Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-08-18 05:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-06-26 13:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
http://www.baff.info/newsletter.cfm

Citat:
Miljöbilsförslaget svagt styrmedel - regeringen måste tänka om!

Måndag 25 jun -12

Som remissinstans delar vi regeringens uppfattning att det är angeläget att införa en ny miljöbilsdefinition. Men vi riktar skarp kritik mot att förslaget endast kopplas till lättnader i fordonsskatten. Det är ett svagt styrmedel som knappast påverkar beslut vid bilköp. Dessutom saknas styrmedel som stimulerar marknadstillväxt för fordon som kan köras på höginblandade drivmedel.

Regeringens vårproposition har debatterats i media och bland oss som jobbar för minskat fossilberoende inom transportsektorn. Vårt nyhetsbrev sammanfattar BAFF:s och andras synpunkter i remissvaren till finansdepartementet, vad gäller miljöbilsdefinitionen. Det är angeläget att vi samlar krafterna och får en bra långsiktig miljöbilsdefinition.

Systemet för reducerade förmånsvärden måste göras om så att det långsiktigt gynnar samtliga fossiloberoende fordon där ett reducerat förmånsvärde kan villkoras av tankningsgrad för förnybar energi. För att kunna nå 2030-målet om fossiloberoende transporter borde 50 procent av alla bilar som säljs 2016 kunna köra på höginblandade drivmedel - biodrivmedel eller el. Det är därför viktigt att regering och riksdag snabbt fattar långsiktiga beslut om styrmedel och spelregler.

Vi instämmer i Svebios och andra remissinstansers uppfattning att fordon, som kan drivas med förnybara drivmedel, är en förutsättning för att uppnå regeringens och riksdagens 2030-mål. Tyvärr cementerar regeringens förslag dominansen från fossila drivmedel, bland annat genom att dieselbilar även fortsättningsvis kan betecknas som miljöbilar och därmed får ekonomiska fördelar trots avsevärd klimat- och hälsopåverkan. Håkan Mattson belyste frågan på ett mycket bra sätt i en artikel i Dagens Industri den 21 juni.

Vi anser att miljöbilsdefinitionen för att få effekt måste kopplas långsiktigt till förmånsskattelagen, vilket tidigare visat sig vara ett mycket effektivt incitament för att styra mot klimateffektiva val vid bilköp. Idag finns bara ett tidsbegränsat sådant system som inte sträcker sig längre än till och med 2013. Dessutom har etanolbilarna redan uteslutits ur systemet.

Det är vår och andra remissinstansers uppfattning att en ny miljöbilsdefinition inte kan innefatta fordon som drivs enbart med fossila bränslen. Det är viktigt att den bara omfattar de bästa bilarna ur miljö- och klimathänseende och att biodrivmedlens faktiska miljö- och klimatnytta beaktas. Flexi- och bifuelbilars klimatprestanda beräknas idag utifrån ren bensindrift. Även detta måste ändras.

Förslaget motverkar alla realistiska möjligheter att på allvar börja den systematiska omställning av fordonsflottan, vilket krävs för att bryta fossilberoendet och nå ett fossiloberoende till 2030. Det är av avgörande betydelse att förutsättningar skapas redan 2013 så att marknadsintroduktionen av flexifuelbilar kan återstartas med full kraft, i den redan uppbyggda och fungerande infrastrukturen för E85 med ca 1 700 tankställen.

Vi instämmer i Energimyndighetens åsikt att enbart att använda drivmedelsskatterna och supermiljöbilspremien som incitament att välja fordon som kan drivas med förnybar energi inte är tillräckligt för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta.

EON:s påpekande att en stegvis skärpning av miljöbilsdefinitionen är en nödvändig del för omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta är också viktigt.

Vi instämmer i Gröna Bilisters konstateranden att det i miljöbilsdefinitionen inte tas hänsyn till biobränslenas faktiska klimatnytta, att säkerhetskrav på fordonen bör integreras, att värden för partiklar, kväveoxid och buller bör införas och att klimatbaserade skärpningar bör beslutas för 2016 och 2019.

