Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 06:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SAAB BioPower 100 Concept
InläggPostat: mån 07-04-16 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://www.youtube.com/watch?v=tfd1Sfj3 ... ed&search=

Gött att se en gammal Chalmersprofessor lägga ut texten!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 08:35 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Se här vad GM skriver miljöbilar och om etanol.

Citat:
GM har dragit slutsatsen att etanol snart kommer att kunna produceras i stora mängder .
- Det är ett genombrott på väg när det gäller att utvinna etanol ur träfiber/cellulosa, säger Rick Wagoner. Då kommer priset att sjunka kraftigt samtidigt som tillgången på råvara ökar, säger han.


Länk: http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.104015

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 09:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt intressant!
Äntligen kanske GM har sett poletten ramla ner.
Och slutligen kom då sågningen av batterier igen...har vi hört det förut?:
När det gäller miljöbilar är situationen ännu mer komplicerad. GM presenterade tidigare i år en plug in-hybrid, en hybrid som ska kunna gå på ström från elnätet – men kunna laddas med förbränningsmotor på långfärder – men de batterier som GM baserat hela konceptet på finns inte.
När de kan tänkas bli utvecklade är det ingen som vet. Fem, tio år, säger Wagoner, enligt GP.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 07:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Råkade öppna en tråd om samma bil i ett annat forum, se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0760#40760 men efter som SAAB är precis på rätt spår här - en etanol optimerad motor - så skadar det nte med två trådar :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
karlmb skrev:
Mkt intressant!
Äntligen kanske GM har sett poletten ramla ner.
Och slutligen kom då sågningen av batterier igen...har vi hört det förut?:
När det gäller miljöbilar är situationen ännu mer komplicerad. GM presenterade tidigare i år en plug in-hybrid, en hybrid som ska kunna gå på ström från elnätet – men kunna laddas med förbränningsmotor på långfärder – men de batterier som GM baserat hela konceptet på finns inte.
När de kan tänkas bli utvecklade är det ingen som vet. Fem, tio år, säger Wagoner, enligt GP.


Hmmm, intressant att citera sig själv...
Hur ser du på detta gällande vad GM "tror på"...Laban?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 22:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag har lite svårt för sammanfattande korta artiklar där man inte kan läsa vad som egentligen är sagt. Frågan är väl också vad man ska utläsa av åsikter om batterier som är 5-10 år borta när bilarna ska börja produceras 2010-2011. Och att batterierna finns redan vet vi, se Tesla Roadster. Frågan är när/om de blir billiga nog och om det var det han var ute efter så tror jag nog på det också, runt 2015 kanske innan det börjar bli direkt lönsamt och det är ju 6 år borta och inom hans ramar :-)

Sen säger artikeln, GM:

Citat:
Men nästa steg är vätgas. Och GM kommer att ha flera vätgasbilar i USA på försök redan i år, uppger GP. Och med utvecklingen av vätgasbilar följer nya utmaningar. Dels måste man få fram gasen, dels måste den förvaras.


Så frågan är väl om man ska tro på så mycket av det dom säger :-)

Man kan också undra över det här med råvara:

Citat:
Det är ett genombrott på väg när det gäller att utvinna etanol ur träfiber/cellulosa, säger Rick Wagoner. Då kommer priset att sjunka kraftigt samtidigt som tillgången på råvara ökar, säger han.


Det som har hänt när det gäller råvaran i detta fall är väl att den har blivit betydligt dyrare eftersom efterfrågan har ökat. Det redan innan cellulosaetanolen har slagit igenom. Jag skulle nog gissa på att många av prisberäkningarna för cellulosaetanolen är rätt optimistiska. Att Sekab numera inte verkar tro så mycket på cellulosaetanoltillverkning i Sverige pga just priset på råvaran säger väl en del också (Miljöbilsfeber inslaget på SVT). Men framtiden lär utvisa som vanligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 12:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Så frågan är väl om man ska tro på så mycket av det dom säger Smile


Tack för det!! 8)

Citat:
Det som har hänt när det gäller råvaran i detta fall är väl att den har blivit betydligt dyrare eftersom efterfrågan har ökat. Det redan innan cellulosaetanolen har slagit igenom. Jag skulle nog gissa på att många av prisberäkningarna för cellulosaetanolen är rätt optimistiska. Att Sekab numera inte verkar tro så mycket på cellulosaetanoltillverkning i Sverige pga just priset på råvaran säger väl en del också (Miljöbilsfeber inslaget på SVT). Men framtiden lär utvisa som vanligt.


