Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=13&t=667
Sida 1 av 20

Författare:  Anders [ tis 07-04-17 14:49 ]
Inläggsrubrik:  Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

Aitellu har för tidningen Resumé analyserat några av våra största bilmärkens mediebild för andra halvåret 2006. Det som visade sig var att de bilmärken som lyfte upp miljön i sin PR vann media
http://www.aitellu.com/bilagor/bilindustrin.pdf

Författare:  Anders [ fre 07-04-20 06:24 ]
Inläggsrubrik: 

Han tar över som vd för etanolbolag

KARLSHAMN Karlshamnaren Mikael Runeson tillträder som ny vd för Nordisk Etanolproduktion AB. Han får ansvaret för miljardsatsningen på en etanolfabrik i Stillerydshamnen


http://www.blt.se/article/899254_102-146-0-0

Författare:  Anders [ fre 07-04-20 06:29 ]
Inläggsrubrik:  Även bensinbilar kan få miljörabatt

Flera mindre bensinbilar klarar kraven för den nya miljöbilsrabatten. Men en barnfamilj som vill åka i en större bil får välja fordon med gas- och etanoldrift.
http://www.corren.se/archive/2007/4/19/ ... 0g32hj.xml

Författare:  Anders [ fre 07-04-20 07:20 ]
Inläggsrubrik:  Något som kommer att glädja "track snake"

MALMÖ. 1973 lades den ner. Men nu ska Malmö få spårvagnstrafik igen.
Det vill i alla fall den politiska majoriteten i kommunfullmäktige –
som menar att det är ett sätt att möta problemet med den ökande biltrafiken.
En utredning har nu fått till hösten 2008 på sig att presentera underlag för att staten och regionen ska kunna ta ställning till finansiering av projektet. Det handlar om tekniska lösningar,en plan för linjesträckning
och en ekonomisk kalkyl.
Än så länge ligger projektet långt fram i tiden.
– Att genomföra snabba infrastrukturförändringar är inte direkt en svensk parad - gren, säger Anders Rubin, s.
Enligt en undersökning av Svenska lokaltrafikföreningen är 70 procent av Malmös kollektivtrafikanter nöjda med dagens trafi k. I Göteborg
är siffran 58 procent.
Kommer spårtrafiken i Malmö att likna den i Göteborg?
– Nej, vi har tittat på betydligt modernare lösningar med andra uropeiska städer som före bilder. Bland annat Lille i Frankrike där vagnarna tar energin underifrån i stället för ledningar i luften.
”Nostalgi” Men folkpartiet är negativa och menar att det handlar
om ”nostalgi – inte en lös ning för morgon dagens problem”.
– Spårvagnar kommer inte att öka trafikkapaciteten. Sannolikt kommer
framkomligheten i stället att minska, säger Allan Widman, ordförande för fp i Malmö. Erik Olsson

Författare:  Anders [ fre 07-04-20 07:46 ]
Inläggsrubrik:  Branson letar svenskt biobränsle

Branson letar svenskt biobränsle
2007-04-20 | Publicerad kl. 07:42


|
Entreprenören Richard Branson vill investera i svenska bioenergiföretag. Köpturnén är inriktad på samriskprojekt och onoterade bolag.


http://www.e24.se/dynamiskt/ravaror/did_15173925.asp

Författare:  Anders [ fre 07-04-20 07:48 ]
Inläggsrubrik:  Oljebolag ska ta miljöansvar

Oljebolag ska ta miljöansvar
Det är inte bara bilisterna som ska minska utsläppen av miljöfarliga ämnen. Även oljebolagen ska ta sitt ansvar.

Det är innehållet i ett förslag från EU-kommissionen. Förslaget innebär att oljebolagen blir skyldiga att se till att de totala koldioxidutsläppen i hela drivmedelsprocessen, ”from well-to-wheel”, minskas med 10 procent mellan åren 2010 och 2020
http://www.corren.se/archive/2007/4/20/ ... mac5t0.xml

Författare:  Anders [ fre 07-04-20 07:50 ]
Inläggsrubrik:  Dyrt att köra bil

Dyrt att köra bil
Bilen är en stor kostnad för barnfamiljer och för dem som bor på landet och åker till och från jobbet varje dag. Det märks inte bara vid pumpen, där bensinpriset den senaste tiden har åkt jojo och nästan följt temperaturen utomhus
http://www.corren.se/archive/2007/4/20/ ... louqiu.xml

Författare:  Anders [ lör 07-04-21 09:16 ]
Inläggsrubrik:  Michael Wood, USA:s ambassadör i Sverige

