Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 11-11-26 07:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 13:40
Inlägg: 52
Ort: Tibro
http://www.dn.se/motor/nyheter/dieseln- ... e-oljepris

_________________
Peugeot 308SW BioFlex


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-26 09:25 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
undrar om det är en slump att artikeln kommer när e75 är det gällande priset. Givetvis ingen minskning av förbrukningen pga det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-26 11:33 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Allas vår Dieselprofet Lasse Swärd är på hugget igen. Och som vanligt, det är så många fel i artikeln som ger fördel diesel, att jag förstår att Swärd slagit av kommentarfunktionen.

Swärd jämför en bilmodell som är utgående? Varför? Det blir förstås bekvämt om man vill ge fördel diesel eftersom V50 flexifuel använder en gammal sugmotor på 2 liter, som inte är den enegrieffektivaste. V60/V70 använder en ny direktinstrutad, överladdad motor på 1.6l för etanoldrift, som ger mindre förbrukning. Varför inte jämföra V60/V70 med T4F resp DRIVe?

Sedan räknar Swärd på eu-körcykel som gynnar dieselmotorn och inte tar häsyn till bränslevärmare och regenerering av partikelfiltret. Hade Swärd varit en serös journalist hade han jämfört med verklig förbrukning.

Swärd antar att förhållandet på bränslepriserna ligger fast men det finns anledning att anta att diesel stiger mer jämfört med andra bränslen pga 60% av nybilsförsäljningen är en dieselbil.

Swärds beräkning bygger 2000 mil / år. Varför när de flesta kör 1500 mil/år? Jo, det passar fint då serviceintervallet på DRIVe är 2000 mil och V50 Flexifuel är 1000 mil. Det ger att etanolalternativet måste servas dubbelt så ofta som dieselalternativet. Vilket säkert är ännu en anledning till att Swärd valde att jämföra motorer på V50. Hade Swärd däremot jämfört med V70 T4F, med intervall på 1500 mil hade kalkyl blivit annan. Om man dessutom antagit årlig körsträcka som de flesta kör (1500 mil) hade det varit till etanolens fördel - vilket Swärd ville hindra.

Andrahandsvärdet på dieselbilen antas vara högre än etanolbilen (48% vs 42%). Just nu råder dieselhysteri, men stigande dieselpriser kan göra att intresset för dieselbilen minskar betydligt. Över 60% an nybilsförsäljningen är en dieselbil och när alla dessa ska ut på beg.marknaden (med troligtvis högre dieselbränslepris) om 3 år (tjänstebilarna) så ska man absolut inte vara säker på att andrahandsvärdet är så sort som 48%.

Sedan kommer de varnliga halvlögnerna om driftproblem med etanolbilar. Jag har kört 5200 mil med min bil utan problem och jag läser om mer problem med dieselbilar på diverse forum. Och så lyfter Swärd fram forskarrapporer som kmomit fram till att etanol inte är bra för miljön. Men jag tycker mig ha läst fler forskarrapporer om att etanol är bra för miljön! Och hur många forskarrapporer som säger att diesel är bra för miljön glömmer Swärd att nämna (noll).

Sist klinkar namnet Mikael Linström bekant. Och har man hängt med ett tag osar det illa och då man vet att denne Mikael Linström och Lasse Swärd var för några år sedan kollegor på alltommotor.se.

Hela artikeln visar bara vilka oserösa motorjournalister vi har i Sverige.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-26 15:32 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 13:40
Inlägg: 52
Ort: Tibro
Dom där forskar rapporterna han menar visar på att etanol är dåligt för miljön är väl framtagna på samma vis som margarinindustrin tar fram sina rapporter om att riktigt smör är farligt....man betalar helt enkelt egna forskare för att ta fram rapporter..

Jag får hålla med MattiasD om att resonemanget om serviceintervaller faller platt då de flesta nya bilar har långa garantitider och för att dessa skall gälla måste väldigt många bilmodeller in på service betydligt oftare nu än vad som gällde för bara några år sedan. På tex min Peugeot skall det servas 1ggr/år eller 2000 mil....dieseln (samma som i V50) skall in efter 2000 mil eller 2 år. Som Swärd räknar blir det alltså lika ofta.

_________________
Peugeot 308SW BioFlex


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-26 17:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
MattiasD skrev:
Allas vår Dieselprofet Lasse Swärd är på hugget igen...

Du har väl mailat honom/dem?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-26 17:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Apropå DN.. Hans kollega Jacques Wallner hade en artikel/test om Ford Focus där han räknade upp vilka motorer som finns och i den uppräkningen fanns bara bensinare och dieslar. Jag mailade honom och undrade vad det berodde på. Han svarade:
Citat:
Hej!

Tack för mejl.
Jag kollade in på Fords hemsida och fann det här:
http://www.ford.se/Personbilar/NyaFocus/MotorerochCO2

Det står inget om Flexifuel där.