Nja, dels är det speciella förhållanden med den svenska cellulosaindustrin som tror den tjänar bättre på att fortsätta som hittils med att prioritera pappersexport, trots att reklam och nyhetstidningar mer och mer håller på att flytta över till elektroniska medier och man troligen i nästa högkonjunktur inte kommer att få se samma efterfrågeökning som man är van vid.
Dels att cellulosa i andra länder kan betyda switchgrass och annat som inte konkurrerar med andra kommersiella intressen.

Sedan finns det som sagt en räcka andra råvaror som kan vara aktuella för etanolproduktion, ngt som gärna glöms bort när de värsta anti-etanollobbyisterna börjar räkna limpor o liknande.
Vilka som slutligen kommer att användas beror förstås även på vilket oljepris man behöver konkurrera med + den allmänna viljan att lämna fossilträsket.

Slutligen kanske vi inte ska lyssna allt för mkt på SEKAB...
Den mesta forskningen ligger numera i USA.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 14:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Tack för det!! 8)


Nu finns det förstås olika viljor inom GM, väte har dom pratat om hela tiden och även nu när andra delar inom GM pratat Chevy Volt. Och Väte pratar även flera andra stora biltillverkare om så dom är inte ensamma om detta vad jag skulle beteckna som idioti, åtminstone med dagens tekniker.

Men hur det än är med det så är det bevisligen inte bara GM som pratar elbilar och pluginhybrider. Står inte o faller med dom alltså. Däremot antagligen med konjunkturen. Håller bensinpriset i sig lär det dröja längre innan vi får se någon massintruduktion av elbilar på marknaden. Kanske därför mr Wagoner gjorde sitt uttalande.

Citat:
Dels att cellulosa i andra länder kan betyda switchgrass och annat som inte konkurrerar med andra kommersiella intressen.


Även om det används i första hand för ex cellulosaetanol så kommer nog priserna justeras efter behovet. Och man kan ex istället göra el av det för att ersätta kolkraft vilket kan bli en konkurrent. Förstås beroende på vad som är mest lönsamt. Och det där kan väl bli ett problem för båda varianterna. Om det svänger mellan vad som är lönsammast. Som vanligt behöver vi se till att få fram spelregler som är lite mer långsiktiga så att de som har pengar vågar satsa.

Citat:
Sedan finns det som sagt en räcka andra råvaror som kan vara aktuella för etanolproduktion, ngt som gärna glöms bort när de värsta anti-etanollobbyisterna börjar räkna limpor o liknande.


Visst men frågan är om det finns några större mängder av dessa råvaror. Samma problem som ex biogasen drabbats av.

Citat:
Slutligen kanske vi inte ska lyssna allt för mkt på SEKAB...
Den mesta forskningen ligger numera i USA.


Näe, Sekab är ett vinstdrivande företag så man ska nog inte ta det dom säger som gospel. Sen har du rätt i att forskningen görs mest i USA just nu, frågan är väl då hur långt borta det är innan vi pratar om stordrift och det priser som de som utvecklar teknikerna brukar svänga sig med. Kan nog senareläggas också iom de nuvarande oljepriset, tyvärr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Men hur det än är med det så är det bevisligen inte bara GM som pratar elbilar och pluginhybrider. Står inte o faller med dom alltså. Däremot antagligen med konjunkturen. Håller bensinpriset i sig lär det dröja längre innan vi får se någon massintruduktion av elbilar på marknaden. Kanske därför mr Wagoner gjorde sitt uttalande.


Vad du inte ser är att GM uttalar sig ungefär som alla andra tillverkare.
Slutsatsen är alltså inte om det står o faller med GM, utan om det kan vara så att alla säger vad de tror folk, media ch politker vill höra, och sedan gör ngt helt annat.
Och precis så är det ju. Hur många bevis för den saken behöver du innan du slutar göra statistiska utvärderingar av antal uttalande till stöd för en viss riktning?

Citat:
Även om det används i första hand för ex cellulosaetanol så kommer nog priserna justeras efter behovet. Och man kan ex istället göra el av det för att ersätta kolkraft vilket kan bli en konkurrent. Förstås beroende på vad som är mest lönsamt. Och det där kan väl bli ett problem för båda varianterna. Om det svänger mellan vad som är lönsammast. Som vanligt behöver vi se till att få fram spelregler som är lite mer långsiktiga så att de som har pengar vågar satsa
.

