Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-05-18 06:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-02-05 16:53 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag fick för mig att jag skulle maila denna dieselälskade herre men några iaktagelser jag gjort senaste tiden. Vem vet, jag kanske får ett svar och i så fall publiserar jag det här:

Citat:
Hej Bertil,

Jag har under många år följt statistik över nybilsförsäljningen från branschorganisationen Bil Sweden. I varje utskick har du Bertil Moldén varit positiv till den ökade dieselbilsförsäljning i Sverige. Du brukar påstå att dieselbilar är bra för miljön. Bara det är ett anmärkningsvärt påstående men värre ska det bli. Nu har den ökade dieselbilsförsäljningen, på bekostnad av förnyelsebara bränslen, börjat att ifrågasättas från flera håll. I en artikel i Ny Teknik (18:e Jan 2012) citeras du och där har du helt plötsligt svängt och säger att diesel inte är bra för miljön:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 386365.ece

Det är naturligtvis ett mer korrekt påstående. Nu när det dumheterna börjar att uppdagas av media – att byta ett fossilt bränsle (bensin) mot ett hälsofarligare som diesel förstår jag om du vänder kappan efter vinden. Men några dagar senare kom ännu en dumhet från dig och Bil Sweden. Den här gången ett pressmeddelande (16:e Jan 2012) som ska lugna alla som lurats in i dieselfällan:

http://www.bilsweden.se/nyheter/bilswed ... -dieselbil

Här börjar du med en ny retorik som går ut på att dieselbilarna kan köras på förnybar diesel. Vad har du för belägg för detta påstående? Finns det någon biltillverkare som tillåter något annat än fossil diesel i sina bilar? Jag vet ingen, men om detta stämmer borde Bil Sweden publicera en lista vilka dieselbilar som kan tankas med förnyelsebar diesel. Vi har redan idag förnybar diesel men det duger bara till låginblanding och nya dieselbilar skulle ta skada om de tankas enbart med detta bränsle. Dessutom kvarstår problemet med hälsofarliga utsläpp som ökat markant i takt med fler dieselbilar. Det verkar inte vara något annat en ny lögn från Bil Sweden som syftar till att lura på svenska folket dieselbilen. Det är bilförsäljare och deras egna branschorganisation Bil Sweden som håller dieselbilen högt.

Samma retorik upprepas i ett nytt pressmeddelande (27:e Jan 2012) från Bil Sweden fortfarande utan att precisera vilka bilar det rör sig om:

http://www.bilsweden.se/nyheter/pressme ... under-2011

Varför gör Bil Sweden och bilförsäljare detta? Svaret som ligger närmast till hands är lika logiskt som enkelt. Därför att få sälja en dyrare bil och därmed högre vinst. Det finns ingen tanke om miljön bakom dessa uttalanden utan bara det egna vinstintresset. För att ta ett exempel, Volvo V70 med 1.6 liters dieselmotor kostar 30000 kr mer än motsvarande bil med ottomotor (T4F Bensin/etanol). V70 med dieselmotor är varken bra för närmiljön eller klimatet. Det är heller inte försvarbart ur ekonomisk aspekt för bilköparen. Motormedias positiva inställning till dieselbilen är lätt att dra nytta av för att få sälja en dyrare bil, med större vinstmarginal. Priset får konsumenten betala i form av en dyrare bil och kraftigt försämrad stadsluft. Ur globalt perspektiv får alla betala för det försämrade klimatet. Och fortsatt oljeberoende.

Bil Sweden bör genast öka sin trovärdighet i dessa frågor genom att publicera en lista över vilka dieselbilar som kan tankas med förnybar diesel. Bil Sweden bör också informera om alla aspekter ökad dieselanvändning medför som t ex om den försämrade stadsluften till följd av ökade antalen dieselbilar. Då kan Bil Sweden börja att tas på allvar. Idag är Bil Swedens agenda glasklar – sälj mer dieselbilar - oavsett vad konsekvenserna blir.

Mattias Danielsson

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-05 20:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 13:40
Inlägg: 52
Ort: Tibro
Fan du e på hugget :)

Bra skrivet !!

_________________
Peugeot 308SW BioFlex


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-05 23:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kanonbrev!
En liten misstanke dock från min sida är att anledningen till haussningen av dieselbilarna i själva verket är att få sälja några bilar öht, dvs det är ju nästan enbart dieslar som kvalar in under miljöbil idag och därmed får lägre förmånsvärde.
Då vill det till att man har dieslar att sälja, och att köparna vill ha dem.
80-90% av nybilsköpen är ju förmånsbilar..

Ska bli intressant att se om du får något svar..!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-06 09:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Utan att ha något annat belägg än mitt minne, så tror jag att det går att köra WV (iallafall lite äldre) på 100% RME. En kollega har en Lupo 3l, som han kör på ren RME. Tror den är från -00 eller något liknande.
Nya WV med partikelfilter funkar kanske inte? Vet att det är problem att få upp temperaturen tillräckligt för att bränna ur filtret med icks-fossilt.
Skall bli kul att se om du får något (vettigt) svar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-13 19:06 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Hör och häpna - Bertil Molden har INTE svarat. Förespråkare av diesel brukar ju gärna brukar vilja debattera :shock:

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011