MattiasD skrev:
Allas vår Dieselprofet Lasse Swärd är på hugget igen...
Du har väl mailat honom/dem?
Jag lät mailet också gå till ansvaig utgivare på DN Gunilla Herlitz.
Lasse Swärd,
Jag har länge följt den svenska bilbränsledebatten och jag brukar även läsa DN Motor. Jag har länge noterat den oseriösa debatt som motorjournalister bidrar till och framför allt från redaktionen på DN Motor. Jag har skrivit till dig förut Lasse Swärd, men då jag inte fått svar av dig antar jag att du inte är speciellt intresserad att ha kontakt med läsare som ifrågasätter vad du skriver. Men jag vill ändå kommentera helgens artikel då jag anser Du nu definitivt passerat gränsen för en journalist.
I helgens artikel försöker Du Swärd än en propagera för diesel och smutskasta etanol - en av raden vinklade artiklar. Kan Du Swärd kommentera följande på ett objektivt sätt ska jag omvärdera DN Motor och hela DN som nyhetstidning.
Swärd, varför jämför Du en bilmodell som är utgående som V50? Det blir förstås bekvämt om man vill ge fördel diesel eftersom V50 flexifuel använder en gammal sugmotor på 2 liter, som inte är den energieffektivaste. V60/V70 använder en ny direktinsprutad, överladdad motor på 1.6l för etanoldrift, som ger mindre förbrukning och högre verkningsgrad. Varför inte jämföra V60/V70 med T4F resp DRIVe? De flesta tjänstebilförare väljer dessutom en V60/V70 i Volvos modellutbud.
Du räknar på EU-körcykel som direkt gynnar dieselmotorn med låga effektuttag i en helt orealistisk körcykel. Den tar dessutom varken hänsyn till bränslevärmare eller regenerering av partikelfiltret. Hade Du varit en serös journalist hade Du jämfört med verklig förbrukning för båda alternativen.
Du antar att relationen på bränslepriserna ligger fast men det finns anledning att anta att dieselbränslet stiger mer jämfört med andra bränslen p.g.a. 60% av nybilsförsäljningen är en dieselbil. Detta ger obalans i raffinaderierna med högre dieselpris som följd.
Du bygger dina beräkningar på körsträcka om 2000 mil / år. Varför när de flesta kör 1500 mil/år? Jag kan bara se en förklaring nämligen att det passar fint då serviceintervallet på DRIVe är 2000 mil och V50 Flexifuel är 1000 mil. Det ger att etanolalternativet måste servas dubbelt så ofta som dieselalternativet. Vilket säkert är ännu en anledning till att Du valde att jämföra motorer på V50. Hade Du däremot jämfört med V60/V70 T4F, med intervall på 1500 mil hade kalkyl blivit annan. Om Du dessutom antagit årlig körsträcka som de flesta kör (1500 mil) hade det varit till etanolens fördel – vilket Du ville hindra?
Andrahandsvärdet på dieselbilen antas vara högre än etanolbilen (48% vs 42%). Just nu råder dieselhysteri, men stigande dieselpriser kan göra att intresset för dieselbilen minskar betydligt. Över 60% an nybilsförsäljningen är en dieselbil och när alla dessa ska ut på beg.marknaden (med troligtvis högre dieselbränslepris) om 3 år (tjänstebilarna) så ska man absolut inte vara säker på att andrahandsvärdet är så sort som 48%.
Sedan kommer Du med de vanliga lögnerna om driftproblem med etanolbilar. Jag har kört 5200 mil med min bil utan problem och jag läser om mer problem med dieselbilar på diverse forum ( tex
www.jagrullar.se). Och så lyfter Du fram forskarrapporter som kommit fram till att etanol inte är bra för miljön. Men jag tycker mig ha läst fler forskarrapporter om att etanol är bra för miljön! Och hur många forskarrapporter som säger att diesel är bra för miljön “glömmer” Du att nämna. Det är noll stycken kan jag upplysa om. Och de hälsofarliga utsläppen från dieselbilen “glömmer” du som vanligt bort.
Sist klingar namnet Mikael Lindström bekant. Och har man hängt med ett tag osar det illa och då man vet att denne Mikael Lindström och Du Lasse Swärd var för några år sedan kollegor på alltommotor.se. Det passar förstås fint att använda sig av en gammal kollega, som numera jobbar på Ynnor, för at få lite mer “tyngd” i sin linje. Ingen behöver ju få veta något.
Hela artikeln visar på oseriösa motorjournalister i Sverige. Ger Du mig objektiva och rimliga svar på samtliga av synpunkterna ovan är jag beredd att ompröva min syn på Dig och DN Motor. Frågorna Du Swärd skriver om på DN Motor är komplexa. Ingen skulle säga annat. Men Du ger inget försök i att upplysa läsarna om detta. Istället tar du pari för dieselbilar och driver den linjen hårt. Medvetet, (eller omedveten?) undanhåller du information som är negativt för dieselbilen och positivt för etanolbilen. Det kan knappast vara en slump att varje vald parameter i din jämförelse råkade vara till fördel för dieselbilen. Eller hur?
Mattias Danielsson