Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 11:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 13:40
Inlägg: 52
Ort: Tibro
Igår hade Aktuellt i SVT ett längre reportage om nackdelarna med diesel som bränsle , etanolen och övriga förnybara alternativ omnämdes i positiva ordalag :)

http://svtplay.se/t/102534/aktuellt (inslaget börjar ca 04:10 in i programet)

_________________
Peugeot 308SW BioFlex


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 13:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kikon skrev:
Igår hade Aktuellt i SVT ett längre reportage om nackdelarna med diesel som bränsle , etanolen och övriga förnybara alternativ omnämdes i positiva ordalag :)

http://svtplay.se/t/102534/aktuellt (inslaget börjar ca 04:10 in i programet)


Ja, jag såg det!
Ovanligt bra och djuplodande!
"Det finns alltid skäl att var efterklok...."

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 13:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Utmärkt och välgjord inslag 4:10 - 11:40

9:55 till 10:20 visar sin miljöministern sin inkompetens eller så talar hon osanning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 14:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
9:55 till 10:20 visar sin miljöministern sin inkompetens eller så talar hon osanning.
/Aryan

Vad menar du med det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 16:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
miljömonister: <klipp>"..vi kan bestämma om skatter..."<klipp>.
reporter: "Påverkar sånt mkt?"
miljömonister: "Ja! Det påverkar mkt."

inslaget visar hur antalet sålda dieselbilar gått från 10% 2005 till 60% 2011 Två av tre sålda miljöbilar går nu på diesel.

miljömonister: "...Men jag tycker det är bättre med etanol med biogas, mer elbilar framförallt, det är ut det hållet utveckling måste gå."
reporter: "men där ser man inom miljöbilar ett momumentalt skifte där 2/3 var etanol för 3.4 sedan idag är v 62% av (nysålda) miljöbilar går på diesel?
miljömonister: "Ja.."
reporter: "du är inte glad åt det alltså?"
miljömonister: "Nej.. egentligen inte, det är glad att det är bilar som använder mindre diesel per bil och per mil men öh nej det är inte bra naturligtvis"
reporter: "I Umeå är det en av många städer där kväveoxider ökar och där man anser att dieselsubventionerna inte varit bra."
miljömonister: "Ja så är det"
reporter: "Är det läge att vara självkritisk?"
miljömonister: "Det ska man altid vara".

Om hon verkligen vill ha fler etanol-, gas- och el-bilar och inte fler dieselbilar varför tar hon/hennes regering då beslut som ökar efterfrågan på dieselbilar? Hon vet uppenbarligen att politiska styrmedel (skatt mm) har stor inflytande. Hon vill ha förre miljödieslar och fler etanol gas och elbilarm. Men hennes regeringen har genom en rad beslut i stället ökad subventionerna på dieseldrivna miljölbilar på bekostnad av bl a etanolbilar:
- Slopandet av förmånsvärdeavdraget för etanol och hybridbilar from 2012.
- Fordonsskattebefrielse för miljöbilar i stället för miljöbilspremien som gynnar diesel drivna miljöbilar extra, eftersom fordonskatten på dessa dieselbilar annars skulle vara nästan 3ggr högre än bilar som går på ett annat bränsle
- Lägre bränsleskatter på diesel (f.n. ca 52% av pumpriset) än på bensin (f.n. ca 60% av pumppriset), trots att en liter diesel ger större utsläpp av CO2 än en liter bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 17:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
OK, då är jag med. Om man ska försöka tänka lite snälla tankar om henne iaf så kanske det iofs är så att hon tycker som hon säger, men att det finns andra i regeringen som har andra åsikter och då blir det som det blir(men inte som det ska...)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 17:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
OK, då är jag med. Om man ska försöka tänka lite snälla tankar om henne iaf så kanske det iofs är så att hon tycker som hon säger, men att det finns andra i regeringen som har andra åsikter och då blir det som det blir(men inte som det ska...)?


