Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-10-21 01:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-08-14 19:54 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vet inte om det här hamnar i rätt kategori. Jag och en polare till mig diskuterade att den nya gasen som de använder till köldmedia i bilar är lika brandfarlig som gasol (som jag fyller i min bil) och han tyckte att det inte var bra. Då kontrade jag med att man har butan i bensinen som ofta "rinner" ut som gas när man tankar. Han ville att jag skulle styrka det hela och då när jag letade efter info så hittade jag den här rapporten som jag inte vet om den varit uppe förut. E85 har lägre risk än bensin i alla kategorier utom en, som blir samma risk vid modifieringar av konstruktionen.

https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/brandfarlig_explosiv/E85/E85seminarie_nov_2007/S%C3%A4kerhetsaspekter%20med%20etanol%20som%20drivmedel%20-%20sv%20no%203.pdf

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-14 20:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1890
Ort: 08- och Småland
Jag trodde först att det var Räddningsverket och Provningsanstaltens rapport, som bör vara jämnårig med den här som du visar. Men så var det inte. Slutklämmen var säkert snarlik i alla fall.
Räddningsverkets rapport konstaterade i alla fall att det överhuvud taget var svårt att få eld på etanol i dom verklighetstrogna provriggar som dom hade satt upp. Den finns (har funnits) här på forumet.
Försöken gjordes på uppdrag av Räddningsverket av det som förr i världen hette Statens Provningsanstalt, Borås. Det heter något annat, snarlikt i dag.
Lite runtomkring: Före den här rapporten ställde Räddningsverket kravet att man inte skulle kunna "låsa" tankhandtaget i påfyllningsröret och slippa hålla i det hela tiden. Trots rapportens resultat så finns bestämmelsen kvar ännu. :?
Jag brukar sätta tanklocket i handtaget. Andra har visat här på forumet att en snusdosa passar också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-15 00:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
DuPonts "nya" köldmedia som ska ersätta nuvarande R134a ska tydligen vara lika brandfarlig som gasol, och eftersom den gasen är "godkänd" för bruk i bil så borde ju i rimlighetens namn gasol vara det också.

Gasol, eller snarare isobutan/propan blandning (nButan som är vanligt i gasol är olämpligt som kylmedia på grund av annorlunda fysiska egenskaper trots att det är samma antal atomer i molekylen) har väldigt snäva syreblandningsmarginaler för att vara explosiv, viket gör att även om gasen börjar läcka så är risken att den antänds väldigt liten.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-15 20:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Det är väll i för sig inte så mkt gas i ett AC system heller men jag tror att gasol/luft blandningar kan antändas minst lika lätt av en gnista som bensin eller etanol? När manfyller spolarvättskebehållaren med koncentrerat spolarvättska är det också ganska bränbart.

Det finns DIY gas speciellt för AC fylning se http://www.envirosafe.se/FAKTA-OM-ENVIRO-SAFE.html fast jag tror det är helt enkelt gasol. Jag kollade upp safety data sheet (som man måste ha i USA) http://www.es-refrigerants.com/docs/32552_45.pdf och där står det ganska tydligt:
Citat:
Proper Shipping Name: Petroleum Gases Liquefied
UN Number: UN1075

Alkanes 100%


Och UN1075 är enligt http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UN ... 01_to_1100 ...... gasol !

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-15 20:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4604
Ort: Sundsvall
Jag brukar, när sådana här diskussioner kommer upp, att jämföra brandfaran hos ett AC-system som är fyllt med propan/butanblandning med att ha t ex några sprayburkar liggande i bilen. Det är ju gasolliknande gasblandningar som används som drivgas i de flesta sprayburkar sedan ca 25 år.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-15 21:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
aryan skrev:
Det är väll i för sig inte så mkt gas i ett AC system heller men jag tror att gasol/luft blandningar kan antändas minst lika lätt av en gnista som bensin eller etanol? När manfyller spolarvättskebehållaren med koncentrerat spolarvättska är det också ganska bränbart.

