Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 19:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bra artikel i DN!
InläggPostat: lör 11-12-17 10:55 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Riktigt bra och positiv artikel i DN (av Lasse Swärd) om V70 T4F.
http://www.dn.se/motor/tester/volvos-et ... pa-dieseln


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra artikel i DN!
InläggPostat: lör 11-12-17 11:24 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Fantastiskt! Det kanske är ett resultat av vår mailväxling för någon vecka sedan :)

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra artikel i DN!
InläggPostat: lör 11-12-17 11:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo, ett attitydförändring...kanske, fast samtidigt gick man ut med denna artikel:
http://www.dn.se/motor/ersatt-kunderna-for-e85--felet
Citat:
Dagen före semesterresan till Gotland började motorn hacka igen och gula motorlampan lysa. Jag ringde Ford-assistans och frågade om det gick bra att lämna in bilen till verkstad och få en hyrbil i stället. Svaret var: ”Kör på bensin. Om det inte hörs några svåra missljud från motorn så går det fortsätta köra...”

Efter en kraftig dos 98 oktan bensin så började 1,8-litersmaskinen låta bättre. Gula lampan fick fortsätta lysa. Semester med barnen prioriterades före verkstadsbesök.

Det fick anstå till hösten.

Därefter skildes min och spritbilens vägar. Jag hade, efter tre Flexifuel/Biopower-bilar, tröttnat på spriten. På den höga förbrukningen, de ständiga tankningarna och bränslefelen. Aldrig mer!

Vad har hänt?


Jaques Wallner är bad cop, Lasse Swärd agerar good cop....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra artikel i DN!
InläggPostat: lör 11-12-17 11:51 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Problemet ligger förstås inte i bränslet, utan Ford verkar vara av usel kvalitet. Och det är så lätt för Ford att hela tiden skylla på bärnslet. Ingen ifrågasätter påståendet. Jag körde min V70 2.5FT på enbart E85 under 3 år utan något som helst problem. Hur kunde det komma sig om det är fel på bränslet? Nu ska jag köra T4F och räknar inte med problem, även om det är lite skrämmande att det är en Fordmotor.

Vem skriver till Jaques Wallner? :)

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra artikel i DN!
InläggPostat: lör 11-12-17 12:28 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Mailade en kommentar till Swärd med kopia till Jacques Wallner.

Citat:
Hej Lasse,

Jag läser din artikel av Volvo V70 T4F med stort intresse. Bra skrivet! Men Du svävar iväg med livscykel-tyckeri om bränslet som förvisso är helt okej, men det borde Du också göra när nästa dieselbil ska testas. Produktionen från borrtorn till pump är allt annat än bra för miljön. Etanolen är åtminstone kravställd. Om än lågt, så är det långt bättre än vad fossilbränslet diesel är.

Jag har precis bytt min Volvo V70 2.5FT (man) till V60 T4F (aut). Jag kan absolut hålla med dig i sina åsikter om motorn. Men samtidigt saknar jag den fina motorgången från den femcylidriga motor. T4F är lite råare i sitt sätt. Men det är väl en följd av att det är en mindre motor. Just nu ligger förbrukningen i färdatorn på 0.84 l/mil på e85. Det ska bli intressant att mäta förbrukningen vid pump då färddatorn kanske visar fel. Men bortsett från ett visst mätfel är den preliminära förbrukningen ruskigt bra. 0.84 l/mil. Det motsvarar energin i 0.84/0,55 = 0.54 l diesel. Försök att köra en V60 diesel med automat den här årstiden på 0.54 liter diesel.

Jag ska också passa på att kommentera din kollega Jaques Wallner artiklar om Ford Focus som inte tål etanolen. Det är utan tvekan ett problem relaterat med Ford. Och inget bränsle relaterat problem men det är förstås så enkelt för Ford att skylla på bränslet. Ingen verkar ifrågasätta Ford på den punkten. Allra minst motorjournalister som sväljer Fords förklaring utan kritik. Jag körde som sagt min V70 2.5FT 5200 mil under 3 år enbart på E85, utan problem. Och jag tankar mest på Jet och St1, precis som kvinnan i artikeln. Det borde vara omöjligt om det varit fel på bränslet.

Kort och gott, bra skrivet om V70 T4F!

Mvh
Mattias

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra artikel i DN!
InläggPostat: lör 11-12-17 14:46 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Ursäkta,men den här beräkningen ser lite konstig ut:

"Det motsvarar energin i 0.84/0,55 = 0.54 l diesel."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra artikel i DN!
InläggPostat: lör 11-12-17 16:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja roligt att äntligen se en artikel i DN motor som är lite mera etanol positiv / mera objektiv / mindre diesel propaganda. Jag tror säker att brev till tidningen och ledningen kan spela en viss roll.

Observera denna formulering:
[quoteMen konsulten Mikael Lindström på Ynnor vill inte räkna ut etanolen.
]– Med de nya högeffektiva och snåla bensinmotorerna som bas tror jag ryktet om etanolens död är överdriven.[/quote]
Vilka var det nu igen som började sprida såna rykten?

0,84 vinteretanol a 23,62 MJ/mil ger en energiförbrukning på 19,84 MJ/mil
Diesel MK1 är ca 35,68 MJ så 19,53 MJ/mil motsvarar 0,556 l diesel / mil dvs ungefär vad Mattias skrev.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra artikel i DN!
InläggPostat: tis 11-12-20 18:20 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Cykla skrev:
Ursäkta,men den här beräkningen ser lite konstig ut:

"Det motsvarar energin i 0.84/0,55 = 0.54 l diesel."


Ajdå, jag slant visst på tangentbordet. 1.55 ska det vara. Jag brukar räkna med förenklingen 55% mer E85. Och i uträkningen blev det tydligen med 1.55 (0.85/1.55=0.54). Det blir ungefär rätt vilket Aryan visar med sin uträkning.

T4F motorn är mycket energieffektiv vilket jag ville visa i min uträkning. Jag är rätt säker att Swärd skulle använda orden "energieffektiv dieselmotor" om han testade en V60 Diesel med automat som drar 0.54 l/mil diesel verklig körning runt 0 grader.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011