Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-07-09 22:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-04-22 07:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
Nedanstående har jag rapporterat i andra trådar om någon envist hävdat att E85-försäljningen har rasat. Det gjorde den när vinteretanolen infördes, vilket tidningarna gärna rapporterade, men när nu E85-försäljningen sakta stigit igen de tre första månaderna i år har rapporteringen om försäljningsutvecklingen för E85 varit betydligt mer sparsam. Hur som helst undrar jag vad SPI menar med "En förbättrad prisbild för E 85 påverkar naturligtvis, men det räcker sannolikt inte till att förklara hela förändringen. Kanske har miljödebatten påverkat flexifuelkunderna." Har miljödebatten varit positiv eller negativ för E85-försäljningen?!

Citat:
Viss återhämtning för E85
Försäljningen av E85 steg under första kvartalet i år men ligger fortfarande 34 procent lägre än under första kvartalet 2008, enligt preliminära siffror från branschorganisationen Svenska Petroleuminstitutet (SPI).
Uppdaterad: 21 april 2009, 12:19

I januari föll försäljningen med hela 55 procent.

- En förbättrad prisbild för E 85 påverkar naturligtvis, men det räcker sannolikt inte till att förklara hela förändringen. Kanske har miljödebatten påverkat flexifuelkunderna, tror Ulf Svahn, vd på SPI.

Bensinförsäljningen har minskat svagt. Dieselförsäljningen ökade under mars i år jämfört med mars i fjol. Den ackumulerade volymen under året ligger dock på ungefär samma nivå som tidigare år.

TT


http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... 85-1.11523


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 09:08 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Helt klart underskattar SPI hur suddig gränsen är för flexifuelkunder mellan att tanka bensin eller etanol eftersom många accepterar en viss merkostnad.
Det SPI baserar sin analys på är att E85 under mars månad fortfarande var dyrare än bensin per energienhet. Därmed finns det en öppning för en miljödebatt-påverkan av acceptansen hos kunderna till en något högre kostnad på E85 än bensin, en acceptans som eventuellt var mindre i början på året.

Januari
2008 - 11 900 m3
2009 - 5 300 m3

Februari
2008 - 12 800 m3
2009 - 8 200 m3

Mars
2008 - 13 700 m3
2009 - 10 400 m3

April
2008 - 16 100 m3
2009 - ?

Januari var helt klart en dyster månad för E85, men nu i april tror jag att vi kan få se en försäljning i nivå med 2008 om inte till och med över.

Många som har parkeringstillstånd för miljöbil i till exempel Göteborg har säkert chansat att köra på mer bensin än "tillåtet" under vintern och måste nu börja kompensera för att få en korrekt balans inför en tänkbar kontroll. Samma teori är applicerbar på den mycket höga försäljningen i september och oktober innan den väntade prishöjningen i november och det då snabbt sjunkande bensinpriset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-03 08:08 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
E85 ökade med över 40 % i november enligt Per Carstedt, SEKAB !
http://www.baff.info/newsletter.cfm?showID=56

Cartstedt skriver vissserligen inte i jämförelse med vad, men det måste väl antingen vara november -08 eller oktober -09.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-03 12:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det står längre ned i nyhetsbrevet:

Citat:
I november beräknas E85-försäljningen ha ökat med 40 procent jämfört med samma månad i fjol.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-03 14:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Citat:
"En förbättrad prisbild för E 85 påverkar naturligtvis, men det räcker sannolikt inte till att förklara hela förändringen. Kanske har miljödebatten påverkat flexifuelkunderna."


Ett citat som DN-redaktionen och den där andre kunde få kommentera, enligt fossillobbyn så är ju endast priset vad som påverkar vad folk häller i tanken om de kan välja.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-03 14:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Samma månad i fjol står det ju faktiskt längre ner. Tack !
Ursäkta för den slarviga läsningen, men det kanske hade varit bra om han nämnt det direkt. Men det är ingen ursäkt för min slarviga läsning.

Var kan den officiella statistiken finnas tro ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-03 18:47 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Citat:
"En förbättrad prisbild för E 85 påverkar naturligtvis, men det räcker sannolikt inte till att förklara hela förändringen. Kanske har miljödebatten påverkat flexifuelkunderna."


Ett citat som DN-redaktionen och den där andre kunde få kommentera, enligt fossillobbyn så är ju endast priset vad som påverkar vad folk häller i tanken om de kan välja.

-------------------------------
Vem är den där andre?

Jag tror inte det är mycket annat än priset som påverkar vad man häller i tanken. Är det billigare med bensin häller man bensin i sin FFV-tank; är E85 billigare häller man E85.

