Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-11-22 12:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 280 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-05-21 13:49 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
I mer positiva nyheter har Global Renewable Fuel Alliance gått ut med följande beräkning:
http://globalrfa.org/news-media/global- ... es-in-2014

(Såg det först på SPBI)

The GRFA is forecasting global ethanol production and use in 2014 to reduce GHG emissions by over 106 million tonnes.

106.4 million tonnes in Green House Gas emissions reduction is equal to:

• 21,279,808 cars being removed from the world’s roads in 2014 OR removing more than all of the vehicles registered in Malaysia off the road annually.
• 58,300 cars being removed from the world’s roads daily OR removing more than all the vehicles registered in Saint Lucia off the road daily.
• Removing the annual emissions from 14 average-sized coal-fired power plants.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 12:34 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Anders Borg och Anna-Karin Hatt är i farten med ett debattinlägg efter EU-kommissionens nej till regeringens lagförslag för kvotpliktssystem
http://www.di.se/artiklar/2014/6/18/deb ... skattefri/

Citat:
Debatt: Förnybar diesel blir skattefri

Publicerad 2014-06-18 05:00

Efter att EU-kommissionen har sagt nej till regeringens förslag om kvotplikt och ändrad beskattning på drivmedel skrotas nu förslaget. Detta ska inte stoppa den snabba utveckling av förnybara drivmedel som nu sker, skriver finansminister Anders Borg (M) och energiminister Anna-Karin Hatt (C).

Den största utmaningen, både när det gäller energiomställningen och klimatet, är att ställa om till en hållbar transportsektor. Det gäller internationellt, men det gäller också för oss i Sverige.

Just därför har många av alliansregeringens satsningar på energiområdet under de senaste mandatperioderna haft ett särskilt fokus på just det området. Tack vare dessa har andelen förnybara drivmedel i våra vägtransporter, som tidigare låg på en väldigt låg nivå, ökat snabbt de senaste åren.

”Genom att skattebefria all HVO, skapar vi förutsättningar för en ökad användning av detta hållbara biodrivmedel.”

När alliansen tillträdde 2006 var andelen förnybara drivmedel i våra vägtransporter cirka 3 procent. Förra året hade den andelen ökat till nästan 10 procent. Med den utvecklingen i ryggen fortsätter vi nu arbetet för att minska utsläppen.

Just därför, och som ett ytterligare steg, har alliansregeringen lagt fram ett förslag om att Sverige ska införa ett kvotpliktsystem för biodrivmedel som, i kombination med en ändrad beskattning av biodrivmedel, skulle leda till att vi ökar låginblandningen av biodrivmedel i all bensin och diesel. Samtidigt skulle andra generationens mer avancerade biodrivmedel ges en särställning genom att de fick en egen särskild kvot, och rena höginblandade biodrivmedel som E85 och biogas skulle främjas genom att de även framöver skulle befrias från skatt.

Vår tanke har varit att vi successivt skulle kunna utveckla kvotpliktsystemet, så att vi gradvis skulle kunna öka andelen biodrivmedel, och särskild avancerade biodrivmedel med god miljöprestanda, i Sverige. På basis av de förslag vi i alliansregeringen lagt har riksdagen antagit en ny lag om kvotplikt för biodrivmedel, och en ändrad beskattning av biodrivmedel.

De nya bestämmelserna har dock inte kunnat träda i kraft eftersom vi först måste få ett godkännande av EU-kommissionen för de skatteregler som skulle förenas med kvotplikten.

Inom ramen för kommissionens preliminära granskning har det tyvärr framkommit att kommissionen inte kommer att kunna ge nödvändigt klartecken till dessa.

Det skäl som kommissionen har framfört är att det inte är möjligt för Sverige att införa en kvotplikt och samtidigt fortsätta med att generellt undanta de förnybara drivmedlen från den koldioxidskatt som fossila drivmedel får betala, utan att Sverige måste välja mellan att antingen fortsätta med nuvarande skattebefrielse eller införa den nya kvotplikten.


Vi och alliansregeringen delar inte den uppfattningen. Tvärtom är det en bärande del i den svenska klimat- och energipolitiken att vi lägger koldioxidskatt på fossila bränslen men inte på hållbara förnybara bränslen.

