aryan skrev:
Att cykla och segla är bättre än att använda biobränsle för att förflyta sig, men att vår sockerrörsetanol är mkt bättre än diesel och bensin finns det ingen tvekan om. Inte heller ur denna rapport kan man hitta något som bevisar motsatsen.
Självklart ska man cykla när det går och använda bilen sparsamt och jag tror att det kan vara så att de som köpt etanolbil är mera miljömetvetna och kör mindre samt tillämpar ekodriving i större utsträckning än genomsnitts bilisten.
Om detta stämmer så är det en ganska stor felmarginal i VV sjablonuträkningar för hur ofta etanolbilar tankas med bensin eftersom de utgår ifrån att alla nya bilar körs lika mkt. Det är väl ganska sannolikt att t ex dieselbilar som har högre fasta kostnader men lägre rörliga kostnader i snit körs fler mil / år?
/Aryan (som sällan kör med bil -edast med e85 i tanken-, storhandlar en gång i veckan med cykel och släpkärra och inte alls flyger eller äter kött)
Gott nytt år!
------------------------
Där har vi kanske lite olika åsikter. Jag tycker det finns så mycket nu som tyder på att sockerrörsetanol ger betydande utsläpp av växthusgaser både från odling (lustgas och metan) och från indirekta effekter. Etanol från avfall är klart bättre och det är sannolikt också bättre att göra etanol av avfallet än att göra biogas (pga. risken för metanläckage).
Låt oss därför hoppas att St1 snart får fart på sin etanolproduktion från avfall i Norrköping.
Gott Nytt År!
/BP (som helst åker trådbuss men det finns ju tyvärr bara i Landskrona i det här landet...)