Vad som har hänt den sista månaden är att bensinen blivit dyrare relativt E85. Tar man hänsyn till att skillnaden i energiinnehåll nu är mindre med vinteretanolen är det nästan 1 kr per mil billigare att köra på E85 nu.

Eftersom pressen skrivit ganska negativt om E85 det sista året tror jag inte det är annat än priset som påverkar FFV-bilägarens val.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-04 09:29 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Håller med BP, det är nog mest priset som avgör. Annars blir det nog svårt att förklara en uppgång på 40 %, i och för sig från en låg nivå nov 2008.

Sedan har det väl tillkommit en hel del nya flexifuelbilar i år, så förbrukningen borde väl ligga högre därför också ?

Men var hittar man siffrorna som Carstedt använder ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-07 16:10 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Hej, igen !

Kollade med Statoil, de har ingen statistik för totalmarknaden i nov. 09 ännu.
De visste inte var BAFF, d v s Per Carstedt, hade fått siffran ifrån.
Statistiken från föregående månad brukar väl komma i mitten av månaden därpå, så man kanske får ta Carsteds uppgifter med en nypa salt och vänta den officiella statistiken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-07 16:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Vore väl enklast att fråga Carstedt själv?

Polisen tankar i varje fall E85 såg jag igår :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-08 09:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Hos SPI säger man att preliminära volymsiffror som rapporterats in till SCB av bolagen sammanställs runt den 15:e i påföljande månaden , ”definitiva” siffror kommer också i påföljande månad men runt den 27:e och bildar underlag för den officiella statistiken i Sverige.

Så några officiella siffror för november -09 finns inte.

En mycket bra tabell finns att hämta på:
http://spi.se/statistik.asp?art=99
(men det visste kanske alla redan.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 08:40 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Per Carstedt har väl insyn i Sekab som säljer E85 på marknaden. Kan nog tänka mig att det är därifrån han får sina data.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 12:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Ja, Carstedt borde ju ha insyn, eftersom han sitter i SEKABs styrelse och väl också är ordförande i BAFF. Därför är det lite märkligt att han beräknade uppgången till över 40 %.

Nu har Statoils siffror kommit som visar en uppgång med ca 15 % i nov. 09 (20% enl. SPI) jämfört med nov 08 men en minskning med 12 % jämfört med oktober 09.

Det blev ju i alla fall en ökning jämfört med förra året och i december blir nog den procentuella ökningen betydligt större eftersom det såldes väldigt lite E85 i dec -08. - Men det är bara en gissning,precis som Carstedts :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-21 23:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag frågade honom och han svarade så här
Citat:
Enligt SPIs officiella siffror för detaljist ledet blev det "bara" en ökning med 20%, och inte 40%, i November 2009 jämfört med November 2008!

Anledningen till skillnaden är att SEKABs siffror i slutet av november, som representerar över 60% av marknaden, visade att de hade levererat ut över 40% mer än för samma period i November förra året.

Enda förklarningen till att SPIs officiella siffror nu visar på enbart 20% ökning måste vara att det blev lageruppbyggnad i mackledet under månaden under 2009 alternativt en lagerminskning under november 2008 och/eller att SEKABs andel av totalmarknaden ökat under november.

Historiskt har SEKABs interna leverans siffror stämt mycket bra med SPIs siffror som normalt kommer 2-3 veckor senare. Om förklaringen ligger i lagerförändringar så kan vi istället räkna med desto större ökning i SPIs officiella siffror för december och januari

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-23 11:21 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Att decembersiffran kommer att bli högre än 2008 är nog en riktig gissning för -08 såldes bara 8411 m3 E85 (inkl. bensindelen på 25 %).

Totalt för 2008 gissar jag på en ökning för E85 på några % jämfört med -08.
En hel del nya flexifuelbilar har ju tillkommit under året. Men bensinpriset är nog ändå avgörande, trots allt.

Men varför mackarna skulle bygga upp så stora lager förstår jag inte riktigt.
Det borde väl antingen bero på att man räknar med en kraftig försäljningsökning för E85 baserat på en förmodan om höjt bensinpris eller att man tror på en höjning av etanolpriset från leverantörerna ?

I Ny Teknik 20/2 2009 kunde man läsa:
"Sekab uppger att man kommer att sluta med etanol till bilar, E85, och istället satsa på etanol som diesel-ersättning och gröna kemikalier.
Sekab har stått för cirka 90 procent av den svenska marknaden för E85. Nyligen meddelade etanolföretaget att man hade tappat en stor del av sin etanolförsäljning och att läget var allvarligt."

Därför är det intressant att notera att marknadsandelen nu sägs vara
60 % och ev. ökade under nov - 09.

Mycket siffror blir det !

God Jul !


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011