Det finns DIY gas speciellt för AC fylning se http://www.envirosafe.se/FAKTA-OM-ENVIRO-SAFE.html fast jag tror det är helt enkelt gasol. Jag kollade upp safety data sheet (som man måste ha i USA) http://www.es-refrigerants.com/docs/32552_45.pdf och där står det ganska tydligt:
Citat:
Proper Shipping Name: Petroleum Gases Liquefied
UN Number: UN1075

Alkanes 100%


Och UN1075 är enligt http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UN ... 01_to_1100 ...... gasol !


Aha...kan man efterfylla själv då med vanlig gasol, även ett R134a system...? :shock:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-15 23:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
karlmb skrev:
Aha...kan man efterfylla själv då med vanlig gasol, även ett R134a system...? :shock:


Nja. Nej.

Alltså, det finns två olika butanmolekyler. I den ena sitter alla kolatomer på en rad, i den andra finns det en center-kol som de andra tre är anslutna till. Detta gör att butan-molekylerna uppträder olika, de har olika kokpunkter och andra fysiska egenskaper som påverkar hur effektivt de fungerar i ett kylsystem.

Det "vanliga" butanet som finns i vårt svenska gasol passar inte bra i AC.

Däremot är butanet i Environ-safe-länken ovan av den typ som funkar. Rakt-av i ett R134a, fast man får fylla på lite mindre mängd/vikt.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-16 09:30 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det finns några få gasoltuber med isobutan i stället för nbutan. Dessa riktar sig till folk som campar när det är kallt. nbutan förgasas inte när det är kallt utan blir kvar i burken, då kör man bara på propanet som finns. Isobutan har mycket lägre kokpunkt.

Om du googlar "fylla bilen med gasol" och "xxargs" borde du få träff på flera välskrivna beskrivningar av hur det fungerar.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-16 12:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
erikn skrev:
Det finns några få gasoltuber med isobutan i stället för nbutan. Dessa riktar sig till folk som campar när det är kallt. nbutan förgasas inte när det är kallt utan blir kvar i burken, då kör man bara på propanet som finns. Isobutan har mycket lägre kokpunkt.

Om du googlar "fylla bilen med gasol" och "xxargs" borde du få träff på flera välskrivna beskrivningar av hur det fungerar.


Det var som f-n! Hade jag inte en aaaning om!
OK, nästa gång jag har en bil utan AC som jag inte bryr mig så mkt om, ska jag prova då! :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-16 17:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
Kan tipsa om Biltemas gasol 17614. En full sådan blir ganska lagom att dra i om man har en Volvo 740/940 eller annan bil som annars ska ha runt kilot R134a.
Tyvärr så innehåller den enligt texten på burken 50% n-butan, men kylan blev i mitt fall klart godkänd. :)

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-16 19:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Volvo245GLT skrev:
Kan tipsa om Biltemas gasol 17614. En full sådan blir ganska lagom att dra i om man har en Volvo 740/940 eller annan bil som annars ska ha runt kilot R134a.
Tyvärr så innehåller den enligt texten på burken 50% n-butan, men kylan blev i mitt fall klart godkänd. :)


Andra hälften är väll propan som gör att blandning fortfarande funkar vid lägre temperaturer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-16 20:17 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
Volvo245GLT skrev:
Kan tipsa om Biltemas gasol 17614. En full sådan blir ganska lagom att dra i om man har en Volvo 740/940 eller annan bil som annars ska ha runt kilot R134a.
Tyvärr så innehåller den enligt texten på burken 50% n-butan, men kylan blev i mitt fall klart godkänd. :)


Andra hälften är väll propan som gör att blandning fortfarande funkar vid lägre temperaturer.

Kolla xxargs inlägg här: http://www.utsidan.se/forum/showpost.ph ... stcount=12

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-16 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
aryan skrev:
Volvo245GLT skrev:
Kan tipsa om Biltemas gasol 17614. En full sådan blir ganska lagom att dra i om man har en Volvo 740/940 eller annan bil som annars ska ha runt kilot R134a.
Tyvärr så innehåller den enligt texten på burken 50% n-butan, men kylan blev i mitt fall klart godkänd. :)


Andra hälften är väll propan som gör att blandning fortfarande funkar vid lägre temperaturer.

Kolla xxargs inlägg här: http://www.utsidan.se/forum/showpost.ph ... stcount=12

J.K Nilsson


:-) Tänk att friluftsmänniskor kan hjälpa bildårar på detta sätt"""

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011