När det nu står klart att Sverige inte får grönt ljus för att införa kvotpliktssystemet i kombination med vår nuvarande utformning av koldioxidbeskattningen innebär det att regeringen kommer att gå till riksdagen och föreslå att lagen om kvotplikt, och de därtill kopplade bestämmelserna i lagen om skatt på energi, ska utgå.

Detta ska dock inte stoppa den snabba utveckling för förnybara drivmedel som nu sker. Vi kommer att se till att dagens goda villkor för hållbara biodrivmedel fortsätter att gälla. Det innebär att vi fortsätter att främja en ökad användning av biodrivmedel genom den skattenedsättning som redan finns, efter godkännande av kommissionen och inom ramen för de regler som gäller för så kallad överkompensation.

På grund av EU:s överkompensationsregler, och när Energimyndigheten i sin senaste övervakningsrapport pekat på att hög- och låginblandad FAME (samlingsnamnet för fettsyrametylestrar) är överkompenserad, kommer skatten på detta biodrivmedel i år, precis som föregående år, att höjas, så att beskattningen av FAME lever upp till det gemensamma EU-regelverket.

Att EU-kommissionen inte har godkänt kvotpliktsmodellen och de förändringar av energibeskattningen som hörde samman med den minskar inte på något sätt alliansregeringens engagemang för att ställa om transportsektorn. Därför gör vi nu ett omtag på kvotplikten för att se hur vi kan gå vidare för att skapa ännu bättre, och ännu mer långsiktiga, villkor för hållbara biodrivmedel än de vi redan har.

Men också i närtid kommer vi att ta nya steg. Alliansregeringen ska bland annat återkomma med ett förslag om att slopa den bestämmelse som finns i dag, som innebär att så kallad HVO (ett slags förnybar diesel) bara får skattebefrias upp till en låginblandning om 15 procent i diesel.

HVO är ett förnybart dieselbränsle som har mycket god klimatprestanda, och som dessutom har en sådan kemisk sammansättning att det kan användas direkt i befintliga dieselmotorer. Utvecklingen av HVO går nu oerhört fort, och bara på några år har de tillgängliga volymerna av HVO mångdubblats. Därför vill vi, genom att ta bort 15-procentsregeln och skattebefria all HVO, skapa förutsättningar för en ökad användning av detta hållbara biodrivmedel. Det blir ännu ett tydligt steg framåt i alliansregeringens omställning till hållbara transporter.

Anders Borg, finansminister (M)
Anna-Karin Hatt, it- och energiminister (C)


Sammanfattning:
Ingen kvotplikt som utformad (dvs med koldioxidskatt), ny utredning för att ta fram ett nytt förslag.
FAME-diesel får höjd skatt i år.
HVO-diesel får utökad skattefrihet.

Kanske en god nyhet för (svensk) etanol, men även andra biodrivmedel, då det ger möjlighet att utforma det nya förslaget efter invändningar mot kvotpliktssystemets "blindhet" för klimat-prestandan av etanolbränslet :?:

För de som undrar om FAME & HVO dieseln så har Energimyndigheten följande att säga i sin 2013 års redovisning över biodrivmedelmarknaden i Sverige:
https://www.energimyndigheten.se/Global ... l_2013.pdf
Citat:
FAME: Fettsyrametylester (engelska: Fatty Acid Methyl Ester).
Kallas i vardagligt tal biodiesel och omfattar såväl rena bränslen som B100 som låginblandade volymer i vanlig diesel. RME, rapsmetylester, är en FAME som producerats genom förestring av rapsolja.

Kommentar: Uteslutande producerad av Raps. Största partiet från Australien (!) på 72 500 ton.

Volymer:
2011: 239 700
2012: 301 800
2013: 326 200

Citat:
HVO: Vätebehandlad Vegetabilisk Olja (engelska: Hydrogenated Vegetable Oil). Kan produceras från olika typer av oljor som genom en hydreringsprocess kan ge upphov till olika typer av kolväten. Här avses en syntetisk HVO - diesel som har identiska kemiska egenskaper med en vanlig diesel.

Kommentar: Här hittar vi främst slakteriavfall (51%) från bla Tyskland och Frankrike (tillsammans drygt 70 000 av 200 000 ton), råtallolja (26%) ca 100 000 ton (större delen från Sverige, skulle jag tro) och 19% Palmolja från Indonesien och Malaysia, ca 74 000 ton samt lite andra fetter.

