Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-09-12 16:50 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Citat:
Hej,

I Vi Bilägare nr 12 sid 28 går det att läsa om Volvo V70 2.0F som långtestbil. Där skriver ni att bilen tankas var 4:e tank bensin - för att hålla spridarna rena. Enligt uppmaning från Volvo. Vidare på sid 44 går det att läsa om Leif och hans Volvo. Där skriver ni att ventilerna kan kärva om man uteslutande tankar etanol. Det låter som ett fel i standarden för E85. Längre in i artikeln verkar det helt plötsligt vara en enskild tank E85 som vållat problemet. Inte längre ett generellt problem med all E85, som först antyds. Felbilden har nu också ändrats till att spridarna sätts igen. Alltså inte längre att ventilerna kärvar som det först påstods. St1 anklagas av Volvo för att levererat felaktigt bränsle helt utan något bevis i form av bränsleprov.

Ert sätt att beskriva problemet skapar en rad frågetecken som vore önskvärda om ni kunde gräva i.

Har Volvo utförs en undersökning/studie som ligger i grund för uppmaningen?

Vad är det för kemiska egenskaper i E85 som skapar problemet? Varför parreras dessa med bensin? Etanol har ju en mer rengörande effekt än bensin.

Volvo har tagit fram en bil som ska tankas med ett bränsle som följer standarden för E85. Ändå verkar alltså Volvos bil inte klara av att enbart tankas med detta bränsle. Är det fel i standarden? Eller är det ett konstruktionsfel i Volvos motorer?

Om standarden behöver justeras vad gör Volvo för att påverka standarden?

Om konstruktionsfel, vad gör Volvo åt detta?

Vad är det för tidsplan på åtgärderna?

Varför tankar ni eran V70 med bensin utan att ifrågasätta Volvos uppmaning?

Målet måste vara att rekommendationen på var 4:e tank bensin ska bort. Vi ska inte behöva accepterar uppmaningar att tanka bensin när bilen påstås vara utvecklad för E85. En standard som biltillverkarna, där bland Volvo, själva varit med att ta fram.

Mvh Mattias

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-13 05:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Som vanligt är du på alerten och slår huvudet på spiken! Jag reagerade också över "tonen" och vinklingen på de där E85-relaterade artiklarna. De var i samma anda som Lasse S, men kanske inte så "vassa".

Jag har också länge reagerat på att Vi Bilägare totalt har vänt etanolbilarna ryggen, i de fall nya bilar även finns med etanolmotorer så de nämner undantagsvis bara det. De gör också hela tiden jämförelser med "miljödieslarna" och pissar nästan på sig om en bil kommer nedåt 85-90 gr CO2/km, glatt ignorerande att det finns etanolmodeller som lätt kommer under det(fossil CO2 såklart)... Det har nästan gått så långt att jag trots decennier som prenumerant funderar på att säga upp mig.

Att då när det mot total förmodan dyker upp artiklar om E85 i princip alltid är av den typen som det nu var är liksom droppen som får bägaren att rinna över känns det som!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-13 10:41 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Bra jobbat! Håller med om att det måste vara något fel om en etanolbil inte kan köras på etanol, de flesta här kör ju sina bensinbilar på etanol utan problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-13 16:48 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Precis, och man ska inte acceptera en uppmaning att tanka bensin. Jag servade min T4F i veckan och serviceteknikerna sa samma sak till mig. Ochjag fick inget tillfredställande svar på varför. Jag sköt då ett mail till min återfösäljare som har grävt lite, och han säger att uppmaningen att tanka bensin måste härstamma från 2010 då sulfatproblemet uppdagades. Idag är sulfathalten kravställd i E85 och detta ska inte vara något problem längre och det ska inte finnas några problem att enbart tanka E85. Så det tänker jag fortsätta med. Men det är anmärkningsvärt att bilmedia om Vi Bilägare inte ifrågasätter den här typen av uppmaningar från bilindustrin. Trist, dessutom är Vi Bilägare inte konsekventa i felsymptomen.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-13 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tyvärr hänger nog sådana där rekommendationer kvar ute i verkstäder och hos förståsigpåare i många år.
Men till sist brukar poletten ramla ner.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-14 11:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag tycker att det är betydligt mer anmärkningsvärt att Volvo inte har sett till att detta inte har nått ut till alla servicestationer. Vi Bilägare ska inte behöva ifrågasätta varenda uppgift de får av en auktoriserad verkstad, även om jag kan hålla med om att det är är en hyfsat stor sak som de nog borde ha ifrågasatt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-14 12:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Sådant där gäller nog inte bara Volvo. Jag har alltför ofta fått den känslan att man lever i sin egen värld ute på verkstäderna, trots att dessa är "auktoriserade". Om något borde vara enkelt att förmedla i denna kommunikationsera så är det information.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-15 10:15 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Nytt mail till redationen...

Citat:
Hej,

Om du menar artiklarna i nr 18 av ViB “E85 – bränslet allt fler väljer bort” och “Aldrig mer etanol” gav de inga svar alls. Artiklarna är bara en upprepning av den förvirring som råder. Orkade ni ens läsa mina frågor? Varför gräver ni inte i frågorna? Och ni låter som vanligt biltillverkarna slippa undan ansvar genom att acceptera att tanka bensin är en “lösning”. Ett magert resultat med tanke på att ni redan för 3 månader sedan skrev att artikeln var på gång.

Intressant är dock att Volvo inte alls uppmanar att tanka bensin, som ni på ViB gör i eran Volvo V70 2.0F. Så jag hoppas ni slutar med det. I nummer 17 skrev ni att motorn gick ryckigt. Jag hoppas ni inte enbart går till eran Volvo servicetekniker (som tyckte ni ska tanka var 3:e tank bensin istället för var 4:e, som lösning) utan går till en oberoende firma ( t ex BSR, Nordic) och gör en ordentlig analys på problemet.

Mvh
Mattias

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-15 10:45 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Är själv sedan många år prenumerant på denna tidning och är med likaledes förvånad vilken vändning, den tidning har tagit på senare år gällande etanolen.

Ändå var det väldigt postivt dom hade för nu tiotalet år sedan en hel del konverterings reportage, där en annan var med i en tidning med Tommy Walhström (numer redaktionschef på nämnda tidning)som iaf då intresserad journalist i ämnet.

Är man så opartisk man nu kan vara med väldigt förvånad dessa mer än väl påstådda följdskador som numer slutar att ta slut. Detta med historen och alla dessa erfarenheter genom åren som faktiskt finns och där sådana inte ens i närheten funnits.
För egen del har nu 10 år och 30 000 mil lätt passerats med olika konverterade bilar, motorcyklar, trädgårdsmaskiner mm.
Där uteslutande bara etanol används sommar som vinter faktiskt överlag utan problem.

Varför kan man fråga sig klarar sig nu hemkonverterade fordon sig bättre än fabriksbyggda sådana.
För problem brukar ju med rätt fort i övrigt framkomma rätt bra via forum osv...

//funderar med över min fortsatta prenumeration av denna blaska... Samt en gång etanol alltid etanol om man frågar mig. :D

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011