Vänliga hälsningar
Jacques Wallner
Redaktör DN Motor


Han har rätt att det inte står något där, men ids man bara kika på broschyrerna och/eller "Bygg din Ford" så syns det enkelt att det finns fleximotorer. Jag svarade just det, men då var det stopp, inget svar från honom...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-26 22:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Svenska journalister (kanske utländska också, jag vet inte) har antagit en mkt bekväm hållning till oss simpla undersåtar.
Likt vilken despot som helst, så väljer man godtyckligt när och om man ens ska benöda sig att läsa kommentarer med synpunkter från patrasket man nedlåter sig att skriva några gudabenådade meningar för. Att gå så långt som att svara vettigt på dem är i princip inte att tänka på.

Men våra pengar, de vill de ha!
De gräver sin egen grav, dessa navelskådande nakna kejsare..den fria och öppna debatten förs inte längre på tidningarnas nådigt modererade insändarsidor, utan överallt annars, på omodererade forum och bloggar, där innehavarna inte är så förbannat rädda att förlora ansiktet.

Snart kan ni sitta där på era redaktioner och undra varför ni blivit av med jobben!
Men det finns kanske nån tankesmedja som har användning för era enkla och enfaldiga texter, utan varje uns av självreflektion eller objektivitet..eller nån reklambyrå. Lycka till!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-27 14:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En tidning som DN bekostas av annonsintäkterna, prenummeraterna betalar bara för vad distributionen kostar. Metro har (nästan) inga distributionskostnader och kan därför delas ut gratis.

Bilbranschen köper mycket annonser men de vill inte annonsera i en tidning med för självständiga/kritiska artiklar om deras varor. Det har vi nog förklaringen till att "biljournalister" som Swärd, Wallner, Collin m fl. får ha kvar sitt jobb.

Men vi kan naturligtvis "slå" tillbaka genom att sluta köpa deras blaska och så minska upplagan. Med en mindre upplaga blir det lägre annonsintäkter och får vi färre köpta "journalister".

Själv har jag slutat med DN eller Svd för flera år sen och vill inte ens stödja deras upplage siffror genom att nappa på deras olika gratis erbjudanden som de ringer om då och då. I stället läser jag nyheter mest på nätet (DN's vetenskapsredaktion är trots allt bra) med en perfekt annonsfilter i webbläsaren och prenumererar jag på Fria Tidningen som det inte finns annonser i och det inte arbetar några s.k. biljournalister. Om någon vill prova tidningen tror jag att jag kan ge bort en gratis provprenumeration, skicka ett p.m. i så fall.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-27 18:50 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Baggis skrev:
MattiasD skrev:
Allas vår Dieselprofet Lasse Swärd är på hugget igen...

Du har väl mailat honom/dem?


Nä, det hade jag inte tänkt göra....men nu gjorde jag det :) Jag lät mailet också gå till ansvaig utgivare på DN Gunilla Herlitz.

I princip samma text som ovan men jag har kammat till allt lite:

Citat:
Lasse Swärd,

Jag har länge följt den svenska bilbränsledebatten och jag brukar även läsa DN Motor. Jag har länge noterat den oseriösa debatt som motorjournalister bidrar till och framför allt från redaktionen på DN Motor. Jag har skrivit till dig förut Lasse Swärd, men då jag inte fått svar av dig antar jag att du inte är speciellt intresserad att ha kontakt med läsare som ifrågasätter vad du skriver. Men jag vill ändå kommentera helgens artikel då jag anser Du nu definitivt passerat gränsen för en journalist.