Volymer:
2011: 34 940
2012: 139 600
2013: 391 200 :!:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 17:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1826
Ort: 08- och Småland
Bara en liten kommentar som jag drar mig till minnes: "19% Palmolja från Indonesien och Malaysia,"
2006 eller 2007 blev det ett väldigt "hallå" i media när man upptäckte att OK-Q8 importerade palmolja från just Indonesien och Malaysia för att framställa biodiesel. Det kom från odlade oljepalmer som växte där det tidigare hade växt regnskog (och orangutanger bl.a). Det blev så kraftig reaktion så OK-Q8 avbröt importen tvärt. Om jag minns rätt så var det Greenpeace som drev protesten hårdast. T.o.m någon sorts aktion.
Någon politiker vars namn vi kan lämna utanför av artighetsskäl "slirade" i sina uttalanden och blandade ihop biodiesel och etanol. "Han skulle minsann se till att det inte tillverkades någon etanol av palmolja!" :shock: :shock: :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 20:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
http://www.biodiverse.se/articles/efter ... mstallning

Citat:
Palmolja har blivit en allt viktigare exportvara för många länder. Den ökade efterfrågan på palmolja utgör ett hot mot tropiska skogar och ger upphov till markkonflikter. Dessutom frigörs stora mängder koldioxid till atmosfären när torvrika våtmarker dräneras för att ge plats för palmoljeplantager.


Citat:
Indonesien och Malaysia kan på många sätt ses som avskräckande exempel på hur det kan gå om ett land satsar på storskalig produktion utan att ta tillräcklig hänsyn till lokalbefolkningens situation eller effekterna på den biologiska mångfalden.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-19 11:37 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Det är f.ö Neste oil (Finland, Rotterdam) som importerar (mest) palmolja för sin HVO-produktion, vad jag kunnat hitta.

De har en 1 miljon m3 (800 000 ton) anläggning i Rotterdam, splirrans ny.

e: Verkar som Gröna Bilister (och Media, ny teknik) har plockat upp på det här med HVO ökningen från Palm-olja:
http://www.mynewsdesk.com/se/grona_bili ... 2014-08-21

Citat:
Hittills har den HVO som används i Sverige till största delen tillverkats av rester och avfall. Det börjar dock bli brist på sådana råvaror. Förra året tillverkades 19 % av vår HVO av palmolja. Detta motsvarar en femfaldig ökning av användningen av palmolja jämfört med år 2012. All palmolja som används till att tillverka HVO är certifierad. Det innebär bland annat att den inte ska komma från plantager som anlagts på skövlad regnskogsmark.

– Men den globala efterfrågan på palmolja stiger snabbt, säger Per Östborn. Om vi ökar efterfrågan ytterligare ökar också risken att mer regnskog i Sydostasien skövlas för att tillgodose mindre nogräknade uppköpare. Om vi ska låta användningen av HVO öka från dagens nivå måste vi hitta andra råvaror än palmolja.


De har även en länk över sin 2014 sammanställning för drivmedelsfakta:
http://www.gronabilister.se/drivmedelsf ... a49e7c6f37

Svensk Etanol, Biogas och HVO ligger bra till i jämförelsen för "oblandade drivmedel", den ej miljömärkta elen är dock ett dilemma.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-12-01 07:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Collin "expertjournalist", ljuger igen :x
Motorerna rasade! :
http://www.svtplay.se/klipp/2491526/bio ... nflikterna

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-12-01 15:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Försäljningen av E85-bilar i Sverige är dock ingen höjdare - snarare en katastrof. Enligt Bil Swedens rapport för november såldes totalt 25916 personbilar varav 192 var E85-bilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-12-01 15:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Bolle skrev:
Försäljningen av E85-bilar i Sverige är dock ingen höjdare - snarare en katastrof. Enligt Bil Swedens rapport för november såldes totalt 25916 personbilar varav 192 var E85-bilar.

Sant och sååå kasst!!!

(Förresten brukar jag när nån börjar tugga på om "E85-katastrofen" säga "Jaha, du menar att folk slutade köpa såna bilar antar jag? För inte kan du väl mena att ett reellt (nästan) fossilfritt alternativ som finns här och nu var en katastrof?")