San Francisco/ Norrköping TT/Folkbladet

- Toppen. Bättre än jag väntat mig.
Så säger Michael Wood, USA:s ambassadör i Sverige, om det möte där han på fredagen presenterade 30 svenska miljöföretag för amerikanska riskkapitalister.
Ett av företagen är återvinningsföretaget Econova i Norrköping.
- För vår del handlar det om att i så fall sälja vårt kunnande vidare. Företaget är inte till salu, säger Econovas vd Håkan Larsson



http://www.folkbladet.se//GEN_Utmatning ... &ParentID=


Citat:
Efteråt offentliggjordes den<fram till nu hemliga lista på 30
svenska företag och forskningsprojekt som ambassadören vaskat
fram under sin tid i Sverige. De tekniker som omfattas är vågkraft,
vindkraft, solenergi, biobränsle och bränsleceller.
– En av mina favoriter är Sekab i Örnsköldsvik som gör etanol av
träd. Det vore som att hitta olja i svensk skog, sade Wood.

Sidan 16 http://hd.se/dagenstidning/HD/21/000.pdf

Motorcykeln har blivit en medelklassdröm
Citat:
269 000 motorcyklar var i trafik förra sommaren.
– Det är fantastiskt. Det är som en folkrörelse.
Miljön då? Kan man köra motorcykel och ändå ha gott miljösamvete?
Nja, det finns inga etanol eller gasalternativ, enligt Per Johansson.
– Men EU:s regelverk sätter press på tillverkarna så att motorcyklarna ska bli bättre ur miljösynpunkt. De har inte varit helt bra tidigare, men nu
är de inne i processen. Industrin vill vara med och förbättra förutsättningarna för vårt jordklot.

Sidan 68 http://hd.se/dagenstidning/HD/21/000.pdf

Författare:  Anders [ lör 07-04-21 09:18 ]
Inläggsrubrik:  LRF kritiserar skönmålning av gasledning

LRF kritiserar skönmålning av gasledning
Markägarna i Jönköpings län är negativa till en gasledning genom länet. Men den uppfattningen får man inte när man läser Energimarknadsinspektionens yttrande till regeringen, konstaterar LRF som är mycket kritiskt till Energimyndigheten.



http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=33340

Författare:  Anders [ lör 07-04-21 09:24 ]
Inläggsrubrik:  Prisad företagare satsar på pellets

Björn Antonsson är Årets företagare i Älvdalen, en av flera belöningar som han fått under senare år för sin företagsamhet. Björn Antonsson driver Maskincentrum i Älvdalen och nu har han bildat ett nytt bolag som ska bygga ett pelletsverk i bygden för 130 miljoner kronor. Han säger att en del pellets går på export, en del till Sverige och även till distributörer.

http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyhete ... el=1324147

Författare:  Anders [ lör 07-04-21 19:19 ]
Inläggsrubrik:  Miljöbilar ökar i offentlig sektor

Kommuner och landsting ligger långt framme när det gäller att övergå till miljöbilar, trots att de inte har samma krav på sig som statliga myndigheter. Malmö stad har redan i dag bytt ut hälften av sin fordons-flotta till bilar som drivs med alternativa bränslen.
Citat:
Etanol är vanligaste alternativbränslet

Malmö stad hade vid årsskiftet 2006/2007 sammanlagt 1 250 fordon, varav 755 personbilar och lätta lastbilar. Av dem var 369 stycken (49 procent) miljöbilar. Etanol är det vanligaste alternativbränslet (38 procent) följt av gas (29 procent), hybrider (8 procent) och elbilar (5 procent). Resterande 20 procent är av miljöklass 2005.



http://ramavtal.idg.se/2.1062/1.104261

Kolla in hur din kommun har det.
http://www.gronabilister.se/public/doku ... rent01=323

Författare:  Anders [ lör 07-04-21 20:04 ]
Inläggsrubrik:  Swentec

Swentec är Sveriges miljöteknikråd som ska stärka svenska företags affärsmöjligheter och konkurrenskraft inom miljöteknik, miljöanpassade varor, tillverkningsprocesser och tjänster på den svenska och internationella marknaden.
http://www.swentec.se/default____126.as ... anguage=SV

En kartläggning av biodrivmedel och bioenergi i Sverige

delrapport 1: spjutspetskompetensen

http://www.swentec.se/upload/Kartläggning/Rapport%201.pdf

Citat:
hybridteknik.
– För en vanlig Volvo V70 visar simuleringen att bränsleförbrukningen
minskar med 66 procent vilket medför att
koldioxidutsläppet faller från 231 gram till 79 gram per
kilometer, konstaterar han.
Stridsberg har utgått från den epokgörande bilmodellen Toyota Prius I. Simuleringar har gjorts där Toyotans kraftöverföringssystem ersatts av Stridsbergs ”Strigear”-teknik.
– Både Toyota och dess växellådetillverkare Aisin AW har kontrollerat simuleringarna och accepterat dem, säger han.
Resultatet av de omfattande simuleringarna visar bl.a. den dramatiskt minskade bränsleförbrukningen, som uppstår oavsett om bensin, diesel, biodiesel eller etanol driver förbränningsmotorn, samt den kraftiga accelerationsökningen.
– Strigear är så vitt jag vet världens mest bränslesnåla princip för högprestandabilar och därmed den mest miljöanpassade, hävdar Lennart Stridsberg.