I helgens artikel försöker Du Swärd än en propagera för diesel och smutskasta etanol - en av raden vinklade artiklar. Kan Du Swärd kommentera följande på ett objektivt sätt ska jag omvärdera DN Motor och hela DN som nyhetstidning.
Swärd, varför jämför Du en bilmodell som är utgående som V50? Det blir förstås bekvämt om man vill ge fördel diesel eftersom V50 flexifuel använder en gammal sugmotor på 2 liter, som inte är den energieffektivaste. V60/V70 använder en ny direktinsprutad, överladdad motor på 1.6l för etanoldrift, som ger mindre förbrukning och högre verkningsgrad. Varför inte jämföra V60/V70 med T4F resp DRIVe? De flesta tjänstebilförare väljer dessutom en V60/V70 i Volvos modellutbud.
Du räknar på EU-körcykel som direkt gynnar dieselmotorn med låga effektuttag i en helt orealistisk körcykel. Den tar dessutom varken hänsyn till bränslevärmare eller regenerering av partikelfiltret. Hade Du varit en serös journalist hade Du jämfört med verklig förbrukning för båda alternativen.
Du antar att relationen på bränslepriserna ligger fast men det finns anledning att anta att dieselbränslet stiger mer jämfört med andra bränslen p.g.a. 60% av nybilsförsäljningen är en dieselbil. Detta ger obalans i raffinaderierna med högre dieselpris som följd.
Du bygger dina beräkningar på körsträcka om 2000 mil / år. Varför när de flesta kör 1500 mil/år? Jag kan bara se en förklaring nämligen att det passar fint då serviceintervallet på DRIVe är 2000 mil och V50 Flexifuel är 1000 mil. Det ger att etanolalternativet måste servas dubbelt så ofta som dieselalternativet. Vilket säkert är ännu en anledning till att Du valde att jämföra motorer på V50. Hade Du däremot jämfört med V60/V70 T4F, med intervall på 1500 mil hade kalkyl blivit annan. Om Du dessutom antagit årlig körsträcka som de flesta kör (1500 mil) hade det varit till etanolens fördel – vilket Du ville hindra?
Andrahandsvärdet på dieselbilen antas vara högre än etanolbilen (48% vs 42%). Just nu råder dieselhysteri, men stigande dieselpriser kan göra att intresset för dieselbilen minskar betydligt. Över 60% an nybilsförsäljningen är en dieselbil och när alla dessa ska ut på beg.marknaden (med troligtvis högre dieselbränslepris) om 3 år (tjänstebilarna) så ska man absolut inte vara säker på att andrahandsvärdet är så sort som 48%.
Sedan kommer Du med de vanliga lögnerna om driftproblem med etanolbilar. Jag har kört 5200 mil med min bil utan problem och jag läser om mer problem med dieselbilar på diverse forum ( tex www.jagrullar.se). Och så lyfter Du fram forskarrapporter som kommit fram till att etanol inte är bra för miljön. Men jag tycker mig ha läst fler forskarrapporter om att etanol är bra för miljön! Och hur många forskarrapporter som säger att diesel är bra för miljön “glömmer” Du att nämna. Det är noll stycken kan jag upplysa om. Och de hälsofarliga utsläppen från dieselbilen “glömmer” du som vanligt bort.
Sist klingar namnet Mikael Lindström bekant. Och har man hängt med ett tag osar det illa och då man vet att denne Mikael Lindström och Du Lasse Swärd var för några år sedan kollegor på alltommotor.se. Det passar förstås fint att använda sig av en gammal kollega, som numera jobbar på Ynnor, för at få lite mer “tyngd” i sin linje. Ingen behöver ju få veta något.

Hela artikeln visar på oseriösa motorjournalister i Sverige. Ger Du mig objektiva och rimliga svar på samtliga av synpunkterna ovan är jag beredd att ompröva min syn på Dig och DN Motor. Frågorna Du Swärd skriver om på DN Motor är komplexa. Ingen skulle säga annat. Men Du ger inget försök i att upplysa läsarna om detta. Istället tar du pari för dieselbilar och driver den linjen hårt. Medvetet, (eller omedveten?) undanhåller du information som är negativt för dieselbilen och positivt för etanolbilen. Det kan knappast vara en slump att varje vald parameter i din jämförelse råkade vara till fördel för dieselbilen. Eller hur?

Mattias Danielsson

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-27 19:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Perfekt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 07:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
snyggt skrivet, troligen blir papperskorgen mottagaren. Fast kopian till chefen var listig!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 08:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mycket bra!
Kanske vi oftare skulle inkludera en kopia till chefen...
Få se om de bryr öht på den där blaskan..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 08:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Funderar också på vad som väger tyngst av de saker som Lasse S räknar upp som värdelösa med etanolbilarna? Är det månntro så att det är vad det kostar för ägaren som är nummer ett? Dvs om etanol vore billigare per mil så skulle han utan vidare kunna svälja alla andra nackdelar han målar upp? Jag misstänker starkt att så är fallet eftersom det är vad han gör när det gäller dieselarna... I så fall ingår det inte i hans begreppsvärld att man kan vara beredd att betala mer för det som är miljövänligare, som många gör med Eko-mat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 10:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det är ju diesel som gäller sedan en tid. Det märker man överallt. Min fru skulle till en workshop med efterföljande konsert i en liten by i nordöstra Skåne. Hon körde helt fel på vägen dit så när hon skulle köra hem var bilen helt dränerad på de sista dropparna sommaretanol. Det fanns mack i byn, vilket var mer än jag trodde, och arrangörens far guidade min fru dit. Där fanns bensin och diesel. Min fru visste att det gick bra med både E85 och bensin i vår Ford Focus flexifuel, men blev hon osäker när mannen började prata om diesel. Hans dottern körde ju diesel! Även om min fru sa att det gick bra med bensin, så frågade han ändå några gånger extra om det inte var diesel hon skulle tanka.

Mannen i fråga hann under dagen dessutom med att säga att lågenergilampor var dåliga för miljön för de innehöll kvicksilver.

Han var med andra ord som väldigt många starkt färgad av media!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 11:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sedan har vi problemet att dessa människor också har rösträtt....
Hur ska vi nånsin få en bättre värld när folk läser och litar på journalister som Lasse Swärd o Collin o Co?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011