 15% bensin över vintern.

Jag föreslår att Du skriver till t.ex. Statoil och ställer frågan så får Du ser vad de svarar.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 15:20 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Det är inte bara bränslebolagen som ni isåfall måste övertyga om att 15%bensin i E85 på vintern fungerar precis lika bra eller tillräckligt bra som "E75" med 25% utan dessutom alla myndigheter och biltillverkarna som varit med att ta fram standarden och inte minst EU som i skrivande stund håller på att ta fram en liknande EU-standard.

Detta med att standarden måste ta hänsyn till funktionen i äldre bilar som inte har den allra senaste tekniken från Bosch gäller dels de bilar från 90-talet som är godkända för drift på E85. I och med att riksdagen har beslutat om att tillåta efterkonvertering av bilar utan att ställa några detaljerade tekniska krav på desamma så gäller det också att E85-vinter måste duga i betydligt äldre bilar än så.

Att ökningen av bensinandelen i E85 på vintern skulle vara till för att bränslebolagen skall kunna öka sina marginaler på produkten är lite befängt och liknar konsirationsteori enligt min åsikt. Bolagen kan fritt ta ut den marginal som de vill oavsett mängden bensin i blandningen. Dessutom är det så enkelt att den just genomförda höjningen om 40 öre per liter (ca. 4%) kompenseras av att en liter "E75" tillför nästan 4% mer energi än en liter "E85" och därför bör minska förbrukningen med ungefär lika mycket. Relativt förbrukad mängd bränsle så är det inte uppenbart att prishöjningen ger någon effekt vare sig i bränslebolagens kassa eller bilisternas plånböcker. En dold marginalökning för bränslebolagen ger det endast upphov till om de har större marginal på bensin än på etanol men det har jag fått uppfattningen att vi på etanol.nu menar är falskt eftersom vi anser att priset på E85 är högre än vad som kan motiveras av pris på etanol, dollar och så vidare.

Om det är miljömässigt bra eller dåligt att öka andelen bensin på vintern kan man diskutera och sanningen är nog inte samma för två olika bilar från två olika tillverkare, men kom ihåg att rådet många gav förr var att blandtanka i mer bensin eller helt övergå till bensin på vintern. Man har idag erfarenheten att de flesta innan införandet av "E75" valde att övergå till bensin istället för att strula till det med blandtankning så fort det blev vinter och ur den vetskapen tog man beslutet att införa "E75" som skulle säkerställa problemfri körning på E85 även på vintern. Miljömässigt är det nog bättre om alla fortsätter tanka enbart "E75" på vintern än att folk börjar blandtanka till den grad de anser är nödvändigt. Alltför många gör sig helt enkelt inte besväret att blandtanka och problemet idag ligger främst i att få förstår att det högre priset på "E75" inte skall jämföras med bensinpriset baserat på samma faktor som vid jämförelse mellan "E85" och bensin.

Mest miljövänliga anser jag att vi är om vi gör vad vi kan för att informera och övertyga folk om att en prisökning på E85 om 4% som uppstår vid byte från "E85" till "E75" inte medför någon praktisk kostnadsökning eftersom "E75" ger drygt 4% mindre förbrukningsökning än "E85" relativt förbrukningen med bensin i tanken. Det är bättre att folk kör vidare på "E75" på vintern än att de går över till bensin för att de tror att det högre priset tär i plånboken. Organisationen Gröna Bilister drar uppenbart inte sitt strå till stacken i denna fråga utan tar chansen att elda på sin politiska agenda om krav på höjda skatter på fossilbränsle för att göra E85 ekonomiskt ständigt fördelaktigt.


Senast redigerad av JasonCW tor 09-11-05 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 15:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör ju tänka på att de "äldre" FFV-bilar som rullar idag, för Sveriges del huvudsakligen Ford Focus och en och annan gammal Taurus, utvecklades innan någon speciell vinterkvalitet av E85 var påtänkt. Och även under dessa förhållanden vågade tillverkarna då bilarna var nya utlova start ned till -18 °C (0 °F).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 15:44 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
De som köpte de första FFV-bilarna i Sverige vet jag att man såg som pionjärer vilka accepterade att bilen kanske var lite mer svårstartad och gick att starta nedåt -18 grader med lite tålamod efter några försök. Idag däremot köps denna typ av FFV-bilar av helt vanliga personer som inte accepterar startproblem hos den nya bilen vid kyla om man tankar det bränsle som rekommenderas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 19:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
JasonCW skrev:
De som köpte de första FFV-bilarna i Sverige vet jag att man såg som pionjärer vilka accepterade att bilen kanske var lite mer svårstartad och gick att starta nedåt -18 grader med lite tålamod efter några försök. Idag däremot köps denna typ av FFV-bilar av helt vanliga personer som inte accepterar startproblem hos den nya bilen vid kyla om man tankar det bränsle som rekommenderas.


Då är det väl läge för tillverkarna att göra bilarnas kallstartsegenskaper bättre så att de går att starta på E85 vid första försöket sträng kyla, de vore mera logiskt än att försämra bränslet tycker jag.

Lösningen är ju ytterst enkel, 4 glödstift i fuelrailen och lite styrelekronik.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 13:10 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
aryan skrev:
Då är det väl läge för tillverkarna att göra bilarnas kallstartsegenskaper bättre så att de går att starta på E85 vid första försöket sträng kyla, de vore mera logiskt än att försämra bränslet tycker jag.

Lösningen är ju ytterst enkel, 4 glödstift i fuelrailen och lite styrelekronik.

/Aryan

Jag håller med dig om att Bosch Flex-start är en bra lösning på problemet, men de har självklart patent på lösningen och många biltillverkare är varken kunder till Bosch eller får tillgång till deras allra senste teknik för rimliga pengar. Sedan medför bilars normala produktcykel och livslängd att ny teknik inte kan medge ny bränslestandard förrän en stor del av bilflottan har den nya tekniken.

Jag är i sak positiv till blandpumpar på macken som skulle kunna medge val mellan till exempel E75 och E85 liksom mellan E5 och E10. En ändring i bränslestandarden måste dock föregå dessa blandpumpar eftersom standarden idag inte tillåter E85 att på vintern ha samma blandning som på sommaren. "E85" uppnår helt enklet inte kravet på lägsta ångtryck som gäller för vinterbränslet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011