Sidan 14 http://www.miljoforum.n.se/images/vi06_low.pdf

Samt några andra spännade produkter/lösningar

Författare:  Anders [ mån 07-04-23 11:15 ]
Inläggsrubrik:  Dahlgren första etanol-vinnaren

Dahlgren första etanol-vinnaren

ETANOLSEGRARE Robert Dahlgren blev först att vinna ett STCC-lopp med etanol i tanken.

Foto: BILDBYRÅN

”Känns verkligen helt fantastiskt”
STURUP.
Han vann för sitt team, sig själv – och miljön.
Robert Dahlgren blev först i historien att vinna ett STCC-lopp med etanol i tanken.


http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 16,00.html

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=51329

http://www.arbetarbladet.se/sports_loca ... ning_2=119

Författare:  Anders [ mån 07-04-23 11:17 ]
Inläggsrubrik:  Soja torkar ut mer än boskap

Soja torkar ut mer än boskap
Sojaodlingar på gammal regnskogsmark är sämre för klimatet än boskapsuppfödning.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... t%20mer%20än%20boskap

Författare:  Anders [ mån 07-04-23 11:29 ]
Inläggsrubrik: 

Alltså blev han tvungen att riva upp kontraktet och se sig om efter en annan bil. Det blev en Saab 9-3, TID, en dieselmotor med låg bränsleförbrukning, låga utsläpp och underhållsfritt partikelfilter.
- Nästa bil ska bli en riktig miljöbil, säger Magnus, men jag tror inte att jag kommer att satsa på etanol. En riktig miljöbil är det ju inte. Jag kallar etanol för ett skattemässigt miljöbränsle, inte ett reellt miljöalternativ för framtiden.


En som sågar etanolen och väljer diesel :shock:


En av kritikerna är Ingemar Ljungcrantz, i många år kemilektor i Växjö och nu Miljöpartiets representant i Miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Vi måste ha i minnet att fler dör av avgaser än av kollisioner. Flera studier har visat att det är de minsta partiklarna som är mest skadliga för hälsan (PM 2,5). Partikelfiltret är mycket bra men alla kväveoxider går orenade ut i luften. Citroën, Renault och ytterligare något bilmärke gör väldig reklam för sina partikelfilter. Men det gäller även för dem att kvävepartiklarna går rakt igenom helt opåverkade. Dieselbilen är ingen miljöbil så länge den inte har kvävereduktion, avslutar Ingemar Ljungcrantz med tydligt engagemang i rösten.


En som sågar både etanol, diesel och biogas och vill ha elbilar

* Energiförluster genom att etanolen har lägre energiinnehåll än bensin. De som kör på E85 vet att de får tanka 14 liter E85 istället för 10 liter bensin. Den skillnaden slipper man vid låginblandning - med till exempel 10 procent etanol istället för 85 procent - då man får en synergieffekt, förbränningen underlättas.
* För att underlätta introduktionen har staten satt upp snällare avgaskrav än för bensin.
* Trots att det ska vara ett alternativt bränsle förblir det dödsskallemärkt på grund av 15 procent inblandning av vanlig bensin som har 30 - 40 procent giftiga ämnen.
* Tillgången är mycket begränsad.
- Det krävs en billig råvara med tanke på de enorma mängder som går åt, säger Ingemar. Den mängden finns i Brasilien genom överproduktionen av sockerrör. Vi får betala två kronor litern. Fartygstransporten är förhållandevis billig, troligen billigare än vad transporten inom Sverige skulle bli. Agroetanol AB utanför Linköping framställer etanol av vete till en kostnad av fyra - fem kronor per liter. För att gynna den inhemska produktionen har därför tullen höjts med 1,50 kronor, berättar han.
Ingemar Ljungcrantz berättar att en tredje möjlighet skulle vara att använda inhemsk skogsråvara och då hamnar man kanske på tio kronor. Det går inte att använda grot (grenar och toppar), det vill säga skogsavfall eftersom det inte är tillräckligt rent.
- Vi fick ta den bästa vedråvaran som i dag går till framställning av pappersmassa, vilket skulle innebära ett inkomstbortfall på 100 miljarder i BNP som skogsindustrin genererar. Som jämförelse kan nämnas att vi betalar 18 miljarder för den del av råoljan som utnyttjas för fordonsbränsle. Att producera etanol av ved skulle vara ekonomiskt vansinne, utbrister han.

Jag hoppas han har bättre koll på siffrorna än han har på städerna i Sverige

http://www.miljomagasinet.se/dokument/n ... styra.html

Sida 1 av 20 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/