Som Folkpartiet t.ex.
De är tysta nu, men när etanolbilar var heta, då var det annat ljud i skällan.
Ett bevis för att det är de som ligger bakom.
Troligtvis har man haft mycket att "tillföra" i skattedebatten i regeringen när det kom till trafikfrågor.
Folkpartiet, partiet från helvetet. Så självgoda och med svartvita svar på allting.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 17:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
OK, då är jag med. Om man ska försöka tänka lite snälla tankar om henne iaf så kanske det iofs är så att hon tycker som hon säger, men att det finns andra i regeringen som har andra åsikter och då blir det som det blir(men inte som det ska...)?


Om det är så, och hon inte kan övertyga de andra i regeringen då borde säga upp sig.

Nu tvingas hon ta ansvar för en politik som hon själv vet att den leder utvecklingen åt fel håll och som är oförenligt med riksdagsbeslutet att Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri 2030.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 18:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Lite tröst ser jag i talloljan, som kan ersätta fossildelen i dieseln. Men innan vi ser pumpar med 100% tallolja undrar jag om det inte är lite greenwashing av dieseln, så vi kan köra på som vanligt ett par år till...

Kan det vara så enkelt att det var för dyrt med subvention av etanolbilar när de blev för många? Beslut brukar ju fattas långt innan de verkställs? Beslutet kanske fattades när 2/3 av alla miljöbilar var etanolbilar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 20:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Om det är så, och hon inte kan övertyga de andra i regeringen då borde säga upp sig.

Nu tvingas hon ta ansvar för en politik som hon själv vet att den leder utvecklingen åt fel håll och som är oförenligt med riksdagsbeslutet att Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri 2030.

Nu är det ju en politiker vi diskuterar, inte en ortodox miljöidealist, så jag ser (tyvärr) ingen motsättning mellan det hon sa och att det i praktiken blir nått helt annat pga andras åsikter. För om det nått politiker är ökända för så är det väl att säga en sak men göra nått annat?

Apropå riksdagsbeslut så har ju den även beslutat att ett antal av de horribla regler som finns i sjukförsäkringen ska ändras, det hindrar dock inte alls sittande regering att högaktningsfullt skita i det. Så att det ska vara fossilfritt 2030 kan man säkert också ignorera...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: tor 12-01-12 22:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Lite tröst ser jag i talloljan, som kan ersätta fossildelen i dieseln. Men innan vi ser pumpar med 100% tallolja undrar jag om det inte är lite greenwashing av dieseln, så vi kan köra på som vanligt ett par år till...

Kan det vara så enkelt att det var för dyrt med subvention av etanolbilar när de blev för många? Beslut brukar ju fattas långt innan de verkställs? Beslutet kanske fattades när 2/3 av alla miljöbilar var etanolbilar?


Knappast speciellt dyrt med tanke på vilken CO2-reduktion man fick.
Isåfall är det ju dyrare nu fö när man subventionerar dieselbilar på samma sätt bara de kommer under 120 gr/km...
Tallolja är greenwash ja, det kan aldrig bli mer än marginellt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: fre 12-01-13 12:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Dyrare nu ja, då fattas det kanske ett beslut om att dra in subventionen idag, genomförs tidigast vid årsskiftet. Lång tid mellan beslut och verkställan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: fre 12-01-13 16:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Dyrare nu ja, då fattas det kanske ett beslut om att dra in subventionen idag, genomförs tidigast vid årsskiftet. Lång tid mellan beslut och verkställan.


Du tror det kommer att hända, att man tar bort miljöbilsrabatten för dieseltjänstebilar?
Knappast före valet 2014 :-(

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: fre 12-01-13 20:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
En debattartikel om dieselbeskattningen bl. a.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/la ... 769263.svd

Citat:
Skulle skatterabatten försvinna påverkas naturligtvis de transporterade volymerna, om än marginellt. Transportkostnaderna ökar något, vilket skjuts över på konsumenterna. De cirka 10 miljarderna som staten skulle få in av slopad skatterabatt på diesel till lastbilar och personbilar kan därför användas till att höja grundavdraget i beskattningen med 4 000 kronor per person vilket ger en sänkning av inkomstskatten med cirka 9,5 miljarder. Dessa pengar kan ju folket vilja lägga på annat än diesel.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage i Aktuellt
InläggPostat: fre 12-01-13 22:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Dieseln är inte subventionerad, nu blir jag förbannad!
Dieseln är lägre beskattad per liter!
Det är i mina ögon en enorm skillnad.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011