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-27 16:39 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Nämnde det i etanoldieseltråden, men kanske är lämpligt här också, nyhet idag:
http://www.ja.se/?p=46616&pt=105&m=3433
Citat:
"Miljövänliga fordon tack vare spannmål

Lantmännen Agroetanol ska börja leverera etanol för dieselfordon under februari månad. Etanolen tillverkas av närproducerad spannmål och minskar koldioxidutsläppen med 90 procent.


Lantmännens nya drivmedel kan användas i anpassade dieselmotorer i både bussar och lastbilar.
– Lantmännen Agroetanol är Sveriges största etanolproducent och har lång erfarenhet inom etanolbaserade drivmedel och vi vill använda vår kunskap för att bidra till en mer hållbar fordonstrafik. För att nå målet om en fossiloberoende trafik år 2030 så kommer alla tillgängliga förnybara drivmedel att behövas, säger Bengt Olof Johansson, vd Lantmännen Agroetanol, i ett pressmeddelande.

Etanol är ett hållbart alternativ till fossila bränslen och har använts i bussar och lastbilar i över 20 år. Men etanolen utgör fortfarande en liten del av bränslemarknaden.

– Det finns en stor tillväxtpotential inom förnybara drivmedel och vår ambition är att vara en ledande nordisk etanoltillverkare. Vi tar nu ett första viktigt steg mot en del av marknaden för drivmedel till dieselfordon genom att leverera ett klimatsmart alternativ till den svenska marknaden, säger Bengt Olof."



http://www.atl.nu/skog/s-ska-lantm-nnen ... -drivmedel
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.60 ... odrivmedel

Deras hemsida har mer information:
http://www.agroetanol.se/Agro_cleanpower_95/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-17 10:54 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Påtal om Lantmännen, denna dök upp i veckan som var:
http://www.lantbruk.com/lantbruk/tv-lantmannens-etanolforsaljning-ska-oka skrev:
Nya tyska regler som premierar Lantmännens etanol kan vara det genombrott som Agroetanolfabriken väntat på. Det tror i alla fall Carl Von Schantz, VD på Lantmännen Energi.

Lantmännens stora satsning på etanol i Norrköping, Agroetanol, har varit ett sorgebarn som redovisat stora förluster. Lantmännens ledning har uppgett att tålamodet med fabriken och förlusterna inte kan pågå hur länge som helst. Men nu spår Carl Von Schantz en avsevärd förbättring under 2015 på grund av att den tyska marknaden ger helt nya möjligheter.

– Vi kan nu börja få betalt för de satsningar som vi gjort de senaste 10-15 åren.

Bakgrunden är att Tyskland från och med årsskiftet premierar etanol efter miljöprestanda och inte volym, och här ligger Lantmännen bra till i jämförelse med konkurrenterna.

I filmklippet ovan berättar Carl Von Schantz om de nya möjligheterna i Tyskland.


De nya svenska reglerna verkar skjutas på igen däremot:
http://spbi.se/blog/2015/02/06/forlangning-igen/ skrev:
Regeringen gick i veckan in med en begäran om ett godkännande från EU-kommissionen för en förlängning av skattenedsättningen av biodrivmedel för 2016. Den gamla gick ut 2014 och skulle ersättas av en kvotpliktslag. Lagen drogs tillbaka då regeringen inte trodde sig få kommissionens stöd. Istället fick Sverige en förlängning och i praktiken en utökad skattenedsättning till slutet av 2015.

Ett nytt styrmedel behövs därmed från 1 januari 2016, vilket förväntades bli en ny kvotplikt. Det arbetet har pågått under 2014 och skulle varit klart till årsskiftet. Det här är illa eftersom den långsiktighet som branschen behöver därmed skjuts ytterligare framåt.

Det är nu det fjärde försöket att konstruera en kvotplikt som verkar ha havererat. Visst, det är svårt om man vill lösa alla önskemål samtidigt. Det är inte utan att man önskar sig ett enklare system. Ett system som kanske inte ger allt men som kan få ett godkännande och därmed vara en plattform för en långsiktig utveckling. Nu kan vi bara avvakta kommissionens svar och regeringens agerande.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 280 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011