Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förslitningar av etanol?
InläggPostat: ons 11-09-14 13:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I denna artikel:
http://www.expressen.se/motor/1.2557725/framtidsbranslet-gamla-tidningar
står det:
Citat:
Den större molekylstorleken gör att butanol ger betydligt mindre förslitningar på motorerna än etanol.

Låter underligt tycker jag... eller?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-14 14:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Med samma logik skulle då dieselolja i en bensinmotor ge ännu mindre slitage. :roll:

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-14 16:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Då måste biogasbilar ha väldiga förslitningsproblem, molekylerna är ju mindre än hälften så stora som etanol.

Kanske bäst att stoppa obehandlade tidningarna eller asfalt i tanken då har man ju längsta molekyler.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-14 17:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Haha, alltid kul med blaskornas kassa rapportering.

Det man kan säga om butanol jämfört med etanol är väl att eftersom kolkedjan med tillhörande väteatomer är längre, så är molekylen mindre polär och således sämre på att binda polära molekyler (ty lika löser lika, som man brukar säga). Att detta skulla ha någon påverkan på förslitningen ställer jag mig tveksam till. Molekylens förmåga att oxidera och bilda frätande syror väger tyngre skulle jag säga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-14 22:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hela butanolgrejen verkar gå ut på att smutskasta etanol.
På annat sätt kan man inte tolka det, och förespråkarna brukar ofta vara aggressiva motståndare till allt vad etanol heter.
Att på allvar hävda att det är mkt bättre att ett förnybart bränsle inte kräver några ändringar öht för att fungera i gamla bilar håller helt enkelt inte.
De stora volymerna nytt förnybart bränsle kommer alltid att säljas till de nyaste bilarna, och dessa kan i etanolens fall enkelt modifieras av tillverkarna så som redan skett, för att fungera med etanol.
Det finns alltså ingen avgörande fördel för butanol kontra etanol.
Vill man sedan göra mer och verkligen ta tillvara de möjligheter som ett bättre bränsle (vilket ju etanol rent motortekniskt är), än bensin ger med avseende på effektivitet, emissioner, motorslitage och prestanda, så går det också bra, efterhand som tillverkarna börjar känna sig säkra på att bränslet i fråga har kommit för att stanna.

Med butanol finns inga andra fördelar än just att det rakt av kan ersätta bensin, och då sker ingen utveckling, vilket troligtvis är förespråkarnas egentliga mål...
En nackdel med butanol som sällan nämns är att det stinker rätt rejält om den har jag hört...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-14 23:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
E85/E75 med biobutanol i stället för bensin kunde ändå vara intressant?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 05:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Isobutanol har en flampunkt på 28 grader C så det är ännu mera kallstartkänsligt än etanol som har 12 graders flampunkt. Det måste alltså finnas bensin eller annat lättflyktigt med i blandningen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 06:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Men tänk vad miljövänligt med ett bränsle som bara drar ca 10% mer per mil än bensin! Eller vänta nu, det drar ju fortfarande mer än en diesel, synd, då är ju diesel bäst fortfarande :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 11:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Isobutanol har en flampunkt på 28 grader C så det är ännu mera kallstartkänsligt än etanol som har 12 graders flampunkt. Det måste alltså finnas bensin eller annat lättflyktigt med i blandningen.


Det krävs då också något mera lättflyktigt för att inte gaserna i tanken inte ska kunna bli explosiva.

När det gäller kalstarten påstås här http://www.ext.colostate.edu/PUBS/FARMMGT/05010.html i "Alcohol for Motor Fuels" att butanol skulle vara mindre känsligt:

Citat:
The relatively high latent heats of methyl and ethyl alcohol cause problems in mixing these alcohols with air and transporting them through the intake manifold of the engine. Heating the intake manifold may be necessary in cold weather or before the engine reaches operating temperatures. Without external heat to more completely vaporize the fuel, the engine may be difficult to start and sluggish for a considerable time after starting. Butyl alcohol is the least likely to cause starting difficulties or problems during warm-up. Note that its latent heat is almost the same as the latent heat of octane.


Men det kanske är nått för dieselmotorer ändå, kanske en blandning med rapsolja kan vara nått?
Citat:
Butyl alcohol can be mixed with diesel fuel in virtually any concentration. It does not separate as water is added or as the temperature is decreased. Further, butyl alcohol does not significantly change the cetane number of diesel fuel. In blends with diesel fuel, butyl alcohol tends to reduce the solidification temperature of the fuel at low temperatures.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 12:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Precis som Aryan säger är det inte flampunkten som är det relevanta, utan ångbildningsentalpin. Där vinner butanol jämfört med etanol. Det är dock samma parameter vi vill ha mycket av för att få den så önskade kylningen som etanol och metanol ger upphov till.

Wiki: "The fuel in an engine has to be vaporized before it will burn. Insufficient vaporization is a known problem with alcohol fuels during cold starts in cold weather. As the heat of vaporization of butanol is less than half of that of ethanol, an engine running on butanol should be easier to start in cold weather than one running on ethanol or methanol.[10]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Enthalpy_of_vaporization


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 13:49 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
När vi ändå är inne på ämnet: Kolla in det här!

"Plans are underway to market a fuel that is 85% Ethanol and 15% Butanol (E85B), so existing E85 internal combustion engines can run on a 100% renewable fuel that could be made without using any fossil fuels. Because its longer hydrocarbon chain causes it to be fairly non-polar, it is more similar to gasoline than it is to ethanol. Butanol has been demonstrated to work in vehicles designed for use with gasoline without modification." - Samma wiki-länk som ovan

100 % förnyelsebart, bra för kallstarter, rimligtvis högre ångtryck. Det verkar också brinna tydligare än etanol och eliminerar då säkerhetsproblemet som ren etanol skulle medföra. http://i1-news.softpedia-static.com/ima ... anol-2.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 14:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tro inte ångtrycket av E85B15 blir högre än ren etanol eftersom åntrycket av butanol är lägre än etanol.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 14:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok. Ja då är det nog ingen idé egentligen. För att bränslen baserade på alkoholer skall betraktas som säkra finns det vissa krav på ångtryck som E100 tyvärr inte uppfyller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 14:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Låter ju för bra för att vara sant, hehe!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 16:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man kan blanda in ether framstäld ur bioehanol för att få tillräkligt med ångtryck ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011