Liksom Naturskyddsföreningen gör vi bedömningen att det ekonomiska incitamentet i regeringens förslag endast har en mycket begränsad påverkan på koldioxidutsläppen. Även Sveriges kommuner och landsting anser att det är tveksamt om incitamentet i form av endast slopad fordonsskatt är tillräckligt för att ge en utveckling av marknadsvolym, nya fordonsmodeller och av intresserade köpare.
Naturvårdsverket framhåller att det är rimligt att premiera bilar som drivs med etanol och gas.

Liksom Svebio anser vi att miljöbilsdefinitionen bör omarbetas så att den tydligare styr mot regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta. Den faktiska klimateffekten bör vara avgörande för styrmedlen och regelverket. Flexi- och bifuelbilar kan erhålla förmåner efter bevisad tankning med biodrivmedel – E85 respektive biogas. Ett sådant system bör snarast utredas och introduceras. Det skulle ge en tydligare styrning mot fossiloberoende.

Detta var bara några exempel som utvecklas i detalj i remissvaren.

En befogad fråga är förstås hur regeringen tänker hantera den omfattande kritiken. Ignorera den eller starta ett seriöst jobb för att vi skall få en långsiktigt hållbar biodrivmedelspolitik med trovärdiga spelregler och långsiktiga styrmedel?

När världsekonomin pekar neråt lägger sig tyvärr politikerna lågt i miljöfrågor. De vill inte heller se kopplingen mot flera gröna jobb och utveckling, utan kortsiktiga optimeringsbeslut blir förhärskande.

Låt oss påverka våra politiker när de är på sommarturnéer. Spara pengar och kör på förnybart i sommar. Visa dina vänner och medtrafikanter att biodrivmedel är en del av den framtida lösningen.

Jan Lindstedt
BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 14:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Efter de sågningarna kan det bara bli frågan om att ignorera allt och genomföra skiten...
Herregud man måste ju hålla ihop regeringen och folkpartiet vill inte se några inskränkningar för dieselbilar!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-27 09:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
Varför krångla med mer byråkrati? Är det inte betydligt enklare att låta soppapriserna bestämma vad folk tankar?
Fast när gröna bilister ser utrymme att höja etanolskatten nu när det för en gångs skull lönar sig, visar på viljan att krångla till systemet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-27 14:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Varför krångla med mer byråkrati? Är det inte betydligt enklare att låta soppapriserna bestämma vad folk tankar?
Fast när gröna bilister ser utrymme att höja etanolskatten nu när det för en gångs skull lönar sig, visar på viljan att krångla till systemet.


Problemet med det är ju att den tunga trafikens diesel då blir så dyr att utländska åkerier kommer att slå ut alla svenska.
En km-skatt skulle råda bot på det, men det vill inte fp ha.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-27 17:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
Den tunga trafiken betalar långt ifrån de priser du och jag ser på mackarna. Att stödja dem med ändå större avdrag vore väl inget problem?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-27 18:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Håller med GTI beskatta bränslet är enklast och effetivast, dessutom ger det incitament till bränslesnålare körning mm som inte km-skatt gör.

Om utländska åkerier med billig diesel i tanken blir ett konkurrans problem skulle man kanske kunna lösa det genom att begränsa mängden diesel man får ta in gratis och beskatta resten bränslet som finns i tanken när man kör in i Sverige eller att bränsletanken måste vara lika vällfylld när man lämnar Sverige igen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-28 20:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Citat:
Om utländska åkerier med billig diesel i tanken blir ett konkurrans problem skulle man kanske kunna lösa det genom att begränsa mängden diesel man får ta in gratis och beskatta resten bränslet som finns i tanken när man kör in i Sverige eller att bränsletanken måste vara lika vällfylld när man lämnar Sverige igen.


De där förslagen är alla enormt komplicerade och går att fuska med rel. enkelt.
Km-skatt är väl inte så komplicerat däremot, med dagens teknik kunde det tex lösas mha gps-teknik och Gsm enheter som kunde monteras på utländska bilar vid gränsen.
Ett högt drivmedelspris blir ju då möjligt, för alla andra.
Åkerierna är så pressade idag att de säkerligen inte skulle låta bli att försöka spara drivmedel ändå.
En krona är en krona.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011