Finns många andra källor för råvara....
Citat:
Visst men frågan är om det finns några större mängder av dessa råvaror. Samma problem som ex biogasen drabbats av.


Nej, biogasen har mkt större problem här eftersom deras frälsarkrans kommer sig av att de kan använda sopor, som finns i begränsad mängd trots allt.
Etanol kan med större effektivitet tillverkas av även annat.

Citat:
Näe, Sekab är ett vinstdrivande företag så man ska nog inte ta det dom säger som gospel. Sen har du rätt i att forskningen görs mest i USA just nu, frågan är väl då hur långt borta det är innan vi pratar om stordrift och det priser som de som utvecklar teknikerna brukar svänga sig med. Kan nog senareläggas också iom de nuvarande oljepriset, tyvärr.


Jovisst, men att detta sker i USA idag i den skalan visar ändå att privata investerare tror på saken.
Dessa projekt har dessutom mer insyn än div. elbilssatsningar inne på området hos biltillverkarna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 19:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
GM är konkursmässiga. SAAB som bilmärke kanske inte ens finns när året är slut. Vad GM pratar om och vad som kommer i framtiden känns lite osäkert om de har med varandra att göra. Först så måste de finnas kvar som företag. Man får väl se vad som händer, men just nu ser det högst osäkert ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 16:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JO, man ska inte lyssna alls på ett konkursbo...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då gäller det väl att rädda så mycket som möjligt ur konkursboets allmänna röra, se till att inte kunskaper och erfarenheter går förlorade eller fastnar i stängda arkiv utan så långt som möjligt kommer till allmän kännedom...om nu ingen ny organisation tar vidare där det gamla Saab-bolaget och GM slutade.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 09:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Vad du inte ser är att GM uttalar sig ungefär som alla andra tillverkare.


Du har tagit ett uttalande från en sammanfattande artikel och tar det som ett absolut faktum. Det finns x andra från samma företag som säger något annat men dom betyder väl ingenting då ?

Sen får du gärna slänga in några länkar från de andra tillverkarna.

Det som fortfarande är ett faktum är dock att elbilar och alternativa bränslens framtid hänger på oljepriset. Som vi ser med Sekab nu (jag gissar på att dom inte får några pengar , dvs , konkurs) så är det svårt att konkurrera då oljan är billig. Dvs, man är inte så brydd om miljön som man har påstått, det som betyder något är pengar.

Citat:
Finns många andra källor för råvara....


Räknar vi helt bort biomassa så pratar vi om tekniker som fortfarande är i sin linda. Dvs, det du benämner som science-fiction.

Citat:
Nej, biogasen har mkt större problem här eftersom deras frälsarkrans kommer sig av att de kan använda sopor, som finns i begränsad mängd trots allt.
Etanol kan med större effektivitet tillverkas av även annat.


Visst, men nu pratade vi om etanol från restprodukter i det här specifika fallet.

Citat:
Jovisst, men att detta sker i USA idag i den skalan visar ändå att privata investerare tror på saken.
Dessa projekt har dessutom mer insyn än div. elbilssatsningar inne på området hos biltillverkarna.


Mig veterligen vet vi inte speciellt mycket om dessa projekt, annat än projekterade kostnader för etanolen och en övergripande bild över procecssen. Jag kan ex inte påminna mig och att vi har sett en enda komplett kostnadskalkyl på hur man ska nå dessa priser. Råvara, fabriker, el , personal osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-02 20:56 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Angående Sekab:

Att priset på E85 är så högt just nu beror på, vad har fått erfara.
-Långa och dyra kontrakt på Etanol har teknats av Sekab
-Sekab har långa kontrakt med oljebolagen som därmed inte kan köpa in E85 för egen räkning i någon större omfattning.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-03 00:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi får väl se hur långa och svåromförhandlade kontrakten är när St1 börjar sälja till marknadsmässiga priser som vd utlovade i fredags...
Går SEKAB i kk pga ingen köper deras sprit när alla tankar för 2 kr mindre hos St1, ja då kan ju etanol.nu eller St1 köpa deras förbannade lager för en spottstyver..
(Men givetvis kommer oljebolagen att se till att spriten hamnar hos dem själva hur som helst.)

Fråga: Vad kallas detta, konkurrensverket?

Svar: KONKURRENS!!!!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011