Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-10-19 18:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-01-25 17:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Ford prioriterar uppenbarligen inte någon lösning och så länge kunderna betalar alla reparationer är det på kort sikt bara en vinn-vinn situation för verkstäderna som skyller på bränslet i ställe för problem med bilen..

Jag skulle tro att Ford ser till att deras originalfilter pallar för etanol, men om ett originalfilter kostar 400 kr och ett piratfilter 100kr då kan verkstäder ätt tjäna en bra slant genom att ta piratfilterna. Och det är nog inte heller uteslutet att verkstäder slarvar med filterbyten.

Det kan nog även vara ECUn irrar bort sig och går i limp home mode, bekantens Ford körs tydligen ofta korta sträckor och utan motorvärmare... Å andra sidan dök problemen även upp på sommaren då det inte borde vara lika kritiskt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 18:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Men hur många av de här problembilarna har fått bränslefiltren bytta innan problemen började?
Sånt sker ju inte de första åren iaf.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-26 13:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Jag vet inte när och hur ofta det ska bytas men en del bilarna har väl inte längre någon garanti längre, annars fick väl verkstäderna bekosta åtgärderna i varje fall så filtret är bytt eller ganska gammalt.

Jag tror att t ex vanlig epoxilim möjligtvis inte klarar etanol så bra, det finns iaf speciellt etanol beständigt epoxilim.

Här http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=30&t=52664 ett liknande fall fast med en Citroen C5 bioflex, det är väl ingen Ford motor i denna.

Filtret som C5 bioflex har verkar användas i många bilar, fast med olika OEM nr. såklart.

- CITROEN : 1567 A5 - 1567 81 - 1567 85 - 1567 87 - 1567 93 - 1567 94 - 96 232 663 - 96 478 677
- NISSAN : 16400 JD551A
- PEUGEOT : 1567 A5 - 1567 81 - 1567 85 - 1567 87 - 1567 93 - 1567 94
- RENAULT : 15 27 037 0579 - 60 00 591 768 - 77 00 845 961 - 77 01 068 107
- VOLKSWAGEN : 034 911 279
- DACIA : 60 01 546 326
- HYUNDAI : 31911 1A000
- SMART : 000 3414 V002
- ANDRA MÄRKEN : AK 10-0P

Det är nog sannolikt att det finns flera tillverkare, kanske tom filter med samma "brand" Bosch t ex kan komma från olika fabriker?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-26 16:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
karlmb skrev:
Eller för att Ford monterar billig skit redan i fabrik...
Det lär ju ha hänt att man tvingats ändra på specen efter att man upptäckt vissa saker..

Det kan vara "second-source" filter i fabriken. Om ordinarie leverantör inte klarar att leverera så många filter som behövs (av den etanolbeständiga sorten) tar fabriken in en mindre mängd filter från en alternativ leverantör. Dessa filter har ju då liknande men inte identiska material. Specifikationen kanske är densamma, men filtertillverkaren kan ha tagit genvägar. Jag har personligen sett detta inom tillverkningsindustrin, och det skulle kunna förklara varför inte _alla_ Ford Focus har samma problem. Eller varför Ford-bilar med annan design på bränslefiltret inte är drabbat i samma utsträckning som Focus.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-27 09:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Ja det låter inte omöjligt alls. I så fall skulle en enkel lösning vara att sätta ett andra filter innan fuelrailen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-27 11:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
aryan skrev:
Ja det låter inte omöjligt alls. I så fall skulle en enkel lösning vara att sätta ett andra filter innan fuelrailen.


Vilken typ av föroreningar kommer när filtret ej tål etanol?
Bara att det brister o soppan går igenom orenad?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-27 17:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Om t ex epoxi (lim) används i filtret skulle det sakta kunna släppa ifrån sig det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 20:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1188
Ort: Nyköping
Om de här problemen beror på beläggningar i spridarna borde det synas på att den elektroniska förbrukningsmätaren i bilar som har sådan visar mer och mer avvikelse uppåt i medelförbrukning per mil jämfört med bokförd tankad mängd per mil. Jag tycker mig minnas att min bil när den var ny för ett halvår sedan visade nästan rätt men numer visar ca 10 % högre förbrukning än den verkliga. Det skulle kunna förklaras av att öppningstiderna måste förlängas av ECU´n för att kompensera ett större strömmningsmotstånd. Det är alltså dags att bokföra datorns visade medelförbrukning för varje tankning för att se om det finns någon sådan trend.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-08 22:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Ja om datorns rförbrukning ökar mer än verklig förbrukning håller antingen bränsletrycket att minska (pga igensatt filter?) eller så kan spridarna bli igensatta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-19 22:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1188
Ort: Nyköping
GL skrev:
Om de här problemen beror på beläggningar i spridarna borde det synas på att den elektroniska förbrukningsmätaren i bilar som har sådan visar mer och mer avvikelse uppåt i medelförbrukning per mil jämfört med bokförd tankad mängd per mil. Jag tycker mig minnas att min bil när den var ny för ett halvår sedan visade nästan rätt men numer visar ca 10 % högre förbrukning än den verkliga. Det skulle kunna förklaras av att öppningstiderna måste förlängas av ECU´n för att kompensera ett större strömmningsmotstånd. Det är alltså dags att bokföra datorns visade medelförbrukning för varje tankning för att se om det finns någon sådan trend.


Nu har jag kollat hur bilens förbrukningsmätare skiljer sig från den bokförda förbrukningen. För 13 efterföljande tankningar visar bildatorn i medeltal 6% högre förbrukning än den bokförda, alltså en faktor på 1,06. Osäkerheten i den siffran är bara 1%. Det innebär att man kan beräkna hur mycket man inte lyckas fylla tanken beroende på hur bilen råkar luta vid olika mackar. Denna information gör också att man får en noggrannare bokförd förbrukning för varje ny tankning. Det finns ingen tendens till förändring av korrektionsfaktorn 1,06 under de tre månader jämförelsen hittills pågått.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-20 11:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Intressant, Eftersom Collin o Co bara tittar på färddatorn så blir det förstås ofta höga siffror för vissa etanolbilar om de inte sitter i en